Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

U10 + vidareutveckling = CLIX ! Ny spelare från iriver

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 oktober 2006 - 11:40

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
 

Pressmeddelande - irivernordic ab 2006-10-04




irivernordic ab lanserar Clix



Clix är vidareutvecklingen av U10 och bygger på det innovativa D-Clicksystemet!

4 GB minne rymmer flera långfilmer, TV-serier och din favoritmusik. Tröttnar du på spelen, e-böckerna eller musiken så har du alltid den högkvalitativa FM-radion.











Bättre och snabbare

Flerfaldiga testvinnaren U10 evolverade och blev Clix. Den ser fortfarande ut som en U10 i formen men är helsvart. Clix inre är turboladdat med en snabbare processor och dubbelt så mycket minne.


Med Clix knivskarpa 2,2” stora display och dess 262,000 färger blir både film och foto en njutning! Musikupplevelsen blir också komplett då Clix har stöd för album art så att du ser vilken artist eller skiva du lyssnar på. Du synkar allting lätt med Windows Media Player då Clix är MTP-kompatibel och är anpassad för Windows XP och Vista (ej stöd för Win 98, Me, 2000 eller Mac).


Den högkvalitativa FM-radion ger dig tillgång till viktiga nyheter och den senaste musiken. Med flashspelen (Adobe Flash Lite) kan du låta dig underhållas av en otrolig mängd gratisspel som bland andra Black Jack, Tetris eller Sodoku.


 





 


Lansering: slutet av oktober

Rek. pris: 2499 kr





Huvudfunktioner

  • Fantastiskt ljud
  • Knivskarp display med 262,000 färger
  • Album art
  • 4 GB minne
  • Högkvalitativ FM-radio
  • 30 timmars batteritid

 




 


 


#2

Postad 05 oktober 2006 - 15:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
30 timmars batteri på en sån fin skärm!
Får nog bli en sån där i julklapp åt mig själv :ph34r:

#3

Postad 05 oktober 2006 - 16:44

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Wow det rasar verkligen in intressanta nyheter om kommande mediaspelare, beslutsångesten är total. Dagens I-landsproblem i ett nötskal. :ph34r:

#4

Postad 05 oktober 2006 - 16:51

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

...beslutsångesten är total.

Okej, vi gör ett uppehåll i rapporteringen tills du är klar med dina inköp :ph34r:

#5

Postad 05 oktober 2006 - 20:09

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag blir alltid lika irriterad när tillverkarna släpper den ena icke användarvänliga produkter efter den andra. Spegelblanka skal, vad är det bra för? Fotosessionen och produktbilderna kanske, inget annat. Det är inte så snyggt längre när skalet efter en stund är täckt av kladdiga fingeravtryck. Senare när man lessnat på produkten och vill sälja den har andrahandsvärdet sjunkit ner i botten tack vare att det tidigare spegelblanka skalet nu är fullt av repor.

Vart tog de högkvalitativa och användarvänliga produkterna vägen?

#6

Postad 06 oktober 2006 - 17:34

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Joakim: Archos AVR500! Inte alls lika snygg och läcker som en iriver, men jo så vansinnigt mycket mer användbar och användarvänlig (och bättre, fast dyrare såklart)! :(

#7

Postad 08 oktober 2006 - 12:53

TGH-odin
  • TGH-odin
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Riktigt fin, fast u10an är snyggare med svart endast på frontglaset. Det som lockar mig är 30 h batteritid, jag som köpte min U10 för mindre än en månad sedan.

#8

Postad 08 oktober 2006 - 14:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Fritt fram att aktivera pris- och lagerbevakning! :blink:




#9

Postad 08 oktober 2006 - 15:26

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0

Jag blir alltid lika irriterad när tillverkarna släpper den ena icke användarvänliga produkter efter den andra. Spegelblanka skal, vad är det bra för? Fotosessionen och produktbilderna kanske, inget annat. Det är inte så snyggt längre när skalet efter en stund är täckt av kladdiga fingeravtryck. Senare när man lessnat på produkten och vill sälja den har andrahandsvärdet sjunkit ner i botten tack vare att det tidigare spegelblanka skalet nu är fullt av repor.

Vart tog de högkvalitativa och användarvänliga produkterna vägen?

<{POST_SNAPBACK}>


Vem har sagt något om att göra vardagsbruk av denna produkt, själv skall jag bara ha den till att sitta och beundras på ett snyggt pedistal. :blink: Nä skämt å sido så håller jag med, style before funcionality verkar bli mer och mer vanligt. Men man kommer långt med en putsduk och bomullsvantar från Apoteket.

Redigerat av Fredrik, 08 oktober 2006 - 15:27.


#10

Postad 09 oktober 2006 - 16:52

kb01nojo
  • kb01nojo
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Jag tycker den svarta clix verkar grym, sjukt mycket snyggare än u10:an tycker jag ivf. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska avbeställa min m6:a som ev kommer denna veckan... Tänkte höra lite om ngn har hört mer om clixen än vad jag gjort.

Är det fortfarande 15fps som gäller vid filmvisning eller är clixen bättre än u10:an där? Det stod ju snabbare processor men jag vet inte vad det betyder vad gäller prestanda? Kommer den att stödja FLAC i nuvarande form eller via firmwares längre fram? Varför har inte irivernordic skrivit nåt om den än, det står ju tillochmed om den på cdon???

#11

Postad 09 oktober 2006 - 17:50

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jag tycker den svarta clix verkar grym, sjukt mycket snyggare än u10:an tycker jag ivf. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska avbeställa min m6:a som ev kommer denna veckan... Tänkte höra lite om ngn har hört mer om clixen än vad jag gjort.

Är det fortfarande 15fps som gäller vid filmvisning eller är clixen bättre än u10:an där? Det stod ju snabbare processor men jag vet inte vad det betyder vad gäller prestanda? Kommer den att stödja FLAC i nuvarande form eller via firmwares längre fram? Varför har inte irivernordic skrivit nåt om den än, det står ju tillochmed om den på cdon???

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena kb01nojo!

Fortfarande 15 fps, yes. Däremot är själva spelaren snabbare. U10:an tycker en del är seg i menyerna men där är Clixen blixtsnabb. FLAC har vi tjatat på huvudkontret om och vi har fått indikationer om att de faktiskt jobbar på att fixa stöd för. Om det kommer i Clix har jag dock ingen aning om. Det verkar som att de kommer vilja arbeta in det i kommande modeller i alla fall.

Pressmeddelandet som har gått ut till alla är det vi som står bakom... Det som går att veta, so far, vet vi (!). :)

#12

Postad 09 oktober 2006 - 19:09

kb01nojo
  • kb01nojo
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret! Kan man göra om den från MTP till UMS som jag har sett att man kan göra med några andra spelare? Vet inte hur sugen jag är att sitta med WMP... När jag läst om meizu verkar de släppa rätt flitigt med firmwares, hur är det hos iRiver? Vet du någonting de planerar att inkl i framtida fws?

MVH Johan

#13

Postad 09 oktober 2006 - 19:47

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Tack för det snabba svaret! Kan man göra om den från MTP till UMS som jag har sett att man kan göra med några andra spelare? Vet inte hur sugen jag är att sitta med WMP... När jag läst om meizu verkar de släppa rätt flitigt med firmwares, hur är det hos iRiver? Vet du någonting de planerar att inkl i framtida fws?

MVH Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Lugna puckar. :) Det går i dagsläget INTE att switcha mellan MTP och UMS och jag räknar med att det inte kommer att gå heller. Man vet aldrig för de sa att våra T-modeller inte heller skulle gå att switcha, och helt plötsligt gick det.

Saken är den att du inte måste använda WMP. Eller, du måste det om du ska skapa spellistor och grejer. Har du bara Windows XP eller Vista så fungerar spelaren som en drag 'n drop också. Dra in låtarna och lyssna på.

Firmwareuppdateringar kommer när de kommer och vi får än så länge ingen förvarning. Däremot dränker vi dem regelbundet med funktioner och önskemål som alla användare postar framför allt på vårt eget forum och hoppas på att de lyssnar på det vi säger. En del går hem, en del går tydligen inte hem. Det senaste jag har hört är att de efter vårt tjat har förstått att FLAC är något de måste implementera i kommande modeller (dock inte Clix eller S10 än).

Over and out. ;)

#14

Postad 04 november 2006 - 14:45

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

  • 413 inlägg
  • 0
hörni... kommer iriverfolket att fixa macstöd?

#15

Postad 04 november 2006 - 14:46

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Inte till Clix. Den är uteslutande för MTP (ett krav på Windows XP eller Vista).

#16

Postad 17 november 2006 - 14:28

Krill_NZ
  • Krill_NZ
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jaha ny person som ger sig in i frågeskörden, som mest verkad vara riktad mot sean :(
Har nu under längre tid gått och övervägt hur vida nästa mp3 skall vara en JOS (haft en i 4 år så vart rätt impad vad den klarat av) och en iriver. Vart inställd på att köpa en U10 och när det sedan visade sig att den skulle klara av UMS så vart jag säker på min sak. Men så kommer Clix 4Gb och pajar allt. Som jag förstår det så verkar den bättre på de flesta områden, trots att den inte har UMS. Så nu känner jag mig lite vilse i vilken modell man skall välja. Så min fråga, som kanske inte är så mycket frågan i teknik utan mer en rekommendation, vilken bör man välja mellan Clix 4Gb och u10

Har dock en mindre fråga. Jag tränar en del och har oftast min mp3 med mig. Finns det någon bra armstöd för clix och u10 så att man inte behöver ha den i fickan?

Är det någon som har sett om någon har köpt en clix 4gb och vad det tycker om den. Har letat på nätet men inte hittat något.

Tja det vart allt för tillfället :unsure: (kommer säkert mera frågor)

mors

#17

Postad 17 november 2006 - 20:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jaha ny person som ger sig in i frågeskörden, som mest verkad vara riktad mot sean  :(
Har nu under längre tid gått och övervägt hur vida nästa mp3 skall vara en JOS (haft en i 4 år så vart rätt impad vad den klarat av) och en iriver. Vart inställd på att köpa en U10 och när det sedan visade sig att den skulle klara av UMS så vart jag säker på min sak. Men så kommer Clix 4Gb och pajar allt. Som jag förstår det så verkar den bättre på de flesta områden, trots att den inte har UMS. Så nu känner jag mig lite vilse i vilken modell man skall välja. Så min fråga, som kanske inte är så mycket frågan i teknik utan mer en rekommendation, vilken bör man välja mellan Clix 4Gb och u10

Har dock en mindre fråga. Jag tränar en del och har oftast min mp3 med mig. Finns det någon bra armstöd för clix och u10 så att man inte behöver ha den i fickan?

Är det någon som har sett om någon har köpt en clix 4gb och vad det tycker om den. Har letat på nätet men inte hittat något.

Tja det vart allt för tillfället  :D (kommer säkert mera frågor)

mors

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Krillen!

Välkommen. :unsure: På din fråga om vilken du ska välja kan bara du själv svara på. Vad jag kan säga är att Clixen är snabbare (och bättre) i menyer osv än vad U10 är i och med en snabbare processor. Den har även ett grymt bra stöd för album art med Windows Media Player 11. Känner du inte ett hat mot Microsofts MTP-lösning så rekommenderar jag att du provar leka lite med WMP 11, för det är som natt och dag mot WMP 10 och tidigare versioner. WMP 11 plockar automatiskt ner album art och för över den till Clixen bara dina låtar har korrekta ID3-taggar. Drar du över låtar till Clixen i Utforskaren så synkas de in automatiskt i och med MTP-lösningen. Klart bra.

Sen vet jag inte om du bor i närheten av Stockholm. På Reference Audio mellan Slussen och Medborgarplatsen (Götgatan) så har vi alla modeller från iriver kittade och klara med både musik kodad i 320 kbps och OGG-format i olika genrer för att audiofiler och vanliga människor ska kunna jämföra spelare mot spelare och kunna prova dem. De har även all världens hörlurar som du kan testa. Självklart får du även köpa spelaren där om du skulle gilla den. :D

När det gäller tillbehörskit så finns det ett sådant. Du har en länk till vad som ingår och hur det ser ut här:
http://www.directman...oduct.asp?id=62

Du kan beställa det överallt där iriver säljs om du bara pratar med de bakom kassan. :P

Clix 4 GB har ingen provat än, för det blir i princip världspremiär om en vecka. Vi fick precis status på första leveransen från Asien och den skickades igår och anländer troligen tisdag eller onsdag till Sverige nästa vecka. Så de som har förhandsbokat Clixen kommer mycket troligt att ha den i sin hand (om allt går som det ska) redan innan helgen. Vi håller tummarna!

Har du fler frågor så är det bara att hojta! I annat fall - trevlig helg!

#18

Postad 20 november 2006 - 00:26

Krill_NZ
  • Krill_NZ
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Man bugar och tackar för alla de svaren Sean.

Tyvärr så bor jag i Göteborg ( vilket jag trivs utmärkt med :) ) men det gör det svårt för mig att komma förbi den äffär du beskrev. Men måste erkänna att den låter grym som koncept. Vet du om det finns något likande i göteborg? Hade varit gött att få testa hur de funkar innan man beställer en.

Du sa tidigare att det inte finns UMS på clix och att det antagligen inte kommer att komma. Varför tror du detta när de fixade UMS till U10?

hmm det vara alla frågor för denna gången ,, kommer nog fler :o

#19

Postad 20 november 2006 - 00:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Man bugar och tackar för alla de svaren Sean.

Tyvärr så bor jag i Göteborg ( vilket jag trivs utmärkt med  :P ) men det gör det svårt för mig att komma förbi den äffär du beskrev. Men måste erkänna att den låter grym som koncept. Vet du om det finns något likande i göteborg? Hade varit gött att få testa hur de funkar innan man beställer en.

Du sa tidigare att det inte finns UMS på clix och att det antagligen inte kommer att komma. Varför tror du detta när de fixade UMS till U10?

hmm det vara alla frågor för denna gången ,, kommer nog fler  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Lugnt mannen. :o Ja du, varför jag inte tror att det blir UMS på Clix.. Det är nog för att Clixen är ett samarbete med Microsoft och jag är mycket skeptisk till att de skulle låta iriver helt enkelt ta bort hela deras koncept i själva spelaren (med automatiskt synkning av musik och album art osv). Det är ju hela deras grej i den spelaren so to speak... Men man vet aldrig. Man ska aldrig säga aldrig, men jag säger - räkna inte med det. :P

Göteborg vet jag faktiskt ingen så där på rak arm. Du har alltid Hifi-Klubben. Sen har du Wiktoréns (Euronics). Du har Inet vid Sisjön... Ett antal till så det är bara att kolla runt lite.

Har du fler frågor så är det bara att hojta. :)

#20

Postad 21 november 2006 - 09:46

Krill_NZ
  • Krill_NZ
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jaha tillbaka igen med lite mer frågor...
Läst i forumet på Directman.com att det pratades om priser och att det var smart att boka via webhallen eller megastore utifall att de höjer priserna och på så sätt få det pris som gäller nu. Är det så att priserna på clix kommer att öka när den väl kommer till Sverige eller kommer de att ligga på ungefär de priser som har sats ?? En annan fundering är att på vissa sidor så säger de att följande ingår:
Sennheiser MX400 hörlurar
USB-kabel
Skyddspåse/fodral
Installations-CD (Windows Media Player)
Manualer
- Quick Start Guide (Scandinavian Language)
- Hardware Instruction Manual (Engelska)
- Software Instruction Manual för iriver Manager (Engelska)


Men på andra sidor står det inget eller i bästa fall hörlurar ingår. Är detta för att det bara har varit lata i att sätta ut vad som ingår eller kommer den i olika förpackningar ?

(skall bli skönt när man kan köpa den för min gamla mp3 har gått från en batteritid på 15h till 1 h :D .. ok det är i bästa fall )

#21

Postad 21 november 2006 - 10:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jaha tillbaka igen med lite mer frågor...
Läst i forumet på Directman.com att det pratades om priser och att det var smart att boka via webhallen eller megastore utifall att de höjer priserna och på så sätt få det pris som gäller nu. Är det så att priserna på clix kommer att öka när den väl kommer till Sverige eller kommer de att ligga på ungefär de priser som har sats ?? En annan fundering är att på vissa sidor så säger de att följande ingår:
           Sennheiser MX400 hörlurar
               USB-kabel
               Skyddspåse/fodral
               Installations-CD (Windows Media Player)
               Manualer
                      - Quick Start Guide (Scandinavian Language)
                      - Hardware Instruction Manual (Engelska)
                      - Software Instruction Manual för iriver Manager (Engelska)


Men på andra sidor står det inget eller i bästa fall hörlurar ingår. Är detta för att det bara har varit lata i att sätta ut vad som ingår eller kommer den i olika förpackningar ?

(skall bli skönt när man kan köpa den för min gamla mp3 har gått från en batteritid på 15h till 1 h  :P .. ok det är i bästa fall )

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Krill!

Jag kan först och främst säga att spelarna anlände till vårt lager i Stockholm, Sverige igår måndag klockan 15.45 vilket innebär att vi just nu sliter så svetten lackar med att skicka ut alla preorders. Det innebär att de som har förhandsbokat och beställt en Clix direkt av oss på Directman mest troligt har den i sin hand imorgon onsdag. Andra kanske får vänta till på torsdag eller fredag beroende på hur snabba de affärer där spelarna är köpta i är på att skicka ut dem i sin tur. :D

När det gäller priset så är det rekommenderat på 2500 kr vilket innebär att det knappast blir direkt högre än så, snarare lägre.

Tillbehören stämmer. Det ÄR Sennheiser MX400 som ingår vilket står på dem tillsammans med iriverlogotypen. De hemsidor som inte har den informationen utskriven har dålig koll eller har helt enkelt saknat information. Jag är rätt så säker på att om du tittar på irivernordics hemsida (alltså på www.iriver.se så får du rätt information eftersom det är vi själva som lägger upp den där.

Batteritiden på Clix är ju 30 timmar (jag har personligen draintestat batteriet till 28 timmar och 54 minuter med en 192 kbps kodad MP3-låt vilket blir 30 timmar+ med en 128 kbps-kodad låt (enligt branschstandard).

Hör av dig om du har fler funderingar. Annars - GL HF! :o

Redigerat av sean.wiklund, 21 november 2006 - 10:43.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.