Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Äntligen har byggandet av biorummet börjat

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 September 2006 - 14:28

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Goddag alla glada. Nu äntligen har spikandet börjat i det tänkta biorummet. Rummet är 3.20*8 meter med snedtak och än slänge har jag endast isolerat allting. herreguyd vad det killar och sticks. nästa punkt är att spika panel. Därefter kommer mina problem. Jagf hade tänkt mig en ramspänd duk, men är lite osäker på hur det kommer bli med snedtakket, funderar på en lösning med gånggärn så man kan få upp den när man inte använder den men jag är inte säker på hur det kommer fungera. Är det någon som har provat något dylikt?. Jag har tänkt mig en duk på 100 tum, med en HS-60 som proj, kommer detta funka måntro.
När det nu gäler färger undrar jag lite över vilken färg man skall ha på takpanerl och sådant. Är det OK med vit (ej lack) eller reflektarar det för mycket ljus. Jag har endast ett litet fönster jag behöver mörklägga för att få det helt kolsavart.
Mitt nästa problem är kablar (ovanligt va...). Jag har tänkt mig att sätta terminaler till allt och dra kablarna innanför isoleringen. Men de där terminalerna som finns på HBB är så infernaliskt dyra. Finns det billligare?. Nåja nu måste jag jobba vidare så jag kan komma hem och börja på pojkrummet. Bilder kommer så fort jag har en uppkoppling hemma. Tills dess är jag tacksam för alla tips och kommentarer.

Postad 27 September 2006 - 11:12

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
1. Duk: - varför inte rullduk, så slipper du den (nästan) helt när den inte används?
2. Färg: - jag har själv vitt tak och ljusa tapeter och det är inget att sträva efter. När projen lyser upp duken så lyser hela rummet upp och stör en hel del.
3. Kablar: - måste du ha terminaler? Varför inte dra kablar direkt från DVD/HTPC till projektorn ? (Det du syftade på?)

Tips att kolla in senaste numret av Hemmabio-tidningen. Där var ett bio-bygge i den högre skolan.

Se nu till att du dokumenterar hela(!) bygget. Tycker att det varit lite torka här på sista tiden.

Postad 27 September 2006 - 11:36

Unregistered320924cc
  • Unregistered320924cc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Kolla in mitt gallerie för terminaler. Gjorde mina egna

Postad 27 September 2006 - 12:31

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Kolla in mitt gallerie för terminaler. Gjorde mina egna

<{POST_SNAPBACK}>

Snyggt. Eljo Trend?

ps.
Kan du inte visa dina byggbilder här istället för galleriet?
Man kan ju inte prenumerera på uppdateringar av gallerier.
ds.

Postad 27 September 2006 - 14:14

Unregistered320924cc
  • Unregistered320924cc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Eljo är märket och trend är serien.

Finns hos typ alla elbutiker och är den serie som installeras i resten av min övervåning

Postad 28 September 2006 - 10:40

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Nu har örjat puttra på igen. Men jag har vissa bekymmer med hur jag skall ha maskinparken, som det är nu kommer jag nog ha alla grejer bak i rummet vid projjen då det bilr billigast. Frågan är bara om det är bra att ha längst kablage till center och frontar. Någon som har tips?

Postad 28 September 2006 - 10:50

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Nu har örjat puttra på igen. Men jag har vissa bekymmer med hur jag skall ha maskinparken, som det är nu kommer jag nog ha alla grejer bak i rummet vid projjen då det bilr billigast. Frågan är bara om det är bra att ha längst kablage till center och frontar. Någon som har tips?

<{POST_SNAPBACK}>

En sak man får tänka på när man har apparaterna bak är hur fjärrkontrollerna fungerar.
Långa kablar till front & center skall inte vara problem tycker jag.
Värre med subben då den är lågnivå.
Fast nu spekulerar jag bara.. :)

Postad 04 October 2006 - 12:22

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Goddag igen alla glada. Jagh har nu fått min hs-60 men jag har lite beskymmer med inställningarna. Är det någon som vill dela med sig av sina inställningar. Rummet är helt mörklagt och duken är en med 0.85 gain, so hit me

Tacksam för svar

Postad 04 October 2006 - 14:12

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Goddag igen alla glada. Jagh har nu fått min hs-60 men jag har lite beskymmer med inställningarna. Är det någon som vill dela med sig av sina inställningar. Rummet är helt mörklagt och duken är en med 0.85 gain, so hit me

Tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla forumet för projektorer här på Minhembio.
Kolla också www.avsforum.com Där hittade jag mycket bra tips till min Z3:a. Där fanns riktiga kalibreringsnördar som nog inte gjorde något annat än pillade på inställningarna...
(Suck, vill också ha en HS60 :wub: )

Postad 11 October 2006 - 13:04

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Goddag igen. Jag blir inte klok på avscentrals forum. Är det ingen som vill dela med sig av sina inställningar på sin HS-60? Jag har sett en tweakad 60a och det är en enorm skillnad. Tacksam för hjälp

Postad 11 October 2006 - 14:20

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
dubbelpost... radera om det går

Redigerat av menhallå, 11 October 2006 - 14:22.

Postad 11 October 2006 - 14:20

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Goddag igen. Jag blir inte klok på avscentrals forum. Är det ingen som vill dela med sig av sina inställningar på sin HS-60? Jag har sett en tweakad 60a och det är en enorm skillnad. Tacksam för hjälp

<{POST_SNAPBACK}>

Har du kollat tråden i AVSForum.com : Sony HS-60/51A Official TWEAK Thread
Kolla också Officiell tråd - Sony VPL-HS60

Redigerat av menhallå, 11 October 2006 - 14:28.

Postad 16 October 2006 - 11:47

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Goddag gen. nu har finpillet börjat. jag har tänkt mig att ha högtalatsnlkutningarna i väggen och tänkte ha en liten kopplingsdosa man smäller in bananerna i. Jag kan bara inte hitta snlutningar som bananerna kan stickas in i som jag kan sätta i min koppingsdosa. Finns det sådant att köpa eller måste man pilla själv? Tacksam för hjälp

Postad 16 October 2006 - 12:29

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Lite osäker på vad du tänker på men terminaler för banan&kablel finns på Biltema, Elfa...osv.

Postad 18 October 2006 - 12:18

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jo jag letar efter kopplingsterminaler, hittade på elfa. Frågan är bara om de passar på mina apparatdosor jag har

Postad 18 October 2006 - 12:30

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Kn du lägga upp en bild på dina dosor?

Postad 20 October 2006 - 10:37

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
kopplingsdosa 80*80 som finns på byggmax, kan dessvärre inte länka dit

Postad 20 October 2006 - 10:45

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

kopplingsdosa 80*80 som finns på byggmax, kan dessvärre inte länka dit

<{POST_SNAPBACK}>

Är det utanpåliggande dosor? Typ kopplingsdosa ?
Du kan inte använda infälda dosor?
byggmax

Redigerat av menhallå, 20 October 2006 - 10:48.

Postad 31 October 2006 - 16:41

Rasputnik
  • Rasputnik
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Goddag i stugan. Eftersom vi lärare har lov den här veckan har det arbetats lite merd rummet och jag har till och med kommit ihåg korten. Jag ber om ursäkt för att det är lite tomt just nu med grejerna baa väntar på att få skutta in i rummet. Så fort som jag varit förbi fynda kommer även högtalarsladdarna kopplas in i terminaler, vet inte hur jag skall göra med hs-60an bara, skall man köpa vogelfäste och sätta på en snedsågad bit eller har någon annan nån bra idé

Bifogad fil  DSC00004.JPG   345.09K   86 Antal nerladdningar

Fick till och med hjälp av fröken...

Bifogad fil  DSC00005.JPG   537.9K   43 Antal nerladdningar

Hmmm 1 ½ panelbit kvar, svårt att sätta in 3.40 långa bitar i snedtak själv, men det går

Bifogad fil  DSC00006.JPG   348.47K   53 Antal nerladdningar

Mycket skit, men allt kommer gömmas bakom paneler med skenor

Bifogad fil  DSC00007.JPG   488.44K   30 Antal nerladdningar

Precis valt färg och färgen torkar, hoppas det blir bra

Bifogad fil  DSC00008.JPG   375.7K   57 Antal nerladdningar

baksidan. Här kommer maskinpark finnas bakom paneler (som framsidan), kabeldragningen ovanför taket bråkade lite med mig, men det gick till slut

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.