Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

grafikort?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2006 - 17:45

beniblasnok
  • beniblasnok
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte skaffa mig ett nytt grafikort och undrar vilka ni rekomenderar? har en lg42pc3r tv och vill kunna köra hdtv.. vilka utgångar ska man ha? ska man köra vga, dvi-hdmi, hdmi-hdmi? inte så stor koll på det här så är tacksamm för hjälp

Redigerat av beniblasnok, 06 November 2006 - 22:07.

Postad 07 November 2006 - 04:26

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0
Vilket grafikkort du ska köpa beror helt på vad du ska göra och vad du har för dator idag.

Har din dator AGP eller PCI Express?

Ska du spela?

Kolla på film? HD-film?

Jag tror VGA är bäst om du vill koppla in en dator. Men i princip alla grafikkort har ju stöd för både DVI och VGA så du kan ju köra antingen eller.

Postad 07 November 2006 - 15:42

beniblasnok
  • beniblasnok
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
AGP eller PCI Express? haha ingen aning... inte alls insatt i datorer ;)
Men jag ska inte spela, bara kolla film, även i hd...
Så det spelar ingen roll om jag väljer vga eller dvi?

Postad 07 November 2006 - 16:12

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

AGP eller PCI Express? haha ingen aning... inte alls insatt i datorer  ;)
Men jag ska inte spela, bara kolla film, även i hd...
Så det spelar ingen roll om jag väljer vga eller dvi?

<{POST_SNAPBACK}>

AGP eller PCI Express är väldigt viktigt eftersom typerna inte är kompatibla med varandra. Har du AGP så måste du köpa AGP och tvärtom annars fungerar det inte. Vad vet du om din dator? Märkesdator/Hemmabygge? Modell? Hur gammal är den?

Ska du kolla på HD-film är det bra med ett kort som har stöd för avkodning av HD-material. ATIs kort är lite bättre på det än Nvidias kort. X1300- eller kanske X1600-serien är bra köp eftersom du inte ska spela.

Om du ska välja DVI/HDMI eller VGA beror på vad din TV klarar för upplösning på de olika ingångarna. De flesta LCDs klarar högre upplösning via VGA men jag vet inte exakt hur det är med din Plasma. Hur som helst så kommer ditt grafikkort ha stöd för både VGA och DVI.

Postad 07 November 2006 - 16:23

beniblasnok
  • beniblasnok
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
AMD Athlon ™ XP 2200+ 1.35 GHz, 512 MB RAM är väll det jag vet ;) köpt den beggad.... är väll något hemmabygge... vet inte hur gammal den är men nog har den några år på nacken...

Är hd krävande? klara min dator det?

Jo men tänkte höra om jag skulle ha VGA eller Dvi-hdmi... måste ju införskaffa en kabel :P

Det ger inget att köpa ett grafikort som har hdmi utgång? är det samma som dvi fast mindre eller?

Postad 07 November 2006 - 17:24

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

AMD Athlon ™ XP 2200+ 1.35 GHz, 512 MB RAM är väll det jag vet ;) köpt den beggad.... är väll något hemmabygge... vet inte hur gammal den är men nog har den några år på nacken...

Är hd krävande? klara min dator det?

Jo men tänkte höra om jag skulle ha VGA eller Dvi-hdmi... måste ju införskaffa en kabel  :P

Det ger inget att köpa ett grafikort som har hdmi utgång? är det samma som dvi fast mindre eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Din dator har AGP.

HD-film är rätt krävande. Din processor är för klen för de flesta HD-filmer och jag vet inte riktigt hur stor skillnaden blir om du kompletterar datorn med ett grafikkort som har stöd för HD-avkodning.

Vilket som är bäst av VGA eller DVI är specifikt just för din skärm. Kolla i bruksanvisningen vilka upplösningar skärmen klarar via de olika ingångarna. Eller så kanske du kan titta runt i skärmens officiella tråd här i forumet.

Det ger ingen skillnad på att köpa ett grafikkort med HDMI. Enda skillnaden blir väl att du kan ta ljudet direkt till TVn via samma kabel men har du ljudet via en reciever så måste du ändå dra två kablar (om nu inte din reciever har HDMI-ingångar).

Postad 07 November 2006 - 20:03

beniblasnok
  • beniblasnok
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Okej tack så mycket..

Men kan jag skcika ljudet från grafikkortet med hdmi? :blink:

Postad 07 November 2006 - 20:14

GambitSWE
  • GambitSWE
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
vet inte så mycket om hdmi på grafikkort, då jag själv kör dvi, men för att ha den riktiga hd-upplevelsen, så vill du väl även ha 5.1 ljudet som tillhör filmen, och det kommer du inte att få genom tv'n, till det krävs en förstärkare med hdmi ingång, som i sin tur har en hdmi utgång som du ansluter mot tv'ns hdmi ingång. det du ganska säkerligen får göra är att köra ljudet separat, antingen digitalt (spdif) från datorn till en hemmabioförstärkare, eller analogt med vanliga stereokablar som har 3,5mm plug i ena änden som skall ut från datorn...du kan ju då om du kör analogt koppla det direkt till tv'n om den har en ljudingång, vilket de flesta har i dagens läge...

Redigerat av GambitSWE, 07 November 2006 - 20:18.

Postad 07 November 2006 - 20:56

beniblasnok
  • beniblasnok
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Okej lite inveklat för mig.. :blink: Men man måste alltså ha en förstärkare med hdmi ingång för att få 5.1 ljud från datorn?

Men varför måste man koppla från grafikkortet till förstärkaren och sen vidare till tvn? varför inte koppla dvi-hdmi från grafikkortet till tvn, och sen från ljudkortet till förstärkaren?

Postad 08 November 2006 - 00:43

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Okej lite inveklat för mig.. :blink:  Men man måste alltså ha en förstärkare med hdmi ingång för att få 5.1 ljud från datorn?

Men varför måste man koppla från grafikkortet till förstärkaren och sen vidare till tvn? varför inte koppla dvi-hdmi från grafikkortet till tvn, och sen från ljudkortet till förstärkaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart går det att koppla som du beskriver. Jag bara menade att man får en enda kabel om man kör HDMI och att det var en fördel mot DVI. Men en extra kabel för ljudet spelar kanske ingen större roll.

Postad 08 November 2006 - 15:49

beniblasnok
  • beniblasnok
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
okej... så ända anledningen att ha hdmi på grafikkortet mot för dvi är att man bara behöver en kabel för båda ljud och bild? men kan man ta ut ljudet från hdmi utgången på grafikkortet och koppla till förstärkarens hdmi in och sen från förstärkarens hdmi utgång till tvns ingång för att få bild??

Redigerat av beniblasnok, 10 November 2006 - 15:10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.