Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tyg i tak?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 October 2006 - 00:07

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Funderar lite på att hänga upp fleece-plädar i taket, och kanske även runt duken.
Dessa är hyffsat stora, och ganska billiga, funderar då på det för att dämpa ljudreflexer något (för mycket jobb och pengar med "riktiga" absorbenter i en studentlägenhet) även för att dämpa reflexer och ljus en del. Har väl främst tänkt på svart, vinrött eller någon annan mörkare färg.

Inte sett något liknande här på forumet (i all fall inte vad jag tänkt på)
vad har de för för och nackdelar?

svara gärna med era första tankar och så.

Postad 12 October 2006 - 21:07

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Fleece är nog tyvärr inte mycket till ljudreflexdämpare.
Har själv (se mitt galleri) svart nålfiltsmatta på samtliga väggar + tak.
Detta gjordes inte för att dämpa ljudreflexer utan för att dämpa ljusreflexer. Jag upplevde inte heller någon större förändring av ljudet med bara nålfilten. Däremot så funkar den kanon till det syftet jag hade.
Det jag själv gjorde för att dämpa ljudreflexer gömde jag istället bakom nålfiltsmattan. ;)

Tror du uppnår mycket högre effekt genom de på forumet populära tygklädda markisoleringsskivorna som sedan hängs upp som tavlor. Dessa är både snygga och funktionella i ett vanligt rum. :D

Hur du än gör så lycka till med ditt projekt.

Postad 13 October 2006 - 19:36

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Min första tanke var "tänk på brandrisken" med fleece-tyg i taket!!!

mvh Manor

Postad 14 October 2006 - 16:59

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Kör istället med Moltontyg, finns som brandäkert har testat brinner inte. Dock bör du fundera på en anna lösning när det gäller absorbenter.
En annan gång borrade jag 48 hål i taket, skruvade fast smala läktar läng med hela taket som hade 60 bredd. Sedan tog jag filtmatta sådan du använder vid bilstereobygge och häftade fast det med pistol i taket (läktarna) sedan satte jag en list över häftklamrarna som spikadesfast i läktarna genom tyger. Dock inte brandsäkert :) men bättre akustiskt än moltontyg.

Mvh
Ps: Busenkelt att sätta upp, använd spraylim funkar skitbra vi kör det på både väggar samt delar av taket samt runt duken. Även moddat ett par biodukar med molton runtom.
Ds.

Här ser du svart molton med spot direkt riktad.

Postad bild

Här rä Molton fast blått som limmades fast mot vägg samt ljusrampen i taket. Köpte 3m bredd coh slapp då skarva gentemot taket.

Postad bild

Redigerat av The Hulk, 14 October 2006 - 17:40.

Postad 14 October 2006 - 19:16

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack för tankar och komentarer.
Brandrisken tänkte jag inte ens på, är väl ingen större risk att det börjar brinna, men gör det de går det troligtvis extremt fort, kanske ska undvikas bara för det.
Största anledningen till det var för att få bort ljusreflexer, och tänkte att det kanske dämpar ljudet något med (inte för jag stört mig på reflexer och annat, men kan ju finnas som jag inte tänker på)
Känns som era förslag är lite för "extrema" bor i en studentlägenhet som jag inte kommer bo i i mer än max knappa 2 år till, vill inte lägga allt för mycket pengar och tid i denna lägenhet.

Postad 15 October 2006 - 00:50

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Trot eller ej men detta tyg har salt i sig vilket gör att det inte brinner.

Frisk: Du kan nog glömma att att du kan få bort ljud reflexer inom ett brett frekvensomfång med hjälp av tyg mot direkt vägg.Finns inte. Sorry man. Ju djupare frekvens ju högre krav på absorbent. Tyg är inte ens i närheten av vad du behöver.

Mvh

Redigerat av The Hulk, 15 October 2006 - 00:51.

Postad 15 October 2006 - 02:10

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tyget du använder antar jag du menar? inte Fleece?

Jo, men som sagt, främst för ljusreflexer, ljudet har jag inga större problem med.
Men drandrisken gör väl att man kanske bör låta bli, får se om jag hittar något alternativ.
Vore snyggt å ha lite mörkare vägg där duken hänger, som helst inte går på långt över 100kr...

Postad 15 October 2006 - 16:11

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Frisk. Tror det tyget 3m bredd kostar mer =/ men det är grymt smidigt. Spraylimmet torkar aldrig riktigt så man kan rättatill ev fel osv medans du jobbar.

Mvh

Postad 26 March 2007 - 15:55

Unregistered57a3c2a6
  • Unregistered57a3c2a6
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Var hittar man spraylimmet? Funkar det mot betongtak tillsammans med molton tyg?

Postad 29 March 2007 - 20:14

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag själv letar efter en draperilösning istället för dörr in till vardagsrummet i något bra ljuddämpande tyg.

Jag har hittat ett textil som heter mute:on, ingen aning om pris men här finns mer information.

Postad 30 March 2007 - 17:32

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Jag häftade upp velour tyg på väggarna. För att minska ljusreflexer då. Funkar jättebra. Billigt var det också. köpte tyget för 75kr för en 5*1.5 metersrulle på jysk. Lätt att sätta upp/ta ner.

Postad 30 March 2007 - 19:30

jack93
  • jack93
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
.

Redigerat av jack93, 10 October 2010 - 13:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.