Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Produktförsäkringar / tilläggsförsäkringar / extraförsäkringar

372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 April 2009 - 16:41

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Man undrar ju hur de avgör prestandan. ;)

Hehe, de tittar väl på specen tyvärr...

De har antagligen en skadereglerare som är lite småintresserad av hembio. Kunnig också? Inte garanterat.

Postad 08 April 2009 - 19:48

Unregisteredc9cc389a
  • Unregisteredc9cc389a
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
tjo . jag skippade "extra" försäkring. Eftersom pixelgaranti ingick där jag köpte tv:en, och garanti finns i två år som täcker hårdvaru fel . händer något oförutsägbart så kan man använda hemförsäkringen . + att man litar på att en tv ska hålla ett bra tag.

Postad 08 April 2009 - 19:49

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

tjo . jag skippade "extra" försäkring. Eftersom pixelgaranti ingick där jag köpte tv:en, och garanti finns i två år som täcker hårdvaru fel . händer något oförutsägbart så kan man använda hemförsäkringen . + att man litar på att en tv ska hålla ett bra tag.

samma här.
Va helt onödigt för mig. Vilka skojjare dom är. :)

Postad 09 June 2009 - 22:35

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Trygg Hansas hemförsäkring hem plus,verkar vara en av dom "generösare" i sin åldersavdrags beräkningstabell för just tv,radio,ljud&bildprodukter.Hyggligt skydd i 4 hela år ifrån inköpdatum.Sen efter det understiger ersättnings graden 60%.

Postad 11 June 2009 - 01:01

Unregistered0fcb1a1a
  • Unregistered0fcb1a1a
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pr...gCategoryId=509[/url] ']Hemelektronikbutikernas produktförsäkringar strider mot lagen på flera punkter. Den bedömningen gör Konsumentverket i en granskning. Det handlar både om bristande information inför köp och oskäliga avtalsvillkor.

Hela rapporten: Produktförsäkringar – En granskning av förköpsinformation och försäkringsvillkor

Postad 11 June 2009 - 01:52

hbb_Daniel
  • hbb_Daniel
  • Hembiobutiken

• 52 inlägg
  • 0

De har antagligen en skadereglerare som är lite småintresserad av hembio. Kunnig också? Inte garanterat.

Det ringer faktiskt förvånansvärt mycket försäkringsbolag till oss och vill ha hjälp med vad en TV kostade år 20xx, och vilken modell som hade varit en lämplig ersätter. Så jag är inte helt säker på att de har personal som har koll på de bitarna.

Postad 19 November 2009 - 23:11

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Tror det står t.o.m skrivet i lagen att vi har 2 år.

Nej, det gör det inte, däremot så står det att "vi" har 3 års reklamationsrätt, icke att förväxla med garanti.

Postad 06 January 2010 - 20:57

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

Nej, det gör det inte, däremot så står det att "vi" har 3 års reklamationsrätt, icke att förväxla med garanti.

Helt rätt.

All garanti är av naturen frivillig. Som företag behöver du INTE lämna garanti på produkter som du säljer. Reklamationsrätten är MINST 3 år eller så lång som din ursprungsgaranti är.

Postad 18 March 2010 - 12:41

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Spännande tråd. Vi har If som försäkringsgivare och om jag förstår det hela rätt görs inga värdeavskrivningar alls tills tv'n eller vad det är, fyller 4 år. Efter 4 år har jag inte orkat göra jämförelser med andra bolag hur stora avskrivningarna är dock.

Vi fick ett nytt villkor per automatik för ungefär ett år sedan och detta är en av nyheterna för oss.

Saxat från villkoret Stor Hem 1maj 2009:

5.1.13 hemelektronik
För hemelektronikutrustning - hushållsmaskin, apparat
för ljud- och/eller bildåtergivning samt dator - som
är högst 4 år gammal, får du ersättning som om föremålet
var helt nytt om du återanskaffar föremålet inom
sex månader från skadetillfället.
Som hemelektronik räknas inte kamera, mobiltelefon
och bärbar musikspelare.

Postad 19 March 2010 - 09:08

Jamba
  • Jamba
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej! Tänkte höra med er som är lite mer insatta. Jag har Pioneer 6080D Plasma som är köpt på elgiganten med deras försäkring som ska täcka "allt". Vad tror ni man skulle få ut för tv idag om det skulle hända den nåt? Man är ju lite orolig nu när man har barn. :)

Postad 13 April 2010 - 23:18

TobbeBecks
  • TobbeBecks
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Intressant.

Men om jag exempelvis har en 3år gammal tv som kostade 20.000+ men som nu inte finns i sortimentet längre, då kommer dem ju gissningsvis erbjuda mig en tv som är "likvärdig". Denna tv ligger väl säkerligen på 5-6000 i dagens läge. Om dem då kollar på specen och vill erbjuda mig denna 5000krs tv istället kan jag då ta med specen på den gamla tv:n och checka så att allt som fanns på den finns med på den nya tv:n? Om inte allt finns med på 5.000krs tv:n utan först på låt oss säga 12.000krs tv:n, måste dem då ge mig den dyrare tv:n?

Nu kan ju visserligen allt finnas med på den billigare tv:n som fanns med på en 3år gammal tv men vad är det som gäller?

Postad 14 April 2010 - 09:42

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Intressant.

Men om jag exempelvis har en 3år gammal tv som kostade 20.000+ men som nu inte finns i sortimentet längre, då kommer dem ju gissningsvis erbjuda mig en tv som är "likvärdig". Denna tv ligger väl säkerligen på 5-6000 i dagens läge. Om dem då kollar på specen och vill erbjuda mig denna 5000krs tv istället kan jag då ta med specen på den gamla tv:n och checka så att allt som fanns på den finns med på den nya tv:n? Om inte allt finns med på 5.000krs tv:n utan först på låt oss säga 12.000krs tv:n, måste dem då ge mig den dyrare tv:n?

Nu kan ju visserligen allt finnas med på den billigare tv:n som fanns med på en 3år gammal tv men vad är det som gäller?

beror på vilket företag du har tecknat produktförsäkringen hos...

i regel är det så att en likvärdig tv är en tv med dom funktioner och EGENSKAPER som din gamle tv hade...

hade din tv "bäst bild på marknaden" när du köpte den så är det kanske en egenskap för dig som avgjorde köpet. då är ju bra bild viktigt för dig och då ska ju inte den tv´n du får ha en sämre bild.

där har man ett litet dilemma om man inte är så insatt i vilka modeller som är aktuella idag, men å andra sidan. köpte man en tv för 20k+ har man antingen ett intresse för bra bild eller bara onödigt mycket pengar.

Postad 14 April 2010 - 15:11

TobbeBecks
  • TobbeBecks
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

beror på vilket företag du har tecknat produktförsäkringen hos...

i regel är det så att en likvärdig tv är en tv med dom funktioner och EGENSKAPER som din gamle tv hade...

hade din tv "bäst bild på marknaden" när du köpte den så är det kanske en egenskap för dig som avgjorde köpet. då är ju bra bild viktigt för dig och då ska ju inte den tv´n du får ha en sämre bild.

där har man ett litet dilemma om man inte är så insatt i vilka modeller som är aktuella idag, men å andra sidan. köpte man en tv för 20k+ har man antingen ett intresse för bra bild eller bara onödigt mycket pengar.

Tog min försäkring hos expert och försäljaren sa till mig att jag skulle få ut en tv för samma värde som den jag köpte 2007 även om det så var 1 dag innan försäkringen gick ut. Men nu när jag läser det "finstilta" så verkar det inte alls vara som han sagt utan en "likvärdig" är det som gäller.

Jag har visserligen varit väldigt nöjd med min Sony men det retar mig att jag betalade 4.000 i försäkring när han stod och i princip ljög mig rätt upp i ansiktet. Jag får ju visserligen skylla mig själv som inte läste igenom avtalet ordentligt och man går ju inte på samma nit igen om man säger så. Man står i butiken ivrig att få hem sin tv, hade inte en tanke på att det han sa inte skulle stämma...

TVn är en Sony KDL40W2000 och den lär väl knappast finnas kvar i sortimentet nuförtiden... :o

Postad 14 April 2010 - 16:28

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Tog min försäkring hos expert och försäljaren sa till mig att jag skulle få ut en tv för samma värde som den jag köpte 2007 även om det så var 1 dag innan försäkringen gick ut. Men nu när jag läser det "finstilta" så verkar det inte alls vara som han sagt utan en "likvärdig" är det som gäller.

Jag har visserligen varit väldigt nöjd med min Sony men det retar mig att jag betalade 4.000 i försäkring när han stod och i princip ljög mig rätt upp i ansiktet. Jag får ju visserligen skylla mig själv som inte läste igenom avtalet ordentligt och man går ju inte på samma nit igen om man säger så. Man står i butiken ivrig att få hem sin tv, hade inte en tanke på att det han sa inte skulle stämma...

TVn är en Sony KDL40W2000 och den lär väl knappast finnas kvar i sortimentet nuförtiden... :o

det du kan göra är att hävda att du köpte en sony just för att det var en sony... då ska du ju ha en likvärdig sony...

har säljaren lovat det du säger så ring till expert och hör med dom, ens det fintstitla så är det ju muntligt avtal som gäller men ord står emot ord, har expert någon som helst kundvård så ger dom kunden rätt i det fallet...

Postad 16 May 2010 - 23:57

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
vill köpa en kamera med försäkring och just den kamera som jag vill ha säljer de med solid försäkring som verkar inte vara så bra som den försäkring som elgiganten har.eftersom verkar inte omfatta allt men vad tycker ni?
ska man köpa ändå den där eller på en annan affär där man köper en likadant kamera men får en försäkring som omfattar allt?
tacksam för svar

Postad 17 May 2010 - 07:23

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

vill köpa en kamera med försäkring och just den kamera som jag vill ha säljer de med solid försäkring som verkar inte vara så bra som den försäkring som elgiganten har.eftersom verkar inte omfatta allt men vad tycker ni?
ska man köpa ändå den där eller på en annan affär där man köper en likadant kamera men får en försäkring som omfattar allt?
tacksam för svar

moderna försäkringar, här hittar du information om vad som gäller hos dom...

http://www.modernafo...an-information/

det var inte helt lätt och hitta information om Solid försäkringar, så ta en broschyr om den försäkringen och jämför sen dom olika...

Redigerat av jokim, 17 May 2010 - 07:24.

Postad 17 May 2010 - 08:32

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

moderna försäkringar, här hittar du information om vad som gäller hos dom...

http://www.modernafo...an-information/

det var inte helt lätt och hitta information om Solid försäkringar, så ta en broschyr om den försäkringen och jämför sen dom olika...

tack så mycket det ska jag göra men det verkar som moderna som elgiganten har täcker alt eftersom läste igår i en hemsida om den solid men ska granska det noga båda två så fort jag har tid

Postad 20 May 2010 - 22:04

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Produktförsäkringar håller i allt väsentligt vad de lovar även om det återstår brister i avtalsvillkoren. Det visar en undersökning som Finansinspektionen har gjort i samråd med Konsumentverket.

Tillsammans har myndigheterna genomfört tre undersökningar gällande produktförsäkringar i hemelektronikbranschen. Slutsatsen är att produktförsäkringar kan ge ett utökat skydd jämfört med hemförsäkring och garantier för vissa konsumenter. Däremot finns det brister när det gäller informationen till kunderna och i försäkringarnas överensstämmelse med marknadsföringslagen och försäkringsavtalslagen.

Efter våra synpunkter har försäkringsbolagen förbättrat den skriftliga förköpsinformationen till konsumenterna och tydliggjort uppsägningsvillkoren. Försäkringsbolagen har dessutom på eget initiativ infört en certifiering av butikernas personal.

Men även om marknaden överlag numera fungerar bättre finns det mer att önska när det kommer till informationen om ersättningsbestämmelser vid skada.

Undersökningen har begränsats till att endast omfatta platt-tv hos butikskedjorna Elgiganten, Expert Stormarknad, Onoff och Siba. De försäkringsbolag som ingått i granskningen är Solid Försäkringsaktiebolag och Moderna Försäkringar Sak.

Hela rapporten.

Postad 20 May 2010 - 22:22

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hela rapporten.

tack så mycket för den här ska skriva ut det för att läsa det i lugn o ro hemma så fort jag har tillgång till en skrivare

Redigerat av FotoTokig, 02 October 2010 - 20:08.

Postad 18 October 2010 - 12:55

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Moderna Försäkringars produktskadeförsäkringar för hemelektronik är oskäliga. Det anser Konsumentombudsmannen, KO, som nu går domstolsvägen för att tvinga bolaget att ändra sina avtalsvillkor.

Källa: Konsumentverket

Redigerat av Tomas_D700, 18 October 2010 - 13:09.

Postad 27 December 2010 - 10:15

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Hej! Tänkte höra med er som är lite mer insatta. Jag har Pioneer 6080D Plasma som är köpt på elgiganten med deras försäkring som ska täcka "allt". Vad tror ni man skulle få ut för tv idag om det skulle hända den nåt? Man är ju lite orolig nu när man har barn. ;)

Jaa du. Dem kommer få det kempigt.... Eftersom du ska ha en likvärdig TV ;) Kuro är väl inte kända för att vara dåliga presis :P Du kanske får en full LED altså en heltäckande LED pandel eller någon shysstare Sharp.

Vet inte hur det var när du tekna den, men nu äre ju:

Ingen självrisk
Inget åldersavdrag
och du får en likvädrig/bättre än den du hade innan .

Postad 10 January 2011 - 10:40

Autodidakt
  • Autodidakt
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jaa du. Dem kommer få det kempigt.... Eftersom du ska ha en likvärdig TV :( Kuro är väl inte kända för att vara dåliga presis :D Du kanske får en full LED altså en heltäckande LED pandel eller någon shysstare Sharp.

Vet inte hur det var när du tekna den, men nu äre ju:

Ingen självrisk
Inget åldersavdrag
och du får en likvädrig/bättre än den du hade innan .

Tror du inte han kommer få någon plasma? Rent objektivt måste ju 65VT20 den mest motsvarande i dagsläget. Men det känns inte riktigt som att han skulle få den

Postad 24 March 2011 - 11:06

Unregistered646d6779
  • Unregistered646d6779
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Fråga till er som köpt högtalare från elektrowelt24.de i Tyskland.

Jag har själv varit i mailkontant med dom angående pris och leverans till Sverige.
Vad dom även också lovar är försäkring, men vad täcker försäkringen? Någon som vet?
Om något går sönder, då måste det skickas till Tyskland?

Kanske någon som varit med om det och som kan dela med sig av hur det gått, ifall det var mycket strul
eller om det löste sig någorlunda smärtfritt.

Mvh
Simon

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.