Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony STR-DB798, "PROTECT"-mode

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2006 - 15:24

swayze
  • swayze
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hejsan.

Har ett problem med min 3 veckor gamla förstärkare, Sony STR-DB798.
Spelade på relativt högt här hemma när den helt plötsligt slutade spela och det kom upp "PROTECT" i displayen, sedan stängde den av sig. Gick och kände på den och den var ganska varm, så jag fortsatte fixa med det jag höll på med innan jag startade den igen, för att låta den svalna.

Till problemet, så fort jag startar den igen kommer PROTECT upp igen och den stänger av sig. Sökte lite och fann att det oftast beror på tre saker:

- värme, vilket jag avfärdar då den fått svalna.
- högtalarkabelkortslutning, har provat att dra ut kablarna, samma grej fortfarande.
- någon bränd komponent, visserligen luktar det lite varm förstärkare här, men inte bränt.

Har provat att dra ut elkabeln och återställa den, men funkar inte heller.
Någon som varit med om liknande eller hört om någon lösning?

Tack på förhand.
MVH
Anders

Postad 08 December 2006 - 19:58

swayze
  • swayze
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hejsan, drar liv i den här gamla tråden istället för att skapa en ny..

För att uppdatera er; lämnade in stärkaren på garanti och fick den reparerad. 7 delar bytta varav ett var baksurroundslutsteg, vilket var skumt eftersom jag aldrig haft baksurround inkopplade, äger inte ens några.

Skönt tänkte jag, då funkar den igen då!
Men icke.. tog en vecka, sen gick skiten sönder igen.

Nu är det nya problemet att stället jag reparerade den hos sa att de inte tänker laga den igen om jag kommer in med samma fel, vilket såklart är fel av dem, men ändå.

Borde inte det här vara ett fabriksfel eftersom jag inte gjort ngåot fel med den?

MVH
Anders

EDIT: stavfel.

Redigerat av swayze, 08 December 2006 - 19:59.

Postad 08 December 2006 - 22:19

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Det låter ju nästan som om du fått en begagnad stärkare som nån lämnat in på garantin.

Postad 11 December 2006 - 15:23

swayze
  • swayze
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Vore ju tråkigt om det visade sig vara så.

Iaf, har varit i kontakt med försäljaren, har blivit ombedd att ringa och prata med reparatören igen, så ska de kolla på den och så märker man vad som händer därefter. Lät iaf på försäljaren som att det inte var mitt fel, vilket det inte är heller.. :blink:

Postad 13 December 2006 - 22:50

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Har du en subwoofer inkopplad, provat att koppla ur den?

Postad 14 December 2006 - 08:23

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Har själv varit med en och annan "protect"-fadäs... efter mycket spelande på och över gränsen för vad dessa i rimlighetens namn rätt "begränsade" kraftresurser i form av surroundreceivers klarar av.
Högtalarlast och volym/effektuttag har betydelse, men om du har den placerad så den får otillräcklig ventilation så är det ett problem som gör det hela än värre. Då klipper den långt tidigare.
Värme är obra... (vet att du skrev att det inte var ett värmeproblem, men ville poängtera att ventilationen är viktig =)

Postad 22 December 2006 - 16:55

swayze
  • swayze
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Nu står den här igen och ser ståtlig ut bredvid mig, men vågar inte koppla in högtalarna förrän jag fått lite information från Fynda. Denna gången var det nämligen vänsterfronten som pajat, så jag mailade dem om det. Får se vad som händer, om den byts ut eller sådant.

Ingen subba inkopplad någon av gångerna, endast fronthögtalare. Tidigare kört på 8 ohm, men det ska högtalarna klara av så. Ventilationen inget problem nej, andra gången den smällde hade jag faktiskt balkongdörren öppen och det kändes som typ 12 grader i lägenheten. ;)

Musiken spelades aldrig överdrivet, den volymen skulle nog tom en klockradio klara av 24/7. :P

God Jul!

Postad 22 December 2006 - 17:08

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har samma problem (se min XTZ- tråd lite längre ned). Spelar aldrig på hög volym (den står i regel på -19.5) och helt plötsligt stack den iväg till +30 och sedan PROTECT...Kan något bara lägga av sådär alltså?

Hoppas det löser sig för dig!

Postad 28 December 2006 - 14:13

Unregistered9635b34e
  • Unregistered9635b34e
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har den förstärkaren och enda gången jag haft det problemet var när högtalarkablarna var slarvigt inkopplade. Så ett tips är att du provar byta kablage helt och hållet.

Postad 02 January 2007 - 12:25

swayze
  • swayze
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har den förstärkaren och enda gången jag haft det problemet var när högtalarkablarna var slarvigt inkopplade. Så ett tips är att du provar byta kablage helt och hållet.

<{POST_SNAPBACK}>

Får prova det, tack för tipset!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.