Intressant att jag får kritik för att jag bedömer 1080p vara viktigt för bildkvalitén. Det går dock inte jämföra upplösningsproblematiken här med den som finns för kameror, där man idag mättat behovet inom många områden. För displayer vill vi åt 60 graders synfält och 10 Mpixel, och därefter finns det naturligtvis möjlighet att förbättra mängder med andra parametrar.
Jag kör Barco-projektorer på jobbet och har jobbat med projektorer för visualisering, design och 3D-grafik i 10 år. Självklart är upplösningen viktig, men samtidigt är det ännu viktigare att övriga parametrar håller. 1080p projektorerna är ju dock bättre på de allra flesta mätbara parametrar, liksom i praktiken, så jämförelsen är ganska enkel. Nästa viktiga steg är inte högre upplösning, utan avsevärt bättre ljusstyrka med bibehållen eller förbättrad kontrast/svärta, minskad energiförbrukning, och efterlysningstider som max är 1/5 av de nuvarande.
I juli, på SIGGRAPH, hade jag tillfälle att beskåda Sony's HD-projektorer, som går i 20Mpixel och jag kan garantera att de gör det mödan värt att ha hög upplösning
Att PS3 blir försenad till mars tror jag dock blir ett avsevärt avbräck för HD, 1080p, och allra mest för BlueRay gentemot HDDVD så därmed backar jag en aning på min lite provocerande prisutvecklingsanalys. För max 30 papp tror jag dock man kommer att få en 1080p projje i mellandagarna.
Se det så här: Eftersom 720p projektorerna ramlar ner på 5000 kr så måste tillverkarna ha något att lägga i segmentet 15-30tkr och det kommer att vara 1080p projektorer.
Redigerat av KenX, 06 September 2006 - 14:12.