Vifa Reference
16 svar till detta ämne
Postad 23 September 2006 - 13:32
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Begav mig till den lokala handlaren för att på allvar lyssna på nya Vifa Reference. Jag kan ju börja med det första som gjorde mig intresserad; utseendet. Snacka om byggkvalitet och finish! Högtalarna är lite väldvda på sidorna, istället för kantiga som högtalare brukar vara. Färgen är svart pianolack på fronten. Resten av högtalaren är i rosewood... som INTE gör sig rättvisa på bild. Bilderna man ser på dessa är tagna med blixt och gör att högtalarna ser röda ut. Det är de inte. De är nästan mer åt det svarta hållet, men om man belyser dem så lyser en mörkt mörkt vinröd (nästan elak) "laserröd" färg fram under all glasig polish. De här högtalarna är så otroligt läckra att jag skäms för att jag bara tyckte att de såg "ganska bra ut" på kort...
Ljudmässigt då? Hade med lite skivor att lyssna på, av blandad karraktär. Utseendemässigt var jag såld sedan första titten, men det är ju ändå ljudet som räknas. Jag lyssnade på ett urval av jazz, pop och rock. Vet inte hur jag ska börja beskriva, men det första som händer är att jag får gåshud! Ljudet är så luftigt och detaljerat, lättsamt men har samtidigt en rejäl ponuds. Inte bara på de riktigt djupa tonerna. Brett, stort och helt enkelt underbart! Jag var väl lite rädd för att de skulle vara lite kalla och att Vifa skulle fokuserat för mycket på bas och "glömt" finliret (som jag är mest intresserad av). Den oron var helt obefogad, så mycket stod klart efter bara några minuter.
Jämfört med min andra favorit, Sonus Faber, så är Vifa mycket mer neutrala i sitt ljud. De passar verklgen till allt man slänger åt dem. Sonus har, precis som alla säger, ett "romantiskt" ljud som visserligen är gudomligt, men som kanske inte passar i alla lägen. Jag hade dock gjort vad som helst för att få ha Sonus Faber som högtalare här hemma... Vad som helst, utom att välja bort Vifa. Se för tusan till att lyssna på dessa guldklimpar om du har 42.000 kr att bränna på prylar, de är sanslöst mysiga!
Nu blir det dessa istället för Sonus som jag hämtar ut, och det redan denna vecka. Ska försöka slita mig och lägga upp bilder. Förhoppningsvis bättre sådana än de usla som finns på nätet.
Postad 23 September 2006 - 17:37
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
Var också inne i den lokala hifi butiken idag.
Ägaren skulle demo visa ett sådant system till en kund .
Vilket ljud  man blev såld helt enkelt. men 30 k för ett par frontare pallar inte ekonomin just nu .( eller någonsin)
ni som letar högtalare i denna prisklass lyssna på dessa, rekommenderas varmt
Till sist till poopster grattis
Postad 23 September 2006 - 18:08
kalvbräss
-
kalvbräss
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Lysande undersökning poopster
Jag fastnade för dessa direkt jag såg dem på bild men har inte haft möjligheten att lyssna på några.
Känns som ett måste att prova om man får loss ett rum till bio.....
Postad 23 September 2006 - 21:01
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Lysande undersökning poopster
Jag fastnade för dessa direkt jag såg dem på bild men har inte haft möjligheten att lyssna på några. Känns som ett måste att prova om man får loss ett rum till bio.....
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för det.  Det är svårt att omsätta lyssningsintryck i ord, men om det framgick att det var äkta kärlek så nådde jag fram iaf.  Och ja, för tusan bövlar, lyssna på dessa om du ska köpa högtalare i framtiden. Jag har i min lilla undersökning lyssnat på Sonus Faber (grymma), Audiovector (något ljusa, men fina), Aucustic Energy (nja), Klipsch (usch), ALR/Jordan (väldigt bra), B&W (trevliga men når inte fram helt) och några andra jag säkert glömt. Vifa är det SOLKLARA valet, både design och ljudmässigt.
Redigerat av Unregistered93d1242d, 23 September 2006 - 21:02.
Postad 23 September 2006 - 21:22
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Du har inte råkar lyssna till den mindre serien "Touch" ?
Dom blir jag riktigt sugen på då deras deisgn passar mig fint, reference blir för stort.
Postad 23 September 2006 - 21:42
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Jo, det har jag faktiskt. Men bara i all hast. Touch är väldigt speciella i designen. Lite "hata eller älska" över det. Jag tillhör båda lägren där dock. Å ena sidan älskar jag fötterna, den ganska smala designen och det rejäla intrycket som den lackade "kroppen" ger. Men å andra sidan gillar jag inte att gallret i toppen är av plast. Det tycker jag sänker högtalaren från "exklusiv" till "snygg". Bortsett från snålheten i materialval där, är högtalarna rubusta. De kräver nog sitt hem för att lyftas fram rätt, rent designmässigt.
Basen är ganska stram och rapp, men jag vet inte om jag tycker att de är varma (som t.ex. hifi-punkten.se skriver). Men å andra sidan har ju de lyssnat på dem mer än vad jag har, och dessutom är det ju alltid olika vart man själv drar gränsen till "varmt ljud".
Jag lyssnade bara som hastigast på dem, direkt efter Klipsch RF82. Och Vifa Touch smiskade upp Klipschen ordentligt! Som sagt, mycket rappare och stramare bas. Klipsch kändes väldigt bullrig i jämförelse. Touch'en känns tight och har (i mitt tycke då) neutralt och luftigt ljud. Jag skulle nog säga att ljudet känns "rent". Tycker absolut att du ska ta en lyssning på dem, tror att det finns många som skulle uppskatta dem! Det är helt klart en fräck kombatant.
Redigerat av Unregistered93d1242d, 23 September 2006 - 21:43.
Postad 26 September 2006 - 06:16
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Håller med om gallret fast jag bara har sett dom på bild, ser plastigt ut och drar ner lite. Var kunde du dema dessa burkar ?
Postad 27 September 2006 - 19:54
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Idag har jag varit och hämtat dessa underbara skapelser! Det tog ett antal timmar att göra den rituella uppackningen. Men nu står de där. Så himla läckra! Näst värst är att jag inte får mina högtalarkablar förrän i morgon. Värst är att jag inte är hemma förrän strax före midnatt i morgon. Jag får helt enkelt vänta med första hemma-lyssningen tills på fredag - men då har jag också tagit semester till Vifornas ära!
Jag ska försöka få tummen ur och ta lite kort längre fram. Måste ju gå att fånga dem bättre än vad andra gjort på nätet. Det är ju inte ens samma högtalare som man ser på de bilderna, typ.
mattiask>> De finns att lyssna på hos Hifi-punkten i Skövde.
Postad 29 September 2006 - 22:07
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Här kommer några snabba bilder på Vifa Reference. Jesus vilka underbara skapelser. Tänkte att jag skulle göra lite finjusteringar av ljudet, så jag slängde i Dire Straights senaste samling... Jaha, efter 6 spår kom jag på att jag kanske skulle prova att ändra parametrarna också. Jag vart helt förlorad i musiken. Något som jag är väldigt ovan vid. De här högtalarna är helt otroligt underbara! Mina bilder gör dem inte rättvisa, men utan att vara kaxig så måste jag säga att de är närmare verkligheten, än de andra bilderna man hittar på nätet för närvarande.
Postad 30 September 2006 - 10:04
alex6699
-
alex6699
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
De är jävligt läckra, skulle gärna ha dem själv men tyvärr räckte mina pengar bara till Blue Spark.
Postad 30 September 2006 - 14:36
Unregistered8ca6fb75
-
Unregistered8ca6fb75
-
Forumräv
-
-
516 inlägg
Stort grattis Poopster!
Verkar vara rediga pjäser, borde klassa in i ryggskottshifi var det verkar.
Du lyssnade inte på Von schwikert(stavning?) vr 4 jr när du letade i denna prisklassen? Mina absolut dröm högtalare men men du verkar ju sitta nöjd
Mvh Andreas
Postad 30 September 2006 - 16:49
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Stort grattis Poopster!
Verkar vara rediga pjäser, borde klassa in i ryggskottshifi var det verkar.
Du lyssnade inte på Von schwikert(stavning?) vr 4 jr när du letade i denna prisklassen? Mina absolut dröm högtalare men men du verkar ju sitta nöjd
Mvh Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har lyssnat på Von Schweikert tidigare, men inte inför denna shoppingen. Minns inte vilken modell det var jag lyssnade på, men det var inget som lämnade bestånde köp-skador då iaf.
Postad 01 October 2006 - 12:11
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Har spenderat en stor del av helgen med att lyssna igenom lite av mina skivor. Jag kan sammanfatta det hela så här: vilken skillnad det är på olika inspelningar! De är inte speciellt förlåtande mot Simon & Garfunkel (en riktigt gammal skiva, som lät ganska illa redan på min gamla anläggning) medan de ger helt nytt liv åt bra inspelningar, exempelvis då Dire Straights - Private Investigations. Där tappar man hakan rätt genom golvet.
Det är väldigt spännande att lyssna igenom sin samling för att se vad som låter bra, makalöst bra eller (ibland) riktigt illa. Lyckligtvis är det bara ett fåtal skivor än så länge som är illa. Tillika lyckligtvis är det skivor som inte är av större intresse.
Man kanske ska se upp med såna där 39 kr skivor? Eller är det för tidigt att dra en sådan slutsats?
Postad 28 October 2006 - 16:02
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Fick själv lyssna åp dessa högtalare idag och håller med er fullständigt. Vilket otroligt bra ljud!
Lyssnade igenom lite olika skivor, allt från Metallica till ren akustisk musik och dessa högtalare imponerade något fruktansvärt.
Nu blev ha begäret grymmt!
Postad 07 January 2007 - 13:57
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Fick själv lyssna åp dessa högtalare idag och håller med er fullständigt. Vilket otroligt bra ljud!
Lyssnade igenom lite olika skivor, allt från Metallica till ren akustisk musik och dessa högtalare imponerade något fruktansvärt.
Nu blev ha begäret grymmt!
<{POST_SNAPBACK}>
Såg detta rätt långt i efterhand...  Men visst är det så! Nu har jag haft mina ädelstenar ett tag och jag måste ju säga att jag inte har "landat" än. Jag är fortfarande så otroligt imponerad av dem, varenda gång jag sätter på en skiva så myser jag i hela kroppen. De har satt sig lite extra nu också, när jag spelat några hundra timmar på dem. Det är inte extrem skillnad, men skillnad är det. Till det bättre (om möjligt).
Postad 07 January 2007 - 14:45
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Vilka olika sorters finish finns de högtalarna i?
Postad 16 September 2008 - 21:34
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
Vad rekommenderar ni för effekt på receivern för denna serien? Vad jag har förstått så har frontarna aktiva slutsteg, så högtalarna borde väl inte kräva så där extremt mycket effekt, eller? Jag har just nu en Denon 2808 som har 7'110w. Vad tror ni för övrigt om Denon till just Vifa? Läste att det är väldigt neutrala högtalare. Men som sagt, tror ni effekten räcker eller ska man kräma på med t.ex. Rotel rb-1080 för frontarna? Hittar inga som helst specifikationer för högtalarna.
Sen undrar jag också hur man kopplar in två st subwoofers till min receiver. Man kör väl bara med en subkabel till lågnivå, men man har väl bara en subingång?!
Sedan undrar jag också när dessa högtalare släpptes och om de fortfarande är att räkna med jämfört med nyare modeller av samtliga märken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|