Hjälp en komplett ljud idiot.
80 svar till detta ämne
Postad 01 December 2006 - 21:51
almighty99
-
almighty99
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Satt å funderade på att köpa detta paket men tänkte få lite synpunkter från er som är lite mer hemma på sånt här. Det jag gör mest är kollar på film men vill även lyssna på musik ibland och vill då att det ska låta ok även då. Funderar då också på denna för att driva det hela. Några synpunkter på den? Tack på förhand. Edit....bra om man länkar till rätt grejjor.
Redigerat av almighty99, 01 December 2006 - 21:54.
Postad 01 December 2006 - 22:16
Venom_90
-
Venom_90
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Almighty99 Mitt tips till dig är att börja på dom mer renomerade ställena. Dom är faktiskt inte mycket dyrare och du får bättre prylar. Mitt system har jag köpt på HIFI-klubben. Jag kör Denon som både reciever och DVD samt Dali som högtalarpaket. det smiskar stjärten av det mesta i jämförlig prisklass på ex. Siba, onoff etc. Om du tänker lägga mellan 10 och 12 tusen så rekommenderar jag att du plockar ihop något eget. Gå till en seriös handlare med audiorum så att du kan få lyssna på den aktuella kombinationen (dom brukar plocka ihop prylarna så att du får chansen att testa. Ljud är viktigt och skall man lägga dom summorna på något sånt så kan du ju likaväl köpa bra prylar och ingen Fiat när man för samma pengar får en BMW (för att göra en liknelse). Tips: Fronthögtalare: FronthögtalareBakhögtalare: BakhögtalareCenter: CenterhögtalareReciever: Reciever 1Eller Reciever 2Tycke och smak regerar men det finns annat än skit och det behöver inte kosta skjortan. (och nej.. jag varken arbetar eller är på annat sätt lönad från HIFI-klubben, har helt enkelt inte hittat någon bättre eller seriösare radiohandlare). Lycka till..
Redigerat av Venom_90, 01 December 2006 - 22:19.
Postad 01 December 2006 - 22:30
Tumult
-
Tumult
-
Användare
-
-
103 inlägg
Menar du att dynavoice serien är skit? Jag har väldigt starka funderingar på just ett sådant system. Det har fått riktigt bra kritik överallt vad jag har sett. Förutom från dig då. Har du egna erfarenheter från märket. Eller känner du någon annan som har det? Är det dålig kvalitet eller vad menar du? Låter det illa?
Postad 02 December 2006 - 00:11
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Helt Ok val!
Stärken är erkänt bra och Dynavoice är prisvärt. Du är ingen ljudidiot eller vad det nu stod i trådrubriken.
Postad 02 December 2006 - 00:21
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Man måste börja nånstans. Jag tycker du lika görna kan gå ner ett hack till M-65 paketet.
Har en polare med M 65 högtalare. Helt OK. Han bor i lyhörd lägenhet och klarar sig utan
sub för filmtittandet.
Postad 02 December 2006 - 22:55
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Man måste börja nånstans. Jag tycker du lika görna kan gå ner ett hack till M-65 paketet. Har en polare med M 65 högtalare. Helt OK. Han bor i lyhörd lägenhet och klarar sig utan sub för filmtittandet. 
<{POST_SNAPBACK}>
..och jag fick ett mail från en kompis häromdagen som har ett par 65:or. Jag avrådde honom att köpa dem för ett halv år sedan. Men han gjorde det ändå, och tyckte först att de var bra. Men igår mailade han mig, efter ha lyssnat på andras högtalare. Jag citerar: "Det låter som mina högtalare har blivit våldtagna" ..nej, han är inte audiofil, utan en ung kille som har börjat kolla in fler högtalare helt plötsligt.. Så ta dig tid att kika runt ordentligt! Det kan liksom bli fel, såsom i fallet ovan.
Postad 03 December 2006 - 09:02
Tumult
-
Tumult
-
Användare
-
-
103 inlägg
Vad var de andra högtalarna han kikat på nu för något? Var det något i samma prisklass eller något dyrare. M65:orna är ju extremt billiga. Alla har ju sin budget och man vill ju ha det bästa för de pengar man har. Därför är det intressant att få veta vad det var din kompis jämfört med.
Jag har ju som sagt tankar på att köpa M85:orna. Eftersom de har fått så otroligt fin kritik. Men man kanske ska lugna sig, å ta och kika runt lite till. Några tips på andra system i ungefär samma prisklass (5.1)?
Postad 03 December 2006 - 10:15
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
http://www.onoff.com...reHogtalarpaketDetta paketet tycker jag låter bra i sin prisklass.
Postad 03 December 2006 - 11:25
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Ljud är viktigt och skall man lägga dom summorna på något sånt så kan du ju likaväl köpa bra prylar och ingen Fiat när man för samma pengar får en BMW (för att göra en liknelse).
Var någonstans kan man få en "BMW-högtalare" för samma pris som en "Fiat-dito"? ..och jag fick ett mail från en kompis häromdagen som har ett par 65:or. Jag avrådde honom att köpa dem för ett halv år sedan. Men han gjorde det ändå, och tyckte först att de var bra. Men igår mailade han mig, efter ha lyssnat på andras högtalare. Jag citerar: "Det låter som mina högtalare har blivit våldtagna" ..nej, han är inte audiofil, utan en ung kille som har börjat kolla in fler högtalare helt plötsligt..
Vet du om han lyssnade på något i närheten av samma prisklass? Har själv uppgraderat från M65 (till likadana AE Evo 3 som du har) och lyssnade i den vevan på många olika i klassen 5-10 000 kr. M65 lät aldrig "våldtagna" i mina öron när jag kom hem efter lyssningarna. Vid en direkt jämförelse side by side så hade nackdelarna märkts mer men då skiljer det ju också ca 3-5 ggr i pris. Storleken på M-serien största problemet per krona för mig.
Redigerat av Unregistered1013, 03 December 2006 - 11:27.
Postad 03 December 2006 - 15:29
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
"Var någonstans kan man få en "BMW-högtalare" för samma pris som en "Fiat-dito"?"
Oftast är det så här:
1. För samma pengar får du; bäst ljudkvalité med standardstativhögtalare, näst bäst ljudkvalté med standardgolvhögtalare och sämst ljudkvalité med designer- eller inbyggnadshögtalare.
2. För samma pengar får du mycket bättre stereoljud än hemmabioljud.
3. Om ett märke gör både högtalare i high-end-klass och i din egen prisklass kommer dem i din egen prisklass oftast låta bättre än en tillverkare som bara gör "billiga" högtalare, eftersom high-end modellernas designlösningar och förbättringar även hamnar i dem billigare modellerna.
^^Allt ovanstående är förstås bara en observation och är inte nödvändigtvis sant i alla lägen, men titta på dessa två;
Proson Libra 1004 (2400 kr)
B&W DM303 (2700 kr)
Självklart kan Proson-högtalarna spela högre och med mer bas (med hjälp av sina dubbla 10" element), men ingen i sina sinnes fulla bruk skulle påstå at Libra 1004 har bättre ljudkvalité än B&W DM303.
I alla fall är poängen att går man till en hifibutik av högre kaliber kommer dem kunna hjälpa en att få bättre ljud för samma pengar, genom att göra avkall på andra saker förståss (antal kanaler, ljudtryck, bas, osv).
Mest ljud för pengarna tycker jag man får med en stereoförstärkare och ett par fina stativare.
Postad 04 December 2006 - 09:07
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
..och jag fick ett mail från en kompis häromdagen som har ett par 65:or. Jag avrådde honom att köpa dem för ett halv år sedan. Men han gjorde det ändå, och tyckte först att de var bra. Men igår mailade han mig, efter ha lyssnat på andras högtalare. Jag citerar: "Det låter som mina högtalare har blivit våldtagna" ..nej, han är inte audiofil, utan en ung kille som har börjat kolla in fler högtalare helt plötsligt..
Så ta dig tid att kika runt ordentligt! Det kan liksom bli fel, såsom i fallet ovan.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad har han lyssnat på och jämfört med och vad tänker han byta till?
Postad 04 December 2006 - 09:09
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
http://www.onoff.com...reHogtalarpaket
Detta paketet tycker jag låter bra i sin prisklass.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har hört det paketet och jämfört med m65. m65 är enligt min åsikt MYCKEt bättre.
Postad 04 December 2006 - 09:14
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
1. För samma pengar får du; bäst ljudkvalité med standardstativhögtalare, näst bäst ljudkvalté med standardgolvhögtalare och sämst ljudkvalité med designer- eller inbyggnadshögtalare.
<{POST_SNAPBACK}>
Hänger lit epå vad man har för tolkning av "ljudkvalitet". För en del är detta ingen sanning ... inte ens om man generaliserar (även om jag med mina önskemål kan hålla med dig i sak). 3. Om ett märke gör både högtalare i high-end-klass och i din egen prisklass kommer dem i din egen prisklass oftast låta bättre än en tillverkare som bara gör "billiga" högtalare, eftersom high-end modellernas designlösningar och förbättringar även hamnar i dem billigare modellerna.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad bygger du detta på? Vilka "high-end - märken" är mycket bättre än t.ex. Dynavoice i Dynavoice prisklass?
Postad 04 December 2006 - 09:25
Unregistered6fd7a8a8
-
Unregistered6fd7a8a8
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag måste säga att jag inte vet vad jag skall tro.
Först hade jag uppfattningen som nämdes här - bättre att gå till HiFi klubben och köpa nåt bättre för lite mer och vara nöjd. Men efter att ha köpt ett par Dali Concept 8 högtalare á 8 000:-, en NAD T752 á 6 500 :- - en nätt summa på 14 000:- plus en ganska rejäl slant för Dalis center och satteliter samt några meter högtalarkabel så måste jag säga att jag är så kraftigt imponerad.
Visst - jag har ett grymt rent och fint ljud och kan dra upp volymkontrollen så långt det går nästan utan att det blir någon distorsion.
Men - jag tycker inte att jag får någon "stuns" i basen riktigt......sedan kommer man hem till någon jeppe som sitter på en Pioneerstärkare och ett par "små" Prosonhögtalare som spelar dunka dunka så väggarna darrar........ja då blir jag lite fundersam...
Men jag är inte heller någon expert så jag kan mycket väl ha gjort något helt åt skogen.
Postad 04 December 2006 - 09:49
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag måste säga att jag inte vet vad jag skall tro.
<{POST_SNAPBACK}>  Du är inte först att hamna i det läget efter att ha frågat på forumet. Först hade jag uppfattningen som nämdes här - bättre att gå till HiFi klubben och köpa nåt bättre för lite mer och vara nöjd. Men efter att ha köpt ett par Dali Concept 8 högtalare á 8 000:-, en NAD T752 á 6 500 :- - en nätt summa på 14 000:- plus en ganska rejäl slant för Dalis center och satteliter samt några meter högtalarkabel så måste jag säga att jag är så kraftigt imponerad. Visst - jag har ett grymt rent och fint ljud och kan dra upp volymkontrollen så långt det går nästan utan att det blir någon distorsion. Men - jag tycker inte att jag får någon "stuns" i basen riktigt......sedan kommer man hem till någon jeppe som sitter på en Pioneerstärkare och ett par "små" Prosonhögtalare som spelar dunka dunka så väggarna darrar........ja då blir jag lite fundersam...
<{POST_SNAPBACK}>
Är det "för lite mer"? Vad jag kan se så är det procentuellt ganska MYCKET mer. För 8' finns en hel del annat att välja på. Att du blir imponerad kan ha en del med referenser att göra. Har du inte lyssnat på särskilt mycket är jag övertygad om att du blir impad även av det första paketet du kikat på. Blev du impad av Dali/Nad är jag övertygad av att du imponeras även av andra paket för 15'. Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det viktigt för dig att det är mycket bas. Frågan är då om du inte skulle tjäna på att gå ner i prisklass och köpa en subbas (eller två) istället? Men jag är inte heller någon expert så jag kan mycket väl ha gjort något helt åt skogen.
<{POST_SNAPBACK}>
Lyssna på ett par olika system och lita på dina öron. När du har lyssnat och jämfört har du lit emer på fötterna och kan säga vad du är ute efter och vad som går bort.
Postad 04 December 2006 - 10:23
Unregistered6fd7a8a8
-
Unregistered6fd7a8a8
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tack för svaret.
Jo, jag är ju helt klart nöjd med det rena och fina ljudet i anläggningen, det enda är att jag inte har det där bastrycket som man kanske önskar när man kollar på film t.ex.
Därför lutar jag nu åt att köpa en subbas för att få mer djup, jag har tittat lite på Yamahas YST-FSW100, 1200 kronor verkar ganska prisvärt för en sub och Yamaha är väl ganska bra grejor har jag för mig?
//Jocke
Postad 04 December 2006 - 10:25
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Räkna inte med att en subbas för 1200 är i närheten av att matcha högtalare för 8'. (Grov generalisering.)
Som sagt - koll apå lite annat åxå.  Jag tror du säkert skull evara rätt nöjd med tex ett par tusen billigare Warfdale och mellanskillnaden på en subbas.... eller varför inte Dynavoice Definition och en ännu värre sub?
Postad 04 December 2006 - 10:33
Unregistered6fd7a8a8
-
Unregistered6fd7a8a8
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Räkna inte med att en subbas för 1200 är i närheten av att matcha högtalare för 8'. (Grov generalisering.)
Det kan jag ju förstå förstås. Som sagt - koll apå lite annat åxå. Jag tror du säkert skull evara rätt nöjd med tex ett par tusen billigare Warfdale och mellanskillnaden på en subbas.... eller varför inte Dynavoice Definition och en ännu värre sub?
Det är ju lite svårt att släppa högtalarna man redan har, dom har ju liksom "stått in sig" i vardagsrummet redan  Svårt också att byta ner sig från det man redan har, bättre kanske då att spara lite pengar och köpa en bättre sub? Hur mycket pengar tycker du att man skall spendera om man skall matcha högtalare och stärkare?
Postad 04 December 2006 - 11:12
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag har inte så bra koll på särskilt många av de submodeller som är aktuella idag, så ta mitt svar med en nypa salt.
Dock - fundera på vad du vill ha ut av subben. Vill du bara att den ska brumma och ge en mer fysisk upplevelse för film kommer du billigare undan än om du vill ha fysik OCH att den ger ett musikaliskt ljud.
rån höften skulle jag säga ett nypris kring 5'. Kolla på subavdelningen vad som sägs där.
Är lite nyfiken på XTZas nyare modeller som ligger på nära hälften. Bra kritik, men jag har å andra sidan lärt mig vid det här laget att många av de som hyllar saker och påstår att de spöar allt i prisklassen och allt som är dubbelt så dyrt oftast har ganska lite koll och att det de egentligen skriver är "jag är jättenöjd", vilket inte säger särskilt mycket om de skuille blivit mer eller mindre nöjd med en annan produkt, kanske tom i samma prisklass.
Säger det igen - lyssna på något annat - kanske kan även ditt huvud möbleras om ...  (Synd att du inte kan lyssna på Dynavoice.)
Postad 04 December 2006 - 11:24
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
För er vetskap har en klasskompis precis fått hem sitt Dynavoice Definition-paket + en Marantz SR5001 - allt på tips ifrån mig. Jag tyckte dock att det kanske kunde räcka med M-65-paketet, men han tyckte prisskillnaden inte var så stor så det blev Definition som jag tyvärr aldrig lyssnat på.
Har var först allmänt tveksam till detta märke eftersom han aldrig hört talas om det tidigare, men fick honom att gå in på detta forum för att läsa lite mer.
Han är hyfsat bevandrad inom stereobranschen, jobbar på Expert. Ska se om jag kan lyssna hos honom och ge lite input här senare.
Totalsumman för honom för Marantz Sr5001 & Definition-paketet blev ca 15 000 kr inkl kablar och på frågan om han är nöjd med ljudet för pengarna får man nu ett mycket glatt leende tillbaka...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 December 2006 - 12:20.
Postad 04 December 2006 - 11:36
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Härligt Jonas! Ser fram mot ännu en saklig och kritisk kommentar efter lyssningen.
Postad 04 December 2006 - 12:46
wOOt
-
wOOt
-
Användare
-
-
116 inlägg
Det ser ut som ett kanonpaket du plockat ihop !
Har själv ett par dynavoice m65 som jag köpte efter viss tvekan, men efter att ha "läst på" en del recensioner mm stog det klart att dom är ett fynd. Mycket riktigt så spelar dom skjortan av mitt 3 år gamla pioneer system som kostade 3ggr så mkt.
Pioneers hemmabio receivrar är erkant bra, se recensioner och bedöm själv - visst kan du åka till hifiklubben och köpa "liknande" prylar men du får knappast mer för pengarna. Står valet mellan en billig Denon AVR och Pioneeren kan du lika gärna beställa Pioneeren tillsammans med högtalarna. Du kommer inte bli besviken.
Postad 04 December 2006 - 16:13
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Ursäkta att jag lyst med min frånvaro..(jag som skrev om de våldtagna högtalarna)
Svaret lyder: Personen ifråga hade kommit hem en dag och satt på stereon..och undrade varför mellanregistret var så sunkigt, tyckte att de lät dovt...
Jag bad honom titta igenom inställningarna för att kolla om förstärkaren hade "tappat dem", eller om någon besökare pillat för mycket.. (Han använder en Marantz 4600)
Han hade alltså inte varit så dum  att han gått till butik och lyssnat på dubbelt så dyra högtalare drivet av en värstingstärkare. Verkar som om hans öron helt enkelt tröttnade.
Nu har jag sagt att jag tycker att han skall köpa sig ett par "dyrare" högtalare, fast begagnat..
Bett honom ta ett kik på Dali Concept 6, B&W 602.5 s3, AE Evo ( som jag har),Monitor Audio, samt att jag kikar efter andra alternativ åt honom..
M.
Redigerat av Marcus B., 04 December 2006 - 16:19.
Postad 04 December 2006 - 16:23
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Ursäkta att jag lyst med min frånvaro..(jag som skrev om de våldtagna högtalarna)
Svaret lyder: Personen ifråga hade kommit hem en dag och satt på stereon..och undrade varför mellanregistret var så sunkigt, tyckte att de lät dovt... Jag bad honom titta igenom inställningarna för att kolla om förstärkaren hade "tappat dem", eller om någon besökare pillat för mycket.. (Han använder en Marantz 4600)
Nu har jag sagt att jag tycker att han skall köpa sig ett par "dyrare" högtalare, fast begagnat.. Bett honom ta ett kik på Dali Concept 6, B&W 602.5 s3, AE Evo ( som jag har),Monitor Audio, samt att jag kikar efter andra alternativ åt honom..
M.
<{POST_SNAPBACK}>
Alla högtalare i dessa prisklasser ÄR premisser...inget snack om saken. Såväl Dynavoice, Dali, B&W...även AE Evo och Monitor audio-golvare som dessutom kostar rejält mkt mer och därför känns den jämförelsen lite sne...dvs om man nu inte är beredd att betala flera tusen mer för bara golvarna jämfört med vad man får ge för ett NYTT komplett och faktiskt helt OK surroundsystem man får med Dynavoice? Dynavoice har en viss brist i mellanregistret (talar då om M65 eftersom jag inte lyssnat på Definition ännu)...det är inget att hymla över... men för pengarna låter de som helhet bra. Lyssnade dock med en rejält stark stärkare som kunde spela ut högtalaren på övriga plan. De övriga märkena har också sina brister...men då självklart lite mindre brister eftersom de kostar så mkt mer...ganska enkel marknadsekonomi... Frågan är som alltid - hur mkt pengar man är beredd att lägga ut och vill man ta "risken" att köpa beggat?...svara man JA på det sista får man självklart mer för pengarna... Dessutom måste jag påpeka att det känns väl klent att driva ett Dynavoice M65-system med en liten Marantz SR4600... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 December 2006 - 16:37.
Postad 04 December 2006 - 16:33
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Marcus B. - Man kan ju inte sitta här jämt.  Blir ändå förvånad om han tycker mellanregistret var det som var mest problematiskt. Visst är det som JB säger att det är kompromisser och att det är helt logiskt att dubbelt eller tre gånger så dyra högtalare låter bättre, men efter att ha jämfört med ett gäng andra högtalare tycker jag nästan det var mellanregistret som klarade sig bäst i jämförelsen mot andra (golv)högtalare. Men igår mailade han mig, efter ha lyssnat på andras högtalare.
Vore som sagt intressant att veta vad han lyssnat på för högtalare och vilka förutsättningar som rådde i övrigt innan han gjorde ett sådant uttalande. Sidospår är ju att om han uppgraderar "rejält" (säg en begagnatklass kring 5') så är det ganska stor risk att hans stärk "bromsar" ....
Postad 04 December 2006 - 18:47
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
"Hänger lit epå vad man har för tolkning av "ljudkvalitet". För en del är detta ingen sanning ... inte ens om man generaliserar (även om jag med mina önskemål kan hålla med dig i sak)."
Jag pratar om förhållandet mellan ljudtryck/bas och hifikvalité. Om en liten stativare kostar 5000 kr kommer den troligtvis låta mer "hifi" än en golvhögtalare med 2x10" basar för samma pris.
"Vad bygger du detta på? Vilka "high-end - märken" är mycket bättre än t.ex. Dynavoice i Dynavoice prisklass?"
T.ex. B&W skickar ner sina forskningsresultat från sina High-end-högtalare till sina billigare modeller. Hur tror du annars man kan köpa en högtalare med Nautilus-pipa på diskanterna för 3300 kr/paret?
Postad 04 December 2006 - 23:41
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
JB- Tack för ett bra & trevligt svar!
Visst! Jag tycker att han överdrev! Jag sa till honom att han inte kan förvänta sig under med ett budgetsystem, dock måste tilläggas att han idagsläget endast kör ett par frontar till den lilla Marantzstärkaren. Tror att det precis som även Hifisnubben skriver kan bli lite problematiskt att få riktigt tryck med den förstärkaren, så nu gäller det att hitta lättdrivna högtalare.
Hifisnubben - Här har jag tyvärr farit med osanning! Jag försökte korigera det i inlägget som jag gjorde i eftermiddags..Det var faktiskt på det viset att han bara kom hem en dag och tyckte att det lät dåligt!
Han hade alltså inte gått och lyssnat på andras, det var en missuppfattning från mig..
Skönt att läsa rediga tankar från bra killar...sökandet fortsätter..
M.
Postad 05 December 2006 - 08:44
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Dessutom måste jag påpeka att det känns väl klent att driva ett Dynavoice M65-system med en liten Marantz SR4600...
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte ofta, men här tycker vi inte lika.  Vissserligen kanske det går att få ut lite till av en större, men en av styrkorna med m65orna är just att det behövs så lite stärk. Nackdelen är att man vinner så lite på att ha en värre.
Postad 05 December 2006 - 09:04
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
"Vad bygger du detta på? Vilka "high-end - märken" är mycket bättre än t.ex. Dynavoice i Dynavoice prisklass?"
T.ex. B&W skickar ner sina forskningsresultat från sina High-end-högtalare till sina billigare modeller. Hur tror du annars man kan köpa en högtalare med Nautilus-pipa på diskanterna för 3300 kr/paret?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade inte koll på att B&W körde golvare i den prisklassen med den bestyckningen? Vilken modell menar du? Tror int eens de har en stativare kring m65s pris(?). Sedan är min åsikt om det där med Nautilusdiskant att det är läge att koilla lite närmare. Det är ju inte direkt samma diskant bara för att man använder "samma teknik" (eller hur de nu brukar marknadsföra det). Visst - 303an är en riktigt bra högtalare, men innan man jämför med andra ska man nog bestämma sig för om man vill ha golvare eller stativare. Väljer man stativare kanske inte 303an är alenarådande i prisklassen heller .... ?
Postad 05 December 2006 - 09:07
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Hifisnubben - Här har jag tyvärr farit med osanning! Jag försökte korigera det i inlägget som jag gjorde i eftermiddags..Det var faktiskt på det viset att han bara kom hem en dag och tyckte att det lät dåligt! Han hade alltså inte gått och lyssnat på andras, det var en missuppfattning från mig..
<{POST_SNAPBACK}>
Aha. Lätt hänt (att missförstå eller skriva fel). Då är det nog bara att gå ut och lyssna. Kanske börja med Primus som är en högtalare i samma prisklass men med helt andra prioriteringar. Eller varför inte Lukas intressanta förslag om en stativare som B&W. Annar sär som sagt prisklassen beg kring 5' intressant, men stärken ... sätter en del klossar i hjulen ...
Postad 05 December 2006 - 09:27
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Måste blanda mig lite känner jag.
Vad det gäller att fixa en billig stärkare så varför inte kolla in HiFi-klubbens utförsäljnings listor som man kommer åt om man är medlem hos dem?
Kan man lätt komma över en schysst reciever till bra pris som stått Demo, Kanske inte ens varit använd utan bara stått som visnings ex.
Kan ju inte bli bättre, man får en bra stärkare till bra pris + att man alltid får 2 års garanti (2,5 om man är medlem) hos HiFi-Klubben.
Perfekt när man ger sig in som ny på allt det här ju.
Postad 05 December 2006 - 10:34
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Hmm..gällande effekten går det ju alltid att ordna ett litet extra steg..
Aha! Du menar Primus 360? Har inte lyssnat på den.. men lyssnat på Infinitys Beta serie, som jag tycker är väldigt bumliga (Detta med HK 7500)..har därför tyvärr fördomar även om primusen..
Får undersöka och värdera.
Tänkte lite på Klipsch RF10. Vet dock inte tillräckligt mycket om den..
Tycker det kan vara lite stökigt att komma åt lyssningar i butik med billigare stärkare inkopplade.
Oftast en alltför bra stärkare inkopplad, i den mening att inte alla "vanliga" Svenssons har så bra doningar hemma, och det därför blir missvisande..
Annars känns B&W tryggt, där vet jag ungefär vad man får..
Tyvärr är högtalarsidan det jag kan minst om. Bild är mer min grej..så jag uppskattar verkligen edra tankar..
Postad 05 December 2006 - 10:59
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag tycker det skiljer en hel del i ljud mellan Primus och Beta. Ovanligt mycket för att vara från samma märke ...
Postad 05 December 2006 - 17:52
Tumult
-
Tumult
-
Användare
-
-
103 inlägg
JB- Tack för ett bra & trevligt svar! Visst! Jag tycker att han överdrev! Jag sa till honom att han inte kan förvänta sig under med ett budgetsystem, dock måste tilläggas att han idagsläget endast kör ett par frontar till den lilla Marantzstärkaren. Tror att det precis som även Hifisnubben skriver kan bli lite problematiskt att få riktigt tryck med den förstärkaren, så nu gäller det att hitta lättdrivna högtalare.
<{POST_SNAPBACK}>
Men är inte de där dynavoice högtalarna hyffsat lättdrivna?
Postad 05 December 2006 - 18:35
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
JB- Tack för ett bra & trevligt svar! Visst! Jag tycker att han överdrev! Jag sa till honom att han inte kan förvänta sig under med ett budgetsystem, dock måste tilläggas att han idagsläget endast kör ett par frontar till den lilla Marantzstärkaren. Tror att det precis som även Hifisnubben skriver kan bli lite problematiskt att få riktigt tryck med den förstärkaren, så nu gäller det att hitta lättdrivna högtalare.
<{POST_SNAPBACK}>
Men är inte de där dynavoice högtalarna hyffsat lättdrivna?
<{POST_SNAPBACK}>
Hur väl Marantz SR4600 räcker är helt avgörande på vilka krav som ställs...så... Dynavoice - lättdrivna...JA, hyfsat i alla fall...men att en Marantz SR4600 ska kunna driva dem BRA och även ge ett klart och framträdande mellanregister...NEJ! Men samtidigt finns det indikationer på att M65 inte kan växa lika mycket tack vare starkare/bättre stärkare som "dyrare" högtalare...men till den gränsen är den en bra bit... Lovar att de "dyrare" högtalarna (som även låtit klart bättre) drivits av klart mkt kraftigare grejer än SR4600...som trots allt är Marantz minsting... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 05 December 2006 - 18:40.
Postad 05 December 2006 - 19:25
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
"Jag hade inte koll på att B&W körde golvare i den prisklassen med den bestyckningen? Vilken modell menar du? Tror int eens de har en stativare kring m65s pris(?). Sedan är min åsikt om det där med Nautilusdiskant att det är läge att koilla lite närmare. Det är ju inte direkt samma diskant bara för att man använder "samma teknik" (eller hur de nu brukar marknadsföra det). Visst - 303an är en riktigt bra högtalare, men innan man jämför med andra ska man nog bestämma sig för om man vill ha golvare eller stativare. Väljer man stativare kanske inte 303an är alenarådande i prisklassen heller .... ?"
Det är sant att B&W inte har någon så billigt att det kan placeras i samma prisklass som ens de dyraste Dynavoice/Proson/JWS m.f. så det är inte så lätt att jämföra.
Men om man istället jämför B&W DM303 (6" stativare för 2700 kr) med JBL Northridge E 30 (6" stativare för 3000 kr) så tror jag man snart inser fördelen med att B&W också tillverkar dyrare högtalare.
Jag vet att Nautilus-pipan inte har något att göra med diskanten som sitter i den, men Nautilus-pipan gör ändå högtalaren lite bättre. Det är andra saker, så som att basreflexportarna har golfbollsmönster (aerodynamiskt) som ska förhindra blåsljud och diverse andra lösningar inuti högtalarlådan som har kommer ner från 800-serien till 700- 600- och 300-serien.
Tillverkare som Dynavoice/Proson osv. har inte tillgång till lika mycket forskning som företag som också tillverkar High-end. Sådana företag kan t.ex. ta en stativare dem redan designat i 30 000 kr klassen och plocka bort kostnader från den (fanér, dyra element, osv) och få en stativare för 3 000 som fortfarande har alla speciallösningar kvar, men självklart billigare och sämre.
Postad 05 December 2006 - 19:59
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Kul tråd... Speciellt sedan Markus och hans hörselskadade kompis dök upp.  (obs! förök till humor.) Jag har ju samma högtalare som Markus och innan det hade jag kompisens M65or.
Lukas har dessutom spytt galla (jo då - det kommer jag allt ihåg...  ) över mina och Markus högtalare och verkar inte ge mycket för M65 heller (olyssnat?) då han tipsar om Audio Pros billigaste högtalare som ett bättre(?) alternativ.
Mina intryck av m65 och skillnaderna mot lite dyrare högtalare, efter de jämförelser jag gjorde under förra hösten och vintern, är nog egentligen redan i stort täckt av Hifisnubben. Det som han beskriver är iaf så som det funkat / uppfattats hos mig med mina öron och min elektronik.
Min helt personliga uppfattning: Det jag saknade hos m65 var ffa luftigheten och krispigheten i det övre registret och livekänlan / 3d-perspektivet. Basen tyckte jag var lite anonym och inte riktigt så djup som man kunde tro när man såg storleken och läste specar. Behöver iofs kanske inte räknas som en stor nackdel (inte för mig iaf).
Är klart överaskad om Marantz 4600 (som många är väldigt nöjda med) skulle "förstöra" M65s mellanregister. Har som flera vet kört med både 12,5 kg flerkanal och 12,5 kg tvåkanal och mellanregistret var både framträdande och klart oavsett. Har därför svårt att tro att bristen på krfat hos 4600an skulle "ställa till det".
Kan direkt säga att hängde det bara på mellan (kanske lägre mellan egentligen) så hade jag absolut inte uppgraderat. Under den vecka jag kunde jämföra med Evo 3 hemma så blev detta ganska klart. Röster och gitarrer fixade M65 väl så bra. Känslan är faktiskt bättre än Evo om jag skall vara helt ärlig, men då skall man nog beakta att jag knappast hann spela in dessa helt. En jämförelse idag hade kanske gett ett annat resultat. Känslan var dock liknande efter att jag kom hem efter butikslyssningar. Evo 3 fixade dock bas och diskant bättre även om de nog kunde varit ytterligare ett snäpp tyligare imho. Lite anonyma högtalare tror jag faktiskt (något som Lukas kanske upptäckte men inte uppskattade?).
Som vanligt uppfattar man sådant här så olika men detta var iaf min inte helt okända syn på saken.
Markus! Vore det inte käckt om även du och kompisen gör en jämförelse mot Evo 3? Där har ni ju verkligen lite skillnad på testelektronoken också.
Nu blev det lite utsvävat men trådskaparen tycks redan vara ivägskrämd "so what"...
Postad 05 December 2006 - 20:32
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Pefre: Kompisen köpte ett par SONIQ F-404 på Onoff för ett tag sedan, jag tyckte dem lät bra för att vara så billiga. Det stämmer att jag inte hört M65. Jag ville inte ge intrycket att jag jämförde SONIQ med M65, men ni (forummedlemmar) uppfattade det kanske som så när jag tipsade om dem direkt efter trådskaparen frågat om M65.
Här är ett nytt försök;
Jag tycker SONIQ F-404 låter bra för sin prisklass, har dock inte jämfört med M65.
Vad gäller AE högtalare har dem helt fel ljud mot vad jag gillar. Monitor Audio/Audiovector och B&W gillar jag bättre. AE låter hårt och kallt, tråkiga på låg volym och överdrivna på hög volym. Vissa kanske gillar det ljudet, jag gillar inte det.
Edit: Det stämmer att jag inte uppskattade "anonymiteten" jag gillar bättre när alla små detaljer framhävs. Det var mycket därför jag fastnade för B&W DM602 S3
Redigerat av Lukassvensson, 05 December 2006 - 20:35.
Postad 06 December 2006 - 00:15
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Känns som vi har kapat tråden och hamnat i helt annan riktning, men vi kanske delar med oss av nyttigheter för trådskaparen oxå...
Tumult - se JB:s svar..
Pefre - Jodå, har noterat sedan tidigare att vi kör AE. För mig var det faktiskt en slump att det blev just Evo..
Problemet med att få till en jämförelse mellan Evo och M65 är att jag bor i Stockholm och han i Göteborg.... Det hade varit skoj att se vad min Primare hade gjort med hans högtalare, och tvärtom!!
Kul det du skriver om dina erfarenheter där, att du inte upplevde alltför stor skillnad.
Efter senaste kontakten med den hörselskadade ynglingen så funderar han på ett extra slutsteg för lite extra kräm vid musiklyssning, samt skall lysna på Klipsch RF 10 (min idé) samt några beggade Audiovector C2 mkII (jag har inte en susning om vad det är för något!! Någon som vet?)
Lukas - tragiskt att du inte förstått storheten i AE
Har du något B&W förslag i prisklassen 4-6 000, att para med den lilla Marantzen?
Postad 06 December 2006 - 00:56
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Efter senaste kontakten med den hörselskadade ynglingen så funderar han på ett extra slutsteg för lite extra kräm vid musiklyssning, samt skall lysna på Klipsch RF 10 (min idé) samt några beggade Audiovector C2 mkII (jag har inte en susning om vad det är för något!! Någon som vet?)
Audiovector C2 mkII hör till Audiovectors "budgetserie". Audiovector kan i mångas öron kännas för vassa...och C-serien hör väl till märket minst hifispelande/vassaste burkar? Har dock inte hört just C2 men väl på AV:s betydligt dyrare serier...som låter bra på vissa plan, men mindre bra på andra. I alla fall enligt mina öron...  Men de är förhållandevis lättdriva...samma sak gäller Klipscharna som är ännu mer lättdrivna... Lukas - tragiskt att du inte förstått storheten i AE Har du något B&W förslag i prisklassen 4-6 000, att para med den lilla Marantzen?
B&W om några är väl högtalare som rankas till de klart mest trögdrivna=behövs rejält med kraft för att ljudet ska släppa...? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 December 2006 - 01:00.
Postad 06 December 2006 - 06:00
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Problemet med att få till en jämförelse mellan Evo och M65 är att jag bor i Stockholm och han i Göteborg.... Det hade varit skoj att se vad min Primare hade gjort med hans högtalare, och tvärtom!! Kul det du skriver om dina erfarenheter där, att du inte upplevde alltför stor skillnad.
Det var synd. Att slänga in ett par M65or (27 kg - 1.10 höga) i bilen om man åker och hälsar på någon är nog dessutom inget man gör sådär jättegärna. Vill bara förtydliga. Det var en ganska tydlig ljudskillnad mellan dem. Menade bara att just mellanregistret (tydligheten och klangen på röster och gitarrer ffa) var där som M65 klarade sig bäst i jmf i mina öron. Fick nästan intrycket av att det tom var lite överfokuserat och medvetet avstämt av tillverkaren. Audiovector är välljudande högtalare annars tycker jag. C2 är föregångaren till nuvarande K3 / K3 Super. Dessa var länge det hetaste uppgraderingsalternativet men "vardagsrumsbudgeten" styrde om detta. Edit: Lukas: AE som tråkiga på låg volym kan jag helt klart förstå att man tycker men "överdrivna" på hög är absolut inte mitt intryck. Basen är fortfarande tight och det som händer är ifh att jag får mer spelglädje och livekänsla (med bra inspelningar iaf). Också en sak som skiljer mot M65. Kvalitétsskillnader på inspelningarna visar sig tydligare. Hur menar du överdrivna?
Redigerat av Unregistered1013, 06 December 2006 - 08:49.
Postad 06 December 2006 - 10:11
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Men om man istället jämför B&W DM303 (6" stativare för 2700 kr) med JBL Northridge E 30 (6" stativare för 3000 kr) så tror jag man snart inser fördelen med att B&W också tillverkar dyrare högtalare.
<{POST_SNAPBACK}>
och det gör inte JBL??? Jag vet att Nautilus-pipan inte har något att göra med diskanten som sitter i den, men Nautilus-pipan gör ändå högtalaren lite bättre. Det är andra saker, så som att basreflexportarna har golfbollsmönster (aerodynamiskt) som ska förhindra blåsljud och diverse andra lösningar inuti högtalarlådan som har kommer ner från 800-serien till 700- 600- och 300-serien.
<{POST_SNAPBACK}>
Man ska nog inte gå på alla försäljningsargument.  Finns det inte mer som påverkar ljudet? Tillverkare som Dynavoice/Proson osv. har inte tillgång till lika mycket forskning som företag som också tillverkar High-end. Sådana företag kan t.ex. ta en stativare dem redan designat i 30 000 kr klassen och plocka bort kostnader från den (fanér, dyra element, osv) och få en stativare för 3 000 som fortfarande har alla speciallösningar kvar, men självklart billigare och sämre.
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan diskutera hur mycket revolutionerande som hänt på högtalkarsidan och om "framstegen" motsvarar kostnadsökningen. Forskning kostar pengar. Dessa pengar måste tas någonstans. Logik - det läggs på priset. Högtalaren hamnar i en högre prisklass. Tävlar mot bättre högtalare. Är det tvärsäkert att den klarar den konkurensen? Om de tar en 30'-högtalare och plockar bort element, filter (och troligen även låda). Vad blir kvar? Vad har B&W för märkvärdigt i sina konstruktioner som inte andra har?  Skulle golfbollsmönster ge bättre ljud än att lägga några kronor till på bättre element, delningsfilter eller låda? Att en högtalre som kostar 3' är sämre än 30' är inte så märkligt. Däremot ser jag inte ens med dina motiveringar varför B&W skulle göra en bättre högtalare än t.ex. Dynavoice i samma prisklass. Forskning i all ära, men jag ser faktiskt inte särsklit mycket revolutionerande med 303orna.
Postad 06 December 2006 - 10:14
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Är klart överaskad om Marantz 4600 (som många är väldigt nöjda med) skulle "förstöra" M65s mellanregister. Har som flera vet kört med både 12,5 kg flerkanal och 12,5 kg tvåkanal och mellanregistret var både framträdande och klart oavsett. Har därför svårt att tro att bristen på krfat hos 4600an skulle "ställa till det".
<{POST_SNAPBACK}>
... och som du vet delar jag din uppfattning efter att ha kört en hel del från 0,5kg stärk  upp ttill 21 kg NAD 218. (Fast Arcam passade ju betydligt bättre som stärk....)
Postad 06 December 2006 - 10:17
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
JB! - Tack för info om Audiovector. (Även du Pefre.)
Får bli en rejäl lyssning på detta tror jag.
Jo, JB... Frågan om B&W kommer ur att jag tycker att B&W 602.5 S3 kan vara ett alternativ..
Men som du skriver, trögdrivet, så det blir förmodligen nödvändigt med ett extra steg. Då blir det ju mer pengar.. Hmm tänkte liksom kanske inte på det
Vill säga det igen!
Roligt med erat engagemang! Högtalare är min svagaste sida, så jag behöver verkligen era tankar som ni delat med er av.
M.
Postad 06 December 2006 - 10:20
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ett litet råd - ska steget vara till m65 - låna först och testa. Köp inte direkt. Pefre, jag m.fl har testat just med uppgradering av stegen för att driva m65 och förvånats över hur lite det gett. (Visserligen inte från just 4600, men Pefre från Yamaha 440, vilket inte direkt är värre kraftmässigt och jag från div.) Mina första lyssningar finns beskrivna här.
Postad 06 December 2006 - 13:26
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Nej nej!
Ett steg är i åtanke om det skulle bli något mer trögdrivet som inhandlades.
ynglingen har nu kopplat ur sina 65:or till förmån för ett par små Mordaunt-Short av gammal årgång.
Inget fancy, men en fruktansvärd förbättring. Dessa skall han ha tills han hittat ersättare för 65:orna som han tänker göra sig av med.
Nämnas bör att det är tung rock som skall spelas...
Kul läsning från ditt test. Fantastiskt vilka hobbyaktiviteter man kan hitta i detta forum!!
Postad 06 December 2006 - 16:06
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
"och det gör inte JBL???"
JBL har bara en högtalarserie på marknaden. Dem tillhör iofs Harman koncernen och där finns en del bra högtalare (Infinity Kappa t.ex.) men inget som motsvarar B&W's värstingar.
"Hur menar du överdrivna?"
Jag kan inte beskriva det så bra, men jag tyckte det lät ansträngt. Det var troligtvis förstärkaren dem drevs av som var fel, så det har inget att göra med själva högtalarna.
"Man ska nog inte gå på alla försäljningsargument. wink.gif Finns det inte mer som påverkar ljudet?"
Visst, Nautilus-pipa är ett "försäljningsknep", men jag tycker ändå B&W ger mkt kvalité för pengarna. Tittar man på insidan av t.o.m. deras billigaste serier (300 och 600) ser man att det finns lite mer än bara dyra element.
"Man kan diskutera hur mycket revolutionerande som hänt på högtalkarsidan och om "framstegen" motsvarar kostnadsökningen. Forskning kostar pengar. Dessa pengar måste tas någonstans. Logik - det läggs på priset. Högtalaren hamnar i en högre prisklass. Tävlar mot bättre högtalare. Är det tvärsäkert att den klarar den konkurensen?"
Det är sant att inget revolutionerande har hänt med högtalare de senaste åren. Forskning är inte gratis, men om man delar upp kostnaden på alla högtalare som säljs är det inte så mycket pengar som läggs till. Ny forskning leder också till att högtalarna finslipas (ingen kan väl påstå att B&W DM602 S3 inte är bättre än B&W DM602 S3?) så framåt går det allt, även fast det inte revolutioneras på samma sätt som t.ex. datorer.
"Om de tar en 30'-högtalare och plockar bort element, filter (och troligen även låda). Vad blir kvar? Vad har B&W för märkvärdigt i sina konstruktioner som inte andra har? wink.gif Skulle golfbollsmönster ge bättre ljud än att lägga några kronor till på bättre element, delningsfilter eller låda? Att en högtalre som kostar 3' är sämre än 30' är inte så märkligt. Däremot ser jag inte ens med dina motiveringar varför B&W skulle göra en bättre högtalare än t.ex. Dynavoice i samma prisklass. Forskning i all ära, men jag ser faktiskt inte särsklit mycket revolutionerande med 303orna."
Visst, det är nästan alltid priset som avgör (bra element/delningsfilter/låda kostar alltid mycket oavsett hur mycket forskning man har att tillgå), men faktum kvarstår att företag som gör high-end också vet exakt hur man byggger en riktigt bra högtalare och kan utgå från detta.
Varför tror du t.ex. B&W har valt att endast ha stativare i prisklassen 2500-3500? Jo, för dem vet att ska man köpa högtalare för 2500-3500 ska man helst undvika golvare. Dynavoice har däremot golvare för 1000 kr, vilket visar att deras tänk är lite mer åt CW-hållet (större är bättre).
Postad 06 December 2006 - 16:18
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
JBL har bara en högtalarserie på marknaden. Dem tillhör iofs Harman koncernen och där finns en del bra högtalare (Infinity Kappa t.ex.) men inget som motsvarar B&W's värstingar. JBL Array 100.000 kr  Dynavoice har däremot golvare för 1000 kr, vilket visar att deras tänk är lite mer åt CW-hållet (större är bättre).
<{POST_SNAPBACK}>
Nu har ju inte jag lyssnat på varken någon CV-modell eller Dynavoice Magic (1000 kr) men av det jag läst så undrar jag ju om det verkligen finns några liknelser i ljudet dessa emellan. Att en golvare oftare spelar fylligare än en stativare är väl däremot ganska klart, något som kanske kan locka "Svensson" mer. Fått intrycket av att Dynavoice, inte fokuserar på basen på samma sätt som de ffa lite äldre Proson gör / gjorde (samma tillverkare - JWS).
Redigerat av Unregistered1013, 06 December 2006 - 16:28.
Postad 06 December 2006 - 17:10
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Pefre: Glömde Array.
Jag sade inte heller att det var samma ljudtyp i CW och Dynavoice, jag sade att det var samma tänk, alltså CW och Dynavoice tänker båda att högtalaren måste vara en viss storlek även fast den är billig. Medans andra tillverkare tänker, ska högtalaren vara billig måste vi göra den mindre för att inte gå ner för mycket i kvalité.
Dock så verkar Dynavoice's nya serie Definition gå åt sistnämda håll (mer åt ljudkvalités hållet än storlekshållet).
Postad 06 December 2006 - 17:41
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Pefre: Glömde Array.
Jag sade inte heller att det var samma ljudtyp i CW och Dynavoice, jag sade att det var samma tänk, alltså CW och Dynavoice tänker båda att högtalaren måste vara en viss storlek även fast den är billig. Medans andra tillverkare tänker, ska högtalaren vara billig måste vi göra den mindre för att inte gå ner för mycket i kvalité.
Dock så verkar Dynavoice's nya serie Definition gå åt sistnämda håll (mer åt ljudkvalités hållet än storlekshållet).
<{POST_SNAPBACK}>
Vilda spekulationer här.... Kan med en gång avliva myten med att Dynavoice & CV skulle ha det minsta gemensamt....förutom då kanske priset eller andra likheter som inte andra märken också har. Den billiga Magic-serien är t ex liten (smidiga golvare) och enligt mina testintryck spelade de balanserat över alla register...dvs det var ingen JÄTTEbas främst utan ett ganska neutralt, men rätt så "instängt" ljud. Om vi sedan tar M65...så följer den rådande "trend" med små element med en smal baffel=inte alls som CV som mer bygger på bredden för att de enorma elementen ska få plats och inte minst för att de ska SYNAS....varför tror ni den oranga randen finns runt alla CV-element...? Att B&W inte har några golvare i 2-3 tkr klassen är väl inget konstigt...de skulle inte kunna tjäna tillräckligt med pengar på denna med tanke på byggkostnaden jämfört med en liten stativare för samma pengar i butik... Detta gäller förövrigt de allra flesta andra mer "kända" högtalartillverkare förutom då Infinity som idag ÄR ett amerikanske budgetmärke (typ svenska Proson) som på något sätt ändå lyckas leva kvar på gamla meriter... Själv tycker jag Dynvoice största förtjänst på sin existens är att de på ett bra sätt fyller en lucka som tidigare varit nästan tom, dvs om man inte vill handla CW, Proson, Yamaha, Sonab eller Pioneerhögtalare...med Dynavoice kan man få en helt OK golvhögtalare för ett humant pris....men det är inga underhögtalare som krossar betydligt dyrare högtalare på allt, men ligger väl jämsides/i närheten på vissa plan...den som tror det förstnämnda får tänka om... Till sist förvånas jag fortfarande över att ingen faktiskt reflekterar över att Hifiklubben i stort har en monopolställning på B&W i Norden...vilket inte alls borde borga för att de var prisvärda...dvs det finns ingen konkurrens=ingen prispress som på de flesta andra märken....dock verkar konkurrensen tyvärr bli sämre och sämre bland övriga märken oxå...men inte så konstigt kanske med tanke på att det verkar funka helt OK (köparna accepterar detta) med B&W & Dali.... Samma "monopol" gäller visserligen för Dynavoice också...men om vi skulle ta och slå ut de två olika försäljningsställenas ÖVRIGA kostnader som marknadsföring, lokaler m.m.....så blir det lite annorlunda...och dessa kostnader är något som vi alla får betala i priset för den högtalare vi ska handla.... Skriver bara detta inlägg bara för att få lite jämvikt i denna debatt... Jag tycker att B&W låter hyfsat bra i de lägre prisklasser, men vill inte påstå de är speciellt prisvärda, snarare kosta lite mer än de smakar...men, men....vi får oss trots allt bonusen ett välkänt märke och riktigt fin finish vilket inte alls ska föraktas...själv spyr jag nästan på M65, men framför allt budgetalt nr 2, XTZ W2MT:s utseende... Slutsats - jag påstår INTE att Dynavoice M65 skulle låta bättre än 2-3 ggr dyrare B&W...och som vanligt, man får oftast vad man betalar för...inte svårare än så...och självklart mer om man kan tänka sig köpa beggat med allt vad det för med sig i form av större osäkerhet och att inte få vara den första som öppnar låddorna... ps...du glömde lite mer JBL High end.... JBL Synthesis & JBL K2 ...här snackar vi om det tredubbla priset jämfört med Array.... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 December 2006 - 18:45.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|