Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

IKEA's Tupplur med latex fÀrg

13 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2006 - 23:44

Unregisteredbb69de61
  • Unregisteredbb69de61
  • Wannabe

• 16 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Jag Àr helt grön nÀr det kommer till hemmabio (Àn sÄ lÀnge iaf) men jag försöker iaf :o
Jag har en Tupplur rullgardin hemma som projektor duk, blir det nÄgon skilnad om man mÄlar svarta kanter pÄ den med latex fÀrg, eller Àr det mest för att det ska se snyggt ut? Om det böir bÀttre bild, Àr dÄ latex fÀrg det man ska vÀlja?

Som ni kan se i mitt galleri sÄ Àr det inga avancerade saker jag har

Postad 20 November 2006 - 00:14

Colamannen
  • Colamannen
  • ForumrĂ€v

• 757 inlĂ€gg
  • 0
Jag avrÄder dig starkt mot att köra projjen mot tuppluren!

De mÀtningar som gjorts visar pÄ ett tydligt sÀtt att tuppluren KRAFTIGT försÀmrar prestandan frÄn projektorn. BÀttre att mÄla en MDF med vÀggfÀrg IMO. Att köra sin proj pÄ tuppluren Àr som att spela sina högtalare med en isoleringsskiva framför baffeln. Varför skulle nÄgon vilja utsÀtta sin proj för nÄgot sÄdant?
Speciellt med tanke pÄ att ett RIKTGT BRA dukmaterial inte kostar mycket mer Àn en tusenlapp att köpa.

TÀnk pÄ att bilden Àr en resultant av hela systemet och det gÀller att inte ha nÄgon flaskhals som försÀmrar prestandan i kedjan. Tuppluren Àr ingen flaskhals - det Àr en propp! Det handlar om att försöka fÄ lite systembalans!!!

MVH
/Jakob

Postad 20 November 2006 - 00:21

Morte
  • Morte
  • Amatör

• 73 inlĂ€gg
  • 0
Det har gjorts andra mÀtningar dÀr Tuppluren tvÀrt om uppvisar minst lika bra prestanda som en dyr duk.
Jag och mÄnga med mig Àr supernöjda med vÄran Tupplur.

Postad 20 November 2006 - 10:49

Colamannen
  • Colamannen
  • ForumrĂ€v

• 757 inlĂ€gg
  • 0
Visa mig gÀrna dem dÄ jag Àr mer Àn nyfiken pÄ hur de mÀtningarna skulle te sig. :)

Vi pÄ Component har mÀtt med GreTag McBeth:en (Eye Beamer One) och tydligt kunnat pÄvisa de försÀmringar vi ser i bilden med solida mÀtvÀrden. Tuppluren har mycket dÄlig svÀrtahantering samtidigt som det minskar trycket kraftigt. Mao sÄ kÀkar den kontrast!!! Du fÄr alltsÄ ut sÀmre dynamik ur din proj Àn om du kört den pÄ en blommig tapet. Vidare sÄ Àr fÀrghanteringen bland det sÀmsta jag nÄgonsin sÀtt vilket inte bara fÄr konsekvenser i fÀrgskalan utan Àven i grÄskalan med olinjÀritet och stick introduserandes. Gammahanteringen har inte en chans att visa vad den kan och IMO kunde man lika gÀrna köpt en hÀlften sÄ bra proj om man ÀndÄ tÀnkt köra den pÄ en tupplur.

Jag har verkligen inget vinstintresse i att sÀga detta - tvÀrtom sÄ hade det sÀkert sÄlts fler projjar om man inte hade behövt bekymra sig för duken... Jag kÀnner dock ett visst ansvar eftersom vi nogrant testat mörklÀggningsmaterialet i just tupplur och fÄtt ganska sÄ skÀmmande resultat. Klart som tusan att folk ska fÄ veta hur det ligger till, men har du andra mÀtningar sÄ Àr du varmt vÀlkommen att presentera dem. Fler vinklar utgör ju alltid en mer nyanserad bild.

Skitkul att ni Àr nöjda men hÄll med om att det Àr lite mÀrkligt om tuppluren nu Àr sÄ bra som vissa vill hÀvda, att SAMTLIGA som gÄtt frÄn tuppluren till en bra duk sagt att bilden blev MYCKET bÀttre och att det var den bÀsta uppgraderingen de gjort. :o

Jag sÀger som det gamla ordsprÄket:
En bild sÀger mer Àn tusen ord.
Kolla pÄ bilden och jÀmför sÄ kommer ni förstÄ vad jag pratar om.

MVH
/Jakob

Postad 20 November 2006 - 11:01

Mars
  • Mars
  • ForumrĂ€v

• 752 inlĂ€gg
  • 0
EDIT: Sorry, bidde dubbelpost. MisstÀnker att vi var tvÄ inne samtidigt...

Redigerat av Mars, 20 November 2006 - 18:01.

Postad 20 November 2006 - 11:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlĂ€gg
  • 0
Jacob, bĂ„de du och jag vet att det finns de som fortfarande anser att deras Sanyo Z1 frĂ„n 1996 erbjuder den bĂ€sta bilden som nĂ„gonsin projecerats och att det finns de som har betydligt lĂ€gre tröskel för vad som Ă€r bra och vad som Ă€r dĂ„ligt Ă€n du och jag och flera med oss. Sen att det ÄR sĂ„ att tupplur inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r en optimal yta att anvĂ€nda som en duk bekymrar dem med instegsmodeller mindre.

Postad 20 November 2006 - 11:05

Mars
  • Mars
  • ForumrĂ€v

• 752 inlĂ€gg
  • 0
Om man kör pÄ en vit tapet med svarta blommor sÄ har den grym kontrast :o ... Annars finns ett alternativ som hetter Goo fÀrg som man kan köpa för en dryg tusing. Gav min projektor ett solklart lyft frÄn bÄde takfÀrg och riktig duk (inköpt hos colamannen :) ). Total byggkostnad landar pÄ ca 1500:-.

MÄste du ha rulle vet jag inte om det finns nÄgra vettiga alternativ för smÄ pengar, problemet med dessa brukar vara att de inte Àr plana (det var i alla fall inte min).

Postad 20 November 2006 - 11:15

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

• 2517 inlĂ€gg
  • 0
Vem bryr sig om mÀtvÀrden, det Àr ju vad man ser som spelar roll!

Postad 20 November 2006 - 11:34

Colamannen
  • Colamannen
  • ForumrĂ€v

• 757 inlĂ€gg
  • 0
Exakt Wockerman!

Det Àr ju just det jag sÀger - En bild sÀger mer Àn tusen ord - titta sjÀlva.
MÀtvÀrden Àr ju dock alltid en trevlig bakgrund till att förstÄ varför det ser sÄ illa ut som det gör.

Att dukar inte Àr slÀta Àr ju en annan femma. NÄgot som jag Àr mycket noggrann att visa vid demos. En ramspÀnd duk Àr Alltid bÀst om möjligheten finns. Alla andra allternativ Àr en kamp mot klockan om hur lÀnge de kan hÄlla sig slÀta. DÀrav kan en mÄlad skiva vara betydligt bÀttre Àn en rullduk, men sett till dukmaterialet Àr det 9 ggr av 10 ett steg ner. Vi hÄller pÄ att mÀta och jÀmföra Goo mot referensdukar av olika slag pÄ Component as we speak. Det Àr bara att kika in och kolla resultatet sedan.

Jag gick sjÀlv frÄn Eurosceen GDS till MÄlad MDF till FireHawk - so I know all about compromises. :)

Har man inget att jÀmföra med sÄ vet man sÄklart inte vad man gÄr miste om...
Jag finner det bara lite lustigt dÄ ingen skulle drömma om att köpa tvÄ engÄngsmuggar pÄ ICA och spela musik frÄn sin 15kkr förstÀrkare pÄ dem. Varför Àr detta accepterat pÄ bildsidan? Duken Àr förmodligen hembions mest bortglömda (lÀs nedprioriterade) del.

MVH
/Jakob

Postad 20 November 2006 - 16:26

Unregisteredbb69de61
  • Unregisteredbb69de61
  • Wannabe

• 16 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr nöjd med min tupplur "duk" den duger helt klart tillsvidare. Men min frÄga var ju om det blir nÄgon skilnad pÄ bilden om man mÄlar en ram med latext fÀrg, blir kontrasten klarare eller Àr det ingen skilnad?

En riktigt proje duk Àr nÄgot som jag fÄr kolla pÄ senare nÀr ja har plats och pengar till att bygga nÄgot stort.

Jag kollade pÄ detta forum om vilken duk man skulle köpa och det Àr vÀldigt mÄnga som rekomenderar tupplur som duk.

Postad 20 November 2006 - 18:05

Mars
  • Mars
  • ForumrĂ€v

• 752 inlĂ€gg
  • 0
Cola, ska bli intressant att se vad ni kommer fram till. Vilken variant av Goo testar ni?

Postad 20 November 2006 - 20:34

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlĂ€gg
  • 0
Colamannen;

Du som verkligen Kan detta kanske vet lite om skillnaderna pÄ dukutbudet oxÄ.
Hur stÄr sig en Fyndbörsenduk för 995:- mot en Kingpin,Euroscreen?

Hur stÄr sig en mÄlad GDS duk mot dom billigaste alternativen som finns? Blir det bÀttre med en "riktig" rulle Àven om den bara kostar lika mkt som att bygga en sjÀlv för 995:-(seriöst,bygget alltsÄ)?

Jag vill ju ha en riktig duk,helst en fÀrdig ramspÀnd o priset ...ja? Jag tycker ju inte att jag direkt snÄlat pÄ det övriga i min setup men jag kan nog köpa det som behövs för att det ska bli sÄ bra som min projje Kan prestera iaf. DÄ antar jag att det Inte behövs en Stewart (stavning?) utan det borde rÀcka med en mindre avancerad produkt.

Hur vet man att materialet pÄ en för 1ooo lappen Àr bra nÀr man kan köpa en för 3ooo:- som Àr identisk i sina specar? Vad Àr det som skiljer en bra frÄn en dÄlig,det Àr ju sÄnt man inte direkt kan lÀsa sig till hos nÀtbutikerna. DÀr stÄr ju att Alla Àr bra med 0,9 gain o en enormt bra bla bla osv osv.

Det Ànda som kÀnns sÀkert Àr ju ett kÀnt mÀrke, o andra sidan kan ju det okÀnda kanske vara lika bra?

//Janne

Postad 10 December 2006 - 21:10

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • LĂ€rjunge

• 291 inlĂ€gg
  • 0
bra frÄgor :) Jag vÀntar pÄ svar :D

Postad 11 December 2006 - 08:40

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • ForumrĂ€v

• 888 inlĂ€gg
  • 0
Hej,
ger mig in i debatten dÄ jag gjorde en ram till min granne i ek som vi sedan limmade pÄ en "tupplur". Ser OK ut men varken mer lr mindre. En panna 500 belyser det hela.

Har sjÀlv bestÀllt ny projje som bör komma idag kanske... :) & köpte en CES/crown, kingpin. Billig el-duk som inte Àr bÀst men heller inte sÀrskilt mycket slantar heller.

Problemet Àr igentligen att nÀr man köper en projje för ca. 10-20K Àr det tungt att lÀgga upp 5-10K pÄ duken ocksÄ :D den blir tyvÀrr en akilleshÀl i hemmabion...

Men som instegs duk tror jag man kan sitta nöjd med tupplur tillŽs man vet var & om man skall ha vÀggfastduk lr pÄ rulle & isÄfall kanske el :D

Dagens tipŽs blir sÄledes skynda lÄngsamt innan man bestÀmmer pÄ vad man skall projicera bilden.

//JB
ps. se mitt "CoverUp" bygge av fulavitakassetten hÀr: "CoverUp" bilder

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.