Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrering av PS-42Q7H

406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42E7H (TV) 1 7,71 (6) Inga priser
Samsung PS42Q7H (TV) 1 8,54 (40) Inga priser
Samsung UE55F8005 (TV) 9 7,74 (34) Inga priser
28 relaterade trådar
Samsung Plasma TV 2013 (865 inlägg) 1 år sedan
Hjälp mig välja mellan en Samsung Q950R 65" eller Samsung Q90R 75"? (7 inlägg) 4 år sedan
Distansskruvar för vägghängning av Samsung UE55F8005? (3 inlägg) 8 år sedan
Samsung UE55F8005 och Comhem digitaltv (37 inlägg) 8 år sedan
Samsung LCD/LED 2013 (1150 inlägg) 8 år sedan
Samsung UE55F8005 - netflix gul undertext (3 inlägg) 9 år sedan
Ny LCD till HTPC (55-60 tum, 5k-15k kr) (14 inlägg) 9 år sedan
Samsung VS Philips? (12 inlägg) 9 år sedan
RIP Panasonic TX-P50V10E :( Köptips? (16 inlägg) 9 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 9 år sedan
TV i Sverige/England samt skillnad på Samsung UE55F8005/UE55F8000? (3 inlägg) 9 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 10 år sedan
Finns det någon butik där man kan få prova sin ex av TVn innan man köper? (2 inlägg) 10 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 10 år sedan
Byta frekvens Samsung fjärrkontroll (4 inlägg) 10 år sedan
Köpa TV för att ha som dataskärm? vilken ?! (7 inlägg) 10 år sedan
Samsung UE55F8005 - Väggfäste (2 inlägg) 10 år sedan
Netflix i Samsung UE55F8005, ljudet försvinner bitvis (3 inlägg) 10 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 10 år sedan
Samsung PS-42E7H (58 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-42Q7H (657 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-42Q7H finnish (4 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q7H eller Panasonic TH-42PV60? (12 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42E7HX (10 inlägg) 17 år sedan
Råd innan köp av SAMSUNG PS42e7h (0 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q7H (1 inlägg) 17 år sedan
Skillnad mellan Samsungs plasmmodeller? (2 inlägg) 17 år sedan
Totalt villrådig, vilken plasma ska man köpa? (9 inlägg) 17 år sedan

#251

Postad 17 januari 2007 - 11:05

Pilur
  • Pilur
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har snackat med samsung om garantin gäller eller inte när man varit inne i SM och grejat. Med det kunde de inte svara på och hänvisade mig till deras servicepartner Parts istället och enl. dom så gäller garantin även fast med varit in i "menyer som man kan komma åt med fjärrkontrollen". Så länge inte plomberingen på service ingången på baksidan av tvn är spräckt eller man varit inne och skruvat i den.

Jag försökte även få ett svar på hur det är med dom nya Q7:orna om man komma åt att slå av DNIe men fick inget bra svar på detta. Någon som vet hur det ligger till?

#252

Postad 17 januari 2007 - 11:41

Mojjegratis
  • Mojjegratis
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har snackat med samsung om garantin gäller eller inte när man varit inne i SM och grejat. Med det kunde de inte svara på och hänvisade mig till deras servicepartner Parts istället och enl. dom så gäller garantin även fast med varit in i "menyer som man kan komma åt med fjärrkontrollen". Så länge inte plomberingen på service ingången på baksidan av tvn är spräckt eller man varit inne och skruvat i den.

Jag försökte även få ett svar på hur det är med dom nya Q7:orna om man komma åt att slå av DNIe men fick inget bra svar på detta. Någon som vet hur det ligger till?

<{POST_SNAPBACK}>




Tjena Pilur!

Jag köpte min Q7H jämt före jul och den visar att att den är från NOV-2006 i SM och det finns ingen avstängning utav DNIe i SM på min, men det fin en DNIe demo i användar meny som går att sätta på och av. Det verkar som det finns olika versioner på dessa burkar om man kollar på tidigare inlägg men sen ber det på om du kör analog eller digital signal, vid digital signal så fungerar inte DNIe vad jag har förstått! Rätta mig om jag har fel.

#253

Postad 17 januari 2007 - 12:23

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Levinsson:

I min Q7:a var dessa inställningar "orginal"

Sub bright 120
R-off 127
G-off 128
B-off 131
Sub cont 128
R-gain 128
G-gain 128
B-gain 133

Du har 2 veckor från leverans på dig att lämna tillbaka din tv och
hänvisa till DOA, dead on arrival om du är missnöjd, fast de flesta
stora försäljarna kan du alltid lämna tillbaka om du är missnöjd
inom nån vecka, öppet köp. Men surret får du nog vänja dig vid, min
surrar oxå men precis som fredrik säger, ibland mer eller mindre, men
nu efter ca 4 månader tänker jag knappt på det, det ska vara under
en väldigt tyst film. Min kyl låter mer från köket än tv:n =)

MVH Baccala

#254

Postad 17 januari 2007 - 12:48

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Mina org. inställningar för Q7'an:

Sub.bright 122
Sub.contr 128

R-Offset 121
G-Offset 128
B-Offset 128
R-Gain 132
G-Gain 128
B-Gain 135

Notera att orginalvärdena som postats här skiljer en del med varandra. Kanske är det så att varje apparat är kalibrerad för sig, mycket möjligt att din TV har andra värden alltså. Reset funktionen kan kännas obekväm att använda eftersom vi inte vet vad den gör riktigt. SKulle gärna vilja lägga vantarna på manualen till servicemeny'n om den finns överhuvudtaget

Redigerat av Unregisteredfd02c471, 17 januari 2007 - 12:53.


#255

Postad 17 januari 2007 - 14:27

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Mojjegratis m.fl.

Enl den info jag fått fr Samsung support så stänger läge FILM i AM av DNIe. Det finns inget DNIe off i SM.

Brusreduceringen i AM reducerar vitbrus i/av analog signal och är verkningslös med digital insignal.

#256

Postad 17 januari 2007 - 15:00

Stout
  • Stout
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Notera att orginalvärdena som postats här skiljer en del med varandra. Kanske är det så att varje apparat är kalibrerad för sig, mycket möjligt att din TV har andra värden alltså. Reset funktionen kan kännas obekväm att använda eftersom vi inte vet vad den gör riktigt. SKulle gärna vilja lägga vantarna på manualen till servicemeny'n om den finns överhuvudtaget

<{POST_SNAPBACK}>


Jag gjorde en reset för en stund sedan och det enda som hände vara att de sparade användarinställnigarna försvann och att man fick ställa in kanaler och tid igen och alla annat i användarmenyn. Gick in i SM efter reset och det enda som ändrades där var hur många timmar tv:n varit igång. De andra inställningarna jag gjort var inte ändrade.


Jag fick min q7 igår och har egentligen ingenting att jämnföra med när det gäller plasma. Men min "gamla" Sony 29" CRT har så mycket bättre bild (troligtvis för att TV:n är mindre).
Samsungen visade otroligt mycket artifacts och i vissa bildsekvenser så "pulsar" bilden, ytterst lite och bara med vissa bakrunder (tittade på krönikan med mycket inomhusfilmande i gråton). Visas en rullande stillbild så ser man hur det flyttar sig på skärmen. Jag har väldigt hög input till min Topfield 5700 så jag tror inte att det är fel på signalen, om nu inte den digitala signalen störs från Toppyn.

I vilket fall som helst så gick jag direkt in för att ändra i SM eftersom bilden var kass. Min Q7 är daterad 06 nov och har ingen avstängning för DNIe. Jag fipplade lite med RGB och det blev bättre men inte alls så bra som jag vill att det ska vara. Kanske den måste "bränna" in några hundratimmar innan bilden är stabil? Är novis med plasma-TV så jag vet egentligen ingenting mer än att jag kanske skulle köpt en LCD istället.

Frågan är om man kan lämna tillbaka en TV pga att man inte är nöjd eftersom det antagligen inte är något fel på TV:n. Köpte den på internet och då har man väl automatiskt 14 dagars returrätt antingen den är öppnad eller inte?

En fråga till. Följer det inte med en svensk manual till q7h? Fick en manual med många europeiska språk utom de nordiska.

Redigerat av Stout, 17 januari 2007 - 15:04.


#257

Postad 17 januari 2007 - 16:09

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Stout:

Jag köpte min på Power och då fick jag en svensk och en engelsk instruktionsbok. Är det
en seriös handlare så är det bara att lämna tillbaka tv:n. Öppet köp är öppet köp.
Du behöver ingen större förklaring till det. Men du kan ju hänvisa att bilden inte uppfyller dina
krav för pengarna.

Till skillnad från dig är jag grymt nöjd med bilden, visst nån gång är det nån bandning men överlag
är det kanonbild, t o m analog källa är överraskande bra, iallafall hos mig. Det kan ju vara dålig
insignal som stör, bor man i stora hyresfastigheter kan signalen vara risig fast man ser det inte
förrän man har en skarp gammal 100 hertz crt eller nyare plasma/lcd. Men men...plasma eller Lcd
är den stora frågan, Personligen tycker jag plasma slår lcd i det mesta bildmässigt, färg/svärta o dyl
Den ända LCD som är uppe i plasma klass är Sonys nya LCD med full HD, men den kostar ju också
ett gäng tusenlappar mer...

MVH Baccala

#258

Postad 17 januari 2007 - 16:11

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Hmmm. Det verkar vara en ganska stor variation apparaterna emellan både när det gäller bild och surr. Jag har tydligen haft tur - min är knäpptyst och visar mycket bra bild på alla signaler. Och då föredrar jag ändå oftast DNIe på!! Det enda som stör är att Canal+ hockey från NHL är alltför vit/lysande - men det är löst genom att inte skicka den via Scart RGB från digitalboxen.

En bra idé är nog att se på just den apparat du tänker köpa i affären med olika signaler - jag vet att det inte är direkt jämförbart men.. alltid något? Det kanske inte heller alltid går?

Jag rekar bättre och kortare kablage starkt!

Jag kör på Comhem - Samsungs lilla digitalbox, Profigold komponentkablar DVD, Hamas bästa Scart och antennkablar.

#259

Postad 17 januari 2007 - 16:48

cruse
  • cruse
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Har fått min c7, bekräftad som felaktig(se gärna tidigare inlägg) samt pengarna tillbaka, men eftersom den "bränner in så lätt", vågar jag inte köpa en ny!

Lycka till med era apparater!

#260

Postad 17 januari 2007 - 16:52

Stout
  • Stout
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Stout:

Jag köpte min på Power och då fick jag en svensk och en engelsk instruktionsbok. Är det
en seriös handlare så är det bara att lämna tillbaka tv:n. Öppet köp är öppet köp.
Du behöver ingen större förklaring till det. Men du kan ju hänvisa att bilden inte uppfyller dina
krav för pengarna.

Ja vi får se vad de säger. Jag hittade också smärre blesyrer, troligen formpress fel på ramen. Ser ut som att någonting spetsigt satt under innan pionalacksplasten satts på, vilket resulterat i en liten uppskjutning i plasten. Den är bara några millmeter bred och kanske en millimeter förhöjd men ändå retful eftersom det är pianolack

Till skillnad från dig är jag grymt nöjd med bilden, visst nån gång är det nån bandning men överlag
är det kanonbild, t o m analog källa är överraskande bra, iallafall hos mig. Det kan ju vara dålig
insignal som stör, bor man i stora hyresfastigheter kan signalen vara risig fast man ser det inte
förrän man har en skarp gammal 100 hertz crt eller nyare plasma/lcd. Men men...plasma eller Lcd
är den stora frågan, Personligen tycker jag plasma slår lcd i det mesta bildmässigt, färg/svärta o dyl
Den ända LCD som är uppe i plasma klass är Sonys nya LCD med full HD, men den kostar ju också
ett gäng tusenlappar mer...

Jovisst, det är säkert så.
Jag frågade säljaren i samband med köpet att jag var villrådig om jag skulle ha LCD eller plasma eftersom jag kommer att köra mycket internet på skärmen med aktielistor som är statiska dagarna i ända och ha den mest till CNBC, CNN och andra kanaler via satellit. Han sa att en LCD bränner in precis lika mycket som en plasma, så jag tog han på hans ord och köpte en plasma och det blev en q7h pga utseendet. Jag har egen antenn och den är kopplad till en Topfield TF5700PVRt digitalmottagare och en SCART från den till TV:n.

Andra fenomen:
Efter det att jag tittat på TV6 i fem minuter så är loggan inbränd om man har vit bakgrund på. Samt att jag har något horisontellt sträck lite ovanför mitten av skärmen. Om man har inställningsmenyn på i en kvart så ser man texten efteråt me helvit bild. Visserligen försvinner den om jag kör snö eller annat men ska det vara så? Har ingen kontrast eller styrka på bildinställningen över 50. Alltså rätt lågt ställt för att jag läst att man ska köra lågt de första hundra timmarna pga just inbränningsrisk.

Ju mer jag tänker på det ju mer besviken känner jag mig och det känns inget bra. Jag hoppas innerligen att internetbutiken börjar strula och inte vill ta tillbaka TV:n. Skulle inte förvåna mig om de vill ha en avgift för att jag packat upp den. Känns rätt ruttet att köpa en TV för 15000:- och vill plocka fram sin gamla igen för den känns bättre att titta på.

<{POST_SNAPBACK}>



#261

Postad 17 januari 2007 - 17:26

emil73
  • emil73
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Stout:

Jag köpte min på Power och då fick jag en svensk och en engelsk instruktionsbok. Är det
en seriös handlare så är det bara att lämna tillbaka tv:n. Öppet köp är öppet köp.
Du behöver ingen större förklaring till det. Men du kan ju hänvisa att bilden inte uppfyller dina
krav för pengarna.

Ja vi får se vad de säger. Jag hittade också smärre blesyrer, troligen formpress fel på ramen. Ser ut som att någonting spetsigt satt under innan pionalacksplasten satts på, vilket resulterat i en liten uppskjutning i plasten. Den är bara några millmeter bred och kanske en millimeter förhöjd men ändå retful eftersom det är pianolack

Till skillnad från dig är jag grymt nöjd med bilden, visst nån gång är det nån bandning men överlag
är det kanonbild, t o m analog källa är överraskande bra, iallafall hos mig. Det kan ju vara dålig
insignal som stör, bor man i stora hyresfastigheter kan signalen vara risig fast man ser det inte
förrän man har en skarp gammal 100 hertz crt eller nyare plasma/lcd. Men men...plasma eller Lcd
är den stora frågan, Personligen tycker jag plasma slår lcd i det mesta bildmässigt, färg/svärta o dyl
Den ända LCD som är uppe i plasma klass är Sonys nya LCD med full HD, men den kostar ju också
ett gäng tusenlappar mer...

Jovisst, det är säkert så.
Jag frågade säljaren i samband med köpet att jag var villrådig om jag skulle ha LCD eller plasma eftersom jag kommer att köra mycket internet på skärmen med aktielistor som är statiska dagarna i ända och ha den mest till CNBC, CNN och andra kanaler via satellit. Han sa att en LCD bränner in precis lika mycket som en plasma, så jag tog han på hans ord och köpte en plasma och det blev en q7h pga utseendet. Jag har egen antenn och den är kopplad till en Topfield TF5700PVRt digitalmottagare och en SCART från den till TV:n.

Andra fenomen:
Efter det att jag tittat på TV6 i fem minuter så är loggan inbränd om man har vit bakgrund på. Samt att jag har något horisontellt sträck lite ovanför mitten av skärmen. Om man har inställningsmenyn på i en kvart så ser man texten efteråt me helvit bild. Visserligen försvinner den om jag kör snö eller annat men ska det vara så? Har ingen kontrast eller styrka på bildinställningen över 50. Alltså rätt lågt ställt för att jag läst att man ska köra lågt de första hundra timmarna pga just inbränningsrisk.

Ju mer jag tänker på det ju mer besviken känner jag mig och det känns inget bra. Jag hoppas innerligen att internetbutiken börjar strula och inte vill ta tillbaka TV:n. Skulle inte förvåna mig om de vill ha en avgift för att jag packat upp den. Känns rätt ruttet att köpa en TV för 15000:- och vill plocka fram sin gamla igen för den känns bättre att titta på.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>


Så ska du naturligtvis inte ha det!
Har själv en C7 som jag är mycket nöjd med. Vet inte om det beror på att jag har tur som fått ett bra ex eller om vi har olika preferenser men det är egentligen skit samma. Huvudsaken är att man är nöjd med sitt köp...

Vad gäller inbränningsrisken: Säljaren har blåst en rejäl näve sand i ögonen på dig om han sagt att det är lika stor risk för detta på LCD och plasma vid visning av statisk bild! Gonatt..
Personligen använder jag min skärm till 99% för tv/dvd tittande. Hade jag, som du, haft den till att se statiska bilder dagarna i ända hade valet blivit LCD 7 dagar i veckan.
Nää, synd du inte e nöjd men självklart ska du ha rätt att byta ut den... Enligt lag om jag inte missminner mig.
Lycka till!

#262

Postad 17 januari 2007 - 21:04

robiz
  • robiz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
gahhh!
Har nu haft min Q7a sen förra torsdagen, börjar bli riktigt tveksam om jag skall ha kvar teven.
Känns så jäkla trist, största problemet är typ hudbilder i rörelse samt mörka partier, ser ju inte riktigt klokt ut asså. Tyckte ju att det var riktigt bra bild de första dagarna. Får se om man kan byta till en PV60 ist. Eller skall man ge teven nåra dar till?

Mvh//robiz :(

#263

Postad 17 januari 2007 - 22:27

Mojjegratis
  • Mojjegratis
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

gahhh!
Har nu haft min Q7a sen förra torsdagen, börjar bli riktigt tveksam om jag skall ha kvar teven.
Känns så jäkla trist, största problemet är typ hudbilder i rörelse samt mörka partier, ser ju inte riktigt klokt ut asså. Tyckte ju att det var riktigt bra bild de första dagarna. Får se  om man kan byta till en PV60 ist. Eller skall man ge teven nåra dar till?

Mvh//robiz  :(

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har haft min sedan veckan före jul och jag är skit nöjd med den, jag kör med digital signal och det är inga bekymmer med den som du har.När jag köpte Q7an så hade jag lagt undan en pv60 som jag skulle ha från början men fick se denna burk direkt när jag kom in hos expert och blev såld direkt bla så är den snyggare än pv60, men smaken som baken! ge den en chans till, det tar ett tag för att bränna in sig för burken säger experterna. Lycka till

#264

Postad 18 januari 2007 - 10:09

robiz
  • robiz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
satt å ändrade lite i användarmenyn igår kväll, har hela tiden kört i film läget eftersom det skulle stänga DNIe, men ändrade igår till personlig ist, till min förvåning så försvann alla dessa problem som jag hade tidigare. Hoppas detta är permanent nu bara, få se när jag kommer hem ikväll.

#265

Postad 18 januari 2007 - 12:24

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
robiz

Samma här. Jag har föredragit DNIe på 9 ggr av 10. Kör just nu Personligt, Kontrast 90, Ljusstyrka 40, Skärpa 25, Färg 40, Normal Färgton.

#266

Postad 18 januari 2007 - 15:47

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
jskog,

Tycker du att den låga skärpan på 25 är att föredra framför ett högre skärpa. Själv märker jag i princip ingen skillnad mellan en hög och en låg inställning för skärpan.

För övrigt känns det här med inställningar extremt svårt. En inställning är bra vid ett tillfälle, en annan är bra vid ett annat. Tror inte det går att hitta en universalinställning som är bra i alla lägen. Kommer nog att rikta in mig på att hitta ett par olika inställningar för de olika förvalen (personligt, film mm) och därefter hoppa mellan dessa beroende på vad jag tittar på.

#267

Postad 18 januari 2007 - 17:56

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Fredrik:

Håller med dig. Den här inställningen gäller framförallt digitalt TV-tittande SVT 1,2 och 4 samt DVD.
Canal+ Fotboll m.m. då blir det SMD av och läge FILM (har inte hittat de optimala inställningarna där ännu). Analogt Comhem (kanal 3, 5 m.fl) duger de ovanstående inställningarna + brusreducering på.

Funderar just nu på att byta digitalbox till en HD-box (Humax) eftersom jag hoppas på HD-sändningar här snart. Jag har kollat i en del trådar om just den boxen och många verkar få bildförbättringar även vid vanlig digitalsignal med den - kanske pga HDMI till TV´n?

#268

Postad 19 januari 2007 - 15:25

Stout
  • Stout
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Nu när många är inne och kalibrerar i SM så kanske någon har sett en inställning som ändrar färgen på de grå banden på sidorna när en 4:3 bild visas? Det ska tydligen gå med LG att ändra färg.
Jag skulle vilja att Samsungen också har svart och undrar om någon vet om det överhuvudtaget går att välja bort den mycket tråkigt grå sorgkanten.

#269

Postad 19 januari 2007 - 20:57

robiz
  • robiz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Mojjegratis m.fl.

Enl den info jag fått fr Samsung support så stänger läge FILM i AM av DNIe. Det finns inget DNIe off i SM.

Brusreduceringen i AM reducerar vitbrus i/av analog signal och är verkningslös med digital insignal.

<{POST_SNAPBACK}>


Tror inte att läget FILM stänger av DNIe, tror faktiskt att fully bypass i SM stänger av det. Jag ändrade från 00H till 01H och fick mycket bättre bild. Ni som inte hittar DNIe i er SM testa detta...

//robiz

#270

Postad 21 januari 2007 - 09:48

levinsson
  • levinsson
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hallå!
Ursäkta om detta låter dumt men jag vet fan inte längre hur detta fungerar!

Vad ska man ha för format egentligen på Q7H? Jag kör men 16:9 för att köra in tv, men man får ju dessa tjocka gubbar! vad ska man egentligen ha för format, autowide gör ju att bilden blir konstig och zoom ska vi inte prata om, 4:3 ger ju gråa kanter och jag trodde meningen med en widescreen tv var att fylla upp hela tv:n, hur har ni det? och när fasen ska dom börja sända allting i widescreen?

#271

Postad 21 januari 2007 - 11:41

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag kör autowide och har inte tänkt på att det ser konstigt ut.....

#272

Postad 21 januari 2007 - 13:54

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med TVns surrande ? Jag har lyckast få ett exemplar som surrar som sjutton, medans vissa verkar vara helt tysta ! Är detta surrande ett giltigt skäl att få tvn utbytt/lagad ?

#273

Postad 22 januari 2007 - 11:27

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Baily:

Efter att ha pratat med samsungs support säger dom att de låer lite men ska inte låta mer än 30 db (tror jag det var) på en meters avstånd. Min låter ibland mer och ibland mindre (Dock tror jag inte att den låter 30 db, men har iof aldrig mätt) och ibland inte alls, vid mörkare bild låter den mer, men samtidigt efter 4 månader är det väldigt sällan jag tänker på det...

MVH Baccala

Redigerat av Baccala, 24 januari 2007 - 18:10.


#274

Postad 22 januari 2007 - 14:55

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Baily:

Efter att ha pratat med samsungs support säger dom att de låer lite men ska inte låta mer än 30 db (tror jag det var) på en meters avstånd. Min låter ibland mer och ibland mindre och ibland inte alls, vid mörkare bild låter den mer, men samtidigt efter 4 månader är det väldigt sällan jag tänker på det...

MVH Baccala

<{POST_SNAPBACK}>


Läste lite snabbt i en annan tråd om Pioneers plasmor, och deras surrande. Där så fick de svaret av supporten att om man har volym 12 på TV4 så skall det ljudet överösta surrandet. Verkar vara en ganska bra riktlinje, med viss skillnad på märkena. Där kom det en servicekille och bytte ut något i plasman. Det hade tydligen funkat kanon. Jag har dock ett ganska högt surrande på min, högre än den som stod framme i butiken iaf ! Hur som helst så fick jag min utbytt, men tyvärr kommer inte min nya förens i början av Mars då den var restnoterad. Jag är dock nöjd eftersom jag fick 3000 rabatt på p.g.a att den visats som demo i 100h. Nu får jag en helt ny, så jag kan dock vänta 1 månad.

#275

Postad 22 januari 2007 - 19:27

levinsson
  • levinsson
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hallå!

Har oxå en Q7H som surrar, men jag tänkte åtgärda det med en ljudabsorbent ! Tänkte att jag skulle placera den på tv så att den tar upp det mesta av ljudet! Har man tv:n på väggen blir det perfekt avstånd så att man inte täcker värmehålen!
http://www.bullerbek...ren.se/plju.htm här finns lite alternativ på olika som kan passa!

Man kan alltid försöka! (svart färg på ljudabsorbenten naturligtvis)

Redigerat av levinsson, 22 januari 2007 - 19:28.


#276

Postad 22 januari 2007 - 21:43

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Har oxå en Q7H som surrar, men jag tänkte åtgärda det med en ljudabsorbent !

<{POST_SNAPBACK}>


Men ärligt talat: Surrar era aparater så mycket att ni måste tjacka såna grejjer så har ni antingen ett fel på TV:n eller nån sorts ljudfobi.... ;)
Klart TVn kan, och säkert också låter när man sitter nära den, men man ska väl inte behöva inreda "tysta rummet" för att få lite utbyte av skärmen????
Felanmäl och stå på er istället!

Vill också passa på att meddela att min PS-42E7 mår kalas av att gå i Film-läget då tydligen DNI ska vara avstängt! Mörka partier blev mycket bättre. Fler med samma erfarenhet eller som hittat nån nackdel med det?

#277

Postad 23 januari 2007 - 10:38

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hallå!

Har oxå en Q7H som surrar, men jag tänkte åtgärda det med en ljudabsorbent ! Tänkte att jag skulle placera den på tv så att den tar upp det mesta av ljudet! Har man tv:n på väggen blir det perfekt avstånd så att man inte täcker värmehålen!
http://www.bullerbek...ren.se/plju.htm här finns lite alternativ på olika som kan passa!

Man kan alltid försöka! (svart färg på ljudabsorbenten naturligtvis)

<{POST_SNAPBACK}>


Levinsson,

Intressant att du nämner ljudabsorbenter. Jag har själv liggandes 10 st Ecophone plattor som jag skall inreda mitt biorum med (har även projektor). Har själv surrande från min Q7H, dock inte så mycket och så störande som en del andra verkar ha. Jag har provat att sätta två absorbenter över TVn. Möjligt att det dämpar ljudet en aning, men det är marginellt, m.a.o detta löser inte problemet. För att märkbart dämpa ljudet gissar jag att du måste klä hela väggen runt TVn med sådana plattor.

Jag tror faktiskt att detta surrande ljud är något som finns på alla Plasmor. Åtminstone verkar det så när man läser andra forumtrådar om andra apparater. Någon som har en annan erfarenhet?? Visst, sen kan det vara som så att vissa enskilda exemplar låter lite mer än andra.


#278

Postad 23 januari 2007 - 14:30

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Hallå!

Har oxå en Q7H som surrar, men jag tänkte åtgärda det med en ljudabsorbent ! Tänkte att jag skulle placera den på tv så att den tar upp det mesta av ljudet! Har man tv:n på väggen blir det perfekt avstånd så att man inte täcker värmehålen!
http://www.bullerbek...ren.se/plju.htm här finns lite alternativ på olika som kan passa!

Man kan alltid försöka! (svart färg på ljudabsorbenten naturligtvis)

<{POST_SNAPBACK}>


Levinsson,

Intressant att du nämner ljudabsorbenter. Jag har själv liggandes 10 st Ecophone plattor som jag skall inreda mitt biorum med (har även projektor). Har själv surrande från min Q7H, dock inte så mycket och så störande som en del andra verkar ha. Jag har provat att sätta två absorbenter över TVn. Möjligt att det dämpar ljudet en aning, men det är marginellt, m.a.o detta löser inte problemet. För att märkbart dämpa ljudet gissar jag att du måste klä hela väggen runt TVn med sådana plattor.

Jag tror faktiskt att detta surrande ljud är något som finns på alla Plasmor. Åtminstone verkar det så när man läser andra forumtrådar om andra apparater. Någon som har en annan erfarenhet?? Visst, sen kan det vara som så att vissa enskilda exemplar låter lite mer än andra.

<{POST_SNAPBACK}>


Det stämmer att detta surrande är ett vanligt problem med plasmor. Pratade dock med en bekant som är butikschef på expert. Han sa att Samsung hade fått bra med kritik just p.g.a detta surrande, och att de visste om det. De andra märkena (Pioneer, LG osv) verkar ju fixa till detta problem genom att skicka hem någon servicekille eller byta ut plasman. Ringer man till Samsung så gör det inget åt det utan säger att "alla plasmor låter och är inget man fixar typ" Hoppas dock att min nya 50Q7H inte har så högt surrande som min nuvarande har.

#279

Postad 23 januari 2007 - 23:46

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Jag behöver hjälp med att stänga av DNIe funktionen. Jag har en av de nyare versionerna där det inte går att ta bort i SM. Hur får jag bort denna funktion.

#280

Postad 24 januari 2007 - 01:28

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
octopussy:

det finns 2 möjliga alternativ,

1) Enligt Samsung support för ca 1 v sedan så stänger läge FILM i användarmenyn av DNIe. Jag fick detta svar då jag talade med dom (dom ger eg. ingen support på SM sade dom men gav mig detta tips) - Jag är dock inte 100% säker på att detta stämmer...

2) Enligt Robiz m.fl. så; Tror inte att läget FILM stänger av DNIe, tror faktiskt att fully bypass i SM stänger av det. Jag ändrade från 00H till 01H och fick mycket bättre bild. Ni som inte hittar DNIe i er SM testa detta...

Testa bägge och kör på den där du är mest nöjd vetja? :)

#281

Postad 24 januari 2007 - 12:44

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Tack skall testa detta med en gång.

#282

Postad 24 januari 2007 - 14:41

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Fel tråd att fråga detta kanske men nu är priset nere 14 lax, kan man hitta en bättre tv än denna för det priset eller?

#283

Postad 24 januari 2007 - 17:15

UPS
  • UPS
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej,
Sugen på en samsung, dock märkligt att man i de "senare" ej kan slå av DNIe på samma sätt....

jskog: Om nu detta med DNIe är ett sådant märkbart problem borde det då inte vara enkelt att se vilken av dessa som slår av den?

#284

Postad 24 januari 2007 - 19:38

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Hmmmm....
Trodde filmläget blev bättre för att DNIe slogs av, men missade att färgtonen ändrades. :D
Jag testade att ändra "Personlig" läget till samma inställningar som film och växla emellan, och jag faktiskt kan inte se några större skillnader...

#285

Postad 24 januari 2007 - 20:17

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
UPS;

jo kan man tycka. Men jag är faktiskt helt nöjd med min bild med DNIe på så jag har inte haft anledning att experimentera vidare. Det har bara inte blivit av. Jag vet inte om det är jag som "ser dåligt" eller om just mitt exemlar är ovanligt bra?

anderna;

många framhäver panasonic PV60 och visst är den bra. Jag tycker dock att Q7 är bättre men det verkar som om Q7 kan variera i bildkvalitet och surr ganska betydligt?! Det gäller att ha tur eller att se just sin apparat med olika insignaler innan köp - om det nu är möjligt?

#286

Postad 25 januari 2007 - 09:24

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

anderna;

många framhäver panasonic PV60 och visst är den bra. Jag tycker dock att Q7 är bättre men det verkar som om Q7 kan variera i bildkvalitet och surr ganska betydligt?! Det gäller att ha tur eller att se just sin apparat med olika insignaler innan köp - om det nu är möjligt?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo men det finns inte en chans att jag släpper in nåt så hejdlöst fult som en PV60 i min lägenhet :) Har inte bestämt mi ännug vad gäller plasma/lcd! Inbränningarna skrämmer mig lite!

#287

Postad 25 januari 2007 - 10:57

flowertwig
  • flowertwig
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
En fråga som rör garanti. Har läst lite här och där och även varit i kontakt med vissa företag om vad som gäller när man går in och gör ändringar i SM. Enligt vad jag förstår så slutar garantin att gälla helt... Är inte detta väldigt skumt då man enligt många måste gå in och göra ändringar för att få ordning på bilden? Har man rätt att säga upp garantin bara för man gör en mjukvarukonfiguration? Någon som har någon erfarenhet av detta?

Om man gör en återställning (reset) av SM, finns det något sätt för en handlare att se om man har gjort det?

Till sist, är det NÅGON här som köpt den här tv'n det senaste som INTE är missnöjda med ljudet. Skall precis nu köpa en men känner mig lätt oroad över det här...

mvh

// Flowertwig

#288

Postad 25 januari 2007 - 11:12

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

En fråga som rör garanti. Har läst lite här och där och även varit i kontakt med vissa företag om vad som gäller när man går in och gör ändringar i SM. Enligt vad jag förstår så slutar garantin att gälla helt... Är inte detta väldigt skumt då man enligt många måste gå in och göra ändringar för att få ordning på bilden? Har man rätt att säga upp garantin bara för man gör en mjukvarukonfiguration? Någon som har någon erfarenhet av detta?

Om man gör en återställning (reset) av SM, finns det något sätt för en handlare att se om man har gjort det?

Till sist, är det NÅGON här som köpt den här tv'n det senaste som INTE är missnöjda med ljudet. Skall precis nu köpa en men känner mig lätt oroad över det här...

mvh

// Flowertwig

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har varit inne och fipplat en hel del i SM (bl a för att stänga av DNie, kalibrerat färger/kontraster o dyl...), men när TVn var inlämnad på verkstad i somras, sa teknikerna INGENTING om detta (dvs om garantin "slutat gälla" eller liknande...). Så du kan vara lugn, det där är bara en "skrämseltaktik" från ÅF/Samsung, tror inte det är ngn större risk att din garanti ryker pga av en sådan sak...
Det kan dock påpekas att du ALLTID bör skriva ner dina org värden, ifall ngt skulle gå på tok inne i SM! Läste nämligen om en tysk användare som lyckats ta bort några viktiga värden från SM för sin Q7H, vilket gjorde skärmen helt svart (och det gick inte att se värdena i SM heller...) !! Och en sådan sak kan ju onekligen bli svår att förklara för service... :)

Redigerat av ajzman, 25 januari 2007 - 11:14.


#289

Postad 25 januari 2007 - 11:57

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
anderna;

Inbränning är så vitt jag förstått nästan ett minne blott på moderna plasmor. Åtmindstone när det gäller TV/Film tittande. En viss risk finns dock om man spelar mkt (t.ex X-box) eller kopplar in datorn och kör länge på en statisk bild...

flowertwig;

ja ljudet är väl inte direkt någon hit - men nästan alla kör väl någon form av surroundljud med extern förstärkare så...

#290

Postad 25 januari 2007 - 12:23

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Hmmmm....
Trodde filmläget blev bättre för att DNIe slogs av, men missade att färgtonen ändrades.  :angry:
Jag testade att ändra "Personlig" läget till samma inställningar som film och växla emellan, och jag faktiskt kan inte se några större skillnader...

<{POST_SNAPBACK}>



Ändra färgtonen från "Varm2" till "Normal" under film-läget så borde det bli bättre! :)

#291

Postad 26 januari 2007 - 10:36

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0
Dags för mig att bli lite aktiv i det här forumet igen... <_<

Igår köpte jag en ny DVD-läsare: Marantz 6600 (eftersom jag var sjukligt trött på min billiga Samsung HD860 och dess blå, lysande on-knapp som höll på att driva mig till vansinne...) och första intrycket var riktigt bra! Via HDMI genererade den helt enkelt en bra mkt bättre bild än min gamla HD860! Knappade sedan in Hagmans värden (inlägg #157), vilket gjorde saken ännu bättre! Bilden blev nu mkt mjukare och behagligare att se på (speciellt om man, som jag, har en liten lampa bakom TVn, för en "ambi-light-effekt") och t o m färgtoningar (som är Q7Hans stora svaghet) kändes nu acceptabla!

Jag tyckte dock att Hagmans värden blev lite väl mörka för mina TV-kanaler (analogt) och Xbox 360 (komponent) - MEN då var det faktiskt bara att välja en TV-kanal, knalla in i SM igen och trycka in mina org värden från service (inlägg #154), vilket inte påverkade mina värden för DVD (hdmi)! Dvs jag kör Hagmans SM-värden för DVDn och mina egna för TV samt Xboxen!! Det bästa från båda världar om man säger så... :lol:

Sen upptäcker man givetvis fler och fler saker när man hårdgranskar sin plasma och en av dem är att många DVD-filmer verkligen INTE är av den allra bästa bildkvalitén... Ingen nyhet kanske - men det är nästan lite läskigt över hur mycket det faktiskt kan skilja sig mellan olika filmer (även nyutgåvor!) - så därför tänkte jag nämna några exempel, bra VS dåliga:

X-men 3: Fantastisk bild! Otroliga färger, toningar och klara mörka scener utan nämnvärt brus.
Mission Impossible 3: Mkt bra bild (nästan som X-men 3), mkt fina färger och toningar!

Superman Returns: Väldigt dålig bild!! Riktigt mkt brus, rödstick/grönstick i ALLA mörka scener och undervattensscenerna ska vi inte ens tala om... brrr... En stor besvikelse!
Cinderella Man: Dålig bild. Mkt brus och stick i mörka scener. Urvattnade färger.

Alla tecknade filmer blir dock av väldigt bra kvalité och ska jag nämna en av dessa måste det bli Ice Age 2, som levererar den bästa DVD-bild jag sett hittills! Så, vill man ha DVD som "referensmaterial" och visa upp TVn från sin bästa sida är den filmen given i samlingen!

Sen måste jag bara nämna HD-material också... Har t ex lirat ett bra tag på min Xbox 360 nu, och det blir verkligen fantastiskt bra i 720p-upplösning via komponent (köpte dyraste kabeln från Monster...)!! Otroliga färger och toningar och inte minsta tecken på grön/rödstick eller bandningar!! Har dessutom tankat ner ett antal HD-trailers och klipp, vilka ser helt fantastiska ut...

MEN, det bästa av allt *trumvirvel* - inom 14 dagar kommer jag få den externa HD-DVD-driven till 360n + ett antal filmer (King Kong, Phantom of the Opera, Troy m fl) och detta blir naturligtvis oerhört spännande!! Spelaren har fått mkt bra kritik (bl a i detta forum) och ska tydligen leverera en helt fantastiskt bildupplevelse (dessutom får man den för 1700 spänn på komplett.se vilket är ett rent kap!). Kommer självklart höra av mig med en utförlig rapport senare, om en sisådär 2-3 veckor!

Just det, sen har jag äntligen fått lite rätsida på buggen angående de "röda prickarna" som dyker upp i vissa mörka scener, efter att TVn stått på en stund (1-2 timmar). Verkar vara fler som har det problemet och inte bara vi Samsung-ägare heller, kolla här:
https://www.minhembi...howtopic=146294
https://www.minhembi...howtopic=130028

Well, hoppas ni fortfarande är nöjda med era plasmor, det är nämligen jag! B)
Men nu måste jag tillbax till jobbet, take care... B)

Redigerat av ajzman, 26 januari 2007 - 10:59.


#292

Postad 29 januari 2007 - 15:45

UPS
  • UPS
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Lite frågor om samsungen:

- Väsnas den? Enligt alla försäljare låter alla plasmor men jag tycker LGs PC1R väsnas för mkt för min smak (jag vet att det finns en tråd om detta :ph34r:). Snöat in helt på det surrandet...
- Hur skiljer sig kalibreringen från de "nya" jmf med de äldre? Dvs är det endast DNIe som skiljer sig?

#293

Postad 29 januari 2007 - 16:10

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
UPS;

Jag säger det igen - min är knäpptyst. Det verkar vara ganska stor variation både i surr och i viss mån även bildkvalitet mellan olika exemplar. Idealt vore att kolla just "sin" Q7 med olika insignaler innan köp redan i butiken - om det nu är möjligt överhuvudtaget?

Q7 konfigurerade senare än nov 06 har ej DNIe on/off som alternativ i SM (Service Menyn). Om man vill stänga av DNIe då så får man göra på annat sätt (beskrivet här i tråden ovan).

Lycka till

#294

Postad 29 januari 2007 - 16:27

Lundqvist33
  • Lundqvist33
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ja nu har jag hunnit läsa igenom en hel del i detta forum.
Måste oxå säga att...det som vissa beskriver om dvd kvaliten..om hur olika den är i komprimering
stämmer riktigt bra....denna tvn är ju gjort för att ta emot hd kvalitet , & det gör den riktigt bra.
Men den är oxå riktigt bra på digital tv oxå.

Mitt ex ger inget onödigt surr från sig....provade idag att kolla på Hitta nemo kapitel 21...var hur bra som helst på min tv...har läst att vissa får en riktigt hemsk bild där.
Sen tror jag att dom inställningarn kan vara lite olika från tv till tv.
Mina inställnigar på tvn är
Kontrast 68
Ljus 49
Skärpa 30
Läge Normal

Dessa inställningar funkar på allt från kanal 5 ..som det vara lite sämre bild på ..om man jämför med tv1 , tv2 & tv 4

ett tips ..ha inte så hög kontrast när ni ser fotboll på tnv.

#295

Postad 29 januari 2007 - 17:20

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Jag säger det igen - min är knäpptyst.


<{POST_SNAPBACK}>


Yep, min med (inköpt mitten av juni 06).

#296

Postad 29 januari 2007 - 19:46

Henke26
  • Henke26
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej...

Någon som vet skillnaden mellan dessa Samsung PS-42C7H Samsung PS-42Q7H

tacksam för svar!

ha en trevlig kväll....

#297

Postad 29 januari 2007 - 19:48

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Henke - jag har för mig att enda skillnaden är designen. Q7 har klar pianolack C7 ngn sorts matt finish. Det skall visst vara det enda.

#298

Postad 29 januari 2007 - 19:54

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Lite frågor om samsungen:

- Väsnas den? Enligt alla försäljare låter alla plasmor men jag tycker LGs PC1R väsnas för mkt för min smak (jag vet att det finns en tråd om detta :ph34r:). Snöat in helt på det surrandet...
- Hur skiljer sig kalibreringen från de "nya" jmf med de äldre? Dvs är det endast DNIe som skiljer sig?

<{POST_SNAPBACK}>


Min väsnas ganska kraftigt. Jag har en 50Q7H och servicemenyn är dock från tidigare än t.ex. jskogs. På min KAN man stänga av DNIe :lol: Jag får dock hem en ny i början av Mars, får hoppas att den inte låter lika mycket.

#299

Postad 29 januari 2007 - 19:59

jskog
  • jskog
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
hmmm det vore intressant att göra en undersöning om upplevt surr och konfigurationsdatum.
Kan det vara så att nyare (nov 06 och senare) generellt är tystare?

(konfigurationsdatum hittar ni i Servicemenyn och är INTE lika med inköpsdatum)

(copy n paste pls)

Min är som sagt från nov 06 och knäpptyst.

#300

Postad 02 februari 2007 - 09:00

Audio123
  • Audio123
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Har själv en q7h som surrar ganska kraftigt, men har nu varit in till expert butiken där jag köpte den och lämnade in den så den skulle iväg på "service" , det var tydligen så att när tvn tillverkas så lackas spolarna på kretskorten, och det görs ju såklart av maskiner. Men maskinerna kunde tydligen missa med lacket, och då uppkommer surret, så min tv skulle skickas iväg för att lackas manuellt på nån firma. när jag får tillbaka den så jag hoppas att den kommer bli tyst / tystare än förut iallafall. <_<

förövrigt är det en riktigt bra tv och är mycket nöjd med den.! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.