Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MDF Duk. Fundering kring mått och utförande.

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2006 - 01:23

Mimerq
  • Mimerq
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Bakgrund:
Skaffade en projektor (TX300) för några dagar sedan. Och tänkte även köpa en ramspänd duk men råkade hitta ett par högtalare istället som åt upp duk-pengarna ;P

Och idag sprang jag runt i butiker och hittade lite mdfskivor, och då dom endast kostade 199kr för en 244x122cm (12mm) så köpte jag en sådan och lite 45-reglar. 300kr blev det totalt.

Det är 3,3 meter mellan projektor och duk. Och tittarpositionen är ungefär 3 meter från duken. Då är frågan vilken storlek som passar bäst. Funderar om inte en duk på 180 x 101 cm kan passa bra på det avståndet.

En bild som jag skissade upp snabbt hur jag hade tänk bygga det hela. (Klicka för att förstora)
Postad bild

Ramen:
Hade tänkt klä ramen med något svart tyg, frågan är bara hur jag får det snyggt vid alla skarvar i hörnen?

Dukfärg:
Vilken färg ska ja använda, läst till mig att det finns olika matthetsgrader och nyanser men mer vet jag inte om det.
Rummet går att få ganska mörk och väggarna är relativt mörka dom också.

Har möjlighet att spruta på färgen istället för att rolla, om det nu blir bättre vill säga.

Baksida/fäste:
Hur ska jag lösa upphängningen bäst? Tänkte om jag kapar bitar med vinklar som passar varandra. Ena fäster jag på väggen och andra på duken. Frågan är bara hur jag då löser problemet med att justera, är ju inte säkert det blir 100% rakt direkt.

Övrigt:
Tänkte även fixa någon typ av belysning. Vad tror ni blir snyggast? Fixa belysning runt om så det blir ett fint "glow" eller försöka bygga någon typ av armar på överkanten med spolights som lyser ner på duken?

Ja, det var nog allt ;P Hoppas någon kan svara på iaf några av frågorna.

Postad 05 December 2006 - 10:42

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Det här var inspererande. Tittade i ditt galleri och det blir kanon. Tror att det blir bra med målade lister runt. Funderar på det själv. Vad är det för lister och bredd på dem som du har målat svart? (träslag)

Jag har i stort sett samma avstånd och tror även jag att storleken är ok.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.