Har aldrig gjort det. Vet inte heller om det smart gjort.
Produktförsäkringar / tilläggsförsäkringar / extraförsäkringar
Postad 21 June 2007 - 22:55
Nej.
Har aldrig gjort det. Vet inte heller om det smart gjort.
Visst är det väl smart?
Om du aldrig har fått problem med dina apparater så var det väl smart gjort att spara dom där pengarna som du annars hade slängt ut på en försäkring som man enligt säljarna inte klarar sig utan...
Postad 22 June 2007 - 00:23
Detta fynd avgjorde för mig:
På Samsungs TV-apparater från 28 tum och större.
2-års In-Home Service
Skulle olyckan vara framme ringer du 0771-400 200 och gör en felanmälan. Viktigt är att du har korrekt modellbeteckning, inköpskvitto och serienummer tillgängligt. Samsung kontaktar dig senast nästa dag efter anmälan och bokar tid för service. Skulle helgen komma i vägen ringer vi närmaste vardag. De bokningsbara servicetiderna är vardagar mellan 8:00 och 17:00.
Efter felanmälan
När servicetiden är bokad skickar vi ut ett serviceteam som hämtar din TV och tar med den till närmaste Samsung Service Partner. Om vårt serviceteam anser att reparation kan göras på plats kommer detta självklart erbjudas. Tjänsten är kostnadsfri och tillgänglig i nästan hela landet. För områden där den kostnadsfria servicen inte ges tillkommer en mindre avgift.
När din TV mår bra igen
Efter service levererar vi TV:n hem till dig. Så att du återigen kan njuta av svårslagen bildkvalitet i TV-soffan.
Man tackar, det avgjorde valet av 50" TV av mig med tanke på att jag varken har pickup eller lastbil.
Jag antar att denna service är kostnadsfri och något i stil med Pioneers PDP+?
Postad 22 June 2007 - 01:38
Postad 22 June 2007 - 01:47
Verkar bara vara Pioneer och Samsung som har det.
Skulle vara surt om man köper en Panasonic 50" tv för 22 lök och den brakar ihop.... Kul att köra den till närmsta terminal när man inte har en bil som är stor nog och det kostar ju en bra del att få den hämtad av budfirma.
Vet någon om Panasonic också har nån sån garanti??
Postad 22 June 2007 - 09:34
Varför reklamerar man inte en TV som går sönder efter så kort tid...? Konsumentlagstiftningen finns ju till för att skydda oss konsumenter men då vill det ju till att man utnyttjar den ocksåGrannens platt tv dog bara efter 1,5 år och det kostade 3 papp att reparera.
Problemet med den är ju att försäljningsstället bara behöver säga att man ska bevisa att de var ett fabrikationsfel. Kan man inte bevisa de så behöver dem inte reklamera eller ta något ansvar. I princip så är de omöjligt att bevisa, har själv råkat ut för en hel del datordelar som gått sönder och som sedan inte reklamerats eftersom man inte kunnat bevisa hårdvarufel. Helt sjukt enligt mig eftersom tex ett nätagg som går sönder efter 1,5år och lite använt måste ha haft ett fabrikationsfel.
Jag skaffade mig en bra allrisk-försäkring istället så sitter man på de torra om något händer. Sist sprang ungarna på min dator så CPU-flänsen rensade insidan. Ringde försäkringsbolaget och efter 1000kr självrisk så hade jag pengarna 9-10 dagar senare på kontot. Skulle aldrig betala för försäkringarna på tex onoff.
Postad 22 June 2007 - 09:42
Elektronik har en prisutveckling som pekar rakt nedåt. Finns inget värde att försäkra.
Drulleförsäkringen (i hemförsäkringen) kommer man långt med.
Postad 22 June 2007 - 09:44
Numera gäller 3 års fabrikationsgaranti i Sverige. En tv som inte går sönder de första tre åren går troligtvis inte sönder förrän den är utsliten. Och en fem år gammal tv vill man ändå inte ha fixad. Då kan man köpa nytt. Värdet har ändå fallit.
Elektronik har en prisutveckling som pekar rakt nedåt. Finns inget värde att försäkra.
Jepp, precis vad jag tänkte skriva.
Postad 23 June 2007 - 06:19
Postad 23 June 2007 - 07:34
Försäkring tecknar man för att klara smällar man inte klarar av att ta med egna pengar. T ex om huset brinner ner eller man kraschar nya bilen. En TV reparation på ett par tre tusen tror jag de flesta klarar av ändå även om det kan kännas surt. Dessutom är ju ett par tre tusen precis vad försäkringen kostar så en reparation kan man ta utan att det blir dyrare.
Och vad gäller värdeminskining så går det ju för det första i de flesta fall att reparera apparaten och det ersätter hemförsäkringen till 100% (- självrisk i och för sig). De första 2 åren är det dessutom ingen nedskrivning på värdet om man måste köpa en ny apparat (åtminstone inte hos mitt försäkrningsbolag).
Sedan är det väl bara logiskt att värdet skrivs ned till vad det kostar att köpa motsvarande begagnad tv. Om min tre år gamla burk åker i golvet så förväntar jag mig inte att få en helt ny som belöning.
Och jo, hemförsäkringen gäller vid blixtnedslag och det gäller såvitt jag vet alla bolag.
Redigerat av EB#1, 23 June 2007 - 10:28.
Postad 23 June 2007 - 07:39
I Sverige har vi en tvingande konsumentköplag, den ger en privatperson vissa rättigheter och skyldigheter. Enligt den har man rätt att reklamera en vara upp till och med tre år efter inköpsdatum (gäller ej varor med en begränsad livslängd). Så om t.ex. en tv som inte har utsatts för någon yttre åverkan slutar fungera har man en bra chans att få gottgörelse enligt KKL (reparation, utbyte mm). Det är sant att man efter de första sex månaderna måste kunna göra troligt att man inte själv har orsakat felet för att få varan reparerad eller utbytt. Med en produkt som används så statiskt som en vägg-tv är detta inte särskilt svårt.
En garanti är ett frivilligt åtagande som kan förstärka det konsumentskydd som KKL erbjuder, den kan inte ersätta KKL. Enligt elektronikbranschens olika överenskommelser är den vanligaste garantitiden numera 12 månader på brun- och vitvaror.
Eftersom det i fall med varor som har ett lägre pris (ofta går gränsen kring 1 000 kr) är för dyrt att reparera så byts dessa ut och den defekta produkten går till återvinning, detta leder ofta till att produkten inte bara byts ut under det första året utan även under år två och tre.
Eftersom hemelektronik-kedjorna brottas med en allt sämre marginal och ökad konkurrens har olika tillägg blivit en viktig inkomstkälla och jag tvivlar på att "de stora" skulle kunna klara sina verksamheter utan dessa. För kanske 10 år sedan kunde man köpa en 5 eller 7-årig tilläggsförsäkring på en tv för runt 500 kr vilket kunde motsvara mellan 6 och 12% av tevens pris, idag är många kedjor nere i 3 år och för vissa produkter endast 2 år.
Köp gärna tilläggsförsäkringar, men var medveten att det i de allra flesta fallen rör sig om ren marginalförstärkning som man betalar ett högt pris i förhållande till det ökade skyddet man får.
Om man bortser från rena otursskador (som ersätts av hemförsäkring, under första året utan värdeminskning, sedan runt 30 % andra året), ska man kunna begära att en tv håller i tre år.
Här är några punkter som kan hjälpa till vid beslut om att köpa en tilläggförsäkring:
-Priset på försäkringen i förhållande till produkten.
-Med hur lång tid förlängs skyddet? (Första året räknas inte, det är otroligt få skador som inte ersätts lika bra eller bättre av hemförsäkringen.)
-Undtag (kan finnas många begränsningar som att lampa, lcd-panel mm inte ingår)
-Ingår förlustförsäkring
-Tidigare erfarenheter av otursskador (man kanske har klåfingriga kompisar, småbarn, husdjur)
-Befintligt försäkringsskydd, drulletillägg i hemförsäkringen, förlängt garantiskydd genom betalkort.
-Självrisk
-Fortsätter försäkringen att gälla vid ett eventuellt utbyte (totalskada)?
-Hur angelägen är försäljaren om att du ska teckna något extra?
Redigerat av fredl, 23 June 2007 - 07:52.
Postad 23 June 2007 - 10:13
Tilläggsförsäkring är bara bra för säljaren eftersom det ger snabba och enkla pengar för minimal arbetsinsats. Ett försäljningsknep för att salta fakturan och få bättre vinst. Konkurrensen är hård och butikskedjorna har lönsamhetsproblem men jag tänker inte kompensera dem för att marknaden fungerar.
Postad 23 June 2007 - 10:23
Postad 26 June 2007 - 01:03
Säg att man köper på expert. Och efter 1.5 år bränner nätagget eller nån transistor. Solklart fabriksfel kanske men hur gör man då? Garantitiden är ute och man har inget distansavtal. Hemförsäkringen täcker väl inte sånt... eller?
Postad 26 June 2007 - 02:24
Men fabriksfel efter 1 år om man köper i butik då?
Säg att man köper på expert. Och efter 1.5 år bränner nätagget eller nån transistor. Solklart fabriksfel kanske men hur gör man då? Garantitiden är ute och man har inget distansavtal. Hemförsäkringen täcker väl inte sånt... eller?
Som jag ser det så ska man reklamera TV:n (reklamationsrätten gäller i 3 år) och när dom öppnar den och ser att nätagget eller vad det nu är har brunnit så är saken klar, det är ju inget slitagefel eller handhavandefel etc, dom ska reparera kostnadsfritt, det har du betalat för när du köpte TV:n.
Hemförsäkring vet jag inte så mycket om men av resonemanget ovan så röstar jag för att gå en match mot säljaren så att de tar sitt ansvar och lagar TV:n.
Postad 26 June 2007 - 04:36
Däremot, skulle hemförsäkringen täcka en vara dåligt, där det finns risk för att tex. flickvänn i fyllan välter högtalare....... klumpig hund får damp och hoppar in i tvbänken och välter tvn som står ovanpå.... Barn får för sig att trycka in högtalar element... etc
Är risken för sådana fadäser överhängande så kan en extra försäkring vara på plats. Dock skulle jag inte ta det på tex. projektor som sitter fast i taket bortom all fara för djur och klåfingriga händer. Där får våra lagar skydda oss, och när de inte gör det längre lämnar jag antingen in för lagning eller köper nytt som då troligtvis är bättre och billigare...
Jag tycker inte man ska dömma ut de som vill ha en extra försäkring även om jag tror att många klarar sig lika bra utan den. Det beror helt enkelt vilka förutsättningar man har, och hur orolig man är för att nåt ska hända. Kan vara skönt med försäkring om det annars innebär att man hela tiden ska vara orolig för att nåt ska hända med den nya ögostenen...
Postad 26 June 2007 - 04:46
Postad 26 June 2007 - 09:36
Köpte en budget TV för drygt sex år sedan. Den kajkade ihop efter drygt ett år. Tilläggsförsäkring hade jag inte, men vad spelade det för roll när man har Konsumentköplagen på sin sida. Två års reklamtionsrätt är alltid bra att ha. Det är säljaren som har bevisbördan, dvs det är säljaren som måste bevisa att det inte var något produktionsfel på varan.
Jag röstar på att skippa tilläggsförsäkring. En bra hemförsäkring och konsumentköplagen täcker det mesta. Det kan visserligen finnas specialfall där det kanske kunde varit bra med tilläggsförsäkringen men dessa ser man sällan.
Om man åberopar reklamationsrätt så är det KÖPAREN som måste bevisa att han inte via handhavandefel skadat produkten. Bevisbördan ligger alltså på KÖPAREN.
Dessutom är reklamationsrätten 3 år.
Ville bara räta ut detta.
Postad 26 June 2007 - 12:49
Köpte en budget TV för drygt sex år sedan. Den kajkade ihop efter drygt ett år. Tilläggsförsäkring hade jag inte, men vad spelade det för roll när man har Konsumentköplagen på sin sida. Två års reklamtionsrätt är alltid bra att ha. Det är säljaren som har bevisbördan, dvs det är säljaren som måste bevisa att det inte var något produktionsfel på varan.
Jag röstar på att skippa tilläggsförsäkring. En bra hemförsäkring och konsumentköplagen täcker det mesta. Det kan visserligen finnas specialfall där det kanske kunde varit bra med tilläggsförsäkringen men dessa ser man sällan.
Om man åberopar reklamationsrätt så är det KÖPAREN som måste bevisa att han inte via handhavandefel skadat produkten. Bevisbördan ligger alltså på KÖPAREN.
Dessutom är reklamationsrätten 3 år.
Ville bara räta ut detta.
Först efter de 6 första månaderna ligger bevisbördan på köparen.
Postad 26 June 2007 - 13:02
Postad 26 June 2007 - 13:12
Oj, jag visste inte om reklamationsrätten i 3 år. Gäller det all elektronik eller allt överhuvudtaget? Då är ju saken biff. Att visa att det är fabriksfel är nog inte så svårt. Jag trodde bara inte man kunde reklamera mer än 1 år (garanti).
Reklamationsrätt och garanti är inte samma sak. Garanti är bättre men det är frivilligt för säljaren att ge garanti. Reklamationsrätten däremot är lagstadgad.
Du kan läsa om det på http://www.konsument...gCategoryId=416
Jag tolkar det som att reklamationsrätten gäller alla typer av varor. 3 år låter som ett bra skydd men det handlar om att säljaren ska åtgärda URSPRUNGLIGA fel, medan garanti handlar om att varan ska fungera som tänkt under hela garantitiden dvs den täcker alla uppkomna fel (med undantag såsom handhavandefel förstås). Med reklamationsrätten måste man tänka på att efter 6 månader måste kunden visa att felet är ursprungligt.
flummer, de flesta säljare tar nog emot varan man reklamerar och skickar den till sin serviceverkstad men dom tar ut en dryg undersökningsavgift om det visar sig att felet inte var ursprungligt. Så nog tar dom i TV:n men dom vill ta betalt för det också...
Jag säger det igen, reklamationsrätt i 3 år är INTE detsamma som 3 års garanti.
Personligen är jag ändå övertygad om att man i de flesta fall klarar sig bra utan extra försäkring.
Redigerat av Unregistered7c808eec, 26 June 2007 - 13:45.
Postad 26 June 2007 - 13:15
Redigerat av Unregistered7c808eec, 26 June 2007 - 13:44.
Postad 26 June 2007 - 16:16
Jag jobbar på en av de större hemelektronikkedjorna i landet, och har så gjort de senaste 5½ åren...
Detta är inget försök till att välja sida eller propagera för något, utan mer ett försök till att ge lite information sett från en som har jobbat med denna frågan under många år...
Till att börja med kan jag säga att en säljare/butik självklart tjänar pengar på att sälja en försäkring till en produkt, annars skulle det inte finnas någon anledning att sälja den...Så det är inget att sticka under stol med...
Att säga att det är rätt eller fel att teckna en försäkring till sin produkt är att dra alla eventualiteter över en och samma gräns...och det ska man undvika...
Varje kedja har olika försäkringsvillkor, och det är viktigt att man vet om detta och noga läser igenom villkoren...
Har du möjlighet skall du helst kolla upp exakt vad din hemförsökring täcker(typ av skador, värdeminskning m.m.) innan du åker till butik, så att du kan jämföra med de villkor som butiken erbjuder...Be att få läsa igenom villkoren i butik innan du bestämmer dig, så att du är säker på vad det är som verkligen gäller; det är inte alltid det säljaren säger ska gälla som verkligen gäller när det väl kommer till kritan...Det du har på papper gäller garanterat...
Följande gäller bara de försökringsbolag jag jämfört med, och skall INTE ses som någon allmän fakta...Än en gång, kolla upp vad just ditt bolag har för villkor...
För hemförsäkringen skall sägas att det(så vitt jag vet) inte finns något bolag som täcker produktionsfel(tekniska fel som inte orsakas av en olycka), utan den täcker enbart olycksfallsskador...Dessutom har den en relativt hög avskrivning(värdeminskning) så fort produkten passerat ett år...Skall du använda din hemförsäkring på en produkt som passerat ett år får du ofta räkna med en avskrivning på minst 20%, över två år hamnar siffran ofta på runt 40%...
Gällande den försäkring du kan teckna i butik tänker jag bara ta upp den försäkring som den kedja jag jobbar för använder, så se INTE det här som någon allmän information...
Följande information gäller enbart för TV-apparater...
Försäkringen det företag jag jobbar för erbjuder täcker alla typer av produktionsfel och olycksfall i tre eller fem år(du väljer själv)från inköpsdatum...Självrisken är 100:- per skadetillfälle, och det finns ingen avskrivning...Detta innebär alltså att även om TV:n är fyra år(om du tecknat en femårig försäkring) så betalar du bara 100:- om någonting händer med den...Om varan ej går att reparera ersätts den med en likvärdig produkt...
OBS!!! Den likvärdiga produkten är den som är mest likvärdig enligt den tekniska specifikationen, inte prismässigt!!! Detta betyder alltså att även om du köper en TV för 20 000:- kan du få ut en ny som bara kostar 5000:-(priset på hemelektronik sjunker ju hela tiden)...
Men har du tur kan du få ut en betydligt bättre modell än den du hade innan...
Om du bor inom en radie av fyra mil från butiken ingår det hämtservice(hämtas i ditt hem och körs fram och tillbaka till verkstad vid service) av din TV från år två och framåt...Det enda du behöver göra är att ringa in en felanmälan...
Gällande garanti och reklamationsrätt har återförsäljaren en väldigt stor makt...
Som det redan skrivits tidigare säger konsumentköplagen att den lagstadgade garantin gäller i sex månder från inköpsdatum, och därefter tar den treåriga reklamationsrätten vid...Under garantitiden ligger bevisbördan på säljaren, men så fort reklamationsrätten tar vid går bevisbördan över till köparen...
Det är alltid verkstaden/tillverkaren som bestämmer om felet är ett produktionsfel(och om det, vid reklamationsrätt, är ursprungligt från fabrik)...Som kund är man helt utelämnad i deras händer, och säger de nej spelar det ingen roll vad du säger...Du kan ta ärendet vidare till ARN, men det är väldigt sällan du som kund får rätt där...
Känns mesigt att ta upp det här, men jag säger det ändå: SPARA ALLTID KVITTOT!!!!! Många verkar tro att återförsäljaren kan leta upp kvittot i systemet, men de har ingen skyldighet alls att göra detta...Utan kvitto kan du inte bevisa någonting, och
träffar du på fel säljare/butikschef är du helt körd!!!
Som slutsats vill jag bara säga att på frågan om du skall välja att teckna en försäkring eller ej är ju helt upp till dig själv...Låt inte någon polare eller liknande påverka dig, för det är knappast han/hon som betalar ifall något inträffar...
Titta på villkoren i butik, jämför med din hemförsäkring och fundera på om du tycker att den är värd sitt pris...
Postad 26 June 2007 - 16:25
Garanti är ngt som är helt frivilligt för företag att lämna. Man brukar dock ibland felaktigt kalla dom 6 första månaderna AV den 3åriga reklamationsrätten för garanti.
Postad 26 June 2007 - 18:15
Nej, för den typen av skador gäller ju reklamationsrätten så där behövs ingen försäkring.För hemförsäkringen skall sägas att det(så vitt jag vet) inte finns något bolag som täcker produktionsfel(tekniska fel som inte orsakas av en olycka), utan den täcker enbart olycksfallsskador...
För Trygg Hansa som jag har (och bolagen brukar ju följas åt så det är säkert ungefär lika hos de andra) gäller ingen avskrivning de två första åren. Därefter får man 70% år 3 och 60% år 4. 40% redan efter två år tvivlar jag på att du hittar hos något bolag.Dessutom har den en relativt hög avskrivning(värdeminskning) så fort produkten passerat ett år...Skall du använda din hemförsäkring på en produkt som passerat ett år får du ofta räkna med en avskrivning på minst 20%, över två år hamnar siffran ofta på runt 40%...
Och glöm inte att du har de tusenlappar du sparade på att inte teckna tilläggsförsäkringen för att finansiera den värdeminskningen.
Jo, men det gäller ju även under garantitiden. Är TV:n köpt hos en oseriös butik (det gäller säkert inte din även om det nästan låter så när du antyder att man inte kan få en rättvis bedömning av felet) så är man ju körd ändå. Om verkstaden hävdar att det är jag som orsakat felet så har jag ju inte speciellt mycket att sätta emot.Gällande garanti och reklamationsrätt har återförsäljaren en väldigt stor makt...
Som det redan skrivits tidigare säger konsumentköplagen att den lagstadgade garantin gäller i sex månder från inköpsdatum, och därefter tar den treåriga reklamationsrätten vid...Under garantitiden ligger bevisbördan på säljaren, men så fort reklamationsrätten tar vid går bevisbördan över till köparen...
Det är alltid verkstaden/tillverkaren som bestämmer om felet är ett produktionsfel(och om det, vid reklamationsrätt, är ursprungligt från fabrik)...Som kund är man helt utelämnad i deras händer, och säger de nej spelar det ingen roll vad du säger...Du kan ta ärendet vidare till ARN, men det är väldigt sällan du som kund får rätt där...
Orsaken till att många inte får rätt hos ARN är ju inte att det är svårt att bevisa om felet är ursprungligt. De går på typen av fel och om det är rimligt att det är ett ursprungligt fel. Orsaken till att många inte får rätt är snarare att många anmälare inte förstår att felet måste vara ett ursprunligt fel. En fuktskada på en mobil omfattas ju t ex inte och jag vet att det har varit många sådana ärenden uppe hos ARN.
Jag tror dock att de flesta verkstäder gör en rättvis bedöming. Rent krasst ligger det ju i deras intresse att produkten blir reparerad i stället för skrotad.
PS Kom i håg att ändra din profil så att det framgår att du jobbar i branschen. Kolla under forumreglerna, där står det hur du gör.
Redigerat av EB#1, 26 June 2007 - 18:19.
Postad 27 June 2007 - 09:55
Sälja en tv = ingen provision
Sälja försäkring = provision
Döm sedan själva.
Redigerat av Unregistered4fd183bf, 27 June 2007 - 09:56.
Postad 28 June 2007 - 10:57
Så om du uppfattade det så ber jag om ursäkt, det var inte min mening...
Jag gör min sista månad nu i juli, så det känns onödigt att ändra i min profil...
Ska bli oerhört skönt att slippa skiten - älskar produkterna jag jobbar med, men hatar företaget jag jobbar för...Det är en kombination som tyvärr inte håller i slutändan...
Postad 28 June 2007 - 11:21
Jag tror egentligen bara det finns en kategori av människor som bör fundera på att teckna en tilläggsförsäkring och det är de vars ekonomi står och faller med en tv-reparation. Men de bör nog å andra sidan i stället fundera på om det verkligen är läge att köpa en ny, dyr tv. För oss andra är det bättre att ta smällen när den kommer. För inte händer det speciellt ofta att tv:n annat än när den är helt ny och det är någon form av tillverkningsfel eller när den börjar bli pensionsfärdig. Jag har definitivt spenderat mindre på tv-reparationer de senaste 20 åren än vad en 3 årig tilläggsförsäkring skulle ha kostat till min senaste tv. Och räknar man bara med det som en tilläggsförsäkring skulle ha ersatt så blir beloppet 0kr. Alla reparationer som jag själv bekostat har varit när burken var 5-10 år gammal.
Man kan ju ha som vana att ta de där pengarna som försäkringen skulle kosta och sätta in på ett bankkonto för framtida reparationskostnader i stället. Min gissning är att det kontot i så fall kommer att ha ett ganska ansenligt saldo kvar till arvingarna den dagen man själv inte längre går att reparera
Postad 12 July 2007 - 16:28
Trodde helt klart typ 60-70% av folket på ett sådant här forum handlade online. Skumt.
Postad 12 July 2007 - 16:45
Köpte en budget TV för drygt sex år sedan. Den kajkade ihop efter drygt ett år. Tilläggsförsäkring hade jag inte, men vad spelade det för roll när man har Konsumentköplagen på sin sida. Två års reklamtionsrätt är alltid bra att ha. Det är säljaren som har bevisbördan, dvs det är säljaren som måste bevisa att det inte var något produktionsfel på varan.Kom på nu att det faktiskt är lite skillnad. Försäkringen täcker ju faktiskt fel på TV:n. Typ om den pajjar efter 1.5 år så kanske man står där med en reparationskostnad på 6000.
Hmmmm
Är det nån som haft en TV som dött efter 1,5 år?
Om du skulle tvingas att reparera för 6000 kr så har du ju ändå sparat 4000 kr (10000 - 6000).
Läs konsumnetköplagen igen för f-n... Det är ju inte säljaren som har bevisbördan, det är ju konsumenten.. Det är riktigt tydligt... De 6 första månaderna har säljaren det däremot.
Dessutom så finns det ingen avskrivning på produkten, och har du sen en pixel som slocknar i skärmen så kan du inte reparera detta. Utan hela panelen måste bytas och då stannar inte reparation på 4000-6000:- då ska hela paketet bytas (läs tv´n).
En hemförsäkring täcker aldrig funktionsfel. och då måste ni slänga tv´n i backen (försäkringsbedrägeri) och det i sin tur innebär att du måste ha en allrisk och det har inte så många. Det är givetvis upp till var och en och teckna en försäkring på sina produkter, men när man inte vet vad man snackar om ska man hålla tyst
Postad 12 July 2007 - 16:47
Numera gäller 3 års fabrikationsgaranti i Sverige. En tv som inte går sönder de första tre åren går troligtvis inte sönder förrän den är utsliten. Och en fem år gammal tv vill man ändå inte ha fixad. Då kan man köpa nytt. Värdet har ändå fallit.
Räkna upp de tillvekarare som lämnar 3 års fabriksgaranti på sina grejor... Kom ut på banan för fanken....
Postad 12 July 2007 - 19:57
T.ex jag köper idag en TV för 35 tusen kr. Efter 2 år tappar jag den i golvet och den går sönder.
Med hemförsäkring: Får jag en liknande TV (dagsvärde) om den inte går att reparera?
Med tilläggsförsäkring: Får jag alla de 35 tusen kr jag betalde för 2 år sedan?
Postad 12 July 2007 - 20:03
Postad 12 July 2007 - 20:07
Nej du får en ny apparat som motsvarar den du hade, d v s en betydligt billiagare apparat.
Yepp, fast troligen tekniskt sett mycket bättre tv. Eftersom utvecklingen går framåt också, dessutom tar man inte som ett ex" Köpte man en Pioneer tv, så räknas inte en Mark eller Denver som liknade eller motsvarande.
Postad 12 July 2007 - 20:19
Nej du får en ny apparat som motsvarar den du hade, d v s en betydligt billiagare apparat.
Du får en billigare TV - eftersom det har gått två år.
Men den kommer vara bättre än den gamla - också det eftersom det har gått två år.
Postad 12 July 2007 - 20:20
Konsumentköplagen täcker: Produktionsfel.
Garanti täcker: Produktionsfel och uppkommande fel i TVn som inte var ens eget fel
Tilläggsförsäkring täcker: Allt?
Drulleförsäkring täcker: Olyckshändelser, stöld?
Postad 12 July 2007 - 20:21
Räkna upp de tillvekarare som lämnar 3 års fabriksgaranti på sina grejor... Kom ut på banan för fanken....
Det skulle bli en ganska lång lista
Konsumentverket
"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. "
Postad 12 July 2007 - 20:39
Postad 15 July 2007 - 14:45
Försäkring
Teckna 3 års försäkring på din nya vara så slipper du oroa dig
för dyra hemförsäkringar om olyckan är framme.
Täcker allt utom förlust och stöld!
Ingen värdeminskning!
100kr självrisk på ordinarie produkter!
500kr självrisk på Plasma och LCD!
Våra försäkringar presenteras med hjälp av www.solidab.se
Ett tryggare köp finns inte!
Garantin:
Som du vet har du alltid minst ett års butiksgaranti.
Den täcker inifrån kommande fel.
Alltså inte olyckshändelser eller skador orsakade av yttre påverkan.
VÅR FÖRSÄKRING ERSÄTTER OLYCKSHÄNDELSER!
Konsumentköplagen:
Reklamationsfristen har du nytta av om du under tre år kan påvisa att
felet fanns i din produkt före själva köptillfället, s.k ursprungsfel.
MED VÅR FÖRSÄKRING BEHÖVER DU INTE PÅVISA URSPRUNGSFEL!
Hemförsäkringen:
Täcker i regel aldrig eller sällan funktionsfel. De flesta hemförsäkringar
har även en självrisk på minst 1.000kr och täcker i genomsnitt bara
varor till ett värde av 30000kr.
VÅR FÖRSÄKRING HAR EN SJÄLVRISK PÅ ENDAST 100KR/500KR!
Dessutom har många hemförsäkringar en värdeminskning som börjar
från år två med minst 30%.
VÅR FÖRSÄKRING HAR INGEN VÄRDEMINSKNING!
Är det värt att lägga ut 1400 för 3år?
bor hemma minsta barnet är 15år och ingen förutom mamma är i mitt rum och jag har haft en panasonic tv i mitt rum i 13 år nu utan ett fel så jag är tveksam till om jag har gjort rätt val, men det är ju en skön trygghet som man har men Samsung VERKAR ha en bra garanti:
Samsungs garanti omfattar endast s.k. ursprungsfel. Detta inkluderar inte förbrukningsartiklar som batterier, glödlampor, bläckpatroner etc. Garantin omfattar heller inte följande:
# Tapp-, fuktskador eller annan yttre åverkan
# Reparationer av produkter som installerats felaktigt
# Reparation av produkt som saknar serienummer eller inköpshandling
hur vanligt är det att en tv går sönder efter 1år?
Postad 15 July 2007 - 14:48
Vår Elprylförsäkring är nästan som en helt vanlig trygghetsförsäkring som du får köpa hos elektronikkedjan. Det är bara det att vår försäkring gäller för flera av dina elprylar, inte bara den senast inköpta. En försäkring, obegränsat antal elprylar!
Från dagen försäkringen börjar gälla omfattar den elprylar som inköpts tre månader tillbaka i tiden och alla dem som du sedan införskaffar. Om digitalboxen, mikron eller annan elpryl säckar ihop gör vi inget avdrag för värdeminskning på grund av ålder och bruk. Självrisken är 300 SEK oavsett vilken pryl som gått sönder eller hur dyr den var. Men för att det ska bli någon ersättning måste skadan överstiga 1000 SEK i värde. Annars kommer jag och mina arbetskompisar att bli bombarderade med mindre kvalitativa elprylar som folk köpt väldigt billigt från suspekta postorderföretag. Försäkringen gäller för alla hemmets elprylar förutom dem som du normalt har med dig i handväskan. Detta innebär att försäkringen inte gäller för bärbar elektronik som exempelvis mobil och mp3-spelare. Men självklart gäller den för din bärbara dator.
Postad 15 July 2007 - 17:48
Efter fyra år och 10 mån pajade bildröret. Inte lönt att laga så jag fick köpa en ny till 85% av ursprungsvärdet med en självrisk på kanske 300.
Fick alltså en helt ny TV som var klart bättre än den gamla...för 300 + 500 spänn, så ibland lönar det sig.
Postad 17 July 2007 - 07:45
Vadå, 3 års fabriksgaranti. Förväxlar du det med Konsumentköplagen som ger dig rätt att reklamera en vara/produkt i 3 år. Garantin gäller att butiken måste bevisa att du handhaft varan fel medan reklamation måste du bevisa att det är ett ursprungligt fel. Fabriksgarantin gäller inte 3 år. Rätta mig om jag har fel
Postad 17 July 2007 - 08:41
Var bevisbördan ligger ska ju inte spela någon roll om man förutsätter att säljaren och verkstaden är ärliga och seriösa. Och är de inte det så får man ju problem även om man har garanti.
Postad 19 July 2007 - 13:00
Om du läser i den fetstilta inledningen på den där länken till Konsumentverket så ser du ju att garanti handlar om att varan ska fungera som den ska under en viss tid. Men reklamationsrätten handlar om URSPRUNGLIGA fel - och det är du som kund som har bevisbördan. Hur man kan jämställa dessa två ting har jag svårt att förstå!
Precis som EB#1 skriver, vilka fel tänker du annars på?
Postad 19 July 2007 - 18:04
Jag var med min farmor och köpte en LCD-tv, hon frågade om hon behövde någon extra försäkring.
Varpå försäljaren svara:
-"Nej!, du har garanti på teven i ett år och dessutom har du ju en hemfösäkring som täcker om du har en tilläggsförsäkring, så jag säljer inga försäkringar, jag försöker in håva in extra pengar genom att lura på min kunder en extra försäkring".
Har man en bra hemförsäkring så klara man sig, eller?!
Postad 19 July 2007 - 18:32
Jag träffa en ärlig försäljare härom dagen.
Jag var med min farmor och köpte en LCD-tv, hon frågade om hon behövde någon extra försäkring.
Varpå försäljaren svara:
-"Nej!, du har garanti på teven i ett år och dessutom har du ju en hemfösäkring som täcker om du har en tilläggsförsäkring, så jag säljer inga försäkringar, jag försöker in håva in extra pengar genom att lura på min kunder en extra försäkring".
Har man en bra hemförsäkring så klara man sig, eller?!
Jag sätter en 10:a på att det inte är ngn som kommer utnyttja sin hemförsäkring om fjärrkontrollen ex. som man har tappat i golvet x-antal ggr så att en lödning har släppt inne i den. En ny orginalfjärr kostar i runda slänga 700:- - 1200:- med frakt och andra kostnader. Då kan det vara skönt med en försäkring. När det gäller andra produkter som exempelvis CD och DVD spelare med sk. rörliga delar. Exempelvis att lasern ger upp efter 2år. så kan jag garantera att detta inte kommer att gå på ngn reklamationsrätt som det kan kännas som det hävdas på denna tråd.
Postad 19 July 2007 - 18:33
Sätt allting i en sådan här grendosa som kostar 225:- så täcker deras försäkring alla skadekostnader om de skulle uppstå http://www.inet.se/pdf/6300897.pdf
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
132 bilder
188 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?