Den verkar intressant tackvare priset, men skulle vara trevligt om någon visste lite om den
Samsung LE40S71B
(TV)
|
1
|
(32)
|
Inga priser |
HP Pavilion TX1020 som HTPC? (3 inlägg)
|
18 år sedan |
40" LCD runt 15.000:- (6 inlägg)
|
19 år sedan |
Vilken 32, 37 och 40" LCD (8 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 22 October 2006 - 13:45
Den verkar intressant tackvare priset, men skulle vara trevligt om någon visste lite om den
Postad 22 October 2006 - 17:34
S71 är en lite billigare modell av N71 om jag fattat allt rätt. Lägre kontrast, sämre anslutnings möjligheter, ingen multimediakortplats osv. En liten avskalad modell!
När jag såg S71 och N71 bredvid varandra såg man skillnad på bilden, S71 var lite suddigare och bilden var oskarp jämfört med N71. Men visst kan det vara ett vettigt billigare alternativ.
Postad 24 October 2006 - 09:20
Mycket bra skärpa vid viasat tittande, scart. Men mest imponerar den vid tv spelande. Den har ett speciellt game mode som lite extra bling bling. Funkade även lysande tillsammans med pc . Prisvärd
Postad 24 October 2006 - 11:13
I slutet på det klippet när en man och en kvinna står brevid varandra i mkt mörk miljö så försvann hennes ansikte i mörkret på LGn, medans det syntes fint på samsungen.
Tyckte även att skärpan på textens konturer. Runt bokstäverna var mkt skarpare på Samsung.
Var inne för att kolla på LGn och Panasonic PV60 (som dom ej hade inne) men nu har det slagit runt hos mig och en 40" S71 blev mkt intressant efter det besöket.
Har dock boxer hemma fram tills Januari men efter det kommer jag nog att gå över till canaldigital och kanske även HDTV.
Ska kika vidare på denna som jag finner klart intressant.
mrdrutt>
Har du provat DVD med HDMI? Vad har du för DVD spelare?
På vilket sätt har du anslutit PC?
Har du viasat via satellit?
Släng gärna ut lite bilder med!
Edit: Riktade frågorna.
Redigerat av Joopy, 24 October 2006 - 11:15.
Postad 26 October 2006 - 11:03
Men, efter mycket huvudbry bestämde jag mej för en Samsung 40S71, och jag är nöjd. Hemma har man ju inte 40 teve apparater att jämnföra med och den teve som man så på plats i butiken blir monster stor närm man får hem den.
Jag har Comhem och bilden är ju inte lika bra som på en gammal tjock teve, men helt okej. Kopplat en Samsung 860 DVD men komponent och bilden är mycket bra. PC bilden är ju klockren. Har kopplat den med den vanliga d-sub anslutningen.
samanfattat så är jag riktigt nöjd. Nu får man sitta och vänta på att HDTV skall göra sitt intåg. Då blir teve bilden acceptabel oxå.
// Coders
Postad 26 October 2006 - 16:00
Postad 27 October 2006 - 17:50
Postad 27 October 2006 - 18:51
Postad 28 October 2006 - 08:22
Postad 29 October 2006 - 10:23
Nu undrar jag om det är nån som lyckats få till pixelmappad 1:1 bild via HDMI på 40S71?
Postad 29 October 2006 - 15:14
Men jag undrar om denna har DNIe problem eller går det att slå
av funktionen på denna modell?
Postad 30 October 2006 - 00:52
Vilken är den bättre av dessa?
Postad 30 October 2006 - 13:47
Var och kollade på den här TVn på Onoff igår och den såg riktigt bra ut. Det enda problemet är att säljaren sa att man inte får bild via HDMI-ingången om man kopplar in en dator på många av Samsungs apparater, inte ens om man har HDMI på grafikkortet. Jag hade tänkt sätta ihop en HTPC och koppla den digitalt (pixelmappat 1:1) men det ser ju inte så ljust ut.
Nu undrar jag om det är nån som lyckats få till pixelmappad 1:1 bild via HDMI på 40S71?
Stämmer att du intye får någon data bild via HDMI anslutningen på denna teve. Det står oxå i manualen att det inte går. En liten svaghet om man nu tänker koppla sin dator via HDMI.
// Coders
Postad 30 October 2006 - 17:42
Var och kollade på den här TVn på Onoff igår och den såg riktigt bra ut. Det enda problemet är att säljaren sa att man inte får bild via HDMI-ingången om man kopplar in en dator på många av Samsungs apparater, inte ens om man har HDMI på grafikkortet. Jag hade tänkt sätta ihop en HTPC och koppla den digitalt (pixelmappat 1:1) men det ser ju inte så ljust ut.
Stämmer att du intye får någon data bild via HDMI anslutningen på denna teve. Det står oxå i manualen att det inte går. En liten svaghet om man nu tänker koppla sin dator via HDMI.
// Coders
Hur ansluter man då en dator till denna tv på bästa sätt??
Vga eller??
Redigerat av Unregistered99f076a3, 30 October 2006 - 17:44.
Postad 30 October 2006 - 19:58
// Matte
Postad 31 October 2006 - 08:27
// Coders
Vga eller??
Ja du... finns tyvärr bara ett sett på denna Samsung, och det är via pc uttaget på teven. Alltså vga från datorn till vga på teven. Bilden blir enl min mening mkt bra!. Men säkert om man kör en HD film via datorn så kan man säkert se skillnad mot om man skulle köra HDMI. Men å andra sidan. För att man skall kunna se denna skillnad så krävs det ett monster grafikkort.
// Coders
Postad 31 October 2006 - 08:30
Tjena. Har problem med anslutningen 1mellan dator och tv på denna modellen också. Jag får bild på tvn, men kan inte få upplösningen att överensstämma med datorn. Kör 1280*1024 på datorn men kan inte köra ut mer än 1152*864 från datorn till tvn... Lite frustrerande då bilden blir för stor för tvn. Och den sk ju klara av upp till 1360*768. Jag kör nu med svga hane/hane kabel. Någon som har några bra förslag på hur jag kan få detta att fungera? Tacksam för svar.
// Matte
Det är ju så att skall du kunna utnyttja tevens möjligheter att köra 1366*768 så måste du ha ett grafikkort som klarar denna upplösning. Ungefär som att köra bil på en motor väg i 200 Km/h Har du en bil som inte klarar av att köra så fort, ja... då kommer du inte heller upp i den farten... ehhh kanske va en dålig jämnförelse.. men, ett bra försök
Postad 31 October 2006 - 08:32
E inte det ett bra pris!?
//Coders
Postad 31 October 2006 - 19:59
// Coders
Vga eller??
Ja du... finns tyvärr bara ett sett på denna Samsung, och det är via pc uttaget på teven. Alltså vga från datorn till vga på teven. Bilden blir enl min mening mkt bra!. Men säkert om man kör en HD film via datorn så kan man säkert se skillnad mot om man skulle köra HDMI. Men å andra sidan. För att man skall kunna se denna skillnad så krävs det ett monster grafikkort.
// Coders
Hmmm....jag har 2st dvi och 1st s-video och den sista tycker jag är ett dåligt allternativ.
Mitt kort är ett 7900gtx.
Postad 31 October 2006 - 22:02
Har sett den med hdtv signal och då presterar den enligt mig som väl får anse mig ha "medelsvensson" krav väldigt bra.
Så nu när priset droppat ner till 12,990 så är jag väldigt köpsugen...
Sen gäller det bara att få sambon att godta designen...
Kan man sandpappra bort pianolacken??
Postad 01 November 2006 - 07:52
// Coders
Vga eller??
// Coders
Hmmm....jag har 2st dvi och 1st s-video och den sista tycker jag är ett dåligt allternativ.
Mitt kort är ett 7900gtx.
Då får du skaffa en Dvi/Vga adapter. Då funkar det ju utmärkt. Som du säger så är S-video ingen höjdare.
// Micke
Postad 02 November 2006 - 15:13
Längtar nu efter att få se den på plats i mitt vardagsrum.
Postad 04 November 2006 - 10:35
Båda är jättenöjda och fick dom för 12990:- styck
Otroligt bra pris (felräkning hos netonnet?)
Hade länge funderat på en sån eller en Panasonic TV42PV60 plasma men det plötsliga prisdroppet hos netonnet fick bägaren att rinna över.
Rapport:
Bilden från Dilog DT-550 via komponent är riktigt bra men via Sagem och SCART (S-VHS) så finns massa artefakter och annat kul.
Denna box används dock mest för ungarnas TV-apparater och Disney Channel
DVD:n är en enklare hembioanläggning LX3900SA från Philips via SCART (RGB).
Även denna bild är helt godkänd och jämförbar med det mesta jag sett i LCD-väg.
Har inte kopplat in den riktigt HTPC:n ännu men testade min speldator via VGA och ungarnas X-BOX via S-VHS. X-BOXen (en classic) fungerar utmärkt.
Datorn i full upplösning är SAGOLIK.
Tyvärr kan jag inte köra Battlefield 2142 i maximal upplösning (en sån grafikkortskombination finns väl knappt och kostar mer än TV:n)
En nackdel är att svärtan är av LCD-kvalitet vilket inte i och för sig stör bilden men som är lite tråkigt grå på vissa helsvarta ytor.
Tommy
Postad 05 November 2006 - 20:31
Postad 09 November 2006 - 11:39
Efter ett par timmars tv tittande och Tv är varm så får jag ett dovt ljud när det blir mörkare bild. Tror det kommer från strömförsörjningen. Man märker det lättast om man vid ljus bild aktiverar text-tv.
Postad 10 November 2006 - 16:55
Postad 15 November 2006 - 16:21
Testade köra dvd-film via datorn och där var bilden mycket bra.
Dessutom är den så j-a snygg, så kort minst sagt är jag -Mycket nöjd!
Postad 15 November 2006 - 16:52
Bara undrar...
Postad 16 November 2006 - 02:06
hehe, skoja.. För min del hade jag "medmera" presentkort, och kunde bara köpa den hos Expert stormarknad om jag skulle slippa ta från mina egna sparpengar
Postad 16 November 2006 - 12:28
Postad 16 November 2006 - 15:57
Köpte den (LE-40S71B®) tidigare idag för 16990sek. Skriver detta via HDMI från min dator och bilden är klockren tycker jag. Vanliga tv-bilden kan jag inte säga så mycket om för jag kör antennkabel i ett comhem hus, men det är som på min vanliga crt-tv fast mycket större hehe..
Testade köra dvd-film via datorn och där var bilden mycket bra.
Dessutom är den så j-a snygg, så kort minst sagt är jag -Mycket nöjd!
tibnok: Vad har du för grafikkort när du kör med HDMI till LCD-skärmen och vad har du för inställningar på grafikkortet.
/ Mern
Postad 19 November 2006 - 23:23
Har varit runt o kollat i flera dagar nu i olika butiker på diverse LCD apparater och måste säga att LE-40S71 är mycket imponerande. Ser inte några direkta skillnader mellan den och exempelvis LE-40R serien trots att de har den nyare panelen och högre uppgiven kontrast(och mer avancerad bildbehandling). Tycker heller inte att Sonys KDL-40u eller s2000 har en bild som ser bättre ut. Mkt imponerande.
Funderar på att köpa den för 15tkr nu i veckan. Står bara och väger mellan den och R71 samt Sonys u/s 2000 som iofs ligger i en annan prisklass men som inte uppvisar någon bättre bild vad jag sett.
Ni som haft tv en tid, har ni hittat några svagheter med den eller är ni fortsatt nöjda?
Är det nån ide att satsa på en R71 istället?
Postad 21 November 2006 - 14:28
Behöver även ett väggfäste, vad tror ni om detta http://www.clasohlso....aspx?id=253712
Det jag söker måste vara svängbart i sidled, Pixmania hade även ett http://www.pixmania....#fichetechnique
med det kostar ju närmare 5000kr
Alla förslag uppskattas
Tack på förhand
B.
Postad 27 November 2006 - 10:01
Är det någon fläkt i den, eller andra störande ljud?
Postad 28 November 2006 - 15:11
Lite ytterligare frågor:
* Hur är det med betraktningsvinkeln? Några problem om man sitter lite snett i förhållande till TV:n?
* Hur är svärtan? Är det bra detaljupplösning även i mörka partier?
Postad 28 November 2006 - 18:09
Är som sagt nöjd har boxer samt scart in i teven bra bild o inga problem med betraktningsvinkeln,riktigt bra med dvdfilm men lite sämre med dom vanliga tv-kanalerna men det varierar mellan dom, vissa är riktigt bra.
Postad 29 November 2006 - 16:46
Postad 02 December 2006 - 20:01
Haft den i snart 2 veckor men inte tittat något vidare på TV än. Dock börjat kofigurera upp min nya HTPC med den. Måste säga att för den prisklassen är det klart bild i topklass och jag har nog spenderat en 20 timmar i butikerna den senaste månaden. Mycket mindre problem med att mörka partier helt svartnar vilket jag sätt många andra göra. Jämn och fin färg över hela panelen. Inte än död pixel vad jag än hittat iafall.
Måste även säga att fjärren i mitt tycke också är snygg och känns tämligen gedigen.
Vad är då nackdelarna.
Ljudet är ett iafall. Det gör sitt jobb men knappast något speciellt.
PC-anlutning endast via VGA är lite lätt irriterande.
Haft problem med att få den att synca i vanliga PC upplösningar som är under panelens max.
Tar några sekunder att synca om bilden vid PC-läge. Inget man dör av men bör nämas.
Betyg 9/10 om man ser till prisklassen.
6/10 av man skiter i priset och jämför mot vad världen har att erbjuda
Postad 09 December 2006 - 17:26
Postad 11 December 2006 - 17:12
Går DNIe, och övriga eventuella bildförbättringsinställningar, att stänga av? Går det justera backlighten något manuellt?
Är också intresserad av detta. Vet att DNIe inte går att stänga av men upplever ni att DNIe gör ett acceptabelt jobb? Tänekr främst på de gånger då signalen kanske inte är den bästa...
Redigerat av Bamsegrill, 11 December 2006 - 20:34.
Postad 14 December 2006 - 20:17
Sen har jag heller inga problem att koppla datorn till tvn via hdmi kontakten, använder iofs dvi-hdmi konverter från mitt grafikkort ( x1900xtx, vilket t.om stödjer 1366x768 utan t.ex pstrip )
Postad 22 December 2006 - 18:52
Postad 23 December 2006 - 10:25
Postad 23 December 2006 - 12:44
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
HP Pavilion TX1020 som HTPC?
17 bilder

25 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna