Rensade ut gamla sommarstugan och hittade lite godsaker..
AGA högtalare.. (aldrig hört talas om, förmodligen 30år gamla)
Sansui Seven förstärkare.. 10-15kg tung..
Allt låter kanon.. Men vad är det för något??

Tack på förhand
Mvh
Marcus J.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
AGA högtalare, sansui förstärkare, vad är detta?
Startad av
Unregistered4513bb26
, Sep 03 2006 10:39
14 svar till detta ämne
Postad 03 September 2006 - 10:39
Hej Allesammans!
Rensade ut gamla sommarstugan och hittade lite godsaker.. AGA högtalare.. (aldrig hört talas om, förmodligen 30år gamla) Sansui Seven förstärkare.. 10-15kg tung.. Allt låter kanon.. Men vad är det för något?? ![]() ![]() ![]() Tack på förhand Mvh Marcus J. Postad 03 September 2006 - 13:17
Här kommer ordentligt med info om din receiver. Den ingår i serien som bestod av Six, Seven och Eight. Kring 1973-74 bör den vara tillverkad.
Högtalarna vet jag inget om, men lådorna ser välgjorda ut. Gissar på tidigt 70-tal. Bifogad fil(er)Redigerat av Lust, 03 September 2006 - 13:21. Postad 03 September 2006 - 15:46
Det var ju lustigt att AGA-högtalarna låter "kanon" med tanke på att din referens i ljudkvalitet borde vara din fina anläggning hemma hos dig.
Är det en 2-vägs eller en bredbandare? /Heron Postad 04 September 2006 - 15:43
Har för mig att AGA är ett företag / koncern som tillverkar gas?
Hittade en länk http://www.aga.se/in...yalias/Homepage Tycker företagets logotype är identisk med den som är på baksidan på högtalaren på en av bilderna. Postad 05 September 2006 - 09:53
Går ju inte direkt jämföra med Audiovectorna.. Men för att vara ~30 år gamla så låter dom verkligen kanon. Ni får komma och provlyssna.. Jag kom o tänka på AGA-gaser med.. Det är ju exakt samma logotyp.. Hm. Får ha dom i sovrummet.. Tycker dom är ganska läckra Postad 05 September 2006 - 12:20
Jag jobbar på aga och ja det är samma logotyp, dom har även en anläggning på lidingö så det är nog inte omöjligt, måste höra mig för med dom gamla orginalen på jobbet om vad detta kan vara...
Postad 05 September 2006 - 15:18
Jodå, AGA tillverkar idag gaser samt tjänster o produkter kring detta område - men har genom tiderna varit mycket aktiva bl a inom elektronik. På 60 talet fanns det en betydande tillverkning på Lidingö, rörradios med AGAmärke är fortfarande inte helt ovanliga. Det tillverkades även tv apparater, under 30 talet fanns även bilar under namnet AGA. Sedan renodlades verksamheten och det mesta förutom gaser och gastillverkning har sålts eller lagts ned. Högtalarna är lite roliga som kuriosa - jo jag jobbar på AGA. Hör av dig om du vill sälja dem
/Jonas Postad 05 September 2006 - 15:57
Tänkte nog inte sälja dom..
Funderar på ha dom i sovrummet och renovera dom lite.. Putsa upp lådan och byta ut kontakten baktilll... Ska jag göra detta eller finns det något värde i dom så jag bör låta dom vara? Postad 05 September 2006 - 17:56
Olja in högtalarna eller liknande kan du göra men jag skulle inte byta terminalerna.
Orginal skall det vara, tycker jag. Med risk för att vara tjatig, men är det en 2-vägare eller en bredbandare? /Heron Postad 06 September 2006 - 09:14
Hmmm. Om det lilla runda fältet man kan skönja genom gallret är en diskant eller basreflexport är lite svårt att avgöra. Fast så smäckra diskantelement hör väl kanske inte till den tiden. Kanske trådskaparen kan kolla?
Fast jag gissar nog på bredbandare jag med. Redigerat av Unregistered40880, 06 September 2006 - 09:17. Postad 20 September 2006 - 10:56
Givetvis kan jag kolla.. men jag vet inte ritkigt hur jag ska få bort skyddsnätet.. det sitter liksom fast.. och när jag skruvar bort skivan baktill så är dämp-materialet form-pressat för lådan ser det ut som.. så jag vet inte om jag vågar ta ut det.. är ganska skört också.. verkar som det går sönder.. ska jag ta ut det och kika? kan jag lägga dit ny dämpull?
Postad 20 September 2006 - 11:28
Sätt örat direkt mot fronten och lyssna så lär man höra om det är en eller två högtalare.
Postad 21 September 2006 - 09:36
Det är en diskant och ett mellanregister..
Rund diskant så jag tror inte det är en bandare.. ! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |