|
Prisvärt ljudkort?, Nytt SPDIF ljudkort till HTPC
Rookie
Gick med: 2004-12-06
Saknar galleri, filmsamling, annonser
|
Jag skulle behöva ett nytt ljudkort till min HTPC (kör MediaPortal nu) med stöd för 5.1-ljud och SPDIF-utgång. Trodde man kunde hitta sådana för under 1,000-lappen, men hörde att de inte riktigt håller måttet. Är det någon som har något bra förslag på kort som kan mata mina Logitech Z-5500-högtalare. Jag är ingen stor ljudkonnossör, utan mest ute efter någorlunda schysst surroundljud när man tittar på DVD etc.
Tacksam för hjälp.
Tomas
|
|
|
|
|
HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76769Jag har ett sådant, tycker det funkar bra. Billigare än Creatives kort. Och den stora fördelen för mig är att SPDIF-utgången sitter på baksidan. Har inte märkt av några buggar överhuvudtaget om jag ska vara ärlig.
|
|
|
|
|
Om du har nära mellan HTPC och ljudsystem så köp X-Fi och koppla analogt.
|
|
|
Amatör

Gick med: 2006-02-08
|
Jag kanske missuppfattat det här helt, men om du ska kolla på DVD och ta ut ljudet via S/PDIF, så räcker det väl med billigaste-billigaste? Typ Terratec Aureon 5.1 med optisk S/PDIF för c:a 200:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=40479 . Den digitala signalen kommer ju ändå processas i förstärkaren, så ljudkortet behöver inte klara av nånting alls. ... eller så är jag ute och cyklar... Isf. blir jag tacksam om någon tillrättavisar mig, för jag tänkte nämligen också investera i HTPC rätt snart, och har sneglat på moderkort med optisk S/PDIF.
|
|
|
Forumräv

Gick med: 2006-04-11
|
Jag kör via en S/PDIF coax ut från det integrerade ljudkortet som sitter på mitt moderkort, max värt 50kr gissar jag. Har exakt lika bra ljud där som när jag kör från min stationära DVD spelare. Det är ju bara en digital signal som ska transporteras, så jag antar att förlusterna även i det billigaste skitet är försumbara.
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2003-12-16
Har 2 annonser i Marknaden
|
köp ett Creative X-Fi och koppla till den digitala utgången, bara köra en adapter rca-mono 3,5 och plugga in så har du spdif . Kortet låter iaf jäkligt bra och har en del fina finesser:) Kör så själv. Sen så har jag alltid fått ha AC3 installerat i windows för att digitalt ska funka till förstärkaren.
Det här inlägget har ändrats av Svugg Sep 6 2006, 09:11
|
|
|

Guru
Gick med: 2003-05-12
|
Citera(tomoqv @ Sep 4 2006, 19:36 ) Jag skulle behöva ett nytt ljudkort till min HTPC (kör MediaPortal nu) med stöd för 5.1-ljud och SPDIF-utgång. Trodde man kunde hitta sådana för under 1,000-lappen, men hörde att de inte riktigt håller måttet. Du kan ju kolla om du fortfarande kan hitta några utav de Envy24HT-korten som räknas upp i denna artikel: http://www.htpcnews.com/forums/index.php?showtopic=3616Ett som var billigt (och bra) var Gainwards Hollywood @ Home 7.1, kostade runt 300-400kr, men säljs tyvärr inte längre. Var väldigt populärt att ha i HTPC när det fortfarande såldes, men andra kort med samma chip borde fortfarande gå att hitta.
|
|
|
Amatör

|
Citera(Svugg @ Sep 6 2006, 10:09 ) köp ett Creative X-Fi och koppla till den digitala utgången, bara köra en adapter rca-mono 3,5 och plugga in så har du spdif . Kortet låter iaf jäkligt bra och har en del fina finesser:) Kör så själv. Sen så har jag alltid fått ha AC3 installerat i windows för att digitalt ska funka till förstärkaren. Jag är inte säker på att det är så bra att använda elektriskt ledande sladd (typ coax S/PDIF), då det lätt blir potentialskillnader mellan datorn och stärkaren. Bättre i så fall att köra optisk S/PDIF. .. och sen är jag inte riktigt med på varför han ska lägga 1000:- på ett X-fi (eller ännu mer om man ska ha optisk ut) bara för att transportera digitala signaler från DVD-spelaren till stärkaren. Det klarar ju kortet för 200 också. Skillnad är om han ska spela, då kan jag förstå X-fi rekommendationen bättre. X-fi kan ju omvandla spelljudet till Dolby Digital i realtid... Men för att kolla på DVD finns ju precis noll motiv att välja X-fi framför nåt billigare. .. eller sitter folk här på information som jag inte känner till? Isf. vill jag gärna veta.
|
|
|
|
|
X-Fi kan inte alls omvandla spelljudet till Dolby Digital i realtid...
|
|
|
Amatör

|
Citera(ekon @ Sep 6 2006, 15:34 ) X-Fi kan inte alls omvandla spelljudet till Dolby Digital i realtid... Woot? Då är ju t.o.m. moderkort med HD-audio bättre... Ber om ursäkt, men jag tog det för givet...
|
|
|
Användare

Gick med: 2004-09-21
|
Jag kör för tillfället med ett HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold och det ger ett riktigt bra ljud. Kopplar du det via optisk digital kan kortet göra om ljudet till 5.1 Dolby Digital i realtid om du vill, dock har detta en negativ inverkan när du vill spela upp musik enligt mitt tycke.
Istället köppte jag några bra kablar och kopplade den analogt, nu får jag kanon bra ljud vad jag än gör och stereon mixtrar inte med min signal utan gör enbart det den är till för, FÖRSTÄRKA ljudet. Egentligen borde man ha en 5.1 slutsteg, med de verkar vara alldeles för dyra tycker jag.
Skal du bara använda ditt kort för film så fungerar det bra med ett billigt kort och köra optiskt ut (RCA rekommenderar jag inte via PC eftersom de finns de som fått problem med jordning mellan förstärkare och PC). För musik eller spel amser jag att du bör ansluta analogt och använda din förstärkare som ett slutsteg till ljudkortet.
Ett billigt ljudkort skickar ut den digitala signalen utan att bearbeta den, dvs du får för det mesta stereo ljud om du inte har mjukvara som kodar om signalen, men detta belastar då din processor väldigt mycke. Det är bara om du spelar upp film med en signal som din förstärkare förstår som du får riktigt 5.1-7.1 ljud.
|
|
|
Forumräv

|
Citera(Flodis @ Sep 6 2006, 14:58 ) Citera(Svugg @ Sep 6 2006, 10:09 ) köp ett Creative X-Fi och koppla till den digitala utgången, bara köra en adapter rca-mono 3,5 och plugga in så har du spdif . Kortet låter iaf jäkligt bra och har en del fina finesser:) Kör så själv. Sen så har jag alltid fått ha AC3 installerat i windows för att digitalt ska funka till förstärkaren. Jag är inte säker på att det är så bra att använda elektriskt ledande sladd (typ coax S/PDIF), då det lätt blir potentialskillnader mellan datorn och stärkaren. Bättre i så fall att köra optisk S/PDIF. .. och sen är jag inte riktigt med på varför han ska lägga 1000:- på ett X-fi (eller ännu mer om man ska ha optisk ut) bara för att transportera digitala signaler från DVD-spelaren till stärkaren. Det klarar ju kortet för 200 också. Skillnad är om han ska spela, då kan jag förstå X-fi rekommendationen bättre. X-fi kan ju omvandla spelljudet till Dolby Digital i realtid... Men för att kolla på DVD finns ju precis noll motiv att välja X-fi framför nåt billigare. .. eller sitter folk här på information som jag inte känner till? Isf. vill jag gärna veta. Nu har jag inga problem alls med några jordstörningar via digital coax, men det kanske finns de som har. Resten håller jag helt med om. Att rekommendera ett X-fi kort för 1000kr är ju löjligt om man bara ska transportera signalen till förstärkaren ändå.
|
|
|
Användare

Gick med: 2006-02-27
|
Citera(PerssonsPack @ Sep 9 2006, 13:46 ) Citera(Flodis @ Sep 6 2006, 14:58 ) Citera(Svugg @ Sep 6 2006, 10:09 ) köp ett Creative X-Fi och koppla till den digitala utgången, bara köra en adapter rca-mono 3,5 och plugga in så har du spdif . Kortet låter iaf jäkligt bra och har en del fina finesser:) Kör så själv. Sen så har jag alltid fått ha AC3 installerat i windows för att digitalt ska funka till förstärkaren. Jag är inte säker på att det är så bra att använda elektriskt ledande sladd (typ coax S/PDIF), då det lätt blir potentialskillnader mellan datorn och stärkaren. Bättre i så fall att köra optisk S/PDIF. .. och sen är jag inte riktigt med på varför han ska lägga 1000:- på ett X-fi (eller ännu mer om man ska ha optisk ut) bara för att transportera digitala signaler från DVD-spelaren till stärkaren. Det klarar ju kortet för 200 också. Skillnad är om han ska spela, då kan jag förstå X-fi rekommendationen bättre. X-fi kan ju omvandla spelljudet till Dolby Digital i realtid... Men för att kolla på DVD finns ju precis noll motiv att välja X-fi framför nåt billigare. .. eller sitter folk här på information som jag inte känner till? Isf. vill jag gärna veta. Nu har jag inga problem alls med några jordstörningar via digital coax, men det kanske finns de som har. Resten håller jag helt med om. Att rekommendera ett X-fi kort för 1000kr är ju löjligt om man bara ska transportera signalen till förstärkaren ändå. Det här är intressant information för mig. Alltså, om man ansluter till sin förstärkare via ljudkortets optiska utgång så är är det förstärkaren som kodar om signalen, inte ljudkortet, därför borde det räcka med ett billigt ljudkort som har optisk utgång. Detta borde kunna leda till den nackdelen att kanske inte förstärkaren lyckas koda om allt som man matar den med? Tex WMA filer klarar ju inte alla förstärkare av.
|
|
|

Guru
Gick med: 2003-05-12
|
Citera(mats_epost @ Sep 9 2006, 18:27 ) Detta borde kunna leda till den nackdelen att kanske inte förstärkaren lyckas koda om allt som man matar den med? Tex WMA filer klarar ju inte alla förstärkare av. En förstärkare vet inte vad en WMA fil är, och den bryr sig inte heller, skickar du bara en signal den är kapabel att avkoda (DD, DTS etc ) så kommer det att ske, även om källan är en banan.
Det här inlägget har ändrats av frollic Sep 9 2006, 18:05
|
|
|
Forumräv

|
När jag skickar något annat än DD eller DTS så slår den över till PCM. Kan dessutom tillägga att jag har betydligt bättre ljud nu vid mp3 lyssning från "internt skitkort digitalt" än när jag skickar analogt till receivern från mitt Creative Audigy 2.
Mao, låt alltid receivern göra jobbet om möjligt. De D/A omvandlarna krossar vilket Creativekort som helst.
Det här inlägget har ändrats av PerssonsPack Sep 9 2006, 20:12
|
|
|
|
|
Det är inte sant, beror helt på vilken receiver vi pratar om. X-Fi korten har mycket bra DAC'ar, bättre än många budget receivers.
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2006-09-09
|
Då skulle alltså ett sånt här kort vara alldeles tillräckligt för mej då?! Det skulle isf kopplas via en optisk kabel till min förstärkare som är en Onkyo.... har för mej att den heter 596 (5-6år gammal).
|
|
|
Forumräv

|
Ja, det där ser ut att kunna funka alldeles utmärkt.
|
|
|
Forumräv

|
Citera(ekon @ Sep 9 2006, 21:23 ) Det är inte sant, beror helt på vilken receiver vi pratar om. X-Fi korten har mycket bra DAC'ar, bättre än många budget receivers. Möjligen då bättre än typ Philips allt i ett system med receiver, dvd + 5.1 högtalare för sammanlagt 1500kr eller nåt. Problemet med en kass miljö (datorlådan med allt vad störningar man får från den) samt det tråkiga att dra en hel drös kablar till receivern istället för bara en, kvarstår dock.
|
|
|
Amatör

|
Citera(mats_epost @ Sep 9 2006, 18:27 ) Det här är intressant information för mig. Alltså, om man ansluter till sin förstärkare via ljudkortets optiska utgång så är är det förstärkaren som kodar om signalen, inte ljudkortet, därför borde det räcka med ett billigt ljudkort som har optisk utgång. Detta borde kunna leda till den nackdelen att kanske inte förstärkaren lyckas koda om allt som man matar den med? Tex WMA filer klarar ju inte alla förstärkare av. Resonemanget utgick från att frågeställaren skulle spela DVD:er på datorn. Om stärkaren har en optisk ingång så klarar den med 99.9% sannolikhet koda av åtminstone Dolby Digital. Kolla stärkarens speccar för exakt info. WMA är en helt annan femma, och kan med största sannolikhet inte avkodas av stärkaren. Då måste ljudkretsarna i datorn (antingen inbyggt på moderkortet eller på ett separat ljudkort) omvandla WMA-ljudet till Dolby Digital eller nåt annat format som stärkaren kan emot via S/PDIF och avkoda. Omvandligen kräver både extrakraft av datorn, och kan faktiskt försämra ljudet, så då kan det vara bättre att göra som jorgen_cab säger; koppla stärkaren analogt till ljudkortet. En effekt av detta är att det plötsligt blir väldigt viktigt att man har ett ljudkort av bra kvalitet, eftersom det faktiskt används... Det är iaf. så jag uppfattat det.
|
|
|
|
|
WMA kan väl inte heller avkodas av ljudkortet? Dessutom är det troligt att det blir en försämring av ljudet genom en analog omvandling i datorn instället för analog omvandlig i förstärkaren om den är av hyffsad kvalité.
Omvandlingen från komprimerat ljud i WMA format som sedan överförs okomprimerat via s/pdif till förstärkaren bör inte kunna försämra ljudet men det förutsätter att det är en stereosignal om det är surroundljud så kommer det ju att överföras komprimerat som DD eller DTS (precis som du säger) men det har man väl inte i WMA filer normalt?
Digitalt så långt som möjligt är mitt råd.
|
|
|
Amatör

|
Citera(tyve @ Sep 10 2006, 18:28 ) WMA kan väl inte heller avkodas av ljudkortet? Dessutom är det troligt att det blir en försämring av ljudet genom en analog omvandling i datorn instället för analog omvandlig i förstärkaren om den är av hyffsad kvalité. Omvandlingen från komprimerat ljud i WMA format som sedan överförs okomprimerat via s/pdif till förstärkaren bör inte kunna försämra ljudet men det förutsätter att det är en stereosignal om det är surroundljud så kommer det ju att överföras komprimerat som DD eller DTS (precis som du säger) men det har man väl inte i WMA filer normalt? Digitalt så långt som möjligt är mitt råd. Oj, jag var visst ute och cyklade en del... Du har helt rätt om DD/PCM. DD är i sig själv ett komprimerat format, så omvandling till det gör att man förlorar information. Det var det jag hade i åtanke när jag skrev att ljudkvaliteten kunde försämras... Men... Precis som du påpekar, och som jag lärde mig nyss, kommer avkodad (2-kanals) WMA inte skickas som DD, utan som PCM. Därför hade mitt resonemang om ljudkvaliteten ingen bäring i detta fall. ... och eftersom man kan skicka ljudet som PCM finns ingen anledning att DA-omvandla det i ljudkortet och skicka analogt till stärkaren, vilket du också påpekar... Det borde också betyda att en optisk S/PDIF räcker väääldigt långt... Är det korrekt uppfattat? Tack för hjälpen. Hade kunnat ta ett tag innan jag kommit på det där med PCM om du inte protesterat.
|
|
|
Användare

Gick med: 2006-02-27
|
Citera(Flodis @ Sep 10 2006, 22:53 ) Citera(tyve @ Sep 10 2006, 18:28 ) WMA kan väl inte heller avkodas av ljudkortet? Dessutom är det troligt att det blir en försämring av ljudet genom en analog omvandling i datorn instället för analog omvandlig i förstärkaren om den är av hyffsad kvalité. Omvandlingen från komprimerat ljud i WMA format som sedan överförs okomprimerat via s/pdif till förstärkaren bör inte kunna försämra ljudet men det förutsätter att det är en stereosignal om det är surroundljud så kommer det ju att överföras komprimerat som DD eller DTS (precis som du säger) men det har man väl inte i WMA filer normalt? Digitalt så långt som möjligt är mitt råd. Oj, jag var visst ute och cyklade en del... Du har helt rätt om DD/PCM. DD är i sig själv ett komprimerat format, så omvandling till det gör att man förlorar information. Det var det jag hade i åtanke när jag skrev att ljudkvaliteten kunde försämras... Men... Precis som du påpekar, och som jag lärde mig nyss, kommer avkodad (2-kanals) WMA inte skickas som DD, utan som PCM. Därför hade mitt resonemang om ljudkvaliteten ingen bäring i detta fall. ... och eftersom man kan skicka ljudet som PCM finns ingen anledning att DA-omvandla det i ljudkortet och skicka analogt till stärkaren, vilket du också påpekar... Det borde också betyda att en optisk S/PDIF räcker väääldigt långt... Är det korrekt uppfattat? Tack för hjälpen. Hade kunnat ta ett tag innan jag kommit på det där med PCM om du inte protesterat. I mitt fall tror jag att jag kommer satsa på ett moderkort av typen ASUS PSW Deluxe 975x Den har faktiskt optisk utgång på moderkortet, då slipper jag köpa externt ljudkort överhuvudtaget och får ett utmärkt moderkort. Angående det här med WMA och dekodrar... Tror jag blev lite förvillad när jag läste specen för förstärkaren Pioneer VSX-1016V. http://www.minhembio.com/produkt/93988Under sektionen "dekodrar" står det: "WMA9 Pro JA"
Det här inlägget har ändrats av mats_epost Sep 11 2006, 09:06
|
|
|
|
|
Det finns ju förstärkare som klarar mpeg och wma komprimerat ljud förutom DD och DTS men det förutsätter ändå att den komprimerade signalen överförs digitalt från datorn (passthrough).
|
|
|
Användare

Gick med: 2002-12-29
Har 59 bilder i Galleriet
Har 2 annonser i Marknaden
|
Hej!
kul tråd!
Har någon jämfört två olika korts digitalutgångar? jag kör själv med de billigaste SB live på ena och från moderkortet på den andra datorn. som DA har jag en THULE 250. Någon som provat?
|
|
|
1 användare läser den här tråden (1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare)
0 medlem(mar):
|
|
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|
|