Japp jag kan intyga att det låter lika. Det är en fråga om hur stort rum du har och hur högt du vill spela... Mina kollegor har byggt med XXLS12 plus slav och jag med XLS10" med slav. Det är samma karaktär på ljudet. Mycket effekt i steget är inte heller fel... Blir härligt dynamiskt då...
Kan inte beskriva ljudet eftersom det bara blir fel... det är en bra bas. Den har en låg distortion... (i subbappliktaionen...)
Jag skulle inte bygga som han.
1: Tätning är allt! Hans låda läcker som ett såll genom steget. I alla fall har inte jag hittat ett steg som är lufttätt. Luftläckage förstör ljudet. (det snor inte bara effekt)
2: Hålen är sannorlikt för små. De kommer att påverka trycket i lådan... Jag hade sågat upp istället för att ta en hålsåg. och rundat kanten... (så som han gjorde på utsidan). Stagningen får inte störa mer än nödvändigt. Man måste avväga hur mycket stagning och hur mycket plats man kan offra. Luften SKALL flöda utan dämpning/strypning mellan ABR och bas. (I basreflexfallet är det mellan bas och rör)
Han borde fundera lite på sina mätningar av T/S parameterar... Att Le och Qms skulle skillja så mycket gör att man misstror resten... Men visserligen är de ganska lika Peerless i övrigt... Men skulle inte använda hans i alla fall...
Tyvärr har han fel med Le... En långslagig bas behöver den ÄNNU mera för att man skall kunna simulera den korrekt... Men tyvärr stödjer inte de flesta lite enklare programen denna typ av simulering. Så i praktiken har han rätt. Det hade inte hjälpt honom om han hade mätt upp en korrekt Le...
Redigerat av GrodanB, 09 November 2006 - 16:02.