Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MIRAI 37" LCD-TV, 9ms, Silver/Svart, HDMI

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mirai DTL-537X202 (TV) 1 6.5 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 04 September 2006 - 10:40

Unregistereda078b434
  • Unregistereda078b434
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som har en sådan här tv? Om ni vet något speciellt om just Mirai får ni också gärna upplysa mig om detta. Jag ska spela xbox 360 på den tror ni att denna skärm håller för det eller behöver man en vasare?

http://www.microstor.....Name=MIRAI 37

Postad 04 September 2006 - 21:36

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Den är klockren för Xbox! Har haft den nu i i ca 1 månad nu och jag är extremt nöjd med den!

Postad 05 September 2006 - 10:32

Unregisteredd32369bb
  • Unregisteredd32369bb
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ja eftersom Shapic har denna så kanske jag kan posta mina frågor i denna tråden också. :-)

Jo jag undrar vad folk har för erfarenheter av den här.
Specifikt undrar jag tre saker.

1. Kan man få 1366x768 pixelmappat på hdmi ingången.
2. Hur funkar PiP funktionen, kan man ha PIP i alla kombinationer av ingångar, hur stort fönster blir det?
3. Brummar det från dimmern till backlighten?

Sen så undrar man ju om det är samma TV som Video7 37 tummare iom att dom ser exakt likadana ut.

Postad 13 September 2006 - 10:14

Unregisteredd32369bb
  • Unregisteredd32369bb
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det är lite märkligt tyst om denna med tanke på att det är den ojämförligt billigaste 37 tummaren på prisjakt just nu. :-)

Postad 18 September 2006 - 21:24

wilhsson
  • wilhsson
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
är det inte lite för slö kontrast på den då? 800:1 är väl eg i minsta laget eller? skulle nog inte våga köpa något under 1000:1 fast priset är helt klar något att fundera över eftersom jag behöver byta upp lite andra grejs med (dvd ev reciver) man har ju inte hur mö "flis" som helst... :P

Postad 19 September 2006 - 07:17

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

är det inte lite för slö kontrast på den då? 800:1 är väl eg i minsta laget eller? skulle nog inte våga köpa något under 1000:1 fast priset är helt klar något att fundera över eftersom jag behöver byta upp lite andra grejs med (dvd ev reciver) man har ju inte hur mö "flis" som helst... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du för mig beskriva skillnaden mellan kontrastvärdena 800:1 och 1000:1? Intresserad.

Postad 30 September 2006 - 11:45

Alfahanen
  • Alfahanen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Är också intresserad av denna Tv! Lägsta pris på en 37" här på prisjakt så någon måste väl ha något att berätta om den?

Postad 30 September 2006 - 11:55

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
videosevens modell Videoseven LTV37DA
är svårt lik, tror bestämmt att det är samma tv, fast jag har sett ett annat pris på den, typ 9990:-
Hursomhelst finns det lite bilder och info om den i länken, går nog att applicera på Miraien

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 30 September 2006 - 11:58.

Postad 03 October 2006 - 07:45

riste
  • riste
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Konstigt att denna tv inte har större uppslutning... jag hittade ett test av tv:n

http://www.hardware-...how.asp?id=6035

Postad 06 October 2006 - 09:07

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter en LCD till ungarna, men kan ju alldrig bestämma mig. Största grabben kör en PS2 idag, men det lär väl dyka ett Xbox360 eller PS3 snart. Småbarnen tittar ju på sina DVD skivor med teckande filmer och så har vi ju akilleshälen! Jag har bara analog TV i mitt hus!! Vissa LCD jag har sett så har det ju varit katastrof. Hur är denna med analog matning?

case

Postad 06 October 2006 - 10:29

Shunon
  • Shunon
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Köp samsung 37" s71b som finns i mediamarkt för 9999:- om du inte har så långt till kungenkurva..

Postad 06 October 2006 - 12:46

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Köp samsung 37" s71b som finns i mediamarkt för 9999:- om du inte har så långt till kungenkurva..

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du motivera lite?

case... som har drygt 60mil till kungenskurva...

Postad 06 October 2006 - 17:00

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Jag är på jakt efter en LCD till ungarna, men kan ju alldrig bestämma mig. Största grabben kör en PS2 idag, men det lär väl dyka ett Xbox360 eller PS3 snart. Småbarnen tittar ju på sina DVD skivor med teckande filmer och så har vi ju akilleshälen! Jag har bara analog TV i mitt hus!! Vissa LCD jag har sett så har det ju varit katastrof. Hur är denna med analog matning?

case

<{POST_SNAPBACK}>

med analog bild är väl crt eller lågupplöst vettigast känns det som...generellt verkar det som plasma iallafall ger bättre bild än lcd på det

Postad 06 October 2006 - 18:08

Shunon
  • Shunon
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du motivera lite?

case... som har drygt 60mil till kungenskurva...

<{POST_SNAPBACK}>

Gå in på mediamarkt.se kika på deras katalog där har dem samsung 37" s71b för 9999:-
Billigast på prisjakt ligger den på 13845:-

Postad 06 October 2006 - 23:15

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

case

<{POST_SNAPBACK}>

med analog bild är väl crt eller lågupplöst vettigast känns det som...generellt verkar det som plasma iallafall ger bättre bild än lcd på det

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det är jag ju helt med på, men apparten kommer att användas mycket för barnens behov, dvs TV-spel och DVD-filmer. Visst kommer dom att titta på TV, men det känns inte rätt att gå på plasma spåret i detta fallet.

Låt oss säga att fördelningen ligger jämnt fördelat och att då ca 33% är TV-tittande som mest kommer att vara tecknat från de olika barnkanalerna.

Så det jag är ute efter är en LCD som KLARAR att visa analogt, det behöver inte vara referensklass, men en hyfsad okej bild.

case

Postad 09 October 2006 - 21:31

Unregistered90502fff
  • Unregistered90502fff
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
åkte till mediamarkt för att köpa samsung 37án.. blev inte speciellt förvånad att dom inte hade den hemma... 10 mil down the drain. att det sen tog 40 min att få reda på detta var väl inte heller nån hit.

Postad 18 October 2006 - 20:21

fjp
  • fjp
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
jag var iväg och köpte en Mirai 37 tum på Netonnet, lyckades få in den i bilen och när jag kopplade in den härhemma så har jag inte blivit besviken.
Jag är kanske inte så kräsen men till det jag använder den så har det helt klart varit en positiv upplevelse, speciellt om man jämför med den gamle Graetz 26" från åttiotalet som har varit en ersättningstv under en tid.

Vårt comhem nät är på bristningsgränsen för gammalt så jag hade redan dålig bild på den analoga tv'n men det blev bara lite sämre med den betydligt större bilden. Det är möjligt att signalen skulle må bra av att förstärkas för jag får en betydligt bättre bild om man kör signalen via en video och plockar in den via scarten. Men jag har stora förhoppningar när vårt bredbandTV-nät drar igång inom någon månad.

Jag kör även min gamla dator via VGA anslutningen och det blev enligt mina preferenser väldigt bra. Man blev ganska besviken när man kom till jobbets 19 tummare, för man vänjer sig snabbt vid den större skärmen. Nu spelar jag inte så mycket så vad det gäller eftersläpningar har jag inte så mycket att berätta om förutom att vid filmvisning märks inget
PIP funktionen fungerar bra men det går inte att köra alla kombinationer. Man kan bara ha SAV, TV och scart i den lilla rutan, det hade varit gott om man haft möjlighet till PC/HDMI. Den står i ett ganska just vardagrum i sydväst men jag tycker att kontrasten räcker till för att visa bra bild utan att behöva ställa den i maxlägen.
Ljudet kanske inte är riktigt på topp om man villl köra ut musik men när jag vill ha bättre ljud så använder jag stereon.

/FJP

Postad 19 October 2006 - 18:30

greddyfreddy
  • greddyfreddy
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Fick min tv idag. Mycket missnöjd.

Den måste vara trasig. Annars vet jag inte vad som är fel. Alla mörka färger blir gröna. Flimmrar överallt på bilden.

Jag skulle få en ny av netonnet dock.

Postad 21 October 2006 - 11:34

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Läste den danska recensionen och där sa dom att kanalbyte tog 3-4 sek. Störs ingen av er som har denna tv på detta? Vad tycker ni om designen, jag hade kanske önskat att högtalarna inte var så markerade?

Postad 23 October 2006 - 20:01

fjp
  • fjp
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kanalbytena tar inte så lång tid men däremot när man bläddrar mellan anslutningarna kan det lätt bli att man bläddrar förbi och får gå hela varvet runt. Det är synd att man inte kan välja vilka anslutningar som man ska kunna bläddra mellan för när jag kommer koppla till en box så kommer jag bara använda två max tre anslutningar. Kanalbytena kommer ju bli inaktuella i vilket fall så fort du börjar använda en box av något slag.

Mvh
FJP

Postad 23 October 2006 - 20:13

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
FJP: men annars så är du nöjd med tv-n? Du är nöjd med bilden och designen på den?

Postad 25 October 2006 - 02:39

piko
  • piko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Fick hem en sånhär för ca. en vecka sen, och hittills är jag skapligt nöjd iaf!

Första LCD TVn jag äger, och har ingen som helst erfarenhet av det sen tidigare..
Men den ger bättre bild än min 20 år gamla 25 tummare iaf ;)

Tycker bilden vid analog sändning (comhem kabel-tv) funkar helt okey, har hört (och sett i butiker) att bilden kan bli småkass vid analog sändning, men jag tycker det funkar helt okey som sagt..

En kompis köpte för ett par veckor sen en Amoi 37" för ca. 20 lök på el-giganten (1080p) och jag tycker min Mirai 37" ger likvärdig bild om man kollar på dvd och TV, han har iofs Digital TV från comhem men jag tycker att mitt analoga comhem ger minst lika bra bild.

Men för 10k så tycker jag den här är klockren än så länge..

Däremot har jag funderat på en sak, och det är att det klickar och har sig i TV'n när man slår på och av den, ska det vara så? Det är ett ganska högt ljud..

En sak som jag stör mig lite på, som iofs kan bero på min okunskap, det är att om man kör ut bilden från datorn till tv'n så kommer inte hela skrivbordet med.. Kör på 1280x720 som upplösning, har testat 1360x768, blir samma sak där, samt att texten blir inte riktigt lika skarp om jag kör 1360x768.. Kör just för tillfället med DVI -> HDMI, men har tänkt införskaffat en VGA-kabel istället då jag läst att det ofta(?) blir bättre bild med VGA gentemot DVI -> HDMI?

Jo, en sak till, det flimrar lite i skärmen om man kör filmer från datorn, såg det speciellt häromdagen när det var nån film som det blixtrade i, då syndes det väldigt tydligt, kan detta också bero på DVI -> HDMI, och kommer det bli bättre om jag kör VGA istället?

Däremot så blir det klockren bild om man kör ut HD-matrial från datorn, tänk om de kunde sända allt i HDTV istället.

Redigerat av piko, 25 October 2006 - 02:41.

Postad 25 October 2006 - 09:35

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Piko: Berätta gärna sedan om det blev någon förbättring vid köp av VGA kabel.

Postad 26 October 2006 - 20:05

fjp
  • fjp
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
butch0100:
jodå bilden och designen tycker jag är bra, helgråa, helsvart eller som denna med svarta sidor, det är väl en smaksak men det är bra för min del. Ska man hänga upp den på väggen så kan kanske knapparna på ovankant vara lite malplacerade, men det är väl fjärrkontroll som gäller.
Fjärrkontrolen tyckte jag först såg lite otymplig ut men den ligger hyfsat i handen, bättre än den jag har för dvd och stereo i vartfall.
Att kontatkerna på baksidan inte står rakt bakåt tycker jag är bra, lite lättare att nå. En ordentlig avstägningsknapp finns om man vill stänga av den helt.

piko:
Det där tickande har jag också lagt märke till, jag vet inte om det är normalt för lcd tv eller om det har med storleken att göra. Det kan ju tänkas att värmeutvigningen blir lite mer påtaglig ju större tv'n är. Det låter inte så länge, någon halv minut vid avstängning, jag har inte lagt märke till något när jag slår på den.

Konstigt att det inte blir bättre med DVI, nu har jag bara VGA men jag hade tänkt att köpa mig ett kort med DVI för att ha en digital bild hela vägen.Då hade jag kunnat flytta datorn lite från tv'n, det är inte direkt någon tyst HTPC jag har bredvid. Med VGA 1360x768 60Hz blir det knivskarpa kanter, det ju synd att den inte stödjer högre frekvenser men det är inget jag märkt något av.
har kört lite olika filmer men jag har inte sett något flimmer, när jag körde Hitta Nemo från datorn blev det en otrolig bild enligt mina preferenser.
Om du går in i menyn på så kan du justera bilden vertikalt eller horisontelt om det är så att texten bara försvinner på ena sidan av bilden. Min hamnade i mitten direkt. andra intällningar på en lcd brukar ge suddig bild/text, i vart fall så var det så på min jobbdator, när jag väl hittade vilken inställning som skulle användas blev bilden markant bättre.
TV-bilden blev ännu bättre när jag hittade inställningen i videon för RGB speciellt om man jämför med bilden som en tv i annat rum visar, det är knappt att det går att titta på den. Den är kopplad via koax från tv-utgången på samma video

Postad 30 October 2006 - 00:37

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Okay för det första; Det tar inte i närheten av 3-4 sekunder att byta kanal på Mirai:en, Det tar max 1,5 sek (vilket iofs kan kännas som en evighet ibland).

PiP funktionen funkar tyvärr inte med alla källor, freeze-funktionen fugerar bra och "Text/Splitscreentext-funktionen" fungerar utmärkt.

Designen är, enligt mina smaklökar, helt okay. Varken känns eller ser plastig ut, passar in i vardagsrummet galant. Finns självklart mycket snyggare tv-apparater men ingen av dem är sååå mycket snyggare så att man vill lägga ut tiotusen kr extra...

Analoga signaler (RF) visas lika bra (lika kasst) som alla andra tv:ar. Själv kör jag comhem analogutbud och den signalen är tyvärr redan så j-vla söndermanipulerad så ingen tv i hela världen kan ge "bra" resultat med den signalen.

Analogt via VGA visas alldeles utmärkt. Inget märkbart flimmer och det funkar bra i alla upplösningar. Visst hade det förmoodligen blivit bättre med lite högre frekvens än 60Hz men vafan, för 10 papp kan man inte få allt.

Digitalt via YPBR anslutningarna blir det riktigt bra. Kör Xbox360 genom denna anslutning och resultatet blir utmärkt.

Digitala Hdmi-ingången fungerar också bra, har kört dvd-spelare med hdmikabel och det blir riktigt bra. (Ni som har nya krysslådan; Kör dvd filmer i den för bättre bild(!) )

Ljudet; Ljudet från mina analoga comhem-kanaler är sunkigt dåligt. Tal blir mummel och musik saknar dynamik. Men däremot så är ljudet helt okay när jag spelar från krysslådan (YPBR). Däremot så¨rekommenderar jag att köra ljudet helt och hållet via separat ljudsystem om man har den möjligheten.

Kontrasten är hur bra som helst men självklart måste man ändra inställningarna gansk mycket för att få det bra. 800:1 räcker väldigt långt för en Lcd-tv, (Du som skrev i ett tidigare inlägg om att du hellre ville ha en tv med 1000:1 i kontrast; Ha inte det som ett kriterium för ditt val av tv!)

Fjärren är stor (som alla andra lågbudget-tv-fjärrkontroller), men den är inte FÖR stor... Ligger bra i handen och det händer saker när man trycker på knapparna...

Det som jag saknar med denna tv är optisk ljudutgång, en toslink helt enkelt... Vore skönt att kunna få ut det sunkiga comhem-ljudet till min reciever och fixa till det lite.

Överlag vill jag bara säga att om du är ute efter en lcd-tv under 10000kr gränsen så ÄR denna tv ett BRA val. Har jämfört denna tv med andra 37":are (LG, philips m.m) och förutom designen så är det inte så stora skillnader... Inga skillnader som är värda 5-10 tusen kr extra iaf. Inte enligt mig.

Postad 06 November 2006 - 10:26

MumboJumboMike
  • MumboJumboMike
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som försökt att kolla om bilden blir pixelmappad när man kör från PC med VGA-ingången? Kollas enklast på pixelmappat.nu.

Jag beställde själv en Mirai på Netonnet men eftersom dom var slut så erbjöd dom en
istället som jag tog. Den är ganska ok men jag stör mig på att det inte går att få korrekt mappning av pixlarna, detta är ju inget problem när man kör MCE eller spelar, men är ytterst störande när man vill läsa text på skärmen (typ surfa).

Så nu är frågan, när jag skickar tillbaka Anderssonen, ska jag ta en Mirai istället??

Ha det gott!

Postad 07 November 2006 - 13:23

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Asså, varför inte bara sätta upplösningen på 1366 x 768 på grafikkortet när du ska kolla på tv:n? Då slipper du hela pixelmappingprocessen..

Hur som helst, gjorde det där testet och kom fram till att vid utskick av uppläsningen 1280 x 720 så blir det BRA bild, men i testet så funkar det inte. Det är inte jämngråa bilder på avstånd, men däremot knivskarpa linjer på nära håll.

Gör man testet med upplösningen 1366 x 768 så blir det såklart klockrent...

Har ingen erfarenhet av Andersson, men Mirai:en rekomenderar jag starkt!

Postad 07 November 2006 - 14:37

MumboJumboMike
  • MumboJumboMike
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Asså, varför inte bara sätta upplösningen på 1366 x 768 på grafikkortet när du ska kolla på tv:n?

<{POST_SNAPBACK}>

Klart jag ska sätta upplösningen på 1366x768, om det går, dock vill jag inte använda powerstrip. Andersson TV:ns problem var att den sa att dess högsta upplösning var 1360x768 till grafikdrivrutinen och det skulle ju vara ok om den inte stretchade ut 1360 till 1366 istället för att visa bilden med 3 pixlar tomma på varje sida.

Du kör alltså 1366x768 utan problem och utan några extra program (eg powerstrip), vad har du för grafikkort?

Sen kan jag säga att jag inte var nöjd med Andersson TV:n av andra orsaker dessutom: grådassig bild om man kom en bit utanför sweetspot, svårt att se mörka partier i filmer (mörkt blir kolsvart om man inte vill ha allt svart grått), långsam (både byta kanal och input) men det lär ju Miraien vara med.

Ha det gott!

Postad 08 November 2006 - 00:06

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Japp jag kör 1366x768 utan preoblem. Har en ASUS Notebook med integrerat grafikkort (förmodligen askasst) och det funkar bra.

Visst, MIrai-tv:n är inte snabb, men den är absolut inte mycket långsammare än andra LCD-tv:ar som jag har sett som kostar minst det dubbla. Den största nackdelen med Mirai:en är ljudet och att man inte kan gå till olika inputs direkt...

Postad 09 November 2006 - 07:03

piko
  • piko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag tror jag börjar få ordning på detta nu :D

Fick min DVI->VGA kabel igår och kör just nu med upplösningen 1360x768 och får klockren bild.. tycker att flimmret är mycket bättre dessutom, om inte helt och hållet borta? :)

Jag lyckades inte lägga till 1366x768 som upplösning i nvidias drivrutin, får väl testa med powerstrip nån dag när jag får ork ;) Men hittills är jag toknöjd! B)

Postad 22 November 2006 - 00:07

piko
  • piko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Upptäckte en sak när jag gick in på pixelmappat.nu, och det var att bilden blir brusig i mitten (se bild)..
Ser precis ut som någon störning eller något, är likadant på alla testbilder förutom nummer två, vilken är klockren!

Vad beror detta på? Det ligger kvar i mitten även om jag scrollar, och enda gången det syns är när man kör just den testsidan.. Är det något jag behöver bry mig om?

Edit: upptäckte nyss att texter också är lite smått brusiga i mitten av skärmen.. Vad kan jag göra för att åtgärda problemet eller är det bara att lämna tillbaka tv'n och be om en ny? eller får jag helt enkelt leva med det? :D

Bifogad fil(er)

Redigerat av piko, 22 November 2006 - 00:56.

Postad 24 March 2007 - 20:23

Unregistered1276
  • Unregistered1276
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
###### skit as tv!! har ägt i ca ett halvår och nu krånglar den... Egentligen funkar den felfritt förutom att efter ett tags tittande släcks skärmen och ett högt flimmer-ljud låter samtidigt som power-lampan blinkar kopiöst! Men så fort man stänger av den och slår på den igen så funkar det som vanligt igen. Sen går det ca 20 minuter och så händer samma sak igen....... MONGO!

Ska skicka den på reparation. Och hur kul är det!? Tar förmodligen x antal veckor innan man får tillbaka den eller får en ny....fan.

Någon som har haft samma problem?

Postad 22 April 2007 - 21:09

dapper
  • dapper
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hade samma problem på min Hugoson. Samma hådvara/mjukvara som Mirai. Det visade sig vara spänningsaggregatet som började ge upp. Nu finns inte Hugoson längre därför jag fick en Mirai som ersättning istället.

Postad 15 January 2008 - 21:14

fjp
  • fjp
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nu har jag förmodligen också råkat ut för att spänningsaggregatet givit upp efter knappt 1 ½ år.
Tur att garantin ska gälla i två år :)

Clasohlson: fick du fixat din TV? hur lång tid tog det?

MVh
Fredrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.