Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HFLS-1 Basport

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 October 2006 - 10:30

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag har problem med att få tag i avloppsröret som man ska använda som basport i HFLS-1. Bor i Luleå och har varit på fyra rörfirmor. Tre av dem var grossister så de skulle jag inte få köpa av fast de hade haft. Två av grossiterna frågade jag om de hade rör med 48 mm innerdiameter, ingen av dem hade. Finns ju en hel del fler vvsföretag här i Luleå men det är ju svårt att veta vilka som har butik.

Röret ska ju vara ett standardrör på 52 mm ytterdiameter och 48 mm innerdiameter. Som jag har förstått så är det många på hififorum som har problem med att få tag på det.

Är det någon som vet vad är det för företag som tillverkar röret. Eller vet vem som är grossist för det här i Sverige? Antagligen en svår fråga, jag kan ju maila rörshoppen i gtbg annars. Vet jag svaret på någon av de frågorna så kan jag antagligen maila och fråga efter en återförsäljare här i Luleå.

Om jag vill räkna om med ett smalare rör, hur gör jag då?

Postad 18 October 2006 - 11:16

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Om det är standard rör (gråa för inbyggnad) så köpte jag på : Frej Johnsson, Hornbach, Göfab osv.
Tycker alla byggvaruhus har dessa. Biltema har "riktiga" bafflar på 50mm. Vet inte om det är inner- eller ytterdiameter.

Postad 18 October 2006 - 13:34

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jo, det är sånt där grått rör. Tack för infon ;). Jag ska kolla upp det.

Postad 18 October 2006 - 13:47

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

Om jag vill räkna om med ett smalare rör, hur gör jag då?

<{POST_SNAPBACK}>

det kan bli skillnader om man gör detta, eller/och det blir skillnader om man gör detta fel.
blåsljud är ett exempel och om längd kontra diameter inte är omräknat korrekt så får man ju en annan avstämmning än det som är tänkt.

ljudia har ett jätte enkelt beräkningsprogram på sin sida.

http://www.ljudia.se...k/indextek.html

Redigerat av softman3, 18 October 2006 - 13:48.

Postad 19 October 2006 - 10:18

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag var in och testade lite på ljudias hemsida. Märkte att det var svårt att komma någorlunda nära rekommendationen i byggbeskrivningen av hfls. Hfls har de ju mätt upp på riktigt så det måste man ju ta hänsyn till. Jag ska försöka få tag på det där röret. Ska kolla på byggvaruhus.

Tack för hjäpen softman3.

Postad 20 October 2006 - 16:38

Unregistereddc402ef4
  • Unregistereddc402ef4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Bauhaus har en hel del rör också!

Postad 22 October 2006 - 15:17

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag har inte kunnat hitta det rätta röret, Det närmsast jag hittat är 45 mm innerdiameter istället för 48 mm. Det är en differens på ca 7 % i tvärsnittsarea. Jag tänkte att jag då kan ta 45-röret och minska längden med ca 7 %. Om det det blir rätt vet jag inte. Ofta är det som låter logiskt rätt, men inte alltid ju.
Hur som helst så kollade jag vad Ljudias beräkningsprogram tyckte när man minskade ner på diametern. Det programmet ger inte samma procentuella ändring på längden som procentuella ändringen på tvärsnittsarean. Det ger olika från fall till fall.

Sen kollade jag ifall dr krupp skulle kunna hjälpa mig:
http://www.drkrupp.s...melsamling.html

Han menar att det bara är att minska längden alternativt öka längden med den procentuella differensen på tvärsnittsareorna.

Vad jag kommer fram till är alltså att ord står mot ord mellan Ljudias beräkningsprogram och dr krupps formelsamling.

Hur som helst så skulle jag antagligen komma ganska rätt ifall jag minskar ner längden med ca 7%. Men det är ju fortfarande irriterande för jag vill ju göra det helt rätt.

Postad 22 October 2006 - 15:22

Unregistered742a5aea
  • Unregistered742a5aea
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Du har inte frågat på hififorum? Minns något om att samma fråga tas upp i den långa byggtråden om just HFLS-1.

Postad 22 October 2006 - 19:46

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Mätte precis på ett VVS rör och det är 45mm innerdiameter.
Har du kollat Biltemas basrör? Basrör. Vet inte om det är ytter eller inner diameter som dom anger.

Redigerat av menhallå, 22 October 2006 - 19:47.

Postad 22 October 2006 - 20:11

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Du har inte frågat på hififorum? Minns något om att samma fråga tas upp i den långa byggtråden om just HFLS-1.

<{POST_SNAPBACK}>

De tar ju inte in fler medlemmar. Har varit så väldigt länge nu. Dålig stil. Jo jag har läst den tråden. Det ställdes väl nån liknande fråga men den blev väl aldrig besvarad riktigt vad jag kunde komma fram till.

Mätte precis på ett VVS rör och det är 45mm innerdiameter.
Har du kollat Biltemas basrör? Basrör. Vet inte om det är ytter eller inner diameter som dom anger.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har inte Biltema här i Luleå, kommer nästa år. Det röret är ju lite för kort också, skulle ju gå att skarva. Skulle det vara så att ytterdiametern är 50 mm så kanske innerdiametern är 46 mm. Materialet ser ganska tjockt ut, men skulle ju kunna vara 1 mm.

Det är VVS rör jag har kollat på som är 45 invändigt. Problemet kanske är att jag ha ställt fel fråga när jag har varit i butiker. Jag har sagt att jag är ute efter grått standardplaströr med 52 mm diameter, typ VVS. Jag har varit på några VVS-firmor och tre byggvaruhus. Det finns två till byggvaruhus, ena handlar jag inte på och andra har jag bara inte varit på.
Kollade precis i byggbeskrivningen på hififorum. Det står grått avloppsrör så det är väl antagligen inte fel att säga VVS-rör?

Postad 23 October 2006 - 06:10

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
VVS-rör = avloppsrör. Jag använde VVS-röret till avloppet för tvättstället. Jag kan inte tänka mig att röret skulle anvädas till något annat. (Gråa rör = måste byggas in, röda rör klarar av solljus, enligt uppgift.)

Postad 23 October 2006 - 09:18

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Kul att veta angående färgen ju.

Postad 24 October 2006 - 15:02

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
jag har för mig att mitt hade runt 45mm i diameter (intern) så kolla med rörläggaren om han/hon kan ge dig en stump att testa med. Låter det bra så behåll det, låter det kasst så leta vidare

Postad 25 October 2006 - 10:14

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Det blir nog att sätta 45 mm's rör. Jag tänkte göra klart hela högtalaren direkt innan jag lyssnar och då kommer nog röret sitta fast en del. Var in på Dr krupps sida igen. Han har en del bilder på vad som händer om man ändrar längden på basreflexröret i en högtalare. Om man dubblar längden eller halverar längden på ett rör så ändrar sig kurvan med +/- 2 db från ca 85 db. Jag borde alltså inte behöva oroa mig för att det inte blir så som hfls-1 borde vara.

Edit: Snart är tentaveckan över, då kan jag sätta igång igen :)

Redigerat av cs_gve, 25 October 2006 - 10:15.

Postad 28 October 2006 - 21:38

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Jag tror jag hittade ett rör på ljudia som jag använde. Det var utdragbart så man kunde bestämma längden själv och om jag inte minns fel så var det rätt diameter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.