Har lite funderingar angående mina temperaturer. Jag har alltså en AMD Athlon 64 X2 4400+ med an Arctic Cooling 64 Pro med kylpastan Arctic Silver 5. Samt ett 7800GTX.
Jag kör för tillfället Everest Ultimate Edition som visar hela 9 temperaturer. Jag har lagt på ny kylpasta och när jag kör fläktarna på max i 10-15 min så får jag följande (Idle) temperaturer:
(Jag har en papst 120 mm fläkt som utblås i bak samt en 60 mm ADDA i fronten som insug).
Moderkort: 34 C
CPU: 51 C
Kärna 1: 35 C
Kärna 2: 32 C
GPU: 38 C
GPU Diod: 49 C
GPU Omgivning: 34 C
Seagate: 38 C
Seagate: 35 C
Det som stör mig är att CPU-tempen ligger på 51 C! Programmet Speed Fan säger samma sak. Jag har svårt att tro att det stämmer eftersom kärn-temperaturerna ligger så pass lågt som nära 35 C. Och det är väl ändå kärnorna som producerar värmen eller?
När jag sedan kör stresstest-programmet prime95 på båda kärnorna samtidigt i 20-30 min så får jag följande tempar:
(Jag körde "Torture Test" In-place för maximal värmeutveckling. Fläktarna går förstås på maxvarv här också).
Moderkort: 36 C
CPU: 67 C
Kärna 1: 54 C
Kärna 2: 50 C
GPU: 39 C
GPU Diod: 50 C
GPU Omgivning: 36 C
Seagate: 38 C
Seagate: 35 C
Som ni ser så ligger maximala kärntemperaturerna på 54 resp 50 C. Det måste väl vara ok eller?
Ni ser också att CPU-tempen är hela 67 C och innan jag bytte till ny AS5 pasta så låg den uppåt 73-75 C!
Vad tror ni, ska man lita på den här CPU-tempen eller vad är det den indikerar? Vad är nästa steg för att få bättre kylning = lägre temperaturer. Jag är på jakt efter en tyst dator så ska försöka få bort vibrationerna från hårddiskarna samt ev byta näragg-fläkten som låter lite illa.
Tacksam för alla tips och trix och kommentarer!
Som nån sa på sweclockers forum:
"Failure is not an option, it comes bundled with the software".
HAde´
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?