Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

QLN Artech 12

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2006 - 07:29

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Har spanat in QLN Artech 12.
Finns ingen recension på dom än men någon kanske har hört dessa?
I dagsläget har jag Proson C90 och jag tycker att dom sköter sitt jobb rätt hyffsat.

Postad 06 November 2006 - 07:35

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Såhär ser dom ut :)

Bifogad fil(er)

Postad 07 November 2006 - 12:17

Tonyman
  • Tonyman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
verkar inte vara nå fel på dom, 39kg styck säger ju att dom verkar välbyggda, ingen som har såna som kan ge ett omdöme, dom kanske är så nya att ingen har dom än....

Postad 07 November 2006 - 12:22

Tonyman
  • Tonyman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Annars har du ju dom här brorsan... ;) http://www.hifiklubb...lare_Svart.htm#

Postad 07 November 2006 - 16:54

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Artech 12 låter snuskigt bra!

Brorsan tog hem ett par åt sig själv först, bara för o se vad det var,för den lilla prislappen. O vi blev absolut förvånade.

De låter klockrent på alla sätt, öppet o trevligt mellanregister och diskant, tung och tight bas, känns riktigt välbyggda, snygg finnish (vi tog hem de träfärgade), o tunga! ;)

Rekomenderas starkt!

Har även lyssnat på artech 6 och 8, o de låter precis likabra, bara lite mindre bas =)

Postad 08 November 2006 - 07:49

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Annars har du ju dom här brorsan...  :blink:  http://www.hifiklubb...lare_Svart.htm#

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe... räcker med att jag backar upp bilen mot porten och grannarna får se CW-märket så blir jag vräkt :-P

Men ######r vad dina CLS-215 såg gigantiska ut!! *VILL HA* :P

Postad 08 November 2006 - 08:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Brorsan tog hem ett par åt sig själv först, bara för o se vad det var,för den lilla prislappen. O vi blev absolut förvånade.

De låter klockrent på alla sätt, öppet o trevligt mellanregister och diskant, tung och tight bas, känns riktigt välbyggda, snygg finnish (vi tog hem de träfärgade), o tunga! :blink:

Rekomenderas starkt!

Har även lyssnat på artech 6 och 8, o de låter precis likabra, bara lite mindre bas =)

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka har du jämfört med?

Postad 08 November 2006 - 12:34

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

De låter klockrent på alla sätt, öppet o trevligt mellanregister och diskant, tung och tight bas, känns riktigt välbyggda, snygg finnish (vi tog hem de träfärgade), o tunga! :blink:

Rekomenderas starkt!

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka har du jämfört med?

<{POST_SNAPBACK}>

wharfedale diamond 9.6 (har för mig de heter så, de med dubbla 8"), jbl northridge (de med dubbla 6er,samma prisklass), Det är dom 2 jag jämfört rakt av med,som stått brevid,lirat med samma stärkare,cd o allt.

Låter ruskigt bra bara,

Postad 08 November 2006 - 19:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
och du tyckte Proson var bäst? Vad tyckte du det var för skillnader mellan dem?

Postad 09 November 2006 - 01:10

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

och du tyckte Proson var bäst? Vad tyckte du det var för skillnader mellan dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Proson?? Nä QLN är det faktiskt , lite skillnad även om dom säljs av samma fabrikör.

//Golfen

Postad 09 November 2006 - 07:56

Unregistered573423b7
  • Unregistered573423b7
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
QLN Artech var en fantastisk högtalare då de kom i slutet på 90-talet. Synd att sånt
här "budgetskräp" får behäftas med samma namn, ungefär som QLN Signature.. :)

Postad 08 April 2007 - 23:34

Wajkan
  • Wajkan
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
^-^

Redigerat av Wajkan, 12 February 2008 - 16:39.

Postad 10 August 2007 - 11:57

adidasove
  • adidasove
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
vad säjer ni om H/K 970 + Qln artech 12 ??

Postad 10 August 2007 - 14:33

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

QLN Artech var en fantastisk högtalare då de kom i slutet på 90-talet. Synd att sånt
här "budgetskräp" får behäftas med samma namn, ungefär som QLN Signature.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det tråkigaste är nog ändå att du inte har lyssnat på dessa alls.
Det är väl bra att det finns grejjer i olika prisklasser, så att fler kan ha råd att köpa så bra grejjer de kan.

Postad 11 August 2007 - 23:51

adidasove
  • adidasove
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
håller med. Först och främst.. Qln är inte budget för alla och det är verkligen inte skräp !
Dom tillverkar mkt prisvärdiga högtalare för en bredd publik.. Qln mk2 bedömms som mycket varm och musikalisk medans Qln artech spelar högt, rent och kraftfullt.
Funderar stark på att införskaffa en H/K 970 till mina M-85.
Undrar om H/K 970 skulle driva Qln artech 12 på ett bra sätt ??
Min musikinriktning är R&B, hiphop, techno och rock

mvh / adidasove

Postad 12 August 2007 - 09:16

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Har spanat in QLN Artech 12.
Finns ingen recension på dom än men någon kanske har hört dessa?
I dagsläget har jag Proson C90 och jag tycker att dom sköter sitt jobb rätt hyffsat.

<{POST_SNAPBACK}>

jag har QLN Artech 12 och jag är mycket mer en nöjd med dom.
Det började med att fashan och jag drog ner till stockholm på en ca 3 timmars bilresa och drog direkt till hifiklubben eftersom målet var att hitta ett par nya högtalare till mej, och jag hade tidigare använt Logitech Z 680.
vi började med att provlyssna på Acoustic bumper och jag tyckte dom spelade väldigt bra, och sen prov lyssnade vi Acoustic 1500 som var väldigt stora och klumpiga och jag vart kär i dom på grund av storleken för vem vill inte ha ett par riktigt stora högtalare och skryta med i 14 års åldern.
Efter ungefär 1 timmes prov lyssning så sa han som jobbade där att vi skulle prov lyssna Artech 8, vi tvekade först på grund av storleken på bas elementen. Vi tänkte '' pffff 2 x 8" haha '' men när han satte på dom och höjde volymen det enda man fick fram var WOW, så sa han att Artech 8 hade en store bror ( Artech 12 ) i början stog vi ca 5 m bakom högtalarna som endå dunkade på riktigt bra , sen när vi gick framför högtalarna och dom 4 12'' bas elementen så höjde han ennu mera så håret och byxbenen fladdrade och basen slog som en arg flickvän i bröstet.
det enda fashan och jag fick fram var ''Fenomenalt, Helt ###### Fenomenalt!'' sa vi och jag stog där med ett stort smile på läpparna då fashan sa ''Dom här ska du ha!'' och jag sa inte imot direkt så nu sitter jag här och smäller på musik så moshan och syrran klagar medans fashan sitter och sejer vilka låtar jag ska spela. MVH // Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Måste ju bara påpeka att Hifi-klubben inte säljer Acoustic... Dock så gör Hifi-Kit det... :)

/Johan

Postad 12 August 2007 - 09:24

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

här "budgetskräp" får behäftas med samma namn, ungefär som QLN Signature..

Det där tycker jag var lite löjligt sagt. jag är helt övertygad om att detta är ett par högtalare som klarar av det mesta. Synd att vissa hamnar lite för långt in i "audiofilträsket" bara.. det är ju iof bra att det finns folk som bränner pengar på dyr skit också..

Sen att det finns vissa som envisas med att "bara" köra med enbart stativare och ingen sub eller liknande och kalla det Hi-Fi kan jag inte begripa. Om det ska vara äkta highend ska väl ändå ljudet var komplett från topp till tå så attt säga, det blir det inte med enbart ett par stativare om de så kostar hundra tusen styck..

Obs detta är inge personligt, rent almänt bara.

Postad 12 August 2007 - 17:58

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hejsan.

jag har ett par QLN Artech 12 kolla mitt galleri.

jag tycker dom spelar mycket bra för den prislappen, men det jag märkte med dessa högtalare jämfört med mina tidigare var att dom var vädligt tungdrivna hade 1 st NAD C272 när dom inhandlades mina förra högtalare kunde jag inte ha volymen på kl 12 utan att det var sjukt hög volym.
mina förra högtalare hade 92 Db känslighet o dessa skall ha 94 Db o borde då låta mera med samma förstärkare men det gjorde dom inte dom lät mycket mindre, men nu ger jag dom hejdlöst med effekt o då spelar dom sanslöst bra ytterväggarna på huset vibrerar kraftigt iallafall.

Postad 12 August 2007 - 20:42

adidasove
  • adidasove
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hur bra skulle HK970 kunna driva Qln artech 12 ??

Postad 13 August 2007 - 00:36

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Hur bra skulle HK970 kunna driva Qln artech 12 ??

<{POST_SNAPBACK}>

Bör inte vara några som helst problem. Låter lite konstigt med ovanstående talare..
En högtalare med 94dB i känslighet borde inte vara så tungdrivet direkt.. Impedancen ligger på 6 ohm så det ska inte vara några konstigheter där heller..
Ovanstående talare kanske hade 4 ohmshögtalare förut, vilket bidrar till högre effekt från förstärkaren vid samma volym och det kanske är där han hör skillnad. Vad jag förstått ska det vara en lättdriven högtalare och en H/K 970 ska inte ha några som helst problem att driva dessa bjässar.

Postad 13 August 2007 - 08:09

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Har inte hört kombon Qln och H/K men det skall inte vara några problem med förstärkaren effektmässigt. Den är som en jänkare, massa muskler under huven.

// Sat

Postad 13 August 2007 - 10:34

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
....iallafall... handlade ett par beggade Cerwin Vega AL-750.
Skulle dock vara kul att höra ett par QLN Artech 12!

Postad 13 August 2007 - 11:23

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Sen att det finns vissa som envisas med att "bara" köra med enbart stativare och ingen sub eller liknande och kalla det Hi-Fi kan jag inte begripa.

<{POST_SNAPBACK}>

1. Vad står hi-fi för? Vad betyder det, förmodligen kan du detta. Men ville mest bara ställa frågan.

Skulle sedan vilja ställa frågan vilka parametrar som krävs för att återge Hi-fi. (Alla du kan komma på)
----------------
Nåja du behöver inte svara på detta - det går offtopic. Tids nog kommer du nog inse vad jag menar med det jag skrev ovan.

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 13 August 2007 - 11:42.

Postad 13 August 2007 - 11:39

adidasove
  • adidasove
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Kan ingen ställa Qln artech 12 mot större cerwin-vega.. ve15, clsc12, clsc15 eller clsc215 och skriva en grymm recension ??
alternativt Acoustic bumper eller Dali concept 10 ?

mvh / adidasove

Postad 13 August 2007 - 12:47

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
http://www.fynda.se/...rtech-duell.pdf .Verkar som qln högtalarna i alla fall enligt denna test är bättre,ock sen skulle jag tro att dom är mer välbyggda också ,för dom senare årens cerwin -vega högtalare kan då inte skryta med det.Mvh.

Redigerat av sollerön, 14 August 2007 - 12:54.

Postad 14 August 2007 - 13:29

adidasove
  • adidasove
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Qln artech 12 är möjligen en bättre högtalare än cerwin-vega cls15 i alla kategorier.. cls15 kanske spelar högre med mer effekt. Frågar är då om Qln artech 12 spöar cls215 ??

mvh / adidasove

Redigerat av adidasove, 14 August 2007 - 13:29.

Postad 14 August 2007 - 23:31

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Frågar är då om Qln artech 12 spöar cls215 ??

Nu har jag inte hört någon av dessa men jag kan nog med 99 procents säkerhet säga att cls215 skulle vinna ganska eller väldigt lätt om det är ljudtryck det handlar om. Dels för att 15 tum faktiskt är betydligt större än 12 och för att Cerwin Vega i första hand inriktar sig på högtalare som kan prestera höga ljudtryck.

Postad 15 August 2007 - 12:54

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Har lyssnat mycket på Cerwin CLS215 matat med ett NAD 216 på varje låda och den kan jag säga är svårslaget när det gäller ljudtryck.
Tror inte heller att Artech 12 spöar dessa i ljudtryck iallafall.
Sen tycker jag inte heller att dessa Cerwin låter alls dåligt i ljudkvalité. Riktigt bra om jag ska vara ärlig!
Sen får folk säga vad dom vill om utseendet... jag tycker dom ser mäktiga ut! :-)

Postad 15 August 2007 - 21:07

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej.om qln skulle tillverka ett par högtalare med dubbla 15 tummare i för 11000 som cls-15 kostar så tror jag dom spelat minst lika högt ,i alla fall om man utgår i från denna norska test med dom mindre varianterna.Mvh.

Postad 16 August 2007 - 04:32

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Hej.om qln skulle tillverka ett par högtalare med dubbla 15 tummare i för 11000 som cls-15 kostar så tror jag dom spelat minst lika högt ,i alla fall om man utgår i från denna norska test med dom mindre varianterna.Mvh.

<{POST_SNAPBACK}>

Nog tror jag att Cerwin Vega kan göra häftigare grejjer även dom för den summan.

Postad 16 August 2007 - 06:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
och varför gör de inte det i så fall?

Postad 16 August 2007 - 07:42

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

och varför gör de inte det i så fall?

<{POST_SNAPBACK}>

Varför Cerwin inte gör det?
11000kr för ett par CLS215 är redan billigt för det är MYCKET krut för pengarna.
Men som alltid så går det ju att fila på det och få en bättre högtalare.
Sen är ju smaken som baken...

Postad 16 August 2007 - 07:50

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
db_smeden,köp en stor sub till dina al-750,brorsan har mina gamla 750 lådor ock han har köpt en xtz-12 sub ock det låter inte dåligt tillsammans,inte alls samma kvalite på dom nya cv som på dom du har.Mvh.

Postad 16 August 2007 - 08:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

11000kr för ett par CLS215 är redan billigt för det är MYCKET krut för pengarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka har du då jämfört med och hur var då intrycken?

Postad 16 August 2007 - 08:41

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Bifogad fil  100_0922.JPG   599.65K   46 Antal nerladdningar bild på mellanreg ock diskant i al-750,lagt dit en diskant ifrån ett par v15f som jämförelse.En viss skillnad.Mvh.

Postad 16 August 2007 - 08:44

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Bifogad fil  4d2aja0.jpg   420.96K   35 Antal nerladdningar Här en bild som jämför mellanregistret i v15f mot mellanreg i DC-15,DC-mellanreg till vänster.Har haft ett par v-15f ock dom låter helt ok för pengarna,men skillnaden är stor om jag jämför dom med mina nuvarande både i byggkvalite ock ljud.Ex v15f är byggda i 16 ock 19mm skivor,dc-15 i 22 ock 25mm skivor. Ringde en hifiklubben butik ock bad dom mäta kanten runt bak på en cls-15 högtalare=13mm? v15f är 16mm bak ock dc-15 22mm.Är cls serien ännu rangligare byggd än v15f serien(Konstigt)mycke stag invändigt kanske.Mvh.

Redigerat av sollerön, 16 August 2007 - 11:41.

Postad 16 August 2007 - 14:05

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka har du då jämfört med och hur var då intrycken?

<{POST_SNAPBACK}>

Förstod att den frågan skulle komma...
Måste man jämt jämföra med någon annan högtalare innan man vet om det låter bra?
Jag har lyssnat på Canton Ergo RC-L och en hel uppsjö med högtalare och ja, jag tycker att Cerwin Vega CLS215 låter riktigt bra i mina öron!
Går ju ej att jämföra ljudkvalité på t.ex Canton RC-L och Cerwin Vega... eller hur?
Men det låter bra på olika vis.

Tänk om Canton gjorde högtalare med samma tryck som Cerwin.
Tänk om Cerwin gjorde högtalare med samma finlir som Canton...
Resultatet skulle bli en ofantligt DYR högtalare om man inte bygger själv...

Postad 16 August 2007 - 15:01

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Synd att du inet skrev något i förväg då. :wub:

Måste man jämt jämföra med någon annan högtalare innan man vet om det låter bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen tycker jag alltid man bör jämföra med något om man tycker något är bra. Vad är det annars bra i förhållande till? Bra i förhållande till klockradio? Bra i förhållande till BOs 9or? Dessutom intressant att veta på vilket sätt som menas med "bra". Bra för att den är hifi? Bra för att den har mest bas? Bra för att man kan impa mest på polarna osv? Vet man inte vad en sak är bra i förhållande till eller på vilket sätt så är det ju ganska svårt för andra att veta om de är just ... bra. Men det är ju min åsikt det ... :P

Går ju ej att jämföra ljudkvalité på t.ex Canton RC-L och Cerwin Vega... eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>

Aha - här är det intressant. Förstår kanske vad du menar och kan hålla med till viss del. Varför inte ett par RC-L då? Vad är det som gör att du istället sneglar på Artic? Vad är det som gör att du sneglar på CV istället?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du kört RC-L med för grejor och i vad för rum om inte trycket har räckt?

Postad 16 August 2007 - 16:28

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Synd att du inet skrev något i förväg då. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen tycker jag alltid man bör jämföra med något om man tycker något är bra. Vad är det annars bra i förhållande till? Bra i förhållande till klockradio? Bra i förhållande till BOs 9or? Dessutom intressant att veta på vilket sätt som menas med "bra". Bra för att den är hifi? Bra för att den har mest bas? Bra för att man kan impa mest på polarna osv? Vet man inte vad en sak är bra i förhållande till eller på vilket sätt så är det ju ganska svårt för andra att veta om de är just ... bra. Men det är ju min åsikt det ... :P

<{POST_SNAPBACK}>

Aha - här är det intressant. Förstår kanske vad du menar och kan hålla med till viss del. Varför inte ett par RC-L då? Vad är det som gör att du istället sneglar på Artic? Vad är det som gör att du sneglar på CV istället?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du kört RC-L med för grejor och i vad för rum om inte trycket har räckt?

<{POST_SNAPBACK}>

Men du hör ju själv hur du låter...
Om du är på t.ex. Mc Donalds och någon säger "Usch vad den här hamburgaren smakade illa"
Fågar du då vilken hamburgare personen jämfört med och vart personen åt den tidigare burgaren?
Haha... det här spårar ur! :wub:

Jag gillar Canton RC-A och skulle gärna själv ha sådana + en eller två rejäla baslådor så man fick mer tryck. Canton är ju inte direkt kända för att spela musik som t.ex hårdrock riktigt högt för diskanten brukar ge med sig om man har otur. Sen tycker jag att det är plågeri att pressa ett par så fina högtalare så hört.
Det jag menar är att jag gillar ljudet i Cerwin Vega CLS215, dom låter riktigt bra OCH dom är kända för att spelas högt med all slags musik. Skulle nog inte köpa ett par CLS215 om jag ska lyssna på Beethoven eller liknande kanske... men till vardagsmusik (rock, pop osv.) så fungerar dom riktigt bra.
Jag kommer nog inhandla ett par Canton när jag blir stor istället och lyssnar mer försiktigt OCH verkligen vill njuta av bra live-inspelningar av The Eagles eller liknande... för det är inte Cerwin Vega lika bra på tycker jag och det kan nog många hålla med om.
Och vill man ha dom häftigaste Cerwin så kostar dom 11000kr och ett par Canton RC-A kostar närmare 20000kr...

Fel av mig tidigare... det var Canton RC-A som jag lyssnat på... dom med inbyggda slutsteg... inte RC-L som jag sa tidigare.

Tycker att vi lägger ner diskussionen nu då jag som tidigare sagt köpt ett par Cerwin AL-750 och NEJ, jag har inte jämfört dom med Canton eller någon annan högtalare... men dom låter bra! :P

Postad 16 August 2007 - 17:08

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,finns en tråd på AV-forum om cls-215,rätt många har problem med dom pga nåt missljud. http://avforum.no/fo...-cls-215-a.html

Postad 17 August 2007 - 09:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Men du hör ju själv hur du låter...
Om du är på t.ex. Mc Donalds och någon säger "Usch vad den här hamburgaren smakade illa"
Fågar du då vilken hamburgare personen jämfört med och vart personen åt den tidigare burgaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle jag inte ha någon aning om hur det smakade och vara intresserad så jajamänsan. Hur skulle jag annars veta om personen inte gillade hamburgaren, eller t.ex. bara det faktum att det var ketchup på den, inte gillade hamburgare över huvud taget eller någon annan orsak? ;) Att denna person inet gillar hamburgaren är inte till så stor hjälp i min nyfikenhet om jag inte vet varför ... eller?

Fel av mig tidigare... det var Canton RC-A som jag lyssnat på... dom med inbyggda slutsteg... inte RC-L som jag sa tidigare.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha. Har aldrig pressat RC-A hårt så jag vet inte vad som händer. Antar att basstärken är det som ger sig först bara man har vettig drivning på det övriga(???). Är ändå nyfiken på vad man har för rum om man inte kan spela betydligt högre än vad som är njutningsbart ens med njurbälte.

Jag gillar Canton RC-A och skulle gärna själv ha sådana + en eller två rejäla baslådor så man fick mer tryck. Canton är ju inte direkt kända för att spela musik som t.ex hårdrock riktigt högt för diskanten brukar ge med sig om man har otur. Sen tycker jag att det är plågeri att pressa ett par så fina högtalare så hört.

<{POST_SNAPBACK}>

Vore som sagt intressant att veta vad som ligger till grund till att du inte kan spela med tryck? (Om du inte bor i en sporthall) För mig är det helt obegripligt. Varifrån kommer det om att diskanten går om man drar på? Tror t.ex. x12 i princip har flyttat huset med sina RC-L utan att behöva beställa diskanter lådvis och mig veterligt är det samma bestyckning.

Det jag menar är att jag gillar ljudet i Cerwin Vega CLS215, dom låter riktigt bra OCH dom är kända för att spelas högt med all slags musik. Skulle nog inte köpa ett par CLS215 om jag ska lyssna på Beethoven eller liknande kanske... men till vardagsmusik (rock, pop osv.) så fungerar dom riktigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, vet inte vad som är "bra", men det verkar främst syfta på att det går att spela hög volym och att det är mycket bas (i lite "högre" frekvenser, RC-L går ju djupare ;) ) och diskant. Inget fel med det, men man kan ju även skaffa rena PA-saker till hyfsat bra priser som säkert ståpr sig gott på samtliga parametrar. :blink:

Och vill man ha dom häftigaste Cerwin så kostar dom 11000kr och ett par Canton RC-A kostar närmare 20000kr...

<{POST_SNAPBACK}>

RC-L kostar 7' och för de 4' som man har kvar upp till CV kan man gradera upp med en beg förstärkare som räcker ... tycker jag ... Trycket skulle då troligen överstiga RC-As förmåga.... men möjligheterna till separat basinställning är naturligtvis mindre.

Tycker att vi lägger ner diskussionen nu då jag som tidigare sagt köpt ett par Cerwin AL-750 och NEJ, jag har inte jämfört dom med Canton eller någon annan högtalare... men dom låter bra! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Min mor tycker deras köksradio låter "bra". Min far tycker att hans stereo låter "ok, men inte bra" trots att säkert flertalet som hänger här skulle vara mer än nöjda med den setningen. Därmed tycker jag som sagt att "bra" inte säger något för någon annan om man det inte sätts i ett sammanhang. Kul dock om du är nöjd, och vill du inte eller har svårt att förklara så är det helt ok att lägga ner diskussionen.
Fick dock intrycket att du ändå inte var riktigt nöjd eftersom du kikar på annat tex QLN och XL. Svårt att ge tips eller ha åsikter om man inte vet varför du inte är riktigt nöjd. ;)

Take care. :P

Redigerat av Unregistered37573cc1, 17 August 2007 - 09:42.

Postad 17 August 2007 - 10:29

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
hifisnubben:

Jag kollade på QLN innan jag fick upp ögonen för mina Cerwin.
Klart man vil jämföra högtalare... du gör ju det varje sekund verkar det som.
Kollade ifall någon hellre vill ha XL eller Cerwin och det är ändå ganska kluvet.
Och jämför du konareorna på två 2st 15" basar och 4st 9" basar så kanske du blir förvånad.
För hur du än vänder och vrider på det så får du mer bas av 4st 15" basar än med 9".
Nu var det så att basen INTE räckte för mig med Canton. Kanske med dubbla uppsättningar möjligtvis... men 40000kr kan jag få betydligt mer om jag vill ha enbart bas.
Även 7000kr kan man bygga mer bas för än med Canton.

Slutligen: Canton är GRYMT mycket mer finlir än Cerwin.
Cerwin är MYCKET mer party än Canton.
Jag vill ha Cerwin... party on!

Postad 17 August 2007 - 10:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Klart man vil jämföra högtalare... du gör ju det varje sekund verkar det som.

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Inte varje sekund, men då och då ... och då är det lättare om man får mer info. ;)

Kollade ifall någon hellre vill ha XL eller Cerwin och det är ändå ganska kluvet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur då? Tycker de flesta av oss som jämfört är ganska eniga om att XL ger väl så mycket bas, men ett bättrre ljud i övrigt.

Och jämför du konareorna på två 2st 15" basar och 4st 9" basar så kanske du blir förvånad.
För hur du än vänder och vrider på det så får du mer bas av 4st 15" basar än med 9".

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm ... Nu bröjar det bli intressant. Diskussionen har varit uppe tidigare men kortfattat kan man väl säga tat det finns fler parametrar än konarea för att skapa ljudtryck (även om stor area på många sätt förenklar). Själv har jag t.ex. testat Sunfires lilla söta 9"-sub mot tex Jamos och Mirages 15"are ... Gissa vilken som hade dubbelt ljudtryck mot 2:an ;) By the way så kvalade inte ens en gammal 15" JWS in.... trots 15". :P

Nu var det så att basen INTE räckte för mig med Canton. Kanske med dubbla uppsättningar möjligtvis... men 40000kr kan jag få betydligt mer om jag vill ha enbart bas.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha - här blir det alltså tydligt och rent ut - det ska vara mer bas. Enklaste vägen dit är en subbas - inte större golvare. Det har heller inte så mycket med trasiga diskanter att göra ... eller? Om det inte är ljudbilden som är problemet så har jag som sagt lite svårt att förstå under vilka förutsättningar man ska spela högre (i fullt register) än man kan göra med RC-L med vettig drivning. Men det är klart ... är det bara mängden bas som är definitionen på "bra" så kanske RC-L inte ger tillräckligt trots att en hel del klagar på att de är lite väl basstarka för små rum ... även då man dämpat dme med boxen. ;) Börjar ana vad som är "bra". Varför inte kika på Proson Stratego 210-stapel? Som start kan man ju börja läsa H&Ms kommentarer om hur dessa står sig mot tex Cv vad gäller "partytryck". ;) Det finns alltid alternativ .. beroende på vad man är ute efter ... Om folk då bara vet vad man siktar på så kommer tipsen lättare... ;) Som sagt - en PA-anläggning ger än mer.

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut. Mer än CV åxå (vilket my piont). Till att börja med kikar man på subbasar i den prisklassen. Då är det bara bas. ;) Vill man ha fler register så finns det åxå alternativ.

Slutligen: Canton är GRYMT mycket mer finlir än Cerwin.
Cerwin är MYCKET mer party än Canton.
Jag vill ha Cerwin... party on!

<{POST_SNAPBACK}>

Japp. Underskatta aldrig image och partykänsla. Dock finns det som sagt alternativ till CV ... bara man vet vad som prioriteras.

Party on dude!

Postad 21 August 2007 - 19:43

Kendo
  • Kendo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
jag har precis beställt HK 3480 och artech 12... detta skal vara en kalas kombo enligt säljaren som är en kompis. och HK970 e juh lite mer amp kraftigare... så kombon funkar bra! jag valde 3480 för att jeg lyssnar mycket radio... eller ja... kärringen gör:D

Postad 22 August 2007 - 16:37

Tonyman
  • Tonyman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Cerwin Vega är överlägset bäst i hela världen!!!!
ingen ide att jämföra för det finns inget som kommer i närheten, det VET jag.

Postad 22 August 2007 - 18:12

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Överlägset bäst på vad? ;)

Postad 22 August 2007 - 18:31

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Överlägset bäst på vad? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Haha... lättare att nämna vad CW inte är bäst på... :D

Postad 22 August 2007 - 19:25

Kendo
  • Kendo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Lever du i för värld? Gillar du bas... ja... då e dem bra... eller rättare sagt, det är tryck i grejerna!
Men där stoppar det! var är fin liret? finns det alls för CW?

Postad 23 August 2007 - 14:10

Tonyman
  • Tonyman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Lever du i för värld? Gillar du bas... ja... då e dem bra... eller rättare sagt, det är tryck i grejerna!
Men där stoppar det! var är fin liret? finns det alls för CW?

<{POST_SNAPBACK}>

Lever i min värld, tycker som jag själv vill och det finns ingen i hela världen som kan bestämma vad jag ska tycka. :D

Postad 23 August 2007 - 22:07

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Här har du en motståndare so heter duga:
http://www.cinemadig...s/exclusive.pdf

Om CV är bäst i världen måste dessa vara bäst i universum..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.