Riva ner tapeter
42 svar till detta ämne
Postad 19 November 2006 - 18:43
Unregistered6a9c8577
-
Unregistered6a9c8577
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ny fråga från en nybörjare
Funderar på att köpa en sån här tapetborttagare med ånga för att riva ner tapeterna i sovrummet (sitter bara ett lager), så några frågor:
1. Funkar dom här maskinerna bra, eller finns det något bättre sätt?
2. Går de bra å spackla kanter och skruvar för att sen måla direkt på gipsskivorna under? (förutsatt att man får bort alla tapeter)
eller måste man bredspackla hela gipsskivan också?
/Joel
Redigerat av Unregistered6a9c8577, 19 November 2006 - 19:06.
Postad 19 November 2006 - 19:15
Unregistered320924cc
-
Unregistered320924cc
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
2. Sätt målarremsa på alla skarvar och spackla därefter minst två ggr. Gärna tre.
Därefter kan du måla direkt på gipset, men för att vara på den säkra sidan bör du sätta Microlit eller nått liknande på gipset innan du målar. Microlit är en sorts hlet slät glasfiberväv som limmas fast.
Obs, det går åt ordentligt mycket med lim.
Postad 19 November 2006 - 19:34
Unregistered6a9c8577
-
Unregistered6a9c8577
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Vad har microliten för funktion? Ta bort ojämnheter?
Går det att köra utan eller är det ett måste?
Den ger inget mönster eller skarvar från sig?
/Joel
Postad 19 November 2006 - 22:06
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Vad har microliten för funktion? Ta bort ojämnheter? Går det att köra utan eller är det ett måste? Den ger inget mönster eller skarvar från sig?
/Joel
<{POST_SNAPBACK}>
Microliten har samma egenskaper som Easy Cover fast den är tunnare, själv tycker jag det är onödigt att sätta upp en sådan om du har en ren gipsskiva att måla på. Microliten är ett bättre val om man har en trist tapet med skador och spacklade hål. Du får du en bra ytan att måla mot. case
Postad 19 November 2006 - 22:37
Unregistered6a9c8577
-
Unregistered6a9c8577
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
case
Tack för bra svar, jag testar att spackla gipskivorna och måla direkt på de (förutsatt att jag får ner hela tapeterna först)
Återkommer med resultat!
Postad 20 November 2006 - 09:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Ny fråga från en nybörjare 
Funderar på att köpa en sån här tapetborttagare med ånga för att riva ner tapeterna i sovrummet (sitter bara ett lager), så några frågor:
1. Funkar dom här maskinerna bra, eller finns det något bättre sätt? 2. Går de bra å spackla kanter och skruvar för att sen måla direkt på gipsskivorna under? (förutsatt att man får bort alla tapeter)
eller måste man bredspackla hela gipsskivan också?
/Joel
<{POST_SNAPBACK}>
1. De funkar bra OM du får ett bra ex. Det är många uthyrare som slutat med dessa eftersom de krånglar så mycket. 2. Ja Dock tycker jag det är dumt att ånga bort tapeter på gips. I synnerhet om du ska sätta microlit. Då är det betydligt enklare och säkrare att tslipa ner de gamla tapetskravarna och sätta microliten på gamla tapeterna. Varför ska dessa bort?
Postad 20 November 2006 - 14:02
Unregistered6a9c8577
-
Unregistered6a9c8577
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Helst vill jag inte upp med någon microlit alls, och eftersom det bara sitter ett tapetlager på de relativt nyuppsatta gipsskivorna så vill jag på så vis få ner tapeterna för att sen spackla gipsen och få ett bra underlag att måla på.
Microlit är säkert bra att måla på också, men det blir väl ett visst mönster, precis som all annan väv + merarbete. Så enklast för mig är att ånga bort tapeten och måla direkt på gipset. eller?
/Joel
Postad 20 November 2006 - 16:18
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Varför ta ner tapeterna osf att jobba direkt på tapeten? Är det mönstrat eller bland yta eller? Tycker fortfarande det är synd att ånga gips om man kan undvika.
Postad 20 November 2006 - 16:39
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Det spackel och sådan täcktapet kräver mycket mindre färg än rena gipsväggar.
Postad 20 November 2006 - 19:27
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Betydligt tåligare med väv än gips ...
Postad 21 November 2006 - 00:27
Unregistered6a9c8577
-
Unregistered6a9c8577
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
hifisnubbenDet är mönstrad tapet så det blir inget bra av att bara spackla skarvarna. Sedan är det bara ett lager tapet intill gipsen, så det går relativt smidigt att ånga bort. TrineoPengar till färg har jag, men inte ork med täcktapet.. hifisnubbenÄr ju ett vanligt lägenhetshus? Suttit där sen 40-talet, så några "sättningar" lär det inte bli. Vilken annan form av slitage kan en vägg utsättas för som microlit klarar bättre? Har förövrigt lyckats ånga bort all tapet nu och det ser mycket lovande ut. Givetvis var gipset redan spacklat så det behövs nog inte så mkt mer förarbete innan jag kan börja måla nu
Redigerat av Unregistered6a9c8577, 21 November 2006 - 00:52.
Postad 21 November 2006 - 08:58
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
hifisnubben Det är mönstrad tapet så det blir inget bra av att bara spackla skarvarna. Sedan är det bara ett lager tapet intill gipsen, så det går relativt smidigt att ånga bort.
<{POST_SNAPBACK}>
Aha - som djupt rotad i byggbranschen där stat/kommun, bygginspektörer, kontrollanter, levernatörer, seriösa byggare osv propagerar om och om igen för att skydda gips från fukt så känns det ämdå dumt att trycka in ånga .... Trineo Pengar till färg har jag, men inte ork med täcktapet..
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är om ångning går fortare än en rep-väv ... hifisnubben Är ju ett vanligt lägenhetshus? Suttit där sen 40-talet, så några "sättningar" lär det inte bli.
<{POST_SNAPBACK}> Gips på 40-talet. Ovanligt. hifisnubben Vilken annan form av slitage kan en vägg utsättas för som microlit klarar bättre?
<{POST_SNAPBACK}>
Stötar av bord, sängar, stolar, barn osv
Postad 21 November 2006 - 16:39
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jo, det har funnits ett tag, men jag visste inte att det var över 100 år i sverige. Har för mig att man i början bara importerade gips (från England?) fram till slutet av 40-talet och att man under den tiden i stort sett bara såg gips som akustikmaterial, dvs det var hyfsat ovanligt i princip fram till 60-talet ...
men jag kan minnas fel ... var trots allt ett tag sedan jag läste om sådant ...
Postad 21 November 2006 - 18:13
Unregistered6a9c8577
-
Unregistered6a9c8577
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
hifisnubbenGlömde tillägga att BRF-föreningen gjorde om vinden till etageutrymmen (jag har trappa från vardagsrummet upp till sovrummet) för c:a 10 år sedan. Där sitter det gips. Huset är från 40-talet så på "nedervåningen" fick det bli bredspackling.. Har nu ångat bort alla tapeter utan problem, blev inga "fuktskador" eller ojämnheter någonstans. Funderar fortf. på om de är värt att hänga på microlit på gipset innan vi börjar måla.. Tack för alla åsikter & synpunkter ni tillför, det känns som en hel vetenskap ibland Bilder kommer ikv  /Joel
Redigerat av Unregistered6a9c8577, 21 November 2006 - 18:21.
Postad 22 November 2006 - 01:16
Lydén
-
Lydén
-
Användare
-
-
176 inlägg
Jag har satt upp Easy Cover i nästan hela vårt hus (ca 20 rullar) och det har sparat mycket tid på slipning och spackling. Jag har ändå spacklat en del ojämnheter för att vara på den säkra sidan. På en ny gipvägg har jag bara spacklat, slipat (x3) och målat (x2) och det syns skillnad, det blir mycket bättre med Easy Cover.
Postad 22 November 2006 - 08:27
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
blev inga "fuktskador" eller ojämnheter någonstans
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet med gips är att det sällan syns ... i synnerhet inte direkt efter fukten trängt in. Problemen kommer med tiden ... Dock har det säkert med största sannolikhet gått bra ... om du inte har otur.
Postad 10 December 2006 - 00:55
danne63
-
danne63
-
Amatör
-
-
53 inlägg
har en tapet bortagare från jula som jag haft i 2,5 år funkar bra behållaren är på 3liter funkar faktiskt bra men det tar ju en stund gjorde nyss ett rum med 3 lager gammal tapet som jag ångade bort, man får tänka på att tex betong vägg suger ju mcket så att det är rekomenderat man målar väggen med typ billg vit färg så att betongen inte suger upp tapetklistret
Postad 01 June 2011 - 21:53
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Håller på att riva ner tapeter i sovrummet och det går väldigt enkelt, ligger endast en tapet på större delen av väggarna som tur är. Det blir kvar ett "lager" av papper från tapeten närmast väggen ovanpå betongputsen, jag har tänkt måla väggarna istället för att tapetsera.
Ska jag låta papperslagret ligga kvar eller slipa ner ända till betongputsen?
Postad 01 June 2011 - 22:15
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Håller på att riva ner tapeter i sovrummet och det går väldigt enkelt, ligger endast en tapet på större delen av väggarna som tur är. Det blir kvar ett "lager" av papper från tapeten närmast väggen ovanpå betongputsen, jag har tänkt måla väggarna istället för att tapetsera.
Ska jag låta papperslagret ligga kvar eller slipa ner ända till betongputsen?
Du skall ta ner all tapet! Du kan ta vatten och lite disk medel i ..blöt sedan i flera omgångar sedan så tar du bort tapeterna.. funkar också med tapetklister att blöta med... Eller så tar du patentfärg och målar ett lager och låter det torka till dagen efter.. Har du några blåser på tapeterna efter du målat patentfärgen så tar du bort dom.. sedan så bredspacklar du väggarna om du nu villl ha släta fina väggar. Eller vill du ha kvar strukturen av betongväggarna så gör du som jag skrev först. Blir mycket dyrare att göra i med att patentfärgen kostar en del.. Men om det stämmer som du säger att tapeterna släpper lätt så går det nog lätt att blöta ner med vatten eller klister. Men blöt i flera omgångar så att det fuktar igenom helt.
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 01 June 2011 - 22:16.
Postad 02 June 2011 - 12:16
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Du skall ta ner all tapet! Du kan ta vatten och lite disk medel i ..blöt sedan i flera omgångar sedan så tar du bort tapeterna.. funkar också med tapetklister att blöta med... Eller så tar du patentfärg och målar ett lager och låter det torka till dagen efter.. Har du några blåser på tapeterna efter du målat patentfärgen så tar du bort dom.. sedan så bredspacklar du väggarna om du nu villl ha släta fina väggar. Eller vill du ha kvar strukturen av betongväggarna så gör du som jag skrev först. Blir mycket dyrare att göra i med att patentfärgen kostar en del.. Men om det stämmer som du säger att tapeterna släpper lätt så går det nog lätt att blöta ner med vatten eller klister. Men blöt i flera omgångar så att det fuktar igenom helt.
Går det att slipa ner dom sista milimetrarna med slipmaskin eller är det en dålig idé? Några tips på hur jag enklast blötlägger annars?
Postad 02 June 2011 - 12:55
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Går det att slipa ner dom sista milimetrarna med slipmaskin eller är det en dålig idé? Några tips på hur jag enklast blötlägger annars?
Uppdatering: Testade lite snabbt att bara gnugga lite med en blöt trasa och tapeten lossnar nästan av sig självt, funderar på en ångmaskin eller vad dom kallas från Clas Ohlson. Någon med erfarenhet av sådana?
Postad 02 June 2011 - 17:33
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Uppdatering: Testade lite snabbt att bara gnugga lite med en blöt trasa och tapeten lossnar nästan av sig självt, funderar på en ångmaskin eller vad dom kallas från Clas Ohlson. Någon med erfarenhet av sådana?
Är det så lätt gör som jag sa.. lägg på med en plafondpensel ( Stor klisterpensel) rulle går också bra...var försiktig när du rullar och täck golvet med plast. gäller även om du lägger på med pensel.. vatten och kanske trägolv funkar inte så bra ihop Eller gör det med tapetklister... lägg på mycket klister på väggen och om du sedan vill så kan du ta någon täckplast och lägga på tapeterna och klistret för att förhindra att det torkar och avdustar.. lägger du på mycket och täcker väl hela rummet så kan du vänta tills dagen efter då har det garanterat blöt igen ett lager.Allså är inte värt att köpa och hålla på med ångare och liknade för ett eller ett par rum. Men testa att göra som jag skrev först och då gärna vatten med lite diskmedel i. Diskmedlet gör så att det inte avdusta lika snabbt... sedan blöt i många omgångar innan du börjar speka i det så det får chans att blöta igenom helt.Använd en liten spackel typ 10cm (Japanspackel) dom brukar var bra till detta då dom är rätt vassa. Gör du det andra som jag skrev så blir det lite mer kladdigt att hanskas med men funkar bra det med.. Har även provat rätt många gånger själv det här med ångmaskin.. då dock nog lite dyrare varianter av dom som säljs på clas olsson.( Är själv målare ) Dom funkar bra dom med.. fast det blir blöt och kladdigt av dom med och även dom släpper ifrån sig en hel del vatten har man sedan tjocka lager som skall tas ner så blir det ett j*vla värmade på samma ställe så skall man så och hålla i flera minuter på samma ställe... Men visst dom funkar dom med. Det här med att ta ner tapet är inget roligt jobb men det får man stå ut med.. eller så är det på med renoveringsgips så slipper man det jobbet iallafall med istället får man allt jobb med gips, el ,foder m.m ..... Lycka till
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 02 June 2011 - 17:58.
Postad 03 June 2011 - 12:13
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Är det så lätt gör som jag sa.. lägg på med en plafondpensel ( Stor klisterpensel) rulle går också bra...var försiktig när du rullar och täck golvet med plast. gäller även om du lägger på med pensel.. vatten och kanske trägolv funkar inte så bra ihop Eller gör det med tapetklister... lägg på mycket klister på väggen och om du sedan vill så kan du ta någon täckplast och lägga på tapeterna och klistret för att förhindra att det torkar och avdustar.. lägger du på mycket och täcker väl hela rummet så kan du vänta tills dagen efter då har det garanterat blöt igen ett lager.Allså är inte värt att köpa och hålla på med ångare och liknade för ett eller ett par rum. Men testa att göra som jag skrev först och då gärna vatten med lite diskmedel i. Diskmedlet gör så att det inte avdusta lika snabbt... sedan blöt i många omgångar innan du börjar speka i det så det får chans att blöta igenom helt.Använd en liten spackel typ 10cm (Japanspackel) dom brukar var bra till detta då dom är rätt vassa. Gör du det andra som jag skrev så blir det lite mer kladdigt att hanskas med men funkar bra det med.. Har även provat rätt många gånger själv det här med ångmaskin.. då dock nog lite dyrare varianter av dom som säljs på clas olsson.( Är själv målare ) Dom funkar bra dom med.. fast det blir blöt och kladdigt av dom med och även dom släpper ifrån sig en hel del vatten har man sedan tjocka lager som skall tas ner så blir det ett j*vla värmade på samma ställe så skall man så och hålla i flera minuter på samma ställe... Men visst dom funkar dom med. Det här med att ta ner tapet är inget roligt jobb men det får man stå ut med.. eller så är det på med renoveringsgips så slipper man det jobbet iallafall med istället får man allt jobb med gips, el ,foder m.m ..... Lycka till
Fick låna en "ångmaskin" och visst fungerar den rätt bra, men då har jag visserligen bara ett tunt lager med papper som suger upp princip allt vatten och nästan inget vatten hamnar på golvet. Något speciellt att tänka på nu när det är dags att bredspackla och måla? Drog dessutom ut två gamla plugg/skruv och det var dessvärre håll rakt igenom en gipsskiva, hur löser jag detta?
Postad 04 June 2011 - 22:49
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Orkar inte läsa alla svar men ånga skall man inte använda på gipsade väggar då det kan lösa upp pappen och förstöra gipset. Varför inte bara spackla alla hål och skarvar och slipa jämt och sen måla ? Inte märkvärdigare än så.
Postad 04 June 2011 - 22:52
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Orkar inte läsa alla svar men ånga skall man inte använda på gipsade väggar då det kan lösa upp pappen och förstöra gipset. Varför inte bara spackla alla hål och skarvar och slipa jämt och sen måla ? Inte märkvärdigare än så.
I mitt fall var det min plan från första början men när jag började ta bort skarvar och dylikt märkte jag att tapeten satt väldigt dåligt så jag drog ner den helt och hållet istället.
Postad 07 June 2011 - 13:25
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Har en fråga, har bredspacklat ett första varv och även slipat, resultatet är helt okej förutom vissa små "gropar"/insjunkningar. Det räcker väl nu att spackla igen dessa små gropar, eller måste jag bredspackla igen?
Postad 08 June 2011 - 20:06
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Har en fråga, har bredspacklat ett första varv och även slipat, resultatet är helt okej förutom vissa små "gropar"/insjunkningar. Det räcker väl nu att spackla igen dessa små gropar, eller måste jag bredspackla igen?
Gör så att du spacklar i det du ser nu.... sedan så går du ett varv efter du har grundat väggarna.. då träder allt fram som du missat.. så spacklar du i det igen och grundar på det du spacklat igen...sedan färdigstrykning
Postad 08 June 2011 - 20:32
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Gör så att du spacklar i det du ser nu.... sedan så går du ett varv efter du har grundat väggarna.. då träder allt fram som du missat.. så spacklar du i det igen och grundar på det du spacklat igen...sedan färdigstrykning
Något sådant jag håller på med just nu, tycker dock vägghörnen är lite knöliga att få till, några tips?
Postad 08 June 2011 - 21:04
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
För det första.. Var det gipsväggar eller betongväggar?
I dina första inlägg fick jag för mig att det var betongvägger men sedan så när du skrev
två gamla plugg/skruv och det var dessvärre håll rakt igenom en gipsskiva...
jaja spelar inte så storroll.. i vilket fall som helst så får du försöka spackla hörnerna raka.
Om det nu är gipsväggar så lägger du även en latexfog i hörnen så att det inte lyser svart och det förhindrar lite i allfall
att det spricker.. det kommer nog för eller senare att spricka ändå.. men då är det bara att fylla i med ny fog och måla till hörnet istället. Lägger man remsa i hörnen och det rör på sig så är risken väldigt stor att remsan drar sig och bubblar sig vilket ser mkt dåligare ut och är jobbigare att fixa till igen.. därför brukar inte jag lägga remsor i hörnen.
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 08 June 2011 - 21:04.
Postad 11 June 2011 - 09:50
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
För det första.. Var det gipsväggar eller betongväggar? I dina första inlägg fick jag för mig att det var betongvägger men sedan så när du skrev två gamla plugg/skruv och det var dessvärre håll rakt igenom en gipsskiva... jaja spelar inte så storroll.. i vilket fall som helst så får du försöka spackla hörnerna raka. Om det nu är gipsväggar så lägger du även en latexfog i hörnen så att det inte lyser svart och det förhindrar lite i allfall att det spricker.. det kommer nog för eller senare att spricka ändå.. men då är det bara att fylla i med ny fog och måla till hörnet istället. Lägger man remsa i hörnen och det rör på sig så är risken väldigt stor att remsan drar sig och bubblar sig vilket ser mkt dåligare ut och är jobbigare att fixa till igen.. därför brukar inte jag lägga remsor i hörnen.
Är ett rektangulärt rum med två korta väggar i gips och två längre i betong.
Postad 11 June 2011 - 18:21
Unregisteredac0509f1
-
Unregisteredac0509f1
-
Användare
-
-
205 inlägg
För det första.. Var det gipsväggar eller betongväggar? I dina första inlägg fick jag för mig att det var betongvägger men sedan så när du skrev två gamla plugg/skruv och det var dessvärre håll rakt igenom en gipsskiva... jaja spelar inte så storroll.. i vilket fall som helst så får du försöka spackla hörnerna raka. Om det nu är gipsväggar så lägger du även en latexfog i hörnen så att det inte lyser svart och det förhindrar lite i allfall att det spricker.. det kommer nog för eller senare att spricka ändå.. men då är det bara att fylla i med ny fog och måla till hörnet istället. Lägger man remsa i hörnen och det rör på sig så är risken väldigt stor att remsan drar sig och bubblar sig vilket ser mkt dåligare ut och är jobbigare att fixa till igen.. därför brukar inte jag lägga remsor i hörnen.
Att det rör sig så att pappersremsan i hörnet vrider sig har jag aldrig stött på i ett normalt hus med gipsväggar. Mellan gips och betong får man absolut inte lägga nån sorts remsa mellan. vi lägger alltid pappersremsa i hörnen, att måsta foga om hörnen en gång om året för att sedan fläcka i med ny färg som då ger en nyas skillnad tycker jag inte är särsligt optimalt
Redigerat av Unregisteredac0509f1, 11 June 2011 - 18:22.
Postad 11 June 2011 - 18:43
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Givertvis så kan det bli nyansskillnad..
Aldrig stöt på att gips rör på sig i hus?
Är du Målare?
Jag vet att man skall sätta remsor överallt på gips..
och då även i takvinklar om du inte skall ha taklister...
Och jag vet vilken remsa som är godkänd för gips med.
Om du nu är målare och inte har sett hur en remsa virder sig i tak vinklar och hörn spec i nya hus..
aldrig sett några sprickor och dragningar i takvinklar ect? Hmmmmm
då får du gärna berätta hur du får till det ...
spelar ingen roll om du sätter microlitväv och remsor överallt så finns chansen att
remsan och väven spricker eller drar skruvar sig.. och det är ofta också.. så
många 2-års besiktningar har jag varit på och gjort om efter mig själv och andra.
Hur gör du då lättast om du skall göra om det? Drar du bort dom gamla remsorna i hörnen och
sätter nya och sedan vävar om allt?
Detta är inte ovanligt heller när det gäller tapeter i nya hus... som lossnar och och skruvar sig pga remsor i hörn.
Säger det som är lättast för en amatör och lättast för honom att göra när
han bara skall måla väggarna... för det var det och inget annat han skulle göra... därför skrev jag som jag gjorde.
Har hållt på med måleri i snart 20år..
Klart jag kanske inte har lärt mig att sätta pappremsa än då
Allt man skall ha remsa mellan betong och gipsskivor här jag inte skivit.. kanske skall läsa
konversationen!
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 11 June 2011 - 20:11.
Postad 11 June 2011 - 19:21
Unregisteredac0509f1
-
Unregisteredac0509f1
-
Användare
-
-
205 inlägg
Givertvis så kan det bli nyansskillnad.. Aldrig stöt på att gips rör på sig i hus? Är du Målare? Jag vet att man skall sätta remsor överallt på gips.. och då även i takvinklar om du inte skall ha taklister... Om du nu är målare och inte har sett hur en remsa virder sig i tak vinklar och hörn spec i nya hus.. hmmmmm då får du gärna berätta hur du får till det ... spelar ingen roll om du sätter microlitväv och remsor överallt så finns chansen att remsan och väven spricker eller drar skruvar sig.. ofta också.. så många 2-års besiktningar har jag varit på och gjort om efter mig själv och andra. Hur gör du då lättast om du skall göra om det? Drar du bort dom gamla remsorna i hörnen och sätter nya och sedan vävar om allt? Säger det som är lättast för en amatör och lättast för honom att göra när man bara skall måla väggarna... därför skrev jag som jag gjorde. Har hållt på med måleri i snart 20år.. Klart jag kanske inte har lärt mig att sätta pappremsa än då Allt man skall ha remsa mellan betong och gipsskivor här jag inte skivit.. kanske skall läsa konversationen!
Oj, vilken argresiv ton hern för sig med. Jag jobbar som målare ja, och kan ärligt säga att vi har inte haft någe större problem med att just pappremsan vrider sig. Vi jobbar mest bara med ny byggen, då mest av den större sorten som sjukhus,köpcentra osv. Jag skulle gissa på att vi gör på samma sätt, finns ju inte så många sätt att lösa det på  för tak vinklar rekomenderar jag sheetrock lister istället, ruggit jobbigt om de händer nått men håller som tusan. om han bara skulle spackla och måla gipsskivorna så skulle jag bara skära ut pappremsan spackal till och foga om den nu skulle vrida sig. Jag kanske förmulerade mig tokigt, att man inte ska remsa mellan vissa matrial var mer ett allmänt tips.
Redigerat av Unregisteredac0509f1, 11 June 2011 - 19:22.
Postad 11 June 2011 - 19:53
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Oj, vilken argresiv ton hern för sig med. Jag jobbar som målare ja, och kan ärligt säga att vi har inte haft någe större problem med att just pappremsan vrider sig. Vi jobbar mest bara med ny byggen, då mest av den större sorten som sjukhus,köpcentra osv. Jag skulle gissa på att vi gör på samma sätt, finns ju inte så många sätt att lösa det på  för tak vinklar rekomenderar jag sheetrock lister istället, ruggit jobbigt om de händer nått men håller som tusan. om han bara skulle spackla och måla gipsskivorna så skulle jag bara skära ut pappremsan spackal till och foga om den nu skulle vrida sig. Jag kanske förmulerade mig tokigt, att man inte ska remsa mellan vissa matrial var mer ett allmänt tips.
Aggressive ton.. isåfall...sry.. Blev lite upphestsad.. Säger det som är lättast för en amatör och lättast för honom att göra när man bara skall måla väggarna... därför skrev jag som jag gjorde... Fast det är ett stort problem med remsor i hörn.. Också all microlitväv som oftast sätts i nya hus där är det också problem i hörn.. ect. Detta kanske är ett större problem vid nybygga småhus m.m.. Har nog att göra torkning och värme i huset också innan man börjar m.m Sheetrock lister har jag inte så mycket erfarenhet ..tror inte det är så många firmor som använder dom i blekinge.. Dock så har jag sett dom och dom verkar ju riktigt bra.
Postad 11 June 2011 - 20:17
Unregisteredac0509f1
-
Unregisteredac0509f1
-
Användare
-
-
205 inlägg
Aggressive ton.. isåfall...sry.. Blev lite upphestsad.. Säger det som är lättast för en amatör och lättast för honom att göra när man bara skall måla väggarna... därför skrev jag som jag gjorde... Fast det är ett stort problem med remsor i hörn.. Också all microlitväv som oftast sätts i nya hus där är det också problem i hörn.. ect. Detta kanske är ett större problem vid nybygga småhus m.m.. Har nog att göra torkning och värme i huset också innan man börjar m.m Sheetrock lister har jag inte så mycket erfarenhet ..tror inte det är så många firmor som använder dom i blekinge.. Dock så har jag sett dom och dom verkar ju riktigt bra.
Det är sant att det nog är lättare för nybörjare då pappersrämsan bygger lite i hörnen.  men väv håller jag med dig om att det kan va problem, där är jag lite förspråkare om att lägga kant i kant i hörnen och foga. istället för överlappningen. Det kan nog va sant att det är lite större rörelse i mindre hus änn stora betong byggnader. Är inte någon större användning av sheetrock här heller, men vi försöker införa systemet då det sparar oss en hel del tid eftersom snickare allmänt verkar ha stora problem att sätta upp tillfredställande gipshörn, iallfall i norge. sen drar man ju in lite mer om vi får ta över den biten med. Men i gammla trähus avråder jag att använda dessa, har haft ganska mycke problem i ett sånt bygge. problemet är att vrider sig listen så måste man kapa ut en bit och när man sliter loss den så drar man fasen med hela gips skivan då dom sitter som tusan. till ts skulle jag säga att det blir nog snyggaste att sätta upp trä list som målas i väggfärgen och fäster i gipsväggen där betong och gips möts
Postad 11 June 2011 - 20:27
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Det är sant att det nog är lättare för nybörjare då pappersrämsan bygger lite i hörnen.  men väv håller jag med dig om att det kan va problem, där är jag lite förspråkare om att lägga kant i kant i hörnen och foga. istället för överlappningen. Det kan nog va sant att det är lite större rörelse i mindre hus änn stora betong byggnader. Är inte någon större användning av sheetrock här heller, men vi försöker införa systemet då det sparar oss en hel del tid eftersom snickare allmänt verkar ha stora problem att sätta upp tillfredställande gipshörn, iallfall i norge. sen drar man ju in lite mer om vi får ta över den biten med. Men i gammla trähus avråder jag att använda dessa, har haft ganska mycke problem i ett sånt bygge. problemet är att vrider sig listen så måste man kapa ut en bit och när man sliter loss den så drar man fasen med hela gips skivan då dom sitter som tusan.
till ts skulle jag säga att det blir nog snyggaste att sätta upp trä list som målas i väggfärgen och fäster i gipsväggen där betong och gips möts
Håller helt och hållet med dig ... förspråkare är jag med ang om att lägga kant i kant i hörnen och foga. istället för överlappningen. Är inte lätt att få snickare att sätta upp tillfredställande gipshörn.. likadant med tvärskarvar.. jaja tror vi är överens om hur det skall göras ... som sagt.. ursäkta den otrevliga tonen innan
Postad 12 June 2011 - 11:03
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
jobbar och som målare, jag brukar alltid köpa med överlapp i hören på cp100 dom den heter. funkar kalas, sen när de kommer till papper VS glasfiber.....dde är helt ut till personen som göra de, jag föredrar glas då de är lite lim på den så att den fastat på vägg/tak
Postad 12 June 2011 - 16:57
Unregisteredac0509f1
-
Unregisteredac0509f1
-
Användare
-
-
205 inlägg
jobbar och som målare, jag brukar alltid köpa med överlapp i hören på cp100 dom den heter. funkar kalas, sen när de kommer till papper VS glasfiber.....dde är helt ut till personen som göra de, jag föredrar glas då de är lite lim på den så att den fastat på vägg/tak
ni får använda glasfiberremsan i sverige? här i norge når den inte upp till brandkraven så det är enbart pappremsan som gäller. vore trevligt som tusan att ha en sån på tvärsöver skarvarna.
Postad 12 June 2011 - 20:50
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
ni får använda glasfiberremsan i sverige? här i norge når den inte upp till brandkraven så det är enbart pappremsan som gäller. vore trevligt som tusan att ha en sån på tvärsöver skarvarna.
Glasfiberremsan är inte godkänd... Håller med om att den är bra till tvärskarvarna för den bygger ju inte lika mkt som papper. Tror faktiskt inte heller cp100 eller cp50 heller är helt godkänd . fast det är den som vi använder. ibland som åker även en glasfiber upp med på tvärskarvarna Nästan helt säker på att det bara är den vanliga styva pappersremsan som är godkänd om man skall följa regelboken ..tyvärr Är ju rätt svåra att sätta i spackel...vill ju gärna bli en och annan blåsa om man inte limmar.. Beckers har ett bra spackel för skarvar när man sätter dom Breplasta J fyller rätt dåligt men är bra klibb i det
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 12 June 2011 - 20:59.
Postad 13 June 2011 - 01:21
Unregisteredac0509f1
-
Unregisteredac0509f1
-
Användare
-
-
205 inlägg
Glasfiberremsan är inte godkänd... Håller med om att den är bra till tvärskarvarna för den bygger ju inte lika mkt som papper. Tror faktiskt inte heller cp100 eller cp50 heller är helt godkänd . fast det är den som vi använder. ibland som åker även en glasfiber upp med på tvärskarvarna Nästan helt säker på att det bara är den vanliga styva pappersremsan som är godkänd om man skall följa regelboken ..tyvärr Är ju rätt svåra att sätta i spackel...vill ju gärna bli en och annan blåsa om man inte limmar.. Beckers har ett bra spackel för skarvar när man sätter dom Breplasta J fyller rätt dåligt men är bra klibb i det
Aha, därför svenskarna vi har haft är lite mindre erfarna på att spackla ut ojämnheter? Har haft lite problem med dom svenska anställda som spacklar ut en papptvärskarv 10-15cm. är ju helt okej med fiber remsa, men tasig tvärskarv med pappremsa i tak tex m¨å man ju dra ut den upp. mot en 1m jag har näst intill aldrig sattt pappremsa i någe annat änn nordsjö plate sparkel(gissar på att det är den svenska fin spackel?) Vet inte om det är så att det är att ni använder olika system ofta, ellr att det är att jag är hård mot dom anställda. men mer änn en bubbla per rum får dvara. då blir det några timmar slipning
Postad 13 June 2011 - 05:32
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Aha, därför svenskarna vi har haft är lite mindre erfarna på att spackla ut ojämnheter? Har haft lite problem med dom svenska anställda som spacklar ut en papptvärskarv 10-15cm. är ju helt okej med fiber remsa, men tasig tvärskarv med pappremsa i tak tex m¨å man ju dra ut den upp. mot en 1m jag har näst intill aldrig sattt pappremsa i någe annat änn nordsjö plate sparkel(gissar på att det är den svenska fin spackel?) Vet inte om det är så att det är att ni använder olika system ofta, ellr att det är att jag är hård mot dom anställda. men mer änn en bubbla per rum får dvara. då blir det några timmar slipning 
Jag ser alltid till att snickarna eller så får jag göra det själv fasar alla tvärskarvar... Sedan så spacklar jag tvärskarven en gång om det nu är så att jag lägger pappremsa. Sedan så limmar pappremsan och sedan spacklar jag ut den 2ggr någonstans mellan 30-40cm bredd är det fiber så lägger jag den i spacklet i andra spacklingen. Dom vanliga skarvarna lägger jag remsan direkt i första spacklingen ... som regel blir det 3ggr spackling på dom med iläggningen av remsan. Glas fiber använder jag väldigt sällan... bara om det är kris om man inte har något annat. Så det tror jag inte att vi svenskarna vi har är lite mindre erfarna på att spackla ut ojämnheter. hoppas ju iallafall att vi är rätt duktiga på det här med att spackla gips och bredspackling  En fråga:. hört ett litet rykte att det är förbud mot att slipa med slipkloss i norge... att man får bara använda giraffen.. stämmer det? Själv använder jag giraffen så mycket det bara går gillar den och den slipar finare än kloss.
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 13 June 2011 - 05:41.
Postad 13 June 2011 - 10:17
Unregisteredac0509f1
-
Unregisteredac0509f1
-
Användare
-
-
205 inlägg
Jag ser alltid till att snickarna eller så får jag göra det själv fasar alla tvärskarvar... Sedan så spacklar jag tvärskarven en gång om det nu är så att jag lägger pappremsa. Sedan så limmar pappremsan och sedan spacklar jag ut den 2ggr någonstans mellan 30-40cm bredd är det fiber så lägger jag den i spacklet i andra spacklingen. Dom vanliga skarvarna lägger jag remsan direkt i första spacklingen ... som regel blir det 3ggr spackling på dom med iläggningen av remsan. Glas fiber använder jag väldigt sällan... bara om det är kris om man inte har något annat. Så det tror jag inte att vi svenskarna vi har är lite mindre erfarna på att spackla ut ojämnheter. hoppas ju iallafall att vi är rätt duktiga på det här med att spackla gips och bredspackling 
En fråga:. hört ett litet rykte att det är förbud mot att slipa med slipkloss i norge... att man får bara använda giraffen.. stämmer det? Själv använder jag giraffen så mycket det bara går gillar den och den slipar finare än kloss.
Nä, någe sådant förbud har vi inte.Men kan va vissa byggen som ställer olika krav, där giraffen blir det enda man kan använda. Jag använder den också mycke, men tar klossen för att få till det sissta. fruktansvärt bra med den nya giraffen med 3kants huvud som även tar hörn.
Postad 13 June 2011 - 15:12
Unregistered6e59ce73
-
Unregistered6e59ce73
-
Über-Guru
-
-
10303 inlägg
Nä, någe sådant förbud har vi inte.Men kan va vissa byggen som ställer olika krav, där giraffen blir det enda man kan använda. Jag använder den också mycke, men tar klossen för att få till det sissta. fruktansvärt bra med den nya giraffen med 3kants huvud som även tar hörn.
Ok tänkte väl det.. jo den nya giraffen är bra med 3kants huvud.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|