Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vifa blue spark eller yamaha ns högtalarpaket

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 September 2006 - 20:22

No.1
  • No.1
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Börjar vara på tiden att välja ett högtalarpaket och har kollat in dessa två system:

Vifa blue spark system:
Golvhögtalare
Centerhögtalare
Suroundhögtalaren hittade jag ingen info för men kolla in deras hemsida för mer info: www.vifa.dk

Yamaha NS system:
NS-777 Golvhögtalare
NS-C444 Centerhögtalare
NS-333 Suroundhögtalare

har inte hört varken någon av dem båda men låt höra vad ni tycker :)
för dem som undrar så har jag en Kenwood KRF-X9090D suroundförstärkare

mvh Patrik

Redigerat av No.1, 19 September 2006 - 14:44.

Postad 10 September 2006 - 20:12

No.1
  • No.1
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
ingen som har nåt att säga? :)

Postad 12 September 2006 - 07:13

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Bättre sent än aldrig..

Jag lyssnade på Vifa blue spark på Arken i Göteborg i fredags, och det lät överraskande bra. Tror att hela paketet kostade 11 000 kr, med surroundhögtalare. Kommer inte ihåg vilken elektronik de hade, men det finns bilder på deras showroom i artikeln som handlar om mässan. Jag tyckte det lät riktigt bra, och mina kamrater höll med mig.

Postad 13 September 2006 - 20:53

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har hela Vifa paketet, köpte frontarna i November 05 och resterande under Feb Mar 06 och är supernöjd, när frontarna var inspelade efter ca 300 timmar så lossnade basen rejält.
För dom pengarna jag har lagt ca 10,000 så har jag fått fantastiskt mycket ljud för pengarna och att dom faktiskt är rätt snygga också skadar ju inte, jag skulle nog säga att Vifa BS spelar skiten ur det mesta i samma prisklass.

Postad 13 September 2006 - 23:17

acce
  • acce
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Skulle nog satsa mina slantar på Yamahapaketet, har funderat på att köpa exakt samma paket som du listade där. Yamaha brukar för det mesta låta mycket bra, att högtalarna dessutom är uber snygga gör ju inte saken sämre=)

Postad 15 September 2006 - 06:45

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jg tycker för min egen del att Yamaha låter lite tråkiga OK designen är inget att klaga men för min egen del så passar dom inte ljudmässigt, jag skulle rek. att du letar upp ett Vifa system och provlyssnar det OK smaken är som baken men alla som har lyssnat på mina grejor tycker att det låter skitbra t.o.m en gammal audiofil som sitter hemma och möglar med div konstiga voighthorn och rauna betonghögtalare sa att han trodde dom kostade minst dubbelt så mycket...

Postad 15 September 2006 - 09:35

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Sticker in en liten fråga: var kan man köpa/lyssna på Vifa Blue Spark?

Postad 15 September 2006 - 09:58

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Jg tycker för min egen del att Yamaha låter lite tråkiga OK designen är inget att klaga men för min egen del så passar dom inte ljudmässigt, jag skulle rek. att du letar upp ett Vifa system och provlyssnar det OK smaken är som baken men alla som har lyssnat på mina grejor tycker att det låter skitbra t.o.m en gammal audiofil som sitter hemma och möglar med div konstiga voighthorn och rauna betonghögtalare sa att han trodde dom kostade minst dubbelt så mycket...

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske beror på förstärkar delen? kör yamaha rx v1500 som försteg och Nad c272 som slutsteg till dom. Sen körs all musik från datorn från ett soundblaster x-fi platinum

Och för det priset dom kostar låter dom riktigt bra med denna combo. Extremt stor skillnad emot när jag bara körde med yamaha recivern som stärkare till dom och utan dataljudkortet

Postad 15 September 2006 - 12:51

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Var bor du ??
I göteborg så finns dom hos tele - hå annars kan man nog kolla vifas hemsida.

Postad 18 September 2006 - 11:14

DaddyCool
  • DaddyCool
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Har lyssnat på Vifa blue spark på hifi-punkten i skövde jag tycker de låter bra, jävligt frächt ljud. Sen är de snygga också. Stog och vägde mellan dem och infinity beta 50 trost att det var helt olika ljud, blev beta för min del. Men jag tycker du ska gå och lyssna på Vifa, det är det bästa.

Hifi-punkten har hela paketet för 9 500 kr.

http://www.hifi-punk...e/hogtalare.htm

Postad 19 September 2006 - 07:56

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Var bor du ??

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske skulle kläckt ur mig det :) i Jönköpings-trakten, inte så långt till varken Gbg eller Skövde alltså. Tack för infon.

Postad 19 September 2006 - 11:33

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Var bor du ??

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske skulle kläckt ur mig det :) i Jönköpings-trakten, inte så långt till varken Gbg eller Skövde alltså. Tack för infon.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ringa till Hifi Agenten i Skövde och kolla, dom är Generalagenter så dom bör ju veta vilka återförsäljare som har hemma.

Postad 22 September 2006 - 18:02

No.1
  • No.1
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
blev ett vifa blue spark system för mig till slut, får dem troligen i nästa vecka :lol:

Postad 22 September 2006 - 19:06

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Lätt att du ska ta Vifa. Grymma för den pengen!

Postad 22 September 2006 - 20:47

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Jag köpte mig ett par Vifa Blue Spark frontar idag.
Blir center och surround lite senare.
Har lyssnat på dem några gånger, och tyckt att de har ett riktigt bra ljud för de pengarna.
Idag gick jag dit med en kompis för att få höra hans åsikt. Vi lyssnade på Focals ny 826V och dessa Vifa Blue spark. Både han och jag tyckte att Vifan varden bättre.
Enligt Jörgen som äger Ultimate i Vimmerby så trodde han , första gången han hörde dem att kostade 15000.
Fick dem för 5000.

Postad 25 September 2006 - 17:38

No.1
  • No.1
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
fick hem dem idag.. har nu spelat ett par timmar och är mycket nöjd med ljudet :( och bättre lär det bli efter de är inspelade :)

Postad 25 September 2006 - 20:08

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

fick hem dem idag..  har nu spelat ett par timmar och är mycket nöjd med ljudet :ph34r: och bättre lär det bli efter de är inspelade :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att höra! Och grattis till dina läckra pjäser! :(

Postad 25 September 2006 - 20:36

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0
Instämmer angående Vifa. Hörde dom på Arken och det var ljuv musik det! :)

Postad 25 September 2006 - 21:22

No.1
  • No.1
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
lade in en beställning på ett par bi-wire kablar till frontarna så få se hur ljudet ändrar jämfört med mina nu tillfälliga biltema högtalarkablar :)

Postad 26 September 2006 - 16:17

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Måste också nämna att de är mycket snyggare i verkligheten.
De är klart mörkare än på bilderna som finns.
Ser riktigt exlusiva ut.

Postad 26 September 2006 - 19:48

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

lade in en beställning på ett par bi-wire kablar till frontarna så få se hur ljudet ändrar jämfört med mina nu tillfälliga biltema högtalarkablar :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka läckra kablar! Hur fungerar det med frakt och lev. tid? Är sugen på deras fullregister, 20 m färdigterminerad till mina surrounder...

Postad 26 September 2006 - 21:30

No.1
  • No.1
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

lade in en beställning på ett par bi-wire kablar till frontarna så få se hur ljudet ändrar jämfört med mina nu tillfälliga biltema högtalarkablar :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka läckra kablar! Hur fungerar det med frakt och lev. tid? Är sugen på deras fullregister, 20 m färdigterminerad till mina surrounder...

<{POST_SNAPBACK}>

De kostade mig 38$ i frakt till Finland och de skickades med "USPS Airmail Parcel Post", vet inget om leverans tiden men kan återkomma då jag får kablarna.

Postad 26 September 2006 - 23:07

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

De kostade mig 38$ i frakt till Finland och de skickades med "USPS Airmail Parcel Post", vet inget om leverans tiden men kan återkomma då jag får kablarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Vore fint. Tack!

Postad 10 October 2006 - 12:00

No.1
  • No.1
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Fick hem kablarna idag, så 2 veckors leveranstid kan man räkna med. Får testa kablarna nästa vecka efter jag flyttat B)

EDIT: kan tillägga att jag hittills är mycket nöjd med vifa systemet, vilket ljud! kan jag bara säga :rolleyes:

Redigerat av No.1, 10 October 2006 - 12:02.

Postad 11 October 2006 - 10:39

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag tror att detta är från Vifa´s sida ett klassiskt sätt att köpa sig in på marknaden d.v.s att sälja ett system som borde egentligen kosta ett antal tusenlappar mer, till ett pris är väldigt attraktivt och som gör att folk får upp ögonen för märket det är ju dock fortfarande ganska nytt att dom tillverkar kompletta högtalare....

Postad 11 October 2006 - 14:41

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Så har jag resonerat också.
De är både byggmässigt och ljudmässigt klart bättre än sitt prisläge.

Nu ska man bara hitta en cd-spelare som passar till Vifan.

Postad 11 October 2006 - 22:01

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Så har jag resonerat också.
De är både byggmässigt och ljudmässigt klart bättre än sitt prisläge.

Nu ska man bara hitta en cd-spelare som passar till Vifan.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör med H/K HD 970 och är grymt nöjd med den

Postad 17 October 2006 - 19:25

Norpson
  • Norpson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!

Sitter själv och funderar på att antingen köpa Blue Spark eller AP Black Diamond v2.. ni som sitter och har lite erfarenhet av Vifa's högtalare, kan ni inte beskriva dess egenskaper lite? Exempelvis om de spelar ljust och vasssst eller har en mjukare och varmare ton..

De verkar ju inte jättepopulära trots rimligt pris och ger en känlsa av hög kvalitet, så det finns inte så mycket att läsa om dem här på forumet!!

Tack på förhand! :D

Postad 17 October 2006 - 21:59

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Ta du och ring till Jörgen på Ultimate i Vimmerby.
Han har sålt en massa Vifa Blue spark trots att han inte ens har dem på sin hemsida.
0492-15848

Jag lyssnade på dem samtidigt som Focals nya Chorus 836 och tyckte Vifan lät bättre.
De var helt enkelt behagligare att lyssna på. Focalen lät lite ljusare.
Tyckte det blev mer närvarokänsla i Vifan.

Har varit på en del lyssningar på andra högtalare efter köpet, eftersom jag letar en cd spelare.
Lyssnat på Kef iq 9, Dali Ikon 6, B o W 703 , JBL Array som kostar 100 000.
Och varje gång jag kommit hem har jag varit lika nöjd med mina högtalare.
För det priset är de kanon. I mina öron är de bättre en Audio pro Black Diamond.

Postad 18 October 2006 - 10:27

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Jag har hela Vifa paketet, köpte frontarna i November 05 och resterande under Feb Mar 06 och är supernöjd, när frontarna var inspelade efter ca 300 timmar så lossnade basen rejält.
För dom pengarna jag har lagt ca 10,000 så har jag fått fantastiskt mycket ljud för pengarna och att dom faktiskt är rätt snygga också skadar ju inte, jag skulle nog säga att Vifa BS spelar skiten ur det mesta i samma prisklass.

<{POST_SNAPBACK}>

vad är det för skitsnack? har du lyssnat på allt annat i den prisklassen?

Postad 22 October 2006 - 21:41

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

vad är det för skitsnack? har du lyssnat på allt annat i den prisklassen?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du hade läst ordentligt så skrev jag att dom spelar skiten ur det MESTA i den prisklassen självklart har jag inte lyssnat på alla...men 4995 för dom frontarna så fanns det inte några alternativ

Postad 23 October 2006 - 08:43

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Om du hade läst ordentligt så skrev jag att dom spelar skiten ur det MESTA i den prisklassen självklart har jag inte lyssnat på alla...men 4995 för dom frontarna så fanns det inte några alternativ

Vilka har du lyssnat på?

/Heron

Postad 25 October 2006 - 15:27

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt en ny cd till mina Vifa Blue spark. Det blev Arcam cd192 som jag fick begagnad för 5000. Ett kanonpris. Vilket lyft det blev. Var nöjd innan men nu skiner man som solen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.