Acer Aspire L200 - 2995:-
154 svar i tråden
Skickat 11 september 2006 - 14:37
Gelmax Sep 11 2006, 10:19 skrev: dhanjel Sep 2 2006, 14:50 skrev: Nån som har en idé varför de säljs så billigt? Känns som om bara mce licensen och tv-kortet kostar 2995kr... nu har man iof en dyr htpc men man kan ju alltid ha en i sovrummet med
<{POST_SNAPBACK}>
Fick följande förklaring till varför de är så billiga:
Acer vill tömma sitt lager på denna utgående modell och har därför erbjudit sina återförsäljare att köpa en L200 för 2000:- för varje bärbar dator de beställer... så 3000:- ger fortfarande 50% vinst!
/Gelmax
<{POST_SNAPBACK}>
Taskigt för dom butiker som har själva på lager sedan tidigare....
Skickat 11 september 2006 - 18:02
Gelmax Sep 11 2006, 11:19 skrev: Acer vill tömma sitt lager på denna utgående modell och har därför erbjudit sina återförsäljare att köpa en L200 för 2000:- för varje bärbar dator de beställer... så 3000:- ger fortfarande 50% vinst!
/Gelmax
<{POST_SNAPBACK}>
Nu ska dom väl betala lite moms och i dustins fall även frakt på det. Så 50% blir det nog inte i kassan. Men billigt är det.
Skickat 11 september 2006 - 20:00
Jag har också usel bild via min L200..
Om jag kör samma antennkabel direkt till TV'n så är bilden bra?
Vad göra?
//
WH
Skickat 14 september 2006 - 20:14
Hejsan!
Jag köpte också en Acer Aspre L200 från Dustin förra veckan.
Nu till problemet:
När jag kopplade in allting och installerade programmen så fungerade allt förutom att jag inte fick upp "Min Tv" i MCE. Efter lite letande så räckte det med att uppdatera rollup2 drivrutinen.
Nu kändes allt bra förutom att jag inte fick in en enda kanal. MCE säger att den inte hittade mottagaren först men efter att Hauppauge skickade mig de nyaste drivrutinerna så fungerade det.
Dock hittar jag fortfarnde inte några kanaler (använder kabel tv från lägenheten). Har ringt upp en massa men inga svar. Har även köpt en Digital Tv antenn för att få in de kanalerna men inget händer då heller???
Snälla hjälp mig!!!!!!
/Marcus
Skickat 14 september 2006 - 20:27
persson78 Sep 8 2006, 16:02 skrev: Jag hittade inte alla kanaler först. Kör på Comhem analoga basutbud. Men det visade sig att man skulle välja kabel och inte antenn, då fick jag in alla kanaler.
<{POST_SNAPBACK}>
Min är inställd på antenn vet dock inte vart jag ändrar det =(
Skickat 14 september 2006 - 21:14
phathiphop Sep 14 2006, 21:14 skrev: Hejsan!
Nu till problemet:
När jag kopplade in allting och installerade programmen så fungerade allt förutom att jag inte fick upp "Min Tv" i MCE. Efter lite letande så räckte det med att uppdatera rollup2 drivrutinen.
Nu kändes allt bra förutom att jag inte fick in en enda kanal. MCE säger att den inte hittade mottagaren först men efter att Hauppauge skickade mig de nyaste drivrutinerna så fungerade det.
Dock hittar jag fortfarnde inte några kanaler (använder kabel tv från lägenheten). Har ringt upp en massa men inga svar. Har även köpt en Digital Tv antenn för att få in de kanalerna men inget händer då heller???
Snälla hjälp mig!!!!!!
/Marcus
<{POST_SNAPBACK}>
L200 rätt ur kartong klarar inte att använda ens den inbyggda digitaltvtunern (eller någon digitaltvtuner ÖHT...) men lösningen är som du hittat att OM-installera rollup2. Tyvärr kan senare patchar från windows update göra att inga DVB-T tuners fungerar igen men då får man ominstallera rollup2 igen. Suck....
Här finns en hel del info:
http://www.tystpc.nu/forum/viewtopic.php?t=1019
Skickat 14 september 2006 - 23:29
Magnus Thomé Sep 14 2006, 21:14 skrev: phathiphop Sep 14 2006, 21:14 skrev: Hejsan!
Nu till problemet:
Snälla hjälp mig!!!!!!
/Marcus
<{POST_SNAPBACK}>
L200 rätt ur kartong klarar inte att använda ens den inbyggda digitaltvtunern (eller någon digitaltvtuner ÖHT...) men lösningen är som du hittat att OM-installera rollup2. Tyvärr kan senare patchar från windows update göra att inga DVB-T tuners fungerar igen men då får man ominstallera rollup2 igen. Suck....
Här finns en hel del info:
http://www.tystpc.nu/forum/viewtopic.php?t=1019
<{POST_SNAPBACK}>
Okej tackar så mycket nu har jag ett par timmar ikväll som man kan försöka ännu en gång =)
Skickat 15 september 2006 - 08:38
Fasen fortfarande inga kanaler... förstår inte varför han inte hittar något!
Kan det vara något med tv:n ?
Det står att den inte hittar någon Tv Mottagare.
Argh blir tokig på detta...
Jag har även testat MediaPortal och WinTv2000 men jag hittar inga program där heller.
Någon måste ju ha haft samma problem som jag eller????
Skickat 16 september 2006 - 07:24
phathiphop Sep 15 2006, 08:38 skrev:
Får du detta meddelande när du i själva Media Center går till Inställningarna för TV? I så fall har du samma problem som jag. Tittar jag i enhetshanteraren så finner jag inget TV-kort överhuvudtaget (ska finnas listat under Ljud-, video, och spelenheter). Jag försökte lägga in nya drivrutiner för TV-kortet samt köra roll update 2 från Microsoft utan någon skillnad.
Jag ringde till Acer-support och fick rådet att göra en fabriksåterställning (alt + F10). Datorn startade om och ghost sattes igång. Dock fick jag ett felmeddelande om att den image som användes var korrupt. Jag provade även den återställningsskiva jag skapade första gången datorn startades, men samma där. Image korrupt.
Ringde återigen till supporten och de sa att de skulle skicka ut en ny installationsskiva. Tre dagar senare fick jag skivan och installerade om Windows MCE, men fortfarande kunde inte TV-kortet hittas. Ringde till supporten en tredje gång och denna gång tog de in datorn för service/reparation. Skickade den i går (UPS kommer till dörren och hämtar den) och enligt supporten tar det i snitt 14 dagar innan man får tillbaka den.
Mitt råd till dig är att kontrollera om du i Enhetshanteraren ser TV-kortet. Om inte så ta kontakt med Acer support (020 - 252500). I och för sig kan ta alltid ta kontakt med dem vid problem.
Hoppas du får ordning på din dator.
Skickat 17 september 2006 - 10:21
Hej igen!
Jo jag ser tv-kortet dock så visat Tuner ibland att det är fel på drivrutine men att den fungerar.
Jag har pratat med supporten men dom gav mig bara nya drivrutiner.
Fick dock igång den hos min bror igår men när jag skulle testa hemma igen så fick jag upp:
"Unable to create graph" när jag skulle hämta hem kanalerna.
Sedan så har jag testat med Media Portal men får upp samma fel där.
Men nu vet jag ju att kortet inte är sönder men vad kan det då vara??
Tacksam för svar =)
Skickat 18 september 2006 - 13:42
Jag tar min fråga från högre upp igen: Hur gör man för att köra analog och digital-mottagarna parallellt? Om det inte går i MCE vad rekommenderar ni då?
BTW, tyst är den inte. Det blir att flytta in den i datorrummet och bara ha fjärr- och tangentbordsmottagarna i tv-bänken.
/Anders
Skickat 19 september 2006 - 22:05
Mike_2 Sep 11 2006, 10:50 skrev: Citat Du kan normalt inte få ut 5.1 ljud via digitalutgången på ditt ljudkort på det sätt som jag misstänker att du vill. Anledningen är att det kräver att du har ett ljudkort som klarar av att koda om ljudet till dolby digital eller dts i realtid. Vad jag vet finns det bara ett ytterst fåtal kort som klarar detta och där är väl nvidias soundstorm i nforce1-kretsarna de mest kända.
Däremot borde det inte vara något problem att aktivera passthroughläget på spdif utgången så att du kan skicka 5.1 dd/dts ljud från tex dvd skiva direkt till din förstärkare. Men i det läget så används inte ljudkortet som ljudkort eftersom dataströmmen passerar kortet oförändrat.
Däremot kan du ju alltid koppla in ditt ljudkort analogt till förstärkaren om den har sådana ingångar.
OK, men varför lägger man då in ett högtalartest i styrprogrammet för ljudkortet som ska skicka ut ett testljud i alla anslutna högtalare, om inte ljudkortet som styrprogrammet är gjort för, har stöd för det???
<{POST_SNAPBACK}>
Det styrprogrammet är till för att man skall kunna testa alla analoga utgångar som ljudkortet klarar av att styra. Med andra ord så måste du koppla in ditt ljudkort analogt till din förstärkare för att kunna utnyttja ljudkortets surroundfunktioner. Den digitala utgången levererar nämligen med få undantag bara okomprimerat pcmljud i stereo enligt vad spdifprotokollet tillåter.
I passthroughläget där ljudkortets egna kretsar kopplas bort kan man dock spela upp färdiga dd/dts ljud som tex finns lagrade på en dvdskiva. Men eftersom ljudkortets kretsar är bortkopplade kan man i detta läge inte heller ändra volymen utan det måste göras i den avkodande förstärkaren.
Om du vill läsa lite mer i ämnet så kan ett tips vara att googla lite efter "Dolby Digital Live" som jag förövrigt gissar är den feature du önskar att ditt ljudkort hade.
Skickat 19 september 2006 - 22:17
millstream Sep 18 2006, 14:42 skrev: Jag tar min fråga från högre upp igen: Hur gör man för att köra analog och digital-mottagarna parallellt? Om det inte går i MCE vad rekommenderar ni då?
BTW, tyst är den inte. Det blir att flytta in den i datorrummet och bara ha fjärr- och tangentbordsmottagarna i tv-bänken.
/Anders
<{POST_SNAPBACK}>
Testat MythTV?
Där kan du mixa dina kort lite hur och var du vill...tex en eller flera burkar med analoga, dvb-t/c/s samt varför inte atsckort om man nu skulle bo på andra sidan pölen.
Dessutom kommer LIRC inom de närmaste dagarna även stödja sändardelen i MCE fjärren och då kan man även styra en extern box eller trigga igång makron för alla andra delar i sin anläggning när man använder en viss apparats fjärr.
Skickat 29 september 2006 - 22:21
ERIKRU Sep 9 2006, 14:07 skrev: Jag har fått ljudet att funka nu iallafall, tog bara en 3.5mm plugg till 3.5mm ingång på plasman..
jag har också provat att spela in tvprogram och det funkar ju bra... bara det att jag inte får in alla kanaler! samt att det är ganska dålig bild (kan ju ha att göra med massa olika saker??)
kan dåligt skärmade kablar bli störda av varann??
vet nån om antivirusprogrammets brandvägg kan ställa till problem ??
har problem med att komma ut på internet samtidigt med min spelburk (dvs när jag har tpkabel från modemet till datorn och en tpkabel till Mediadatorn) om jag bara har som vanligt är allt ok men när jag sätte ri kabeln från mediadatorn så dör båda uppkopplingarna!! ????
<{POST_SNAPBACK}>
Hej ,
Jag har samma problem som du Erikru, nämligen att analog sändning ( i mitt fall Canal digitals kabeltv) ger mycket dålig bild !! Jag tror att det har något med tv-kortets mjukvara att göra då ingen inställning hittills har fungerat. Jag fick tips av Acer supporten att använda rollup2 uppdateringar för MCE samt ändra "frame rate" i BIOS från 64-128 bitar men inget av detta avhjälpte problemet.
Någon annan som också upplever dålig bild på Acer Aspire l200 när man kör live-tv via analog kabel-tv??
Tips välkomnas!
Skickat 29 september 2006 - 22:29
millstream Sep 18 2006, 14:42 skrev: Jag tar min fråga från högre upp igen: Hur gör man för att köra analog och digital-mottagarna parallellt? Om det inte går i MCE vad rekommenderar ni då?
/Anders
<{POST_SNAPBACK}>
Mediaportal fixar olika sorters tuners blandat
Skickat 29 september 2006 - 22:34
phathiphop Sep 17 2006, 11:21 skrev: Hej igen!
Jo jag ser tv-kortet dock så visat Tuner ibland att det är fel på drivrutine men att den fungerar.
Jag har pratat med supporten men dom gav mig bara nya drivrutiner.
Fick dock igång den hos min bror igår men när jag skulle testa hemma igen så fick jag upp:
"Unable to create graph" när jag skulle hämta hem kanalerna.
Sedan så har jag testat med Media Portal men får upp samma fel där.
Men nu vet jag ju att kortet inte är sönder men vad kan det då vara??
Tacksam för svar =)
<{POST_SNAPBACK}>
Unable to create graph kan vara codecproblem. Men iof även grafikkorts- eller tunerdrivrutiner eftersom "grafen" är hela kedjan från tuner till bildvisning (och ljud)...
Skickat 02 oktober 2006 - 15:48
Är ägare av en Acer Aspire L250 och hade problem med att MCE blev helt svart vid S-VHS ut. Detta är en bugg som smygit in sig någonstans, men lösningen är som följande:
Det är en inställning i grafikdrivrutinen som ska rättas till. I aktivitetsfältet finns en röd ATI-ikon. Högerklicka på den och välj Catalyst Control Center. Överst i fönstret finns knappen "Vy". Tryck på den och välj "Avancerad". Programmet måste ev. startas om. I menyn till vänster, välj "Video" och sedan "Bioläge". Under rubriken "Klonläge visar överlagring" välj "Samma på alla bildskärmar". Tryck nu på knappen "Verkställ", sedan "OK".
Extra tips:
* Förlänga timeshiften i MCE (som standard 30 minuter). Start -> Kör. Skriv "regedit" och klicka OK. Bläddra dig fram till HKEY_LOCAL_MACHINE -> SOFTWARE -> Microsoft -> CurrentVersion -> MediaCenter -> Service -> Video -> Tuners. Om du hamnat rätt ska det finnas en fil som heter RecInfoVersion i mappen. Skapa tre nya DWORD-värden genom att högerklicka -> Nytt -> DWORD-värde. De olika filerna/värdena ska heta "BackingFileCountHigh", "BackingFileCountLow resp. "BackingFileDuration" (inga citattecken i filnamnet!). BackingFileCountHigh/Low ska ha datan 8 resp. 6. Ändra datan genom att högerklicka på rätt fil -> Ändra -> Skriv in rätt värde -> Ange att talet är i Decimalform -> OK. BackingFileDuration bestämmer antalet sekunder på varje "Timeshiftfil" som finns i datorn, och de är sex stycken. Vid en halvtimma timeshift, som är standard i MCE 2005, är datan 300 i denna fil (300 s x 6 st = 1800 s = halvtimma). Jag har förlängt timeshiften till en timma, och därmed skrivit 600 i denna fil. Det är du som bestämmer hur mycket timeshift du vill ha, men kom ihåg att denna funktion tar upp mycket plats på hårddisken. Ändra datan i denna fil på samma sätt som de andra. Stäng Registereditorn och starta om datorn.
* Som standard visas inforutan vid kanalbyte i hela 10 sekunder, vilket är lite irriterande. Detta och mycket annat går att ändra i tilläggsprogrammet TweakMCE, framtaget av Microsoft själva. Ladda ner här
* Windows XP Video Decoder Checkup Utility är ett utmärkt verktyg för att välja vilken dekoder som ska användas av MCE och WMP. Ladda ner här
Skickat 03 oktober 2006 - 17:04
Fick precis tillbaka min L200 från reparation (TV-kortet fungerade inte och är nu utbytt). Allt verkar nu fungera som det ska. Något jag dock la märke till är att Windows rapporterar att det är 384 MB minne installerat, men det ska väl vara 512 MB?
Är det grafikkortet som "snor" 128 MB? Kan man i så fall ändra det någonstans? Om man ska uppgradera minnet vilken typ av minne ska det då vara?
Skickat 06 oktober 2006 - 23:15
Ja, det är grafikkortet som "snor" minne. Du ändrar detta i BIOS. Tror alternativet i BIOS heter UMB.
Jag uppgraderade minnet med två DDR-DIMM 3200.
Det här inlägget har ändrats av SPiRiTUZ 06 oktober 2006 - 23:16
Skickat 09 oktober 2006 - 15:21
Någon som märkt att Acer Aspire L200 låter mycket , vet inte om de övriga modellerna t ex L250 lider av samma problem? Inte acceptabelt för en HTPC tycker jag!
Är det någon som provat byta ut CPU fläkten på Acer Aspire L200?
Det finns även en fläkt som sitter på själva nätdelen men jag tror att det är CPU fläkten som ljudar mest!
Skickat 12 oktober 2006 - 14:21
presto Oct 9 2006, 16:21 skrev: Någon som märkt att Acer Aspire L200 låter mycket , vet inte om de övriga modellerna t ex L250 lider av samma problem? Inte acceptabelt för en HTPC tycker jag!
Är det någon som provat byta ut CPU fläkten på Acer Aspire L200?
Det finns även en fläkt som sitter på själva nätdelen men jag tror att det är CPU fläkten som ljudar mest!
<{POST_SNAPBACK}>
Kanske följande skulle kunna passa??:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320278&view=detailed
Den skall räcka prestandamässigt (3800+) och passar in på höjden (maxhöjd är enl hiper-specen 40 mm, denna är endart 27mm)
Har också funderat på att byta CPU-fläkt och skulle vara tacksam om någon hade erfarenhet att dela med sig av.
Skickat 12 oktober 2006 - 15:52
Ja ,den fläkten ser ju ut att passa om man bara kollar på måtten.
Undrar om den passar att skruva fast den också så skruvhål etc sitter på rätt ställe!
NorthQ ger ju inte svar på vilka maskiner eller märken som den passar till tyvärr.
Har försökt maila till Acer angående detta men har ännu inte fått något svar.
Skickat 12 oktober 2006 - 18:01
Jag vet inte om det är samma fläkt som sitter i L250 modellen. Den låter inte mycket enligt mitt tycke iaf.
Någon som har koll på om man kan göra dvdspelaren regionsfri på nåt sätt. Jag har provat anydvd men det verkar inte fungera.
Skickat 12 oktober 2006 - 20:29
Sitter oxå i tankarna på att byta ut cpu fläkten, då jag tycker den låter för högt.
Jag har precis skruvat bort den fläkt som sitter med från fabrik och har hittat följande info om den:
DELTA 70x70x15 AFB0712HHB-SE14 Fan
Noise Level: 41 dBA
Det som jag dock är tveksam till när det gäller : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320278&view=detailed
Jag har tagit bort processorkylaren som sitter i nu, det är dock tveksamt om måtten på ovanstående kylare verkligen passar. Den verkar oerhört intressant dock, men man skulle vilja ha bekräftat att den verkligen passar...
Fråga: Är det någon som har varit inne i BIOS och kollat så man inte kan sätta "Quiet" läget på cpufläkten? Jag kommer själv imorgon ta med mig datorn till jobbet och labba lite mer med den där, jobbar på IBM, så jag tänkte testa där lite.
Jag återkommer med info!
Skickat 12 oktober 2006 - 20:44
Gick in och tittade lite på denna sida: http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=639&kind=1
Enligt detta dok så ska man kunna ställa in CPU på antingen "Cool eller Quiet" mode. Jag ska imorgon kolla upp vilken BIOS som ligger på min maskin, har tyvärr inget ps2 keybord hemma, efter det blir det ev att upd BIOS till senaste version samt testa ställa om maskinen till "Quiet" mode...
På våra IBM maskiner så är det ganska stor skillnad, på vilket värde man sätter i BIOS.
Återkommer...
Skickat 12 oktober 2006 - 21:15
Jag har uppdaterat till senaste BIOS på min Acer L200 och kollat lite fläkt inställning.
Tyckte inte det hjälpte så mycket om man forsättningsvis vill att CPU:n ska ligga runt 50 grader.
Problemet är ju att den går upp och ner i varv väldigt mycket. Märket på fläkten är CoolerMaster och tror nog att den NortQ fläktarna är stadigt mycket bättre (och framförallt tystare) men som sagt
så är det fortfarande väldigt oklart om den passar i lådan!
Återkom gärna om någon monterar in en ny !
Skickat 12 oktober 2006 - 21:19
Har inte öppnat min L250 än men efter lite eftersök så är hittade jag den här:
http://ecd.coolermaster.com/english/produc...ecc_00126_02_gp
Mest troligt är att det är den som sitter i.
Skickat 12 oktober 2006 - 21:57
Skönt att det är fler som letar efter hur vi kan få denna produkt att jobba lite tystare. Jag tror faktiskt att denna verkar schysst:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324983&view=links
Men jag skulle helst vilja få dit en NortQ...
Skickat 13 oktober 2006 - 09:07
Hej
enligt speccen som du länkade till CoolerMaster är Cooler Dimension:
98 x 74x 32 mm
NorthQ ligger på:
100 x 91 x 27 mm
Här kan bredden bli ett problem utan att ha öppnat och kikat men om det finns 15mm tillgodo
i lådan borde det gå.
Skickat 13 oktober 2006 - 10:23
Vad gäller Akasa AK-391, så är det bara att flytta över själva fläkten, kylaren kan man använda den som sitter i vår maskin.
Vad gäller NorthQ, har jag öppnat vår maskin och mätt. Det beror lite på hur man sätter fast den iochmed att bilden är dålig och det är svårt att räkna ut, från komplett.se dvs. Men det borde gå, jag och mina kollegor har kikat runt lite idag och det känns som det ska gå.
Förövrigt misslyckades jag med BIOS upd, den jag laddade ner från MSI ville inte upd... Och den version som jag har på nu, är den som finns att ta ner från ACER...
Synd, för annars hade man kunnat gå in i BIOS och ställa speed på fläkten.
Skickat 13 oktober 2006 - 11:54
Den här länken ger lite mer info om NortQ fläkten...
Däremot ser jag att det skiljer i speccen mellan vad komplett uppger är måtten
och vad som står på NortQ hemsida.
http://www.northq.com/products/coolers/nq3390.html
Skickat 13 oktober 2006 - 22:25
Vi är 2 st som köpt en L200. Vi har fixat alla uppdateringar och drivrutiner inkl BIOS och UMA.
Ingen av oss har kunnat spela in program längre än 1 timme. Spelar man in längre går de ej att snabbspola. Är det någon annan som har samma problem. Vad göra?
Skickat 16 oktober 2006 - 07:58
Annan fråga ang. L200: Jag har planer på att skaffa en 32'' LCD-tv till HTPCn, skulle vara jättetacksam om jag kunde få några förslag på bra sådana som fungerar smärtfritt med en L200.
Skickat 17 oktober 2006 - 08:52
Johan of Tylösand,
har du lyckats montera in en NortQ fläkt i Acer:n?
Skickat 17 oktober 2006 - 14:14
Tja!
Idag kom fläkten från Komplett.se!
http://www.northq.com/products/coolers/nq3390.html
Kan meddela att det blev en succe! Maskin är ruggigt tyst och det funkar klockrent! Jag blev tvungen att klippa av de 3 kylflänsarna längst bort till höger, ca 1 cm för att den ska passa, men det har som jag ser det ingen åverkan på effekten. Så ni som är intresserade av att tysta ner denna maskin, beställ ovan fläkt.
Lycka till och hör av er vid frågor.
Skickat 17 oktober 2006 - 15:05
Det låter ju ruggit bra !
Kan du förklara vad du menar att du tagit bort 3 kylflänsar. som det ser ut på bilden
bildar de en cirkel runt fläkten och borde väl inte kunna tas bort så enkelt?
Skickat 17 oktober 2006 - 18:36
Om tittar på bilden uppifrån, titta på recesionen på danska som finns om man går in på NortQs sida, så ser man hur kylflensarna ser ut. De är ganska tunna och det går utmärkt att knipsa av de 3 st som är för långa ute till höger uppifrån sett. Det måste göras för att annars så slår flensarna i kåpan... Men detta är absolut inga problem, jag har övervakat maskinen och fläkten snurrar på kalasbra och håller tempen på cpu runt 50 grader.
Det är väldigt lätt att knipsa av ca 1 cm på flensarna med t.ex. en avbitare.
Skickat 17 oktober 2006 - 18:42
Titta på denna bilden, ni flensarna till höger, de är lite bockade på denna bild.
Det var dem jag var tvungen att korta ner.
Skickat 18 oktober 2006 - 10:34
Struntbra!!!
Jag har redan beställt en jag med - tack Johan för att du testade på vinst och förlust!
Skickat 18 oktober 2006 - 12:10
Inga prblm! Lycka till nu!
Skickat 26 oktober 2006 - 07:10
Johan och ni andra här på forumet, jag måste få följa upp med en fråga angående fläktmoddningen:
Jag har själv en L200 stående i vardagsrummet och har problem med en väsnande fläkt. Mitt problem beror till viss del på att min L200 står i en hylla med dåligt med utrymme ovanför själva L200:an (cirka 5 cm). Cirkulationen är alltså inte den bästa. Jag bestämde mig hur som helst för att pröva med ett fläktbyte jag med och köpte samma NorthQ fläkt.
1. Först och främt; använde du/ni den medföljande NQ-3250 Fan controllern ( http://www.northq.co...ers/nq3250.html) eller låter ni fortfarande moderkortet reglera fläkthastigheten?
2. Fungerar fortfarande den moderkortsstyrda fläktkontrollen tillsammans med NQ-3250?
3. Om NQ-3250 används, hur högt har ni ställt reglaget?
4. Och till sist, vad kan anses vara en godtagbar CPU temperatur vid idle repsektive hög belastning?
Tack på förhand!
Skickat 26 oktober 2006 - 07:27
Tja!
Jag har inte använt den Fan controll som används, jag låter istället moderkortet / Bios inställningarna bestämma hur fort fläkten behöver snurra. Tror att default inställningar Bios är:
Low - 50 grader Med - 55 grader High 60 grader, det innebär att fläkten kommer snurra mer vid 60 grader osv...
Vad gäller CPU temperaturen, så är det olika temperaturer från cpu till cpu. Tempen på vår cpu bör ligga mellan 50 och 60 grader, jag kör en del olika övervakningsprogram där man kan se tempen samt hur mycket fläkten snurrar.
Skickat 26 oktober 2006 - 07:27
används = medföljer
Skickat 26 oktober 2006 - 08:07
Min CPU temp ligger på ca 62 grader och det är nog lite högt.
Det kan finnas bättre kylpasta som kan sänka temperaturen jämfört med den som följde med.
Angående BIOS, går det att ändra de LOW,MID,HIGH inställningar som finns för
fläkten?
Skickat 26 oktober 2006 - 09:10
Nej, tyvärr inte med den bios verion som vi har. Det skulle vara om vi hittar en upd version av bios.
Skickat 26 oktober 2006 - 09:28
OK!
En annan sak , någon som uppdaterat med mer internminne, och i sådana fall vilken typ?
Skickat 26 oktober 2006 - 11:23
presto Oct 26 2006, 09:07 skrev: Min CPU temp ligger på ca 62 grader och det är nog lite högt.
Det kan finnas bättre kylpasta som kan sänka temperaturen jämfört med den som följde med.
Angående BIOS, går det att ändra de LOW,MID,HIGH inställningar som finns för
fläkten?
<{POST_SNAPBACK}>
62 idle (när du inte gör något?) eller 62 load (när du maxar processorn?)
Hur som helst så ska det inte vara några problem, fast det är lite högt...
Skickat 27 oktober 2006 - 18:47
presto Oct 26 2006, 09:28 skrev: OK!
En annan sak , någon som uppdaterat med mer internminne, och i sådana fall vilken typ?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inte uppdaterat minnen men funderar starkt på att göra det. Enligt SPiRiTUZ ska det vara DDR-DIMM 3200.
SPiRiTUZ Oct 6 2006, 23:15 skrev:
Ni som har öppnat burken, kan någon berätta hur många minnesplatser det finns. Kan man sätta dit nya minnen, eller måste de befintliga bytas ut?
Skickat 28 oktober 2006 - 21:52
Antalet minnesplaster i burken är 4. Men för att utnyttja dual channel ska de sitta i par.
Angående fläkten ligger CPU temp på ca 60grader i load läge, högt enligt mig. någon med annan åsikt?
Men enligt speccen ska man endast behöva ha den fri på sidorna och inte på ovansidan, dock verkar detta inte stämma helt.
Skickat 30 oktober 2006 - 09:20
presto Oct 28 2006, 22:52 skrev: Antalet minnesplaster i burken är 4. Men för att utnyttja dual channel ska de sitta i par.
Angående fläkten ligger CPU temp på ca 60grader i load läge, högt enligt mig. någon med annan åsikt?
Men enligt speccen ska man endast behöva ha den fri på sidorna och inte på ovansidan, dock verkar detta inte stämma helt.
<{POST_SNAPBACK}>
Det står visserligen inte exakt hur många centimeter det skall vara till något ovanför datorn men följande finns att läsa i manualen:
"• Do not stack other equipment on top of the system.
• Do not block system ventilation."
Så jag tycker inte det är helt rätt att säga att den enligt specen inte behöver vara fri på ovansidan. Om det däremot är ok att ha en hylla 3 cm ovanför eller om det skall vara 10 cm till nästa sak får man nog testa själv (det är ju inte precis bara avståndet till andra prylar som avgör värmen i burken!)
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Bild
- → HTPC
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
-
-
HTPCn försvann
vinballe
2013-05-20 22:55:47
-
lod
2013-05-20 20:41:06
-
Music Collector
Gubbas83
2013-05-20 18:00:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|