Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är vettiga temperaturer för min AMD X2 4400+

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2006 - 22:14

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Tjena!

Har lite funderingar angående mina temperaturer. Jag har alltså en AMD Athlon 64 X2 4400+ med an Arctic Cooling 64 Pro med kylpastan Arctic Silver 5. Samt ett 7800GTX.

Jag kör för tillfället Everest Ultimate Edition som visar hela 9 temperaturer. Jag har lagt på ny kylpasta och när jag kör fläktarna på max i 10-15 min så får jag följande (Idle) temperaturer:
(Jag har en papst 120 mm fläkt som utblås i bak samt en 60 mm ADDA i fronten som insug).

Moderkort: 34 C
CPU: 51 C
Kärna 1: 35 C
Kärna 2: 32 C
GPU: 38 C
GPU Diod: 49 C
GPU Omgivning: 34 C
Seagate: 38 C
Seagate: 35 C

Det som stör mig är att CPU-tempen ligger på 51 C! Programmet Speed Fan säger samma sak. Jag har svårt att tro att det stämmer eftersom kärn-temperaturerna ligger så pass lågt som nära 35 C. Och det är väl ändå kärnorna som producerar värmen eller?

När jag sedan kör stresstest-programmet prime95 på båda kärnorna samtidigt i 20-30 min så får jag följande tempar:

(Jag körde "Torture Test" In-place för maximal värmeutveckling. Fläktarna går förstås på maxvarv här också).

Moderkort: 36 C
CPU: 67 C
Kärna 1: 54 C
Kärna 2: 50 C
GPU: 39 C
GPU Diod: 50 C
GPU Omgivning: 36 C
Seagate: 38 C
Seagate: 35 C

Som ni ser så ligger maximala kärntemperaturerna på 54 resp 50 C. Det måste väl vara ok eller?
Ni ser också att CPU-tempen är hela 67 C och innan jag bytte till ny AS5 pasta så låg den uppåt 73-75 C!

Vad tror ni, ska man lita på den här CPU-tempen eller vad är det den indikerar? Vad är nästa steg för att få bättre kylning = lägre temperaturer. Jag är på jakt efter en tyst dator så ska försöka få bort vibrationerna från hårddiskarna samt ev byta näragg-fläkten som låter lite illa.

Tacksam för alla tips och trix och kommentarer!

Som nån sa på sweclockers forum:
"Failure is not an option, it comes bundled with the software". ;)

HAde´ :)

Postad 30 October 2006 - 23:31

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
ehh... eftersom dina noder på varken nordbrygga, cpu eller något annat är kalibrerade så kan du kasta bort dina mätningar... det enda som funkar är att köra med ett kalibrerat mätinstrument.

Postad 31 October 2006 - 06:07

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Ok, men hur ska man kunna mäte core-temp med ett externt mätinstrument då? Är man inte ganska strandsatt med de prober som finns på moderkortet?

Postad 31 October 2006 - 08:32

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

Ok, men hur ska man kunna mäte core-temp med ett externt mätinstrument då? Är man inte ganska strandsatt med de prober som finns på moderkortet?

<{POST_SNAPBACK}>

ja det är sant... det du kan göra är mäta yttemperaturer osv... man ÄR strandsatt och det är jättetrist... inget att göra åt dock.

Något DU kan göra är dock att kolla skillnaderna i TEMP... det funkar. MEN om de värden du har är stora skillnader det vet jag faktiskt inte... Att idletempen skulle ligga på 30grader är ju helt fel iaf haha :) lägga på 20grader så kommer du nära idletempen...

Så runt 70grader är ingen som helst fara att ha en procesor liggande på... Dock så kan ju moderkortet stekas och det är ju inte så bra... nä jag är helt borta på tempar... hör efter på sweclockers.com... där finns det riktiga nördar så det räcker ;)

Postad 01 November 2006 - 06:21

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
De flesta som jag har läst om på sweclockers samt AMD:s forum har idle-temperaturer på runt 35 C på kärnorna så det är inget ovanligt. Det som stör mig är dock att CPU-temperaturen, som jag fått för mig är tempen precis innanför "caset" på CPU:n ska vara högre än hos själva kärnorna. Är inte det konstigt så säg? Det kan jag tyckta måste bero på en helt galen temperatur-prob.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.