Högtalare till hårdrock?
36 svar till detta ämne
Postad 06 September 2006 - 16:40
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Har planer på att byta ut mina högtalare.
Vill ha lite tips på vad som eventuellt kan passa i denna prisklass.
Jag spelar till 90% hårdrock/metal... de övriga 10% använder tjejen stereon.. =).
Stärkaren som ska driva högtalarna är en Nad C372, och eventuellt kommer ett C272 in i setupen om det nu krävs.
Har haft funderingar på Monitor Audio RS8, men är dessa lämpliga till uppgiften?
Vill ha förslag på alla högtalare som matchar NAD bra samt lirar hårdrock med bra ljud.
Tack på förhand!
Postad 06 September 2006 - 16:47
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Hola,
Tja, jag lyssnar i princip ENBART på hårdrock så ta o köp mina JM-Lab jag har till salu  . Kablar o spikes ingår dessutom(värde nånstans runt 2 loppor). Skulle tippa på att de dessutom funkar perfekt med Nad.
Annars tror jag nog RS 8:orna funkar alldeles utmärkt.
Mvh Jonas
Postad 06 September 2006 - 17:05
fulpinnen
-
fulpinnen
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jaghar ett par RS8:or funkar jävligt bra till hårdrock, och tjejens Alkazar skivor.
Men dom låter väl aldrig bra:)
Postad 06 September 2006 - 19:17
Unregistered8cacec98
-
Unregistered8cacec98
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Revel fungerar oxå bra kolla på begagnat marknaden
Postad 07 September 2006 - 06:25
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Tjenna kolla in dessa *monster* http://www.fynda.se/...php3?prodid=603som en mindre PA-rigg att headbanga till så kalufsen lossnar
Postad 07 September 2006 - 06:48
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Klipsch är som klippt & skuret för detta . Dessa är dessutom väldigt lättdrivna så då kommer du inte behöva någe extra steg = mer pengar över till annat ;o) .
Monitor Audio är oxå ett par bra högtalare
Elac har jag oxå läst mkt gott om .
Så om du har möjlighet att provlyssna på dessa 3 populära märkena så bör du göra det för att se vad som passar dig bäst .
Postad 07 September 2006 - 09:06
smedjebacken
-
smedjebacken
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hej tänkte bara föreslå Dynaudio Audience 72 bättre högtalare kan du inte hitta för 10-13000 Kr
Mvh
Postad 07 September 2006 - 09:08
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Ok,
Då är det väl egentligen följande att välja emellan nu då:
Klipsch RF82
Monitor Audio RS8
Säljs ju inte på samma ställen så blir ju svårt att provlyssna dom.
Sen verkar det inte som att någon av återförsäljarna för dessa högtalare har NAD. Surt.. =(
Postad 07 September 2006 - 09:19
Blind Guardian
-
Blind Guardian
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Du måste lyssna på Klipsch om det är hårdrock som gäller. Baspotenta, spelar med stort engagemang och är bland det mest lättdrivna på marknaden.
Postad 07 September 2006 - 10:30
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
Även jag har hört att Klipsch ska passa väldigt bra till hårdrock.
Postad 07 September 2006 - 10:34
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Min första tanke är Klipsch eller Marantz RS8. Bästa är att du tar med din favorit platta, lämnar frugan hemma och tar dig en ordentlig lyssnings runda. Kanske hittar du något som du gillar mer än något som vi rekomenderade. Om jag inte minns helt fel så finns väll Heco Celan 800 för det priset och ska också vara en trevlig högtalare enligt många. Hur baspotent den är vet jag exact inte då jag utgår ifrån vad andra skrivit om dem.
Postad 07 September 2006 - 12:44
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Såg att lokala HIFI stället hade Klipsch RF82 hemma.
Får bli till att slänga med stärkaren och favorit skivan och lyssna på dom.
Postad 07 September 2006 - 12:52
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Hola,
Tja, jag lyssnar i princip ENBART på hårdrock så ta o köp mina JM-Lab jag har till salu . Kablar o spikes ingår dessutom(värde nånstans runt 2 loppor). Skulle tippa på att de dessutom funkar perfekt med Nad. Mvh Jonas
<{POST_SNAPBACK}>
Bra förslag tycker jag. 915.modellen är riktigt rolig. Lite vass/hård med en del utrustning. Har inte hört med just nad, men en gissning är att det borde funka. Ska man hitta ett "barn från samma tid" får det väl bli Canton RC-L som även den kan bli lite vass, men jag håller nog nästan JMLab högre.
Postad 07 September 2006 - 12:53
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Hej tänkte bara föreslå Dynaudio Audience 72 bättre högtalare kan du inte hitta för 10-13000 Kr
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Även om jag är en fd Dynaudiofanatiker måste jag säga att jag inte tycker de är optimala med hårdrock. i synnerhet inte med NAD ... men det är ju bara min åsikt.
Postad 07 September 2006 - 16:47
Unregistered8ca6fb75
-
Unregistered8ca6fb75
-
Forumräv
-
-
516 inlägg
Angående det här med Dynaudio och hårdrock så är det väl som det är med allt inom hifi, en smaksak helt enkelt. Personligen så lyssnar jag endast på hårdrock/dödsmetal och jag tycker det funkar kanon iom att de är lite förlåtande mot sämre inspelningar.
Vet inte om det har något att göra med min arcam cd eller Atoll stärkare..
Mvh Andreas
Postad 07 September 2006 - 17:57
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Hola,
Tja, jag lyssnar i princip ENBART på hårdrock så ta o köp mina JM-Lab jag har till salu . Kablar o spikes ingår dessutom(värde nånstans runt 2 loppor). Skulle tippa på att de dessutom funkar perfekt med Nad. Mvh Jonas
<{POST_SNAPBACK}>
Bra förslag tycker jag. 915.modellen är riktigt rolig. Lite vass/hård med en del utrustning. Har inte hört med just nad, men en gissning är att det borde funka.
Ska man hitta ett "barn från samma tid" får det väl bli Canton RC-L som även den kan bli lite vass, men jag håller nog nästan JMLab högre.
<{POST_SNAPBACK}>
Har haft möjlighet o jämföra JM Lab 915.1 o RC-L. Det var inte ens spännande, så mycket bättre var JM Lab. Dessutom använder HiFi o Musik fortfarande dom som referenser då o då:-) //Jonas
Postad 07 September 2006 - 18:14
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Min första tanke är Klipsch eller Marantz RS8.
Marantz RS8, vad är det för ngt? MVH Flingan
Postad 07 September 2006 - 18:19
unik
-
unik
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Min första tanke är Klipsch eller Marantz RS8.
Marantz RS8, vad är det för ngt?
MVH Flingan
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe
Postad 08 September 2006 - 07:34
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Har haft möjlighet o jämföra JM Lab 915.1 o RC-L. Det var inte ens spännande, så mycket bättre var JM Lab. Dessutom använder HiFi o Musik fortfarande dom som referenser då o då:-)
<{POST_SNAPBACK}>
Hade för mig det, men det är svårt att minnas ljud.  Dessutom körde jag dem aldrig under samma förutsättningar. Som sagt - 915.1 ÄR en rolig högtalare, men lit eelektronikkänslig. Har manglat en hel del Maiden, Metallica och fram för allt Rage Agains the Machine på dem. ROCK!!! säger jag. Låg väl på kring 25' nya en gång i tiden och var väl referens för H&M i prisklassen 20-30' (årets High End eller något sådant? Själv föredrog jag andar högtalare.) Tycker begärt pris är hyfsat rimligt även om jag sett dem någon tusenlapp billigare. H&M har även RC-L som referens ibland fortfarande.
Postad 08 September 2006 - 10:32
Crille99
-
Crille99
-
Forumräv
-
-
801 inlägg
Kan bara hålla med ovanstående talare , lyssna på Klipsch. Gärna RF-82 som du är intresserad av.
Otroligt roliga högtalare att spela med och dess hårda diskant passar ypperligt till Hårdrock.
Klipsch producerar fram det där "Live" ljudet , många gillar det och många gillar det inte.
Du som gillar Metal kommer definitivt gilla det.
Postad 08 September 2006 - 10:55
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Angående det här med Dynaudio och hårdrock så är det väl som det är med allt inom hifi, en smaksak helt enkelt. Personligen så lyssnar jag endast på hårdrock/dödsmetal och jag tycker det funkar kanon iom att de är lite förlåtande mot sämre inspelningar.
Vet inte om det har något att göra med min arcam cd eller Atoll stärkare.. Mvh Andreas
<{POST_SNAPBACK}>  Visst är det så och tur är det väl att vi har olika smak! Ett problem var att jag inte tyckte de var förlåtande i mellanregistret. Fick heller inte allas mangelkänslan jag vill ha av rock. Det var egentligen det jag saknade mest och som slutligen fick mig att frångå Dynaudio som jag gillade skarpt i många andra avseenden. Körde f.ö. bl.a. med Arcam, men aldrig med Atoll (som jag aldrig hört).
Postad 08 September 2006 - 11:19
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Kan bara hålla med ovanstående talare , lyssna på Klipsch. Gärna RF-82 som du är intresserad av. Otroligt roliga högtalare att spela med och dess hårda diskant passar ypperligt till Hårdrock.
Klipsch producerar fram det där "Live" ljudet , många gillar det och många gillar det inte. Du som gillar Metal kommer definitivt gilla det. 
<{POST_SNAPBACK}>
En provlyssning är nu på G. Ett par Klipsch RF82 ska vara uppställda snart till min förfogan... Ska bli mycket intressant! De hade även ett par RS6 hemma, ska jämföra ljudet lite mellan de båda. RS6 och RS8 borde ju låta hyffsat lika kan man tycka. Karaktären Monitor Audio bakar in i sina högtalare borde man ju få iallafall...
Postad 08 September 2006 - 12:34
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
DePalma: Glöm inte att skriva dina lyssningsintryck efteråt!
Postad 08 September 2006 - 14:01
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Kan bara hålla med ovanstående talare , lyssna på Klipsch. Gärna RF-82 som du är intresserad av. Otroligt roliga högtalare att spela med och dess hårda diskant passar ypperligt till Hårdrock.
Klipsch producerar fram det där "Live" ljudet , många gillar det och många gillar det inte. Du som gillar Metal kommer definitivt gilla det. 
<{POST_SNAPBACK}>
En provlyssning är nu på G. Ett par Klipsch RF82 ska vara uppställda snart till min förfogan... Ska bli mycket intressant! De hade även ett par RS6 hemma, ska jämföra ljudet lite mellan de båda.
RS6 och RS8 borde ju låta hyffsat lika kan man tycka. Karaktären Monitor Audio bakar in i sina högtalare borde man ju få iallafall...
<{POST_SNAPBACK}>
Om du läser i MA tråden så ser du att väldigt många har tyckt att skillnaden mellan RS8 & 6 har varit värd 3000:-. Bättre bas och ett tydligare mellanregister.
Postad 08 September 2006 - 15:57
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Har haft möjlighet o jämföra JM Lab 915.1 o RC-L. Det var inte ens spännande, så mycket bättre var JM Lab. Dessutom använder HiFi o Musik fortfarande dom som referenser då o då:-)
<{POST_SNAPBACK}> Hade för mig det, men det är svårt att minnas ljud. Dessutom körde jag dem aldrig under samma förutsättningar. Som sagt - 915.1 ÄR en rolig högtalare, men lit eelektronikkänslig. Har manglat en hel del Maiden, Metallica och fram för allt Rage Agains the Machine på dem. ROCK!!! säger jag. Låg väl på kring 25' nya en gång i tiden och var väl referens för H&M i prisklassen 20-30' (årets High End eller något sådant? Själv föredrog jag andar högtalare.) Tycker begärt pris är hyfsat rimligt även om jag sett dem någon tusenlapp billigare.
H&M har även RC-L som referens ibland fortfarande. 
<{POST_SNAPBACK}>
Tjo, Jodå, dom var årets högtalare framför bla B&W 804 och nypriset var mycket riktigt 25' //Jonas
Postad 08 September 2006 - 17:15
Unregistered5a63d35d
-
Unregistered5a63d35d
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Skulle verkligen vara roligt att lyssna på Edguy med ett par Klipsch-högtalare.
Just nu sitter jag och poppar med ett par RS8or som drivs av en Naim Nait 5i. Jag är verkligen inte missnöjd, men tankarna finns där om det inte kan låta ännu bättre.
Går i funderingar på att kanske låna hem Primare I30 utav Biobanditen här i Karlstad för att forska i det hela.
Men vem vet? Allt som kanske behövs är lite snygga och bra ljudabsorbenter i vardagsrummet för som det är just nu så är det ganska fattigt med sånt.
Men Klipsch säger ni? =)
Postad 08 September 2006 - 18:05
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Tänkte slänga mej in i debatten om att vissa högtaler skulle passa bättre till hårdrock
Det finns det massor av hårdrocksinspelningar som e otroligt bra ljud på så
varför inte leta upp analytiskt neutrala och lyssna mera på djupet å upptäcka tex
soundet i studion (akustik) - fina skira detaljer i effekter mm mm (listan kan göras lång)
Jag har full förståelse att man vill ha fett sound i hårdrock men det måste väl gå att få med en
maffig subba inkopplad utan att göra avkall på det övriga registrens upplösning
Är övertygad att flera än mej har samma *skada* när det gäller att analysera på djupet i musiken för att finna de finare detaljerna - som tyvärr beslöjas i många högtalare
OBS
Skäll nu inte ut mej
MVH
Postad 08 September 2006 - 20:18
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Köp Cerwin-Vega CLS-215 dubbla 15"...............
Mycket Roligt för pengarna!!!!!!!!
Postad 08 September 2006 - 22:47
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
En massa bas är inte riktigt min grej. ----- Ska självklart dela med mig av de upplevelser jag kommer att få. Ska bli intressant att ställa de båda märkena mot varandra. Ska försöka analysera så mycket jag kan. Visst har jag läst i MA tråden att de flesta tycker det är värt att lägga 3000:- extra för att få RS8. Det jag menade var att Monitor Audios karaktär borde ju vara densamma i båda, sen att RS8 spelar lite längre ner i registret och så vidare är ju ganska förståeligt. Men vad jag förstått är de bestyckade med samma saker i övrigt. ----- Ska bli intressant då det verkar som att många lovordar både RS8 och RF82. Återkommer som sagt med intryck och kommentarer.
Postad 05 October 2006 - 10:52
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Nu är man tillbaka igen, efter en viss stunds frånvaro.
Har givetvis inte kommit iväg och lyssnat på Klipsch högtalarna än, men det är verkligen på G nu. Har i princip lagt Monitor Audio RS8 åt sidan helt och hållet nu.
Har däremot börjat intressera mig för KEF IQ9!
Hur stora skillnader är det på IQ9 och RF82?
Vad är de stora skillnadera ljudmässigt?
Postad 05 October 2006 - 11:43
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Nu är man tillbaka igen, efter en viss stunds frånvaro.
Har givetvis inte kommit iväg och lyssnat på Klipsch högtalarna än, men det är verkligen på G nu. Har i princip lagt Monitor Audio RS8 åt sidan helt och hållet nu.
Har däremot börjat intressera mig för KEF IQ9!
Hur stora skillnader är det på IQ9 och RF82?
Vad är de stora skillnadera ljudmässigt?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker Kef & Klipsch låter ganska lika men klipsch har mer av allt , roligare högt att lyssna på .
Postad 05 October 2006 - 14:42
global
-
global
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Kefs iq serie är mer menad för akustisk och klassisk musik än hårdrock och får man fråga varför du valt bort rs8orna när det är det tydligaste vettigaste valet.
Postad 05 October 2006 - 14:47
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Som gamal CV-ägare tycker jag personligen att Metal är det som Vegorna klarar sämst!! case
Postad 05 October 2006 - 20:53
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Kefs iq serie är mer menad för akustisk och klassisk musik än hårdrock och får man fråga varför du valt bort rs8orna när det är det tydligaste vettigaste valet.
<{POST_SNAPBACK}>
Jadu, kan inte säga på rak arm varför... Har väl fått mer positiva åsikter etc. angående hårdrocks lyssnande och Klipsch än med Monitor Audio. Men du menar alltså att Monitor Audio RS8 är en klart bättre högtalare än Klipsch? För så har inte jag uppfattat det hela när man läser om högtalarna.
Postad 05 October 2006 - 22:18
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jadu, kan inte säga på rak arm varför... Har väl fått mer positiva åsikter etc. angående hårdrocks lyssnande och Klipsch än med Monitor Audio.
Men du menar alltså att Monitor Audio RS8 är en klart bättre högtalare än Klipsch? För så har inte jag uppfattat det hela när man läser om högtalarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan inte läsa det man skall höra, det vore som att höra det man ser vad du skall lyssna efter e, hur mellanregistret presteras av högtalaren då, mkt av energin i gitarrer, virvelkagge, pukor och inte minst röster trängs i detta register i hårdrock/metal
Postad 05 October 2006 - 22:26
global
-
global
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Och mellanregister är det som märket Monitor audio är känt för och briljerar i och när det gäller rs8orna och rs6orna är det extremt bra.
Postad 06 October 2006 - 14:12
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Ok, jo självklart vet jag att jag ska lyssna på vad jag tycker låter bra etc. Men som jag skrev så har inte tiden infunnits riktigt ännu.
Det jag försöker göra är att med era erfarenheter gallra bort så mycket som möjligt och sedan provlyssna de modeller som anses vara mest prisvärda/prestera bra ljud.
Men om ni nu menar att Monitor Audio är såpass bra så är det väl bara att börja kika på dessa igen.. =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|