Kylskåpet läcker! Hjälp!
19 svar till detta ämne
Postad 18 November 2006 - 21:04
Unregistered419b94f0
-
Unregistered419b94f0
-
Lärjunge
-
-
481 inlägg
Hejsan
Nu har oturen varit framme o jag är miserabel o hjälplös.
Har åkt 65 mil för att köpa ett kompi kyl/frys av märket ElektroHelios Kf 3429 från 2001.
Den såg välvårdad av fin ut så vi slog till.
Väl hemma utanför min hemdörr kom jag emot något (ser ut som koppar) rör vikt uppåt och tillstrypt som en (dead end). Den går ifrån kompressorn. Tror att det är två kompressorer.
Det läckte ut nåt som käns o luktar som någon olja.
Vad gör man?
Går det att laga?
Får man löda i detta röret och går det att fylla på oljan?
Eller, kan det vara nå annan vätska?
Tacksam för alla tips!!!
Postad 18 November 2006 - 21:11
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Du får nästan skriva så man förstår dig lite bättre. Du köpte en kyl/frys begagnad? Hur mycket gav du för den?
Postad 18 November 2006 - 21:43
Unregistered419b94f0
-
Unregistered419b94f0
-
Lärjunge
-
-
481 inlägg
2000 kr.
Jag lyckades komma emot ett rör som leder ifrån kompressorn.
Det droppade ut oljeaktig vätska ur den.
Känns mer som olja än köld medel.
Går det att rädda, har inte lust att kasta skiten precis när jag köpt den.
Hoppas att det är lättare nu att förstå?
Postad 18 November 2006 - 21:46
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
2000 kr.
Jag lyckades komma emot ett rör som leder ifrån kompressorn. Det droppade ut oljeaktig vätska ur den. Känns mer som olja än köld medel. Går det att rädda, har inte lust att kasta skiten precis när jag köpt den. Hoppas att det är lättare nu att förstå?
<{POST_SNAPBACK}>
Mycket lättare att förstå. Ta kontakt med någon firma i början på veckan och be dom skicka en tekniker till dig för att ta en koll men var beredd på att lägga i alla fall en tusing på reparationen.
Postad 18 November 2006 - 21:47
Unregistered419b94f0
-
Unregistered419b94f0
-
Lärjunge
-
-
481 inlägg
Tyckte också det från början.
Sen kände jag på vätskan och det luktade o kändes olja, helt enkelt.
Vet inte hur köldmedel känns, men är det inte i gasform?
Läste i instruktionsboken att det ska finnas nån slags olja i kompresson som smörjer den.
Därför misstänkte jag att det var olja.
Postad 18 November 2006 - 22:23
Unregistered419b94f0
-
Unregistered419b94f0
-
Lärjunge
-
-
481 inlägg
En tusing ´kan jag väll gå med på.
Tänkte så man slipper byta hela kompressorn o så.
Orkar inte bära kylskåp upp o ner längre, hehe.
Postad 19 November 2006 - 11:57
Unregistered419b94f0
-
Unregistered419b94f0
-
Lärjunge
-
-
481 inlägg
tja
Good news, endå så länge!!!!
Det gick jättebra att löda ihop röret.
Jag har startat igång den och nu återstår det bara att se om den kyler eller behövs det påfyllning!
Postad 19 November 2006 - 12:34
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1469 inlägg
Om det nu har runnit ut olja som var till för att smörja kompressorn kanske den inte mår så bra av att du startat den. Ganska dumt att köra igång kylen innan en tekniker tittat på den.
Postad 19 November 2006 - 15:29
Unregistered419b94f0
-
Unregistered419b94f0
-
Lärjunge
-
-
481 inlägg
tja
too late!!!
nu har den stått på hel morgon, No probbs!!!!
Postad 19 November 2006 - 15:45
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Hejsan
Nu har oturen varit framme o jag är miserabel o hjälplös. Har åkt 65 mil för att köpa ett kompi kyl/frys av märket ElektroHelios Kf 3429 från 2001. Den såg välvårdad av fin ut så vi slog till. Väl hemma utanför min hemdörr kom jag emot något (ser ut som koppar) rör vikt uppåt och tillstrypt som en (dead end). Den går ifrån kompressorn. Tror att det är två kompressorer. Det läckte ut nåt som käns o luktar som någon olja.
Vad gör man? Går det att laga? Får man löda i detta röret och går det att fylla på oljan? Eller, kan det vara nå annan vätska?
Tacksam för alla tips!!! <{POST_SNAPBACK}>
Beroende vilket av dom två rören (smala/tunna eller det ngt tjockare/bredare) som läckt, så är det påfyllningsröret på antingen trycksidan eller sugsidan. Trycksidan är det ngt grövre. Och om det varit läckage på något av rören så behöver det fyllas i kylmedia till rätt mängd. En sökning (dock ej helt tillförlitlig) på google ger en hint om att kylmediat i ditt skåp är R600, vilket du isf kan få bekräftat eller ej på en dekal inuti kylskåpet och på en märkning på kompressorn. http://www.kinseher-...log_detail.htmlR600 skåp brukar ha klämda rör pga kylmediat, medans ex gamla R134a är betydligt mindre brandfarligt. Ta kontakt med en kylfirma för påfyllnad och rep av skåp. Och som vanligt... slå inte igång kyl/frysskåpet om det transporterats liggande med annat än att skåpet haft tid att låta kompressoroljan rinna tillbaka till kompressorn. På baksidan ser man enkelt hur rören är dragna och då kan man enkelt lägga skåpet på rätt sida, så oljan stannar kvar i kompressorn. Mvh Passerati
Redigerat av Unregistered1041101d, 19 November 2006 - 15:53.
Postad 19 November 2006 - 15:51
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Sen kände jag på vätskan och det luktade o kändes olja, helt enkelt. Vet inte hur köldmedel känns, men är det inte i gasform? <{POST_SNAPBACK}>
Köldmedel varken luktar eller syns, med annat än att man får fylla i flourcerande pigment i köldmediat för att kunna se ex en ev läcka med en UV-lampa. Köldmediat har både gas och "vätskeform", därav fungerar kylprocessen. Mvh Passerati
Postad 20 November 2006 - 01:15
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Sen kände jag på vätskan och det luktade o kändes olja, helt enkelt. Vet inte hur köldmedel känns, men är det inte i gasform? <{POST_SNAPBACK}> Köldmedel varken luktar eller syns, med annat än att man får fylla i flourcerande pigment i köldmediat för att kunna se ex en ev läcka med en UV-lampa.
Köldmediat har både gas och "vätskeform", därav fungerar kylprocessen.
Mvh Passerati
<{POST_SNAPBACK}>
Njaa, mediet är ju inte i gas- och vätskeform samtidigt. Beror på tryck och temperatur. Vid rumstemperatur och normalt lufttryck så är mediet i vätskeform.
Postad 20 November 2006 - 18:19
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Njaa, mediet är ju inte i gas- och vätskeform samtidigt. Beror på tryck och temperatur. Vid rumstemperatur och normalt lufttryck så är mediet i vätskeform. <{POST_SNAPBACK}>
För att ge ett så har / finns ex H2O i både fast form, vätskeform och gasform... kanske uttryckte mig lite opedagogiskt sist men ni fattar poängen. Mvh Passerati
Redigerat av Unregistered1041101d, 20 November 2006 - 18:20.
Postad 20 November 2006 - 23:25
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Ehh... visst, så gott som alla ämnen/material (t ex etanol, glas, svavel, amoniak, titan, sten, nylon etc etc etc) kan förekomma som fast, flytande eller gas (finns fler faser, t ex plasma).
Men de uppträder bara i en av faserna vid en specifik temperatur och specifikt tryck.
Postad 20 November 2006 - 23:52
foose
-
foose
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
wow, vilka flashbacks man får ifrån kemin i gymnasiet nu
sorry for OT
Redigerat av foose, 20 November 2006 - 23:53.
Postad 21 November 2006 - 10:28
Unregistered662e8354
-
Unregistered662e8354
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Det röret som stack ut ifrån kompressorn som du nämnde var ihopklämt är ett s.k service uttag, om nu en kyltekniker skulle komma så kan man löda dit en s.k scraderventil(som en bilventil), för att kunna kolla sugtryck, vakumsuga, provtrycka, ev. fylla på med mer köldmedium.
Har svårt att tänka mig att kyl/frysen fungerar som den ska efter att endast ha lött igen revan, först å främst så pyser ju övertrycket ut dvs köldmediumet efter som oljan följer med ut i systemet så rinner den med ut dels ifrån kompressorn samt ifrån rören ovan.
Om nu inte kyl/frysen var överfylld så övergår vätskan i gasform vid läckaget, inte många gram som behövs för en kyl, frys.Trycket gör ju med att gastrycket drar ur oljan ifrån kompressorn.
Som jag ser det så är det inte lönt att anlita en kyltekniker för att fixa ett beg, kylskåp kommer att kosta lika mycket som att köpa ett annat liknande beg. skåp ev. helt nytt.
Så här skulle en tekniker göra i ditt fall, först löda dit ett scraderuttag, sedan provtrycka för att kolla att fler läckage inte finns, sedan vakumsuga(ta bort luft + fukt) för till sist fylla på med nytt köldmedium enligt anvisning på skåpet, ev suga in lite mer olja.En timmes jobb minst + matrial vs. kostsamt, tro mig
EDIT- Glömde nämna att man kan inte löda ett slutet system helt tätt utan att ha öppet, oavsett om det inte "pyser" längre så höjs trycket när man "eldar" på, det löser man genom att ta bort själva ventilnålen när man löder  finns alltid kvar lite lite köldmedium kvar i oljan med..
Redigerat av Unregistered662e8354, 21 November 2006 - 10:36.
Postad 24 November 2006 - 14:24
Unregistered1189725b
-
Unregistered1189725b
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
ja inte kan skåpet fungera utan att ha fyllt på köld medium först. då trycket på sugsidan ligger på ca 2 bars övertryck vid drift med r 134a ungefär .. och att löda när det är köld medium kvar är ju inte så smart kanske, då det blir (forsen)?gas, "stridsgas", vid öppen låga fast nu var ju skåpet tomt iofs  gammal olja och köldmedium brukar lukta kattpiss typ, sug sidan är den grövre av de två rören från kompressorn lätt o kolla, den kalla e sug och den varma är hetgas röret ca: 60C sen efter kondensorn har du vätske ledningen ca 25C ? mot förångaren och efter den kommer sugledningen ca 3 C mot kompressorn igen. sen har du även ett service uttag precis som alpha_28 skrev som går in på sugsidan av kompressorn..
Mvh
Postad 25 November 2006 - 20:01
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
...och att löda när det är köld medium kvar är ju inte så smart kanske, då det blir (forsen)?gas, "stridsgas", vid öppen låga... <{POST_SNAPBACK}>
Nej då, när man förseglar systemet dvs hårdlöder ihop sista röret efter att man fyllt upp systemet med köldmedium, så sätter man en avsett typ av svets/klämtång som tätar röret före tänkt svetspunkt, enkelt förklarat. Och en sån där ventil är egentligen bara ännu en risk för att få läckage. Bättre att ta till lite extra rörlängd, löda ihop och använda punkteringstång vid ev senare behov. Mvh Passerati
Redigerat av Unregistered1041101d, 25 November 2006 - 20:02.
Postad 26 November 2006 - 16:59
Unregistered662e8354
-
Unregistered662e8354
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
...och att löda när det är köld medium kvar är ju inte så smart kanske, då det blir (forsen)?gas, "stridsgas", vid öppen låga... <{POST_SNAPBACK}> Nej då, när man förseglar systemet dvs hårdlöder ihop sista röret efter att man fyllt upp systemet med köldmedium, så sätter man en avsett typ av svets/klämtång som tätar röret före tänkt svetspunkt, enkelt förklarat.
Och en sån där ventil är egentligen bara ännu en risk för att få läckage. Bättre att ta till lite extra rörlängd, löda ihop och använda punkteringstång vid ev senare behov.
Mvh Passerati
<{POST_SNAPBACK}>
Sant det du säger passerati, men det är himla bra om det finns ett uttag om man nu skulle behöva åtgjärda något längre fram, tänker då mer på resturang kyl/ frys skåp. svårt att få en punkteringsventil att vara tät om man måste "koppla upp sig", just kyl/frysskåp är ju rätt så känsliga vad gäller fyllnadsmängden. Vet inte om jag har fel men just R-134a är ju en HFC gas har för mig att HCFC samt CFC bildar den stickande doften(stridsgas)..men iof så innehåller ju 134an en hel del olika gaser.  EDIT- HCF kanske det skulle varit(har förträngt en del
Redigerat av Unregistered662e8354, 26 November 2006 - 17:04.
Postad 26 November 2006 - 21:32
Unregistered1189725b
-
Unregistered1189725b
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hehe ja man e ju gammal o senil,, även jag  det heter HFC om man ska vara petig o R12 heter CFC o R22 heter HCFC Ang strids gasen vet jag inte heller men svårt som fan e det o andas när man löder med lite "övertryck" iaf, fast då e det ju lite oljedimma o skit som kommer med ut..
Mvh
Redigerat av Unregistered1189725b, 26 November 2006 - 21:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|