Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga in kylning i tv-bänk

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2006 - 09:24

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Har en tv-bänk från ikea som är helt sluten när dörrarna är stängda (se bilder i mitt galleri, https://www.minhembi.../dhanjel/37467/ ) och det blir givetvis riktigt varmt, så jag funderar på att
sätta dit två stycken 140mm fläktar med en 12v transformator och strömbrytare bak för att ta ut den varma luften?

Vad tror ni om idéen generellt och dessa komponenter?

Batterieleminator,

Eliminator för anslutning till 230 V. Försedd med 1,8 m sladd och 2,1 mm batteripropp. Polaritet: minus på centrumledaren. För anslutning till transistorradioapparater, bandspelare m.m. med max 400 mA strömförbrukning. Spänningsstabiliserad och dubbelisolerad.

12V, 400 mA
79kr

Aerocool Streamliner, LED-Fläkt, Svart (14cm), 2st 129kr/st
http://www.gtek.se/i...090517bdfd63d3e

1-polig växling till-till, 29kr (Classe)

Finns det smartare lösningar för att få ett bra luftflöde utan att behöva öppna upp helt bak? Är nämligen otroligt skönt att slippa ljudet från htpcn :)

Edit: Totalt, ca 350kr (sen tillkommer lite kablar och en platta att montera det på)

Redigerat av dhanjel, 09 October 2006 - 09:26.

Postad 09 October 2006 - 20:28

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men räcker det verkligen men bara fläktar för att få UT den varma luften. Man borde ju tillföra ny luft också. Det är väl så t.ex en dator är normalt byggd, "kall" luft in fram (lågt), varm luft ut bak (högt).

Redigerat av chicken, 09 October 2006 - 22:37.

Postad 09 October 2006 - 22:18

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt vad du ska ha transformatorn till, om du, som du skriver, har en HTPC där inne borde du ju ha ett nätagg i den, lika bra att ta luften direkt därifrån, då kan du troligtvis även temp-styra fläktarna mot datorn temperatur. Vet inte om jag skulle föredra LED-fläktar...
men stora fläktar verkar lämpligt.
kanske även skulle gå att såga uppett hål i botten av TV-bänken för att få in lite kalluft, och sen blåsa ur varma luften högt upp.
Om du öppnar nedåt kan det även vara idé med ett dammfilter.
Förhoppningsvis strömmar på detta sätt en del av luften rakt igenom stereo(brukar vara öppna både under och ovanpå) m.m. vilket troligtvis är possitivt för kylningen.

Postad 10 October 2006 - 06:22

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Jo man vill ju få in kall luft med, men det är svårt att få en bra genomströmmning.

Transformatorn behövs då jag inte har på htpcn dygnet runt och det är framförallt
förstärkaren som behöver kylas.

De var de enda 140mm fläktarna jag hittade, man borde ju kunna få bort dioderna
i dem.

Fördelen att bara såga i bakdelen är att det bara är en tunn skiva.

Postad 16 October 2006 - 20:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jo man vill ju få in kall luft med, men det är svårt att få en bra genomströmmning.

Transformatorn  behövs då jag inte har på htpcn dygnet runt och det är framförallt
förstärkaren som behöver kylas.

De var de enda 140mm fläktarna jag hittade, man borde ju kunna få bort dioderna
i dem.

Fördelen att bara såga i bakdelen är att det bara är en tunn skiva.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är vissa delar i anläggningen som behöver extra kylning så gör ett hål i bänken rakt under den enheten du ska kyla, kolla dock så att du får hålet under eventuella öppningar undertill exvis på förstärkaren. Sätt sedan fläkten högt upp bak i bänken. Tänk även på att du har bänken en bit ut från väggen så luften får fri passage ut (ökar effekten på fläkten samt minskar risken för oljud typ vinanden)

Ska du även kyla en htpc så är det enklaste att ta upp ett hål i botten på datorlådan och motsvarande i bänken, sätt en fläkt i bakkanten på chassit (så stor som det får plats) montera sedan ett rör mellan utblåset på datorn och genom bakstycket på bänken så tillför inte datorn i stort sett någon värme inne i bänken om du vill så kan du göra likadant med nätdelen till datorn.

Postad 16 October 2006 - 21:18

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Kan du inte bara slita bort bakstycket? Om det blir ostabilt så går det ju att rätta till med ett enkelt krysstag.

case

Postad 17 October 2006 - 09:21

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Hur viktig är ljudnivån? för om du vill bli av med ljudnivån från htpcn så är inte dom där optimala, kör istället på tex nexus 120mm fläktar som är kända för att ge bäst luftflöde per db, skulle dock fortfarande köra på en nätdel om jag var dig så du kan köra fläktarna utan htpc, försök även ta upp nån form av ventilation framifrån eller underifrån för att få in ny kall luft.
Vill du va riktigt seriös kan du kika på silentpcreview.com som trots att det handlar om pc har rätt mycket bra grunder för att göra tyst kylning

Postad 19 October 2006 - 07:23

JesperB
  • JesperB
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Intressant ämne, jag skulle göra hål undertill bänken och sedan under varje hyllplan. Undertill bänken vid hålet skulle jag placera en fläkt som suger in kall luft och flytta ut bänken från väggen. Är det så att bänken är stängd baktill hade jag öppnat upp den med hål.

Postad 21 October 2006 - 23:56

Unregisteredb98c9d15
  • Unregisteredb98c9d15
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Köp en sådan här istället

http://www.kjell.com...tem=98169&path=

Koppla sedan på luftslangen med hjälp av medföljande muff direkt på utblåset från htpc:ns fläkt. Luftslangen leder du sedan direkt ut på baksidan av bänken genom ett lagom stort 80mm hål.

På detta sätt blåses all varmluft direkt ut i friheten istället för att stanna kvar i skåpet.

Som tips för hur du gör hålet så köp dig en stålpassare så att kan du sedan enkelt rispa upp hålet. Det går på bara några minuter i den tunna massoniten. Hålet blir dessutom extremt noggrant utan en massa fnas och annat som brukar uppstå om man borrar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.