Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Håller gipsvägg 42"plasma (PV60)?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2006 - 22:26

boner
  • boner
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ja, som rubriken lyder, kommer en gipsvägg orka hålla en 30 kilos plasma tv? Jag är helt grön när det gäller upphängning och vill helst att någon med erfarenhet gör det. Men frågar är om det är värt mödan, om väggen är för svag oavsett vilka pluggar man använder. Har någon av er hängt upp tv på gipsvägg?

Postad 08 November 2006 - 22:34

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Du måste hitta en eller ett par reglar i gipsväggen och sätta skruvarna där, annars kommer det gå åt skogen... :)

Postad 08 November 2006 - 22:43

tsa
  • tsa
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Boner finns en tråd om detta, fanns lite tipps där.

https://www.minhembi...129&hl=gipsvägg

Postad 08 November 2006 - 22:44

d96ez
  • d96ez
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Du måste hitta en eller ett par reglar i gipsväggen och sätta skruvarna där, annars kommer det gå åt skogen...

Äsch vad är det för struntprat! Visst kan det braka ihop om gipsen är i dåligt skick men en gipsvägg i bra skick klarar rätt mycket, minst 15kg per fästpunkt. Har du dessutom dubbla gipsskivor skulle jag vilja hävda att den utan problem t.o.m. klarar av en 50 tummare.

Med ovanstående resonemang kan du själv räkna ut om din vägg klarar av en PV60.

Postad 09 November 2006 - 13:31

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Jag har min 37-tummare på enkel gipsvägg. Använde 3 metallexpandrar
till bärlisten och den sitter som berget.

Postad 09 November 2006 - 13:56

Unregistered040344bf
  • Unregistered040344bf
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tja!!

Jag har min PV60 sittande på en gipsvägg med IKEA's HENKE, använde 4 st mollyskruvar att fästa skenan och den har suttit uppe i 1 månad nu.

Postad 09 November 2006 - 14:04

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Har min 50" sittandes i en gipsvägg med ett lager gips. Sitter med 6 expanders. Funkar utmärkt!
Den har suttit där i 1 år och inte ramlat ned en enda gång. :-)

Postad 09 November 2006 - 14:14

umhe
  • umhe
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det enkla svaret är, Ja en enkelskivad gipsvägg med några mollys håller upp din plasma. Dock är ett råd för att hålla den på plats dom närmaste åren och minska slitaget på gipsväggarna att försök utnyttja ett par regler som fästpunkter. Har du hittat den ena sitter dom sen med c-c 60 hela vägen. Är du osäker köp en regel detektor på clas ohlsson eller byggvarhus.

Postad 09 November 2006 - 14:43

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Struntprat!? :) Tja, jag kan ju i och för sig inte lova att det kommer att gå åt skogen. :) :( :D Men att rekommendera någon att sätta upp en plasma-tv direkt på en gipsvägg tycker jag är direkt korkat. Tanken är ju normalt att teven skall sitta uppe ett ganska bra tag. Och skulle inte gipsväggen vara i perfekt skick (sprickor och gamla borrhåll t.ex.) så kan det ju räcka med att någon stöter emot tv för att den skall åka i backen. Nä, en ordentlig felmarginal behövs för en investering i femtontusenkronorsklassen!

Du måste hitta en eller ett par reglar i gipsväggen och sätta skruvarna där, annars kommer det gå åt skogen...

Äsch vad är det för struntprat! Visst kan det braka ihop om gipsen är i dåligt skick men en gipsvägg i bra skick klarar rätt mycket, minst 15kg per fästpunkt. Har du dessutom dubbla gipsskivor skulle jag vilja hävda att den utan problem t.o.m. klarar av en 50 tummare.

Med ovanstående resonemang kan du själv räkna ut om din vägg klarar av en PV60.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 09 November 2006 - 16:34

.cenobite^
  • .cenobite^
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Tror att det skulle gå hur bra som helst. ett gäng molly o saken är biff. men det kan ju aldrig skada att sätta den i några reglar....

Postad 09 November 2006 - 17:01

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Det är klart att det håller.
Satte min plasma med 6 mollyexpanders, lyckades missa alla ###### :) reglar, mina underbara barn hänger i allt, så även tvn. Inga problem, sen har man ju en hemförsäkring....
Släng upp den på väggen och njut....

DECAHB :)

Redigerat av decahb, 09 November 2006 - 17:02.

Postad 09 November 2006 - 17:06

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Ett litet tipps för o kolla var reglarna sitter e o slå in en liten dyckert spik precis ovanför golvlisten, går den rakt igenom så e det ingen list men fastnar den så har du din regel, du hajar! Annars så skulle jag oxå förespråka molly, dom e jätte bra.

Postad 09 November 2006 - 17:14

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Kanske, kanske inte.
Inget är enklare än att ge råd utan ansvar.
Jag skulle satsa på att hitta reglar.

Postad 09 November 2006 - 18:30

Unregistered3bf8f5bc
  • Unregistered3bf8f5bc
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.

Har en Fujitsu-Siemens vq-40 som så småningom ska upp på väggen. Jag vill vara på den säkra sidan och inta bara sätta TVn direkt i gipset. Tyvärr har jag lokaliserat att jag har 90cm mellan reglarna. Nån som har något kreativt förslag på hur det ska lösas?

Postad 09 November 2006 - 19:55

Unregistered80df396f
  • Unregistered80df396f
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag lokaliserat att jag har 90cm mellan reglarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Är du säker på att det är 90cm? Är det nybyggt tror jag att det kan vara 45cm mellan reglarna.

/ PutteB

Redigerat av Unregistered80df396f, 09 November 2006 - 19:56.

Postad 10 November 2006 - 10:52

boner
  • boner
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
hmm, ok. Då gäller det att man skall hitta reglarna. Men då behöver jag en detektor för att hitta en sådan. Låter bra, men jag är fortfarande osäker på HUR jag ska gå tillväga med all borrning och skruvande. Bor ingen av er i Sollentuna typ eller närheten, så kanske någon här mot betalning hjälpa mig med det. Funderar på att hyra nån snickare men det lär ju kosta va?

Postad 10 November 2006 - 10:59

Tindras pappa
  • Tindras pappa
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det finns en till tråd om detta på "gör det själv".

Jag säger samma sal här som där.

Använd du Molly...

Jag hade min 42"a uppsatt med 4 molly a` 8 mm tjocka på en enkelgipsvägg i över ett år utan problem.

Postad 10 November 2006 - 11:00

Unregistered977e6882
  • Unregistered977e6882
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag är riktig dålig på sånt här, så jag passar på att fråga lite här också:

Reglar, är det alltså de brädor som går inuti väggen? Jag har en skjutdörr i min vardagsrumsvägg, så jag kan så att säga "se in i väggen". Vad jag kan se finns där ett antal brädor, cirka 3 stycken om jag minns rätt, som ligger horisontellt och med "kortsidan" ut mot väggen. Samtidigt finns ett antal brädor som står vertikalt, också de med kortsidan ut mot väggen. Är alla dessa vad man kallar reglar?

Vilka brädor ska man försöka fästa i? De som går vertikalt eller de som går horisontellt? Om man drar in en skruv "i sidan" på brädan, spricker den inte då? Brädorna är väl bara cirka 1-2 cm tjocka sett från sidan...

Tacksam för tips från någon kunnig på detta...

Postad 10 November 2006 - 12:06

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Molly är bra saker och brukar kunna klara ca 25-30 kilo per skruv lite beroende på längd, om du nu inte har för långt utstick på de du hänger upp så att de fungerar som en hävarm och bryter loss skruven, men en tv som hänger slätt mot väggen ska i teorin fungera utmärkt, men då vill de till att gipsskivan är i bra skik.
Jag hade inte hängt upp min plasma LCD på väggen. jag skulle nog ha rivit den gammla väggen där tven ska sitta satt upp nya reglar bakom där man vet att skruvhålen kommer, sen är de bara att skruva gips spackla och måla kan låta som mycket jobb men de behöver inte ta så lång tid. :wub:

Postad 10 November 2006 - 12:08

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Du kan inte knacka lite försiktigt på väggen och lyssna dig fram till var regeln är? Ofta hörs det ju genom att ljudet ändras ju närmare regeln man kommer. Sedan kan man ju provborra ett litet hål på diskret ställe när man tror sig identifierat regeln.

Postad 17 November 2006 - 22:19

Unregisteredb2fad409
  • Unregisteredb2fad409
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Jag har samma problem, typ. Gipsvägg PLUS att det är en vinklad vägg. Ska dock bara upp med en LCD som väger 10 kg. Men blir inte belastningen annorlunda med lutande vägg?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb2fad409, 17 November 2006 - 22:20.

Postad 18 November 2006 - 10:14

axelman
  • axelman
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
[/QUOTE]Jag har samma problem, typ. Gipsvägg PLUS att det är en vinklad vägg. Ska dock bara upp med en LCD som väger 10 kg. Men blir inte belastningen annorlunda med lutande vägg?
[QUOTE]

Hej
På en lutand vägg skulle jag absolut skruva i en regel.
Det finns regelsökare/regeldetektor som hitta reglarna.

/axelman

Postad 18 November 2006 - 11:42

Unregisteredb2fad409
  • Unregisteredb2fad409
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Jag har samma problem, typ. Gipsvägg PLUS att det är en vinklad vägg. Ska dock bara upp med en LCD som väger 10 kg. Men blir inte belastningen annorlunda med lutande vägg?

Hej
På en lutand vägg skulle jag absolut skruva i en regel.
Det finns regelsökare/regeldetektor som hitta reglarna.

/axelman

<{POST_SNAPBACK}>

Schysst! Räcker det med att träffa EN regel? För jag tror det är rätt glest mellan reglarna. Huset är byggt på 60-talet.

Postad 18 November 2006 - 12:01

axelman
  • axelman
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Gemini

Om apparaten bara väger 10 kg så skall det väl bara vara ett fäste som är ganska litet och i så fall bör det ju gå fint med bara en regel.

/axelman

Postad 03 December 2006 - 17:52

Unregistered3bf8f5bc
  • Unregistered3bf8f5bc
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jaha, nu har jag sökt upp reglarna, det fina var att det är 60 cm mellan varje. Det som inte är lika trevligt är att det är nån slags metallreglar.
Finns det nån bra lösning till detta problem?
Eller ska jag helt enkelt köra på en Elfa hänglist med 5 mollyplugg direkt i gipset?

Redigerat av Unregistered3bf8f5bc, 03 December 2006 - 18:24.

Postad 03 December 2006 - 20:46

Unregistered3bf8f5bc
  • Unregistered3bf8f5bc
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Då var det gjort!

Fäste Elfas hänglist med 4 st mollypluggar och en grov skruv som gick igenom metallregeln. Jag är nöjd med resultatet och oroar mig inte för att den ska trilla ner. Drog och slet lite i listen innan jag hängde dit TVn och sen belastade jag TVn samtidigt som den hängde på listen. Den sitter som berget :huh:

Beskåda resultatet i mitt galleri!

Redigerat av Unregistered3bf8f5bc, 03 December 2006 - 20:47.

Postad 03 December 2006 - 21:09

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Fick precis denna fråga i dag av min far som hjälper en kompis till honom med upphängning av Plasma/Lcd.

Mitt råd är till er här samma som jag gav honom, eftersom han inte är byggkunnig så skall han ju helst ta dit en snickare eller nån annan som kan ta ansvar för att tv sitter kvar.

Sen är de ju bra som sagts här inne med att leta upp en regel. har man plåtregel i väggarna så är dom i stort sett värdelösa i de här fallet.

Så mitt råd på plåtregel är: Ta en mdf eller en formplyfa i storleksordningen 650 mm bred valfri höjd.
Limma hela skivans baksida med sättlim. skruva 3 skruv eller mer i varje regel. Låt torka skruva sen upp fästet gärna med en expander eller liknande som tar tag bakom gipsen.

Skulle tro att du kan hänga upp valfri tv upp till 65 tum på den konstruktionen.

Ps. Lite skrämmande läsning tidigare i tråden om nån som hänger upp en 50 kg tv (50 tum) i molly skruv i enkelgips och tror att de kommer att hålla i all framtid??
Ok att du gör de hemma hos dig, men jag tycker du skall passa dig för att ge förslag om såna idiottilltag till andra.

Sen var de nån som hade ungarna klängande i allt inkl tv som hängde på enkelgips.
Du kommer nog inte att oroa dig för tv:n när nån av dina ungar fått den i huvudet när den används som klätterställning.
Den ena dumma kommentaren efter den andra.

Lycka till

Postad 03 December 2006 - 22:12

Unregisterede4914492
  • Unregisterede4914492
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Fick precis denna fråga i dag av min far som hjälper en kompis till honom med upphängning av Plasma/Lcd.

Mitt råd är till er här samma som jag gav honom, eftersom han inte är byggkunnig så skall han ju helst ta dit en snickare eller nån annan som kan ta ansvar för att tv sitter kvar.

Sen är de ju bra som sagts här inne med att leta upp en regel. har man plåtregel i väggarna så är dom i stort sett värdelösa i de här fallet.

Så mitt råd på plåtregel är: Ta en mdf eller en formplyfa i storleksordningen 650 mm bred valfri höjd.
Limma hela skivans baksida med sättlim. skruva 3 skruv eller mer i varje regel. Låt torka skruva sen upp fästet gärna med en expander eller liknande som tar tag bakom gipsen.

Skulle tro att du kan hänga upp valfri tv upp till 65 tum på den konstruktionen.

Ps. Lite skrämmande läsning tidigare i tråden om nån som hänger upp en 50 kg tv (50 tum) i molly skruv i enkelgips och tror att de kommer att hålla i all framtid??
Ok att du gör de hemma hos dig, men jag tycker du skall passa dig för att ge förslag om såna idiottilltag till andra.

Sen var de nån som hade ungarna klängande i allt inkl tv som hängde på enkelgips.
Du kommer nog inte att oroa dig för tv:n när nån av dina ungar fått den i huvudet när den används som klätterställning.
Den ena dumma kommentaren efter den andra.

Lycka till

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart så ska man sätta fast grejerna ordentligt men va f-n, man kan ju inte bygga om hela huset för att sätta upp en 30 kilos TV på väggen.

Postad 03 December 2006 - 22:20

lunarwolf
  • lunarwolf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hm.. Jag e arkitekt så jag kan såna här grejer.. lol.. Men faktiskt.. i de kåkar jag jobbar med börjar byggföretagen nu alvarligt snacka om att förstärka de väggarna där vi tänkt att TV:n ska sitta.
Bäst är nog att (själv om man e händig) låta en snickare öppna väggen (passa så man inte klipper el-kanalisation) och sätta dit e plywood typ 12-20mm. På med gips igen och spackla. Även om man prickar bakom liggande stålreglar så kan hela vägen kava ut. Köper ni en ny lägenhet så be bygget att de förstärker väggen med plyfa. Men var bered på att de tar friskt betalt..

Redigerat av lunarwolf, 03 December 2006 - 22:22.

Postad 04 December 2006 - 17:07

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Är snickare själv så räkna på att väggen är 4 ggr 2,40 meter ca 10 kvadrat.
En dyr byggskiva kostar för konsumenten ca 100:- kvadraten.
Tar högst 2 timmar extra att förstärka på detta sätt. Alltså, allt över 2000:- är ocker.

De är väl inte så ###### dyrt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.