Vad ska det va bra för?
Tacksam om någon kan förklara det för mig.
Redigerat av Unregistered2b0eda46, 21 October 2006 - 17:35.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vad menas med bi-wire? Vad är det bra för?
Startad av
Unregistered2b0eda46
, Oct 21 2006 17:34
11 svar till detta ämne
Postad 21 October 2006 - 17:34
Har då och då sett på era kopplingsbilder ni lägger upp att vissa har 4 kablar inkopplade i en och samma högtalare. Antar att det är detta som kallas bi-wire?
Vad ska det va bra för? Tacksam om någon kan förklara det för mig. Redigerat av Unregistered2b0eda46, 21 October 2006 - 17:35. Postad 21 October 2006 - 23:04
Teorierna bakom varför man skall köra bi-wire är ungefär lika många som det finns människor på jorden. Men vissa tror sig kunna åstadkomma ett nirvana av välljud genom att signaler av olika frekvens på något mystiskt sätt skall dela upp sig och välja olika vägar beroende på vilken högtalare de skall gå till. Än har dock ingen kunnat ge någon vetenskaplig förklaring för att det skulle fungera i praktiken. Hela konceptet strider dessutom i princip mot allt som man idag känner till inom elläran. Men den bästa förklaring till vad det är bra för är nog att kabelföretagen och dess säljare gärna vill lura på dig ett par extra kablar så att de därmed kan få dubbelt så mycket betalt. Men som alltid; det jag här kallar för bluff är säkert någon annans religion Redigerat av Unregisteredb98c9d15, 21 October 2006 - 23:05. Postad 31 October 2006 - 23:14
Nja, helt rätt har ju nu inte förre talare...
Om man har en högtalare som har möjlighet till bi-wire och då även bi-amping funkar det så att om du sett terminalen till en högtalare som går att "bi-wira" ser du att terminalen har 4 anslutningsmöjligheter och normalt sett (när man inte kör bi-wirat) är dessa förbundna med ett metallbläck som förbinder övre + med nedre + och övre - med nedre -. Om man nu tar bort kopplingen så har du 4 fristående anslutningar och tar du och använder 4 kablar till dessa separat (+ från förstärkaren till + på övre) och sedan (+ från förstärkaren till + på nedre) och respektive för - sidan. Då är det så att delningsfiltret inne i lådan (som du nu inte ser) har olika kopplingar till respektive terminal kontakt och på t.ex en 3-vägshögtalare så går det övre kretsloppet (övre + och -) till mellanregister och diskant, medans det nedre kretsloppet (nedre + och -) går genom baselementet. Det som är bra här är ju att den signal som du skickar in i högtalarens nedre kretslopp inte behöver passera genom "hela vägen i delningsfiltret" som inte har med det att göra. Du påverkar den signalens bana minimalt så du får renare signal/mindre påverkad av alla komponenter i filtret t.ex (motstånd, kondensatorer, drosslar osv.) Det är ju här inne i "vägvisaren" = filtret som signalerna tar olika vägar, nån skall till diskanten och nån skall till basen osv. Då är det ju bra att omfatta mindre komponenter för uppgiften och därav är det bra med bi-wire, capish! ? Hoppas du förstår min något luddiga förklaring. Bäst av allt är ju självklart att redan innan signalen är förstärkt dela upp den, detta sköts av aktiva delningsfilter men det blir bara så förbaskat dyrt. Tyvärr. Postad 09 November 2006 - 11:26
Hej!
Tycker kabeldiskussioner o.dyl. är rätt intressanta så länge man håller sig från personangrepp. Jag vill börja med att säga att jag inte vill hoppa på någon eller påstå mig ha rätt. Läs nedanstående helt utan ironi och sarkasm. Kan lägga till att jag inte kan särskilt mycket om hi-fi eller elektronik(vilket ofta märks i mitt ordval) men jag vill gärna tro att jag är hyffsat logisk. Jag förstår verkligen inte hur detta med biwiring skulle göra någon skillnad när allt kommer från samma utgång på förstärkaren. Kopplar man från a+b kan det möjligtvis vara någon "magi" (igen- utan ironi) inne i förstärkaren som jag inte förstår mig på. Men när man tar utsignalerna till högtalaren från samma utgång så kan jag inte få in i mitt huvud hur det skulle göra någon skillnad annat än areamässigt. Jag förstår inte skillnaden från t.ex. 2 st 2,5mm² kablar från + på förstärkaren till 2 st ingångar på högtalaren utan bleck emellan, jämfört med 1 st 5mm² kabel (förutsatt att dimensionen finns, ni förstår principen) från + på förstärkaren till en ingång på högtalaren med bleck till det andra. Eller är blecket helt enkelt kasst på att leda signaler? Då verkar det dumt att sätta dit det över huvud taget... Någon som förstår den skillnaden får gärna förklara den för mig, gärna med en liknelse eftersom jag inte förstår el-språk så bra! Alla signaler ska väl ialla fall först till ett delningsfilter inne i högtalaren oavsett vilket element den ska till? Eller kan delningsfiltret "säga åt" signalerna vilken väg de ska ta in i högtalaren? Jag tror tills motsatsen bevisats att de som hör skillnad på bi-wiring (den typen som använder samma utgång) hör effekten av större kabelarea. Kan man prova att biwira endast en av sina frontar för att jämföra med den andra eller pajar man förstärkaren då? Mvh // Jeppe Postad 09 November 2006 - 11:45
Jag tror så här:
1. Bi-wiring ger störrekabelarea vilket kan leda till bättre ljud. 2. Bi-wiring ger också en bättre timing eftersom signal når elementen samtidigt, vilket också ger bättre ljud. 3. Bi-amping blir bättre pga större efftekt, nästan dubbelt så mycket effekt från förstärkaren. Det bästa är att prova sig fram och lyssna! Good luck, hälsningar Funky Postad 09 November 2006 - 12:01
Så länge det handlar om bi-wire vinner man inte något på kortare signalväg i högtalaren. Det är exakt samma passiva filter inblandat. Hög-pass delen som matar diskant dämpar låga frekvenser och tvärt om för basen.
I och för sig kommer kablarna som är kopplade till diskanten bara leverera högre frekvenser med möjlighet att optimeras för just detta. Frågan är om man nu tar dubbla uppsättningar kablar och kopplar parallellt i högtaleren (med blecken kvar) så får man säkert samma förbättring tack vare större kabelarea. Bättre att satsa på en uppsättning bra kabaler. Har man dock en bra kabel och vill uppgrader så varför inte köpa en uppsättning till och testa bi-wire. Samma gäller bi-amp. Det blir bättre tack vare dubbla stärkare, inte därför att man delar hög 0cg låg frekvens. Fallet elektroniska delningsfilter är såklart bättre då man delar bas/diskant redan på låg-nivå stadiet. Postad 08 January 2008 - 14:37
Måste finnas en anledning till att högtalare har bi och tri-wireterminaler. Tar man Audiovector tex. säger de att ljuder blir bättre om man kör tri-wire. Det kan ju inte vara så att alla världens kabeltillverkare betalar alla världens högtalartillverkare för att bygga in tri-wire terminaler i sina högtalare. Tror knappast de bättre höggtalartillverkarna bygger något som är hokuspokus utan de har mätt upp med hjälp av instrument om det verkligen blir bättre. Så jag är säker på att det blir bättre, men om man kan höra skillnad som vanlig dödlig är en annan sak. Och det kanske är det ni diskuterar?
Postad 08 January 2008 - 18:15
Eftersom den elektriska signalen i stort sett färdas med ljusets hastighet så blir tidsskillnaden vid t ex 1 dm långa bleck (vid icke bi-wireing) ca 30 ns. Det är så kort tid att andra faktorer kan påverka signalens hastighet med större inverkan. Alltså kan man bortse från denna "vinst" helt och hållet. För övrigt ställer även jag mig frågande till nyttan av bi-wireing. Nedan en liten principskiss över skillnaden mellan "normal" koppling och bi-wire. Hur den skillnaden i koppling ska kunna påverka signalen nämnvärt förstår jag inte riktigt.
biwire.jpg 29.55K
13 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 08 January 2008 - 18:17. Postad 09 January 2008 - 02:00
man brukar säga att en bild säger mer än 1000 ord... din bild säger mig inte nåt är det inte så att bi-wire = två kablar från '+' i stärkaren till varsin '+' på högtalaren? och samma för '-' -> '-'? så vitt jag fattade av din bild där så är det ju samma på "normal" som "bi-wire", bara olika längd på kablarna innan man delar på dom? så jag uppfattade det iaf.. sorry om ja missuppfattar.. Postad 09 January 2008 - 03:38 bi/tri-ampning, är en bra anledning, om man gillar sånt Postad 09 January 2008 - 13:49
Det är just det som är grejen Det som de sanna bi-wire-användarna utnyttjar och hävdar gör en positiv inverkan på ljudet är att använda olika kablar för låga och höga registret. Skillnad gör det säkert. Om det sedan är till det bättre är ju upp till var och en att avgöra. Att seriösa högtalartillverkare har två eller tre ingångar på terminalerna är väl ffa, som Martin påpekade, att man har möjlighet att bi/tri-ampa. Om man sedan gör detta i kombination med aktiv delning, så har man ju såklart gjort en avsevärd förbättring av sin anläggning. Densen har ju t ex sitt SAXO-system där man har möjlighet att integrera elektronisk aktiv delning i anläggningen.
biwire2.jpg 34.67K
7 Antal nerladdningar
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |