Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med montering av Plasma

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 November 2006 - 13:49

M.Odin
  • M.Odin
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tjena!

Tänkte införskaffa en 50'' Plasma och sätta upp på väggen hemma. Jag har lite problem däremot. Det är en fruktansvärt hård vägg (kan ingenting om sten och väggtyper, men antar att det är betong eller liknande). Jag har inga verktyg alls som klarar av att borra hål i väggen, och jag har för övrigt inte kunskapen att göra det själv. Så jag letar efter nåt företag i stockholmstrakten som kan hjälpa mig med väggmontering av min Plasma.

Har Ni några tips på seriöst och duktigt folk som kan hjälpa till med nåt så här? Hur mycket kan prislappen hamna på ungefär? Vill ha det gjort vitt också, så inge svartarbete :D

Tacksam för hjälp!

Postad 05 November 2006 - 16:40

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
De flesta butiker brukar kunna erbjuda montering och installation. Hör med dem när du köper den.

Vill ha det gjort vitt också, så inge svartarbete :lol:

Är du politiker? :D

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 05 November 2006 - 16:43.

Postad 05 November 2006 - 17:07

weezer
  • weezer
  • Forumräv

• 706 inlägg
  • 0

Är du politiker?

Nej men ett kvitto är bra om den skulle ramla ner...:D...

Postad 08 November 2006 - 14:47

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Mitt tips är att du hittar en vägg som du kan experimentera på och lär dig från grunden. Tips om verktyg kan du få på järnhandel eller classe,,
50 tum, är så pass stor att du kan lägga den på ett lågt hifimöbel.

Må och Lev

Postad 08 November 2006 - 21:11

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Mitt tips är att du tar kontakt med en hantverkare. Förslag är en elektriker eller snickare, dom är väldigt vana att fästa upp saker (väldigt tunga saker också) och har bra kunskap om väggmaterial och fästanordningar.

Pris... tja.. 1000-1500 vitt... 400 - 500 svart...

Du kan kolla i mitt galleri på en billig och mycket hållbar upphängning till en plasma... kostade 323:- i mtrl...

Postad 09 November 2006 - 00:07

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Kolla med Sontec
http://www.sontec.se/
[email protected]
De tar 695:-/h

Postad 12 November 2006 - 00:32

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hade jag bott i stockholm hade jag tagit med mig mina verktyg och hjälpt dig.
Det är inte så svårt, tar man det bara lite lugnt så blir det bra.

Tips:
Ta reda på hur mycket hantverkare vill ha för jobbet
Köp de vertyg du behöver (du kommer ha god nytta av dem i andra projekt) för den summan.
Planera ditt bygge i lugn och ro,

Lyckatill :P

Redigerat av firre, 12 November 2006 - 23:20.

Postad 12 November 2006 - 13:27

widell
  • widell
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Kolla mitt galleri... (Installations bilder)
För att göra hål i betongen måste du ha en slagborr med "hammare".
8mm betongpluggar med passande skruv så ska det hålla.

Postad 13 November 2006 - 10:27

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Kolla mitt galleri... (Installations bilder)
För att göra hål i betongen måste du ha en slagborr med "hammare".
8mm betongpluggar med passande skruv så ska det hålla.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är siporex... hur ska han då göra?

Han vet ju inte om det är betong. Bara för att väggen är stum när man knackar på den så behöver det inte vara betong.
Om man inte har erfarenhet av att sätta upp saker i olika material så ska man vara försiktig när man sätter upp tyngre grejor som man verkligen inte vill ska trilla ner. Bara för att det sitter kvar när man precis har fäst det så betyder det inte att det gör det om två månader.

Postad 13 November 2006 - 10:37

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hur har du gjort med andra saker du har på väggarna ?? hyllor o.s.v, bor själv i ett hus med betong och lättbetongväggar och det första jag gjorde var å köpa en hyfsad slagborr och ett ordentligt sortiment med plugg och skruv, annars kan man ju inte ens hänga upp en tavla ordentligt...köp ett vattenpass när du ändå är i gång.

Det lönar sig att ha såna grejor själv för har man otur inte får tag på rätt hantverkare så kan dom ställa till med mycket problem för dig om dom ens behagar att komma som avtalat.

Lycka till

Postad 13 November 2006 - 11:17

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Hur har du gjort med andra saker du har på väggarna ?? hyllor o.s.v, bor själv i ett hus med betong och lättbetongväggar och det första jag gjorde var å köpa en hyfsad slagborr och ett ordentligt sortiment med plugg och skruv, annars kan man ju inte ens hänga upp en tavla ordentligt...köp ett vattenpass när du ändå är i gång.

Det lönar sig att ha såna grejor själv för har man otur inte får tag på rätt hantverkare så kan dom ställa till med mycket problem för dig om dom ens behagar att komma som avtalat.

Lycka till

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju lite tråkigare om en TV för x antal tiotusingar brakar i golvet än en hylla :)
Jag har själv satt upp hyllor, speglar o grejor i min lägenhet.
Men när 30.000+ kronor TV skulle upp på väggen, då lämnade jag det gladeligen över till en fackman.
Känner man sig inte helt säker på vad man gör tycker jag att det är vansinne att spara någon tusenlapp på att inte låta en fackman göra det.

Postad 13 November 2006 - 18:56

Rackarn
  • Rackarn
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Fördelen med siporex är att om det är en bärande vägg så brukar det varra ungeför 25 mm siporex sedan rödtegel, och då kommer det att sitta! MEN som sagt, det vet kanske inte du hur man ser så ta kontakt med vaktmästaren han vet nog, du är nog inte den enda i ditt hus som har varit i din sits! Lycka till!

Postad 13 November 2006 - 21:56

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Själv fick jag som sagt hjälp... min vägg är tydligen inte mycket att hänga saker i, så vi behövde komma in till den inre väggen (först tunn vägg, sedan lite luft mellan och sedan en tjockare vägg).
Rediga doningar som synes..
Bifogad fil  skruv.jpg   70.11K   42 Antal nerladdningar

Redigerat av khaan, 13 November 2006 - 21:56.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.