Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga upphöjt golv ovanpå parkettgolv

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 September 2006 - 16:18

forsberg_80
  • forsberg_80
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Ska köpa projektor till vardagsrummet och flytta ut tv:n till ett annat rum. Eftersom vardagsrummet är så långsmalt tänkte vi bygga en "scen" på 3,6x4,3m (2 tredjedelar av rummet helt enkelt) som vi ska klä med heltäckningsmatta. Har tänkt höja ungefär 12-13 centimeter totalt, ska ha ½:a glasbetongblock längs kanten med ljusslang bakom.

Tänkte köra igång imorgon med att regla upp det hela. Kom då att undra om man ska ha någon slags gummi-duk under reglarna eller någonting annat? Eftersom jag inte tänker skruva ner i parketten (ifall vi vill ta bort upphöjningen i framtiden) så kanske reglarna börjar vibrera mot parketten när subben jobbar eller nåt liknande? Vad ska jag isåfall använda för material mellan parkett och reglar som inte "klibbar" fast i parketten med åren?

Någon som kan ge lite handfasta tips? Tänkte som sagt handla och börja imorgon söndag.

Postad 09 September 2006 - 20:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag hade lagt något tyg mellan, kanske en matta eller något liknande. Skulle du lägga nålfilt så blir det kladdigt på undersidan som kommer fastna i parketten,likadantom du lägger någon form av skumgummi. Kör du riktig overkill kan du köpa absorbentfötter och lägga mellan.

Postad 09 September 2006 - 21:09

forsberg_80
  • forsberg_80
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Har surfat runt lite. Som jag förstår det går det att använda underlagsfoam!?

Någon snickare/byggare som vet om den klibbar efter ett antal år?

Postad 10 September 2006 - 00:24

Unregisteredcb85ee30
  • Unregisteredcb85ee30
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Underlags foamen skulle nog kunna funka, typ den du har när du lägger laminatgolv, kan inte tänka mig att den klibbar..

Jag byggde en sådan scen för 2 veckor sen (se gallerie) är dock dåliga bilder, men kommer bättre, Men där använde jag stora "tassar" som finns att köpa i järnhandeln, sådana som man klistrar fast under typ stolar och bord för att inte repa golvet.. Har funkat jätte bra för mig.. vet dock ej hur det blir när jag spelar musik än, Men dom är bara 3 mm tjocka, så jag tror inte dom kommer att göra scenen rörlig precis.. men vi får se..

Ville heller inte skruva fast den i parketten, känsn inte bra.. kanske vill sälja huset eller flytta scenen i framtiden ju..

Lycka till!!

Postad 11 September 2006 - 16:26

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Det finns en tätningslist i gummi som man ska lägga under träreglar innan man lägger dem på betong för att inte få fukt från betongen in i reglarna. Listerna finns i olika bredder och borde funka bra för detta (gissar jag).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.