Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rakning

90 svar i tråden
Gillette Mach3 (+ 2 Blade) (Rakknivar & Rakhyvlar) 0 0 (0) 149:-

Skickat 27 oktober 2004 - 16:54

Som frågan antyder.. vad använder ni? :)

Har aldrig riktigt fastnat för rakapparater så jag tänkte bara kolla om hur det ligger till egentligen och om någon kanske kommenterar varför det är värt att lägga ut 1000+ på en rakapparat? :)

Skickat 27 oktober 2004 - 22:22

Hyvel ska det ju givetvis vara... Går ju på nån minut när man fått upp hastigheten, och blir otroligt mycket bättre än apparat.

Skickat 27 oktober 2004 - 22:33

• hella
  • Användare

• 161 inlägg
Jag använder hyvel, Mach3 superduper mega turbo ultraneongul eller vad de nu heter. Testade farsans rakapparat årsmod. -83 i början när jag började raka mig, den var inget bra. :)

Skickat 27 oktober 2004 - 22:54

Nej, rakhyvel ska det allt vara....med rakapparat får man ju nästan hjälpa till och stoppa in vartenda hårtstrå i apparaten för att det ska bli kortare....och inte ens då blir det nära lika kort som med hyvel. :)

Skickat 27 oktober 2004 - 23:00

Ni som har röstat apparat, kan ni motivera varför ni inte använder hyvlar?

Skickat 27 oktober 2004 - 23:03

• JB
  • Guru

• 5 547 inlägg
Vi prylgalna hembiofantaster som använder hyvel...ja...jag säger då det... :P

Hmm..själv kör jag med apparat, men det beror mest på att jag aldrig testade hyvel i början och nu knappt VÅGAR raka mig manuellt...tänk om... :)

Mvh JB

Skickat 27 oktober 2004 - 23:05

JB Oct 28 2004, 00:03 skrev:

Vi prylgalna hembiofantaster som använder hyvel...ja...jag säger då det... :D

Hmm..själv kör jag med apparat, men det beror mest på att jag aldrig testade  hyvel i början och nu knappt VÅGAR raka mig manuellt...tänk om... :)

Mvh JB
Du lär inte kunna skära upp halsen med en modern rakhyvel ändå...värsta som kan hända är att du börjar blöda litegrann...och då menar jag lite.

Var en man f*n! :P <_<

Skickat 28 oktober 2004 - 00:50

Ahh jo.. kan väl tänka mig att det är svårt att komma lika nära med apparat som hyvel.. kanske just därför jag alltid använt hyvel :)

Skickat 28 oktober 2004 - 00:54

Pojkar använder apparater, MÄN använder hyvel!

Kan det vara så?

Vill man vara riktigt macho, så skippar man både hyvel och apparater, då ger man sej ut och köper sej en riktig hederlig rak-kniv och tillhörande läder-rem!

Dom är vassa dom j-klarna, men det vete sjutton om rak-kniv är bättre än hyvel.
Men imponatorfaktorn är ENORM, för att inte tala om att man kan använda kniven till både det ena och det andra... :)

Skickat 28 oktober 2004 - 01:06

Jag kör med skäggtrimmer. Samma längd till håret som till skägget. Sen plockar jag av kammen på maskinen och kör resten av ansiktet. Jag har alltså konstant lite stubb men det funkar, jag har tät skäggväxt.

Skickat 28 oktober 2004 - 06:51

Trimmern använder jag när det ser förj*vligt ut. Annars är det ständigt hyveln som gäller. Rakar mig så sällan jag kan. Efter dagliga trackaserier i lumpen med renrakning tröttnar man på att vara slätrakad.
Dessutom ser man farlig ut med lite stubb... :)

Skickat 28 oktober 2004 - 09:00

• JB
  • Guru

• 5 547 inlägg

krasse Oct 28 2004, 02:54 skrev:

Kan det vara så?
Gillette har verkligen lyckats med sin reklam.... :)

Mvh JB

Skickat 28 oktober 2004 - 09:19

Hyvel när man har tid, ork och lust. Annars blir det apparaten framför nyheterna på morronkvisten. Jag har en rätt ny Philips, den ger mycket bra resultat.

Skickat 28 oktober 2004 - 09:24

Hyvel här mest för att ta upp så mycket tid som möjligt i badrummet :) och för att det är kul att leka jultomte för man kan ha skum både på ansiktet och huvet (japp jag rakar skallen också)

Skickat 28 oktober 2004 - 10:01

• Peter.M
  • Biologi - Läran om livet

• 3 439 inlägg
Varför finns inte alternativet "Både och"? Beror på vilket humör man är på och vart man rakar sig. :) :P

Skickat 28 oktober 2004 - 10:18

Jag kör nästan jämt med min hårtrimmer till skägget, då lämnar jag lagom med stubb kvar, gillar inte att vara helt nyrakad. Det är endast för sambons skull jag tar fram hyveln (inte den senaste modellen dock) när det är dags för kalas , fest o dyl. Gillette är isf överlägsen av de jag testat.

Skickat 28 oktober 2004 - 10:18

Absolut hyvel!

Rakapparat vibrerar så skabbigt mot pungen, o så kommer man ju inte åt riktigt. För att inte tala om då ett hårstå fastnar i mackpären... skapliga ilningar i klasen :)

Skickat 28 oktober 2004 - 10:22

Baahh! Pojkar, pojkar...

Själv använder jag rakkniv. Livsfarligt men mycket manligt. Tar ett tag innan man lär sig slipa den mot lädret men det ger enligt mig den bästa rakningen.

Skickat 28 oktober 2004 - 10:53

• Peter.M
  • Biologi - Läran om livet

• 3 439 inlägg

Jesterton Oct 28 2004, 11:18 skrev:

Absolut hyvel!

Rakapparat vibrerar så skabbigt mot pungen, o så kommer man ju inte åt riktigt. För att inte tala om då ett hårstå fastnar i mackpären... skapliga ilningar i klasen  ;)
<_< :D Roligaste kommentaren idag. Rakapparat mot pungen låter inge skönt :) :P

Skickat 28 oktober 2004 - 11:31

Peter.M Oct 28 2004, 11:53 skrev:

Absolut hyvel!

Rakapparat vibrerar så skabbigt mot pungen, o så kommer man ju inte åt riktigt. För att inte tala om då ett hårstå fastnar i mackpären... skapliga ilningar i klasen ;)
Det är inget roligt med det! Jag har testat och det skaver sönder mer än vad det rakar. Fick gå bredbent i tre dagar efteråt...

Skickat 28 oktober 2004 - 11:41

Jag tog en sväng med hyveln i morse och är len som en barnrumpa i ansiktet nu. :)

Kanske ger resultat när man kryper ner i sängen ikväll med frugan. :P

/Kribban

Skickat 28 oktober 2004 - 12:57

Plenty Oct 28 2004, 12:31 skrev:

Peter.M Oct 28 2004, 11:53 skrev:

Absolut hyvel!

Rakapparat vibrerar så skabbigt mot pungen, o så kommer man ju inte åt riktigt. För att inte tala om då ett hårstå fastnar i mackpären... skapliga ilningar i klasen   ;)
Det är inget roligt med det! Jag har testat och det skaver sönder mer än vad det rakar. Fick gå bredbent i tre dagar efteråt...
Nejnej, det ska vara rakkniv när pungen blir för luden. Rakräm är bara för fikusar. Blir ändå roligare om släcker ljuset..sk "pungroulett"! /Einstein

Det här inlägget har ändrats av Vanilla 28 oktober 2004 - 12:58

Skickat 28 oktober 2004 - 13:02

kribban Oct 28 2004, 12:41 skrev:

Jag tog en sväng med hyveln i morse och är len som en barnrumpa i ansiktet nu. :)

/Kribban
Nu är väl inte "barnrumpa" det som står högst på damernas "tända till"-lista. Riktiga damer gillar ludna grabbar.

Skickat 28 oktober 2004 - 13:10

• case
  • Mästare

• 2 592 inlägg

krasse Oct 28 2004, 00:54 skrev:

Kan det vara så?
Är det inte tvärt om!!! När man var yngre så gick det inte att raka sig med apparat, då stubben var för mjuk.

Äh, det är philishave som gäller på mogonen i bilen till jobbet. Att hålla på och klydda med hyvel och skum har man inte tid med längre.

case

Skickat 28 oktober 2004 - 13:17

Jesterton skrev:

Rakapparat vibrerar så skabbigt mot pungen...
Ibland får man mer information än man önskar, speciellt när man sitter och käkar :)

Skickat 28 oktober 2004 - 13:26

Tomas_D700 Oct 28 2004, 14:17 skrev:

Jesterton skrev:

Rakapparat vibrerar så skabbigt mot pungen...
Ibland får man mer information än man önskar, speciellt när man sitter och käkar :)
Särskillt om man tänker på vad krasse´s signatur önskar... :P

Skickat 28 oktober 2004 - 14:37

Jag andvänder hyveln när jag orkar o har tid,tycker det tar så lång tid och en massa kladd.
Min rakapparat ger ett väldigt bra resultat snabbt smidigt.

Skickat 28 oktober 2004 - 14:46

JB Oct 28 2004, 00:03 skrev:

Hmm..själv kör jag med apparat, men det beror mest på att jag aldrig testade  hyvel i början och nu knappt VÅGAR raka mig manuellt...tänk om... :P
Det där stämmer rätt bra på mig med. Har aldrig testat hyvel faktiskt :)

Men jag har en Gilette Mach 3 så man kanske skulle våga göra som reklamen säger: "Provkör en redan idag!"

Bilen är i alla fall rätt snygg i Gilette Mach 3 Turbo Champion-reklamen (det är en Callaway om jag inte minns fel) :D

Skickat 28 oktober 2004 - 14:46

Vanilla Oct 28 2004, 15:02 skrev:

Jag tog en sväng med hyveln i morse och är len som en barnrumpa i ansiktet nu. :P

Kanske ger resultat när man kryper ner i sängen ikväll med frugan. <_<

/Kribban
Nu är väl inte "barnrumpa" det som står högst på damernas "tända till"-lista. Riktiga damer gillar ludna grabbar.
Ok :) .

Då ska jag förmedla det till henne ikväll att hon inte är en riktig dam enligt "männen" på prisjakts forrum. ;)

:D Kribban

Skickat 28 oktober 2004 - 14:49

Kribban: det ser ju iaf ut som du sparat tredagarsstubb på bilden :)

Skickat 28 oktober 2004 - 14:53

kribban Oct 28 2004, 15:46 skrev:

Vanilla Oct 28 2004, 15:02 skrev:

Jag tog en sväng med hyveln i morse och är len som en barnrumpa i ansiktet nu. <_<

/Kribban
Ok :D .

Då ska jag förmedla det till henne ikväll att hon inte är en riktig dam enligt "männen" på prisjakts forrum. B)

;) Kribban
Nejnej, nämn för guds skull inte Prisjakt och ännu mindre referera till de typer som hänger här B) ....då minskar nedkrypningschansen än mer :) . Det som avhandlas här (åtminstone på OT) har mer gemensamt med grabbarnas bastukväll :P och du refererar ju inte från såna tillställningar heller...

Skickat 28 oktober 2004 - 15:04

• case
  • Mästare

• 2 592 inlägg

Victor Oct 28 2004, 14:46 skrev:

Bilen är i alla fall rätt snygg i Gilette Mach 3 Turbo Champion-reklamen (det är en Callaway om jag inte minns fel)  :)
Saleen S7

case

Skickat 28 oktober 2004 - 15:13

Ingen mer än jag som använder vax.. :P :)

Skickat 28 oktober 2004 - 15:28

Citat

Ingen mer än jag som använder vax..

Vi vill inte veta var du vaxar dig BrickTop :)

Skickat 28 oktober 2004 - 15:44

Brukar köra ett race med hårtrimmern när det blir för jäkligt, som typ just nu :huh: får försöka styra upp det i helgen, behöver skotta taket lite med :huh:

Har en fin laddbar apparat som jag fått i present för nåt år sen men den används inte mer än nån enstaka gång, tror den bara är laddad en gång :(

BTW min defintion av hårding är en som har en halv cm skägg och "torrakar" sig med hyvel ;)

Skickat 28 oktober 2004 - 16:26

"BTW min defintion av hårding är en som har en halv cm skägg och "torrakar" sig med hyvel "

Det är ingen konst, torrrakar mig alltid när jag kör med hyveln, annars blir det oftast apparaten,

Skickat 28 oktober 2004 - 17:31

jonasprivate Oct 28 2004, 15:37 skrev:

Jag andvänder hyveln när jag orkar o har tid,tycker det tar så lång tid och en massa kladd.
Konstigt!

Det var av exakt samma skäl som jag gick över från rakapparat till hyvel.
Det tog längre tid med apparaten och var mer kladd, eftersom den måste rengöras.

Duschar gör jag praktiskt taget varenda dag, med hyveln direkt efter en dusch så tar det ett par minuter att bli slät som en barnrumpa!

Det kan väl iochförsej vara min rakapparat som var osedvanligt dålig (braun Linear). Men jag har ändå provat andra apparater och upplevt att man antingen inte blir helt slät, eller så tar det en j-kla tid, med hudirritationer, smärre "brännskador" m.m. innan man blir färdig...

Jag är faktiskt sugen på att prova en riktig rak-kniv. Om inget annat så just för "macho-faktorn"... :(

Skickat 28 oktober 2004 - 20:20

Citat

Jag är faktiskt sugen på att prova en riktig rak-kniv. Om inget annat så just för "macho-faktorn"

Okej men köp en Rambo kniv då jäklar :(

Skickat 28 oktober 2004 - 20:59

När vi ändå är här och skäggar runt - kör ni hyveln med eller mot skäggets växtriktning?

Jag kör alltid mot, jag tycker att då lyfter hyveln ut stråna bättre. Men vissa rekommenderar med skäggriktningen....

Skickat 28 oktober 2004 - 21:05

Från början trodde jag att mot skulle vara bäst, efter som det känns logiskt att den skulle skära bättre då...men efter att ha testat med istället tycker jag allt att det funkar bättre ändå. Det går smidigare och irriterar mindre. Skär lika djupt ändå verkar det som.

Fast man drar ju inte bara mot eller med...det blir lite av varje ändå...drar iaf mestadels med nu.

Skickat 28 oktober 2004 - 21:24

Med skäggväxten (till vardags). Skägget klipps inte lika "nära" på det viset men så länge man bara stryker medhårs så känns det ändå slätt som en barnrumpa.

När jag vill se nyrakad ut i mer än en dag så avslutar jag med att raka mej mothårs.

Mothårs redan från början fungerar överhuvudtaget inte för min del, åtminstone inte med mer än 3 dagars stubb!
Jag har ganska grova skäggstrån och det går praktiskt taget inte att dra hyveln mothårs om stubbet är för långt...

Inte utan skärsår iallafall...

Jonas, rambo knivar fungerar inte. Det spelar inte någon roll HUR mycket man slipar en sådan, den blir aldrig så vass som en riktig rak-kniv.

Fasen vet om inte en rak-kniv t.o.m. är vassare än en skalpell. Tappar man en nyslipad rak-kniv på huden från en cm höjd så har man GARANTERAT ett fint skärsår...
(Lekte med fassans kniv när jag var liten, det gick utmärkt att dela toapapper medans pappret föll i luften, med den kniven. Inte som i en samuraj filmer där en siden-duk klyvs av sin egen vikt när den träffar eggen på svärdet, men BRA NÄRA... Fassan var iochförsej mindre lycklig efter att jag hade testat hur lätt kniven gick igenom olika material :( )

Skickat 28 oktober 2004 - 21:35

case Oct 28 2004, 16:04 skrev:

Victor Oct 28 2004, 14:46 skrev:

Bilen är i alla fall rätt snygg i Gilette Mach 3 Turbo Champion-reklamen (det är en Callaway om jag inte minns fel)  :huh:
Saleen S7

case
Självklart! Nu ramlade poletten ner! :huh:

Callaway är ju bara en ombyggd corvette :(

Skickat 28 oktober 2004 - 22:28

Nerevarine Oct 28 2004, 22:05 skrev:

Från början trodde jag att mot skulle vara bäst, efter som det känns logiskt att den skulle skära bättre då...men efter att ha testat med istället tycker jag allt att det funkar bättre ändå. Det går smidigare och irriterar mindre. Skär lika djupt ändå verkar det som.

Fast man drar ju inte bara mot eller med...det blir lite av varje ändå...drar iaf mestadels med nu.
Av avataren att döma så verkar du få bort det mesta av skägget utan ´roplem :(

Jag tycker själv att 'med' är oerhört mycket lindrigare...dock kör jag med maskin oftast och lyxar till det bara ibland med hyvel.

Skickat 28 oktober 2004 - 22:32

Japp, där är jag nyrakad och med nytvättat hår! :huh:

Fin jag är va? :(

:huh:

Skickat 29 oktober 2004 - 08:02

• case
  • Mästare

• 2 592 inlägg

krasse Oct 28 2004, 17:31 skrev:

jonasprivate Oct 28 2004, 15:37 skrev:

Konstigt!

Det var av exakt samma skäl som jag gick över från rakapparat till hyvel.
Det tog längre tid med apparaten och var mer kladd, eftersom den måste rengöras.

Duschar gör jag praktiskt taget varenda dag, med hyveln direkt efter en dusch så tar det ett par minuter att bli slät som en barnrumpa!

Det kan väl iochförsej vara min rakapparat som var osedvanligt dålig (braun Linear). Men jag har ändå provat andra apparater och upplevt att man antingen inte blir helt slät, eller så tar det en j-kla tid, med hudirritationer, smärre "brännskador" m.m. innan man blir färdig...

Jag är faktiskt sugen på att prova en riktig rak-kniv. Om inget annat så just för "macho-faktorn"... :(
Brauns apparater är otroligt dåliga. Jag har haft två stycken och de blev som du säger jättevarma och ibland slet de ut skäggstån vilket inte är så mysigt, dessutom så rakde de inget vidare. Philips är såå mycket bättre, du borde testa.

case

Skickat 29 oktober 2004 - 08:32

• Ergim
  • Användare

• 113 inlägg
Alltid nåt kul på OT varje dag.. Själv använder jag hyvel, smidigare med apparat med inte ens hälften så bra om man ser till tidsåtgången. Annars verkar ju rakkniv som ett bra alternativ.... om man vill riskera attt dö då förstås..

Skickat 29 oktober 2004 - 09:06

Hyvel
Vill ju ha en rak-kniv men vet i fan om man vågar riktigt.
Bästa hyvel jag använt är ju helt klart wilkinson sword, sååå mycket bättre än skitlette... iaf på mig.

Skickat 29 oktober 2004 - 14:20

Rakapparat eftersom jag blöder väldans lätt med hyvel och att det är mer manligt.

Skickat 29 oktober 2004 - 23:10

• T.B
  • Forumräv

• 570 inlägg
Självklart är det hyvel som gäller, om man vill
bli len som en barn rumpa. :)
Själv får jag utslag på halsen de få gånger apparaten
används. :blink:

Skickat 29 oktober 2004 - 23:25

Körde med hyvel förr men har gått över till hårtrimmer.
Går mycket fortare och så slipper man den lena huden.
Helst av allt skippar jag rakningen över huvud taget, låt det växa! :)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.