Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Easy Cover

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2006 - 15:23

Unregistered6a9c8577
  • Unregistered6a9c8577
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hört såväl positiva som negativa erfarenheter av easycover (täckningstapet). Tänkte därför klara ut lite frågetecken som jag har.

1. Hur blir det med kanterna, spacklar man dom eller försvinner dom av sig själv?
2. Hur blir underlaget? Blir det plant och snyggt eller är det som vilken väv som helst? = Mönster
3. Är det svårt att sätta upp? Hört att det ska vara ganska tjockt?

Nån som har nån bild på resultatet?

Tacksam för hjälp
/Novis

Postad 19 November 2006 - 19:19

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Hejsan.

1. Man sätter kant i kant och och skarven blir efter målning i princip osynlig. Visst syns den om man granskar väggen, men vad gör det.

2. Det blir en ganska jämn yta som är bra att måla på, dock rekommedrerar jag att du grundmålar med någon billig skitfärg, för den suger bra i början.

3. Visst är den lite bökig att sätta upp, limma både på väggen och på väven så att det greppar bättre. Detta är ju trots att mycket smidigare än att bredspackla eller smälla upp renoverigsgips.

case

Postad 19 November 2006 - 19:32

Unregistered6a9c8577
  • Unregistered6a9c8577
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack för svaren case! :o

Postad 19 November 2006 - 23:02

Daniel Lidén
  • Daniel Lidén
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Min erfarenhet är att det går åt en enorm mängd lim till Easycover. Jag lade ned lika mycket pengar på limmet som på tapeten. Dessutom måste man spackla skarvarna om man inte är väldigt duktig på att tapetsera. Sätter man våderna kant i kant så kryper de lite när de torkar vilket resulterar i en liten försänkning.

Om jag vetat detta innan jag satte upp Easycover så hade jag satt upp renoveringsgips i det rummet med. Gipset är jobbigare att få upp men det kostar marginellt mer och blir mycket bättre.

Postad 19 November 2006 - 23:53

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att det går åt en enorm mängd lim till Easycover. Jag lade ned lika mycket pengar på limmet som på tapeten. Dessutom måste man spackla skarvarna om man inte är väldigt duktig på att tapetsera. Sätter man våderna kant i kant så kryper de lite när de torkar vilket resulterar i en liten försänkning.

Om jag vetat detta innan jag satte upp Easycover så hade jag satt upp renoveringsgips i det rummet med. Gipset är jobbigare att få upp men det kostar marginellt mer och blir mycket bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upplevde inte alls Easy Covern på det viset. Jag har väldigt liten erfarenhet av att tapetsera, men mina skarvar får nog ses som perfekta. Hade inga problem med att det kröp efteråt. Det är inte så att du helt enkelt använde FÖR mycket lim?

case

Postad 20 November 2006 - 08:32

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag har också enbart positiva erfarenheter av easy up. Visst gick det åt rätt mycket lim, och ja - man får grundmåla med en skitfärg innan, för precis som föregående talare säger så suger det väldigt mycket i början. Jag hade dock inte heller några problem med krypning och skarvarna behövde jag inte spackla efteråt.

Postad 20 November 2006 - 09:52

Unregisteredeb2242da
  • Unregisteredeb2242da
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det går åt mycket lim men det går finfint att köra med vävlim extra från Byggmax för 50kr hinken.

Jag gjorde misstaget att spackla skarvarna och sen måla, det syns väldigt tydligt i rätt ljus då tapeten har rätt grov struktur men de spacklade ställena är släta. Gick runt problemet genom att dra ett tunt lager spackel över hela väggen.

Redigerat av Unregisteredeb2242da, 20 November 2006 - 09:52.

Postad 20 November 2006 - 19:21

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Min målare skrattade bara åt mig när jag sa att jag hade köpt EasyCover för ca 2500:- till vardagsrummet, sen bredspacklade hon lika stor yta på 2 timmar (dubbel spackling) och det kostade ca 800:- i material och 500:- svart arbetskostnad och resultatet blev perfekt.

Postad 21 November 2006 - 00:28

Unregistered6a9c8577
  • Unregistered6a9c8577
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Fick bli bredspackling! Sen om jag är lika duktig som din hantverkare AndersW, det återstår att se :)

Postad 21 November 2006 - 10:13

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Min målare skrattade bara åt mig när jag sa att jag hade köpt EasyCover för ca 2500:- till vardagsrummet, sen bredspacklade hon lika stor yta på 2 timmar (dubbel spackling) och det kostade ca 800:- i material och 500:- svart arbetskostnad och resultatet blev perfekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle man göra det själv så hade så hade man aldrig blivit färdig. Då är det billigt med Easy Cover. :D :P :o

case

Postad 21 November 2006 - 11:09

Rackarn
  • Rackarn
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Alltså spackla istället, det är ju inte ens svårt, slipa ner de värsta ojämnheterna först, sen spacklar du 2-3 gånger så tunt du bara kan(och slipar mellan varje förstås) Då kommer det bli bra. Svårare är det inte. Skillnaden mellan dig och en målare är att det tar kanske 6 timmar för dig och 2 timmar för en målare, dock blir resultatet bättre i de flesta fall om man gör det själv.

Postad 21 November 2006 - 14:32

baxman1
  • baxman1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Till EasyCover skall man använda tapetklister för våtrum, suger bra mycket bättre än vävlim.
Tyvärr är det dyrare men arbetet blir ack så mycket lättare.

Postad 22 November 2006 - 15:22

Unregistered11545d59
  • Unregistered11545d59
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Till EasyCover skall man använda tapetklister för våtrum, suger bra mycket bättre än vävlim.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte precis skriva det!

Använder man våtrumslim är det ju bara att kladda på.
Först rollar man på rikligt på väggen ( och jag brukar kladda lite på den kanten på våden som ska sitta mot taket).
Sätter man kant mot kant blir hur bra som helst.
Lite färg & sen är det klart.

(Kompisen och jag målade tak, rev ner tapeter, kletade upp EasyCover och målade på 2 kvällar. Det hade vi inte hunnit om spackel hade varit inblandat. Kanske ska tillägga att ingen av oss har någon rutin på att måla..)

Postad 22 November 2006 - 16:25

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Behövs inte, testade med sådant lim först och det funkade kanon, men sen köpte jag fem liter lim på byggmax för 50kr, funkade minst lika bra, man ser ingen skillnad iaf. Sen att minna skarvar inte blev perfekta är en annan sak, men det fixades med spackel och färg.

Postad 24 November 2006 - 19:42

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle man göra det själv så hade så hade man aldrig blivit färdig. Då är det billigt med Easy Cover. :blink: :o :D

case

<{POST_SNAPBACK}>

Sovrummet bredspacklades faktiskt men det lät jag tjejen göra, det blir så mycket enklare då ;)
Hon gjorde det riktigt bra och det tog henne ungefär 3 timmar allt som allt, liiiite mindre än vardagsrummet dock :huh: Det är slipningen som är värst tycker jag...

Postad 10 September 2007 - 20:35

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej

Jag har börjat att riva ner all lös tapet och slipat ner alla skarvar. På vissa ställen har jag lyckats
att riva bort nästan all tapet då den satt väldigt dåligt medan på andra ställen endast lite.
Måste man spackla bort alla ojämnheter så att väggen är hyfsat jämn innan man går på Easy Cover?

Redigerat av firre, 10 September 2007 - 20:44.

Postad 10 September 2007 - 23:17

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag hade försök få ner all tapet, testa med blomspruta och skrapa med en relativt smal spackel efter några minuter. Eventuellt får du spruta på vatten flera gånger. Om det inte går att få bort all tapet spackla så att det blir hyfsat jämnt innan du sätter upp Easy Cover.

Postad 11 September 2007 - 22:38

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Tack Lydén för ditt svar.

Postad 29 September 2007 - 23:05

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jag hade försök få ner all tapet, testa med blomspruta och skrapa med en relativt smal spackel efter några minuter. Eventuellt får du spruta på vatten flera gånger. Om det inte går att få bort all tapet spackla så att det blir hyfsat jämnt innan du sätter upp Easy Cover.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inga problem med att få upp Easy Covern på väggen men tyvärr lade jag ner för lite arbete på att fixa till alla ojämnheter. Jag fick höra att jag var för noggrann och att Easy Covern skulle fixa det. Men med grundfärg och lite släpljus kan jag konstatera att något måste göras åt väggarna :) Det är svårt att säga hur mycket av ojämnheterna som kommer att synas när rummet är möblerat? Frågan är bara om man vill chansa eller fixa till det medan man ändå håller på?

Postad 08 October 2007 - 20:21

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inga problem med att få upp Easy Covern på väggen men tyvärr lade jag ner för lite arbete på att fixa till alla ojämnheter. Jag fick höra att jag var för noggrann och att Easy Covern skulle fixa det. Men med grundfärg och lite släpljus kan jag konstatera att något måste göras åt väggarna :D Det är svårt att säga hur mycket av ojämnheterna som kommer att synas när rummet är möblerat? Frågan är bara om man vill chansa eller fixa till det medan man ändå håller på?

<{POST_SNAPBACK}>

Hur stora ojämnheter har du? Jag håller på att riva tapet i sovrummet nu, men det kommer ta alldeles för lång tid att riva ner allt då det sitter som berget och sedan bredspackla allt.

Mitt problem är att hela väggen är full av "ludd" där jag rivit tapeten, dvs lim och baksidan av tapeten som sitter kvar. Det går ju inte att spackla på, det reser sig, bubblar och gör fula spår i spacklet. Därför funderar jag nu på easy cover på skiten. Det diffar väl nån/några milimeter mellan mellan ojämnheterna. Detta tar för lång tid och tär på hela vardagen. Har jobb, barn, hushåll att sköta också :). Trodde inte det skulle ta sån tid med underarbetet.

Syns det genom easy cover?

Redigerat av j., 08 October 2007 - 20:23.

Postad 08 October 2007 - 20:22

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
hmm, dubbel..

Redigerat av j., 08 October 2007 - 20:23.

Postad 08 October 2007 - 23:25

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Ja det kommer att synas om det rör sig om millimetrar. Tyvärr är det så att underarbetet är 90% av jobbet. Det är även en risk att det inte fäster så bra om du har tapetludd kvar.

Håller själv på att renovera kök och vardagsrum. Vi började 14 april dvs snart 6 månader utan kök!

Postad 20 November 2007 - 19:48

grayhat
  • grayhat
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nån som vet vad en rulle Easy Cover kostar ? tänkte köra den billigaste varianten

Postad 21 November 2007 - 12:00

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Jag har målat direkt på tapeter hemma efter digert underarbete. Fungerade riktigt bra men nu har vi trots det funderingar på att sätta upp easy cover innan ny målning. Funkar det att limma direkt på färgen elelr kommer det att strula till allt?

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 21 November 2007 - 12:01.

Postad 11 December 2007 - 16:51

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inga problem med att få upp Easy Covern på väggen men tyvärr lade jag ner för lite arbete på att fixa till alla ojämnheter. Jag fick höra att jag var för noggrann och att Easy Covern skulle fixa det. Men med grundfärg och lite släpljus kan jag konstatera att något måste göras åt väggarna :) Det är svårt att säga hur mycket av ojämnheterna som kommer att synas när rummet är möblerat? Frågan är bara om man vill chansa eller fixa till det medan man ändå håller på?

<{POST_SNAPBACK}>

Hur stora ojämnheter har du? Jag håller på att riva tapet i sovrummet nu, men det kommer ta alldeles för lång tid att riva ner allt då det sitter som berget och sedan bredspackla allt.

Mitt problem är att hela väggen är full av "ludd" där jag rivit tapeten, dvs lim och baksidan av tapeten som sitter kvar. Det går ju inte att spackla på, det reser sig, bubblar och gör fula spår i spacklet. Därför funderar jag nu på easy cover på skiten. Det diffar väl nån/några milimeter mellan mellan ojämnheterna. Detta tar för lång tid och tär på hela vardagen. Har jobb, barn, hushåll att sköta också :P. Trodde inte det skulle ta sån tid med underarbetet.

Syns det genom easy cover?

EASY COVER ÄR INTE SPACKEL PÅ RULLE, SOM MÅNGA AV VÅRA KUNDER VILL TRO (VI SÄLJER ÄVEN ÅTERSTÄLLAREN, EN BÄTTRE VARIANT MEN HELLER INTE DET SPACKEL PÅ RULLE) . förlåt dom stora bokstäverna, såg det nu, men orka inte skriva om) underlaget skall vara "jämnt ojämt" tex att jämna till en glasfiberväv, inte när man rivit i en massa tapeter och inte får någon orning på det.

ja ett våtrumslim skall de va...

mvh

Postad 02 January 2008 - 14:00

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag har enbart goda erfarenheter av EasyCover. I vårt första hus som vi hade för 1 år sedan renoverade vi köket med EasyCover och det gick som på räls.

Jag fick en trea i träslöjd och anser mig vara medel-händig :)

Mot slutet var jag inte så jättenoga med att få vådarna så exakta motvarandra utan jag spackla istället vilket gav förvisso ett bra resultat men värt att tänka på är att den spacklade fogen blir blank medan EasyCovern i sig är lite ruggad.

Hörnor spacklades vilket gav ett bra resultat.

I huset som jag bor idag i snålade jag och körde med Cheapys EasyCover alternativ, vilket sägs vara samma som säljs på ByggMax. Klart sämre och framför allt tunnare och inte lika förlåtande som EasyCover, men den har ingen glasfiber i sig vilket gör att man inte kliar ihjäl sig som med EasyCover.

Nu till sommaren blir det nytt hus! 350kvm 70-tals villa med sjögrästapeter!!! Jag mår redan illa ;)

Postad 02 January 2008 - 19:24

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0

...350kvm 70-tals villa med sjögrästapeter!!! Jag mår redan illa :)

Du behöver inte göra sushi på allt sjögräs.. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.