Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Valutronic Sq-50 & MB-50 vs System 2 & 4

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 December 2006 - 15:57

h-johansson
  • h-johansson
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag har suttit nu i några dagar och kollat runt efter vilka högtalare jag ska bygga. Eftersom jag ganska mycket av en nybörjare så blir det efter en ritning.
Har nu bestämmt mig för att beställa element från Valutronics och bygga med.

Nu till frågorna då :P
Enligt en annan tråd så skulle tydligen diskanten va den svagaste länken i SQ-50 & MB-50 systemet. Och beställer jag såna så kommer jag nog att göra samma ändrig i delningsfiltret som GrodanB pratade om i en annan tråd.

Men sen såg jag nu att Valutronics hade ett annat system på deras hemsida, som finurlig nog heter System 2 och System 4 :P
http://www.valutronic.se/RVH.html

I första hand kommer det va front och bakhögtalare jag är ute efter, men sen även bygga en sub och center. Men detta i mån av tid.

Så, Någon som har provat "System"? Vad tycker ni? Fördelar med att bara ha ett element som det sitter i System 4? Eller ska jag göra på SQ-50 & MB-50?

Glömmde visst skriva vad jag ska använda högtalarna till :D
I huvudsak blir det till Tv/Film, men även en del musik och då oftast rock, hårdrock och ska.

Jjag tar gärna emot förslag på förstärkare med :D

Redigerat av h-johansson, 07 December 2006 - 16:58.

Postad 08 December 2006 - 08:28

Unregistered62fe7570
  • Unregistered62fe7570
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Jag sitter lite i samma båt som du, så jag väntar ivrigt på kommentarer.
Låter de bra så är det ju perfekt, stor fin låda och enkel å bygga :P

Ska först bygga frontare sedan så byter jag ut bakre och center.

Johansson:
Vad skulle du ha som center isof?
samma låda som surr eller?

edit:
Om man inte vill ha en sub, utan låta frontarna stå för basen, räcker ett system 4 till detta eller ska man kanske titta på VH-1:an??

/Hylsan

Redigerat av Unregistered62fe7570, 08 December 2006 - 08:30.

Postad 08 December 2006 - 08:42

h-johansson
  • h-johansson
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Just nu har jag en Keenwood som får fungera som center så länge, och samma sak gäller subben.

Men sen kommer det ju at bli att bygga en själv, och just nu lutar det år att det blir MD-50 både bak och som center. Subben sen vet jag faktiskt inte hur jag ska göra med ännu. Vill bygga själv men vet inte vad jag ska göra för någon bara. Tid och pengar sätter ju sina begränsningar...

Postad 08 December 2006 - 14:43

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Om jag var du skulle jag hålla mig till de mer beprövade konstruktionerna, såsom SQ-50 och MB-50. "System 2" och "system 4" kan förvisso vara bra, men man har ju inte ens sett om valutronic byggt dessa själva eller om de bara simulerat fram lådor..... Så mitt råd är som sagt att bygga SQ-50. Kan för övrigt själv rekommendera dessa med GrodanB:s filter. Originalfiltrena är i och för sig inte så dumma de heller, jag har ju klarat mig bra med dem i över ett år.

Postad 08 December 2006 - 17:12

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Hej

Vill inte måla "fan" på väggen.

Valutronic gör säkert bra högisar, men efter tråden med mätningen med den fasvända diskanten så skulle jag ju ta en funderare...

OBS, dock så kan inte vi veta hur konstruktören har tänkt och vad han har för idéer.

/Johan

Postad 08 December 2006 - 17:23

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Jag måste inflika här: Det är inget fel på deras SQ-50, MB-50 lådor... I alla fall inte som jag har hittat...

Jag vet att Valutronic inte har mätt när de konstruerade filtren till SQ-50, för det sa han på en direkt fråga. Han hade använt en dB-mätare och spelat sinussvep... (dvs. han har mätt grovt)

De övriga högtalarna vet jag inget om... (förutom MB-50)...

Postad 08 December 2006 - 20:12

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Hej

Vill inte måla "fan" på väggen.

Valutronic gör säkert bra högisar, men efter tråden med mätningen med den fasvända diskanten så skulle jag ju ta en funderare...

OBS, dock så kan inte vi veta hur konstruktören har tänkt och vad han har för idéer.

/Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Vid lyssning så låter det ju bra med originalfiltrena, och det är väl ändå det som räknas? Jag kan inte påstå att jag nånsin tyckt att de låtit dåligt innan filterbytet. De låter bara bättre nu. :wub:

Postad 08 December 2006 - 23:08

oakim
  • oakim
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Ingen hittils som klagat på min SQ-50 och jag njuter bara mer o mer för var dag :wub:
Några har klagat att de ser stora ut... då har jag dragit in dem hos min granne som har valutronics VH-1or, då tappar de hakan ännu mer :wub:

Postad 08 December 2006 - 23:38

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej !

Är ny i det här forumet... har byggt en hel del studioutrustning tidigare på hobbynivå.
typ rörkompressorer, mikrofonförstärkare etc. så jag har en hel del erfarenhet av byggen...

Nu har det blivit dags att fixa ett 5.1-system til 37" tv:n.

Har beställt 5 uppsättningar monacor högtalare samt filter-spolar 0,68 mH & 1 mH.

... hur som helst min fråga till Valhalla är vilket filter du använde i den "förbättrade" versionen.
är det "det sista" av GrodanB:s filter i den andra tråden eller ett av de tidigare ?

blir lite konstiga hänvisningar å så men jag tror du förstår vad jag menar :wub:

.... hur som helst, tackar för de bra trådarna. ska bli kul att bygga å testa de här högtalarna.

/magnus

Postad 09 December 2006 - 12:47

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Jag använde det filtret som GrodanB hade skickat med en stycklista med hifikits artikelnummer. Inlägg #9.

Redigerat av Valhalla, 09 December 2006 - 12:50.

Postad 09 December 2006 - 14:53

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag använde det filtret som GrodanB hade skickat med en stycklista med hifikits artikelnummer. Inlägg #9.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, Tackar !

det var som jag trodde. är perfekt att ha nåt att utgå ifrån.
kan vara kul att testa med lite olika dämpningar senare..

Postad 11 December 2006 - 15:34

h-johansson
  • h-johansson
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag tar och struntar i "System" utan kör på SQ/MB-50.
Valhall hade en ganska bra poäng med att köra på ett beprövat koncept. Och eftersom jag är oskuld i detta område så är det nog lite bra att börja med något "enkelt".
Ska bli väldigt intressant att lyssna på dem, kommer nog att byta ut delningsfiltert.

Postad 12 December 2006 - 08:22

Unregistered62fe7570
  • Unregistered62fe7570
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
var lite sugen på vh1:orna, men som föregående skribent skrev så första bygget kanske man ska försöka hålla sig till enklare modeller ;)

Blir till och beställa nästa år, nu har man ju handlat upp alla pengarna :)

Förresten, mitt estetiska jag stör mig på att ha en MB-50 som center i dess nuvarande design.
Är det bara jag som tycker att det känns mysko att ha en surr-högtalare som center?
Skulle vilja ha något längre och smalare...nån som har ett program och kan se ifall detta går att få till utan att för den delen förstöra ljudet???

tack på förhand!
/Hylsan

Postad 12 December 2006 - 08:28

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Men gör den det... Får du in elemetenten och volymen bibehålls kommer det att fungera...

I princip spelar formen ingen roll... I princip, då det inte är rekommenderat att göra långsmala högtalare pga. formen ;). (saker som ändras: baffel steg, resonanser i lådan, etc.)...

Den klassiska centern (M-T-M) är igentligen inte speciellt lämpad som center... Däremot är diskant i lodlinje med bas (stående) rekommenderat.

Redigerat av GrodanB, 12 December 2006 - 08:35.

Postad 13 December 2006 - 07:33

Unregistered62fe7570
  • Unregistered62fe7570
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
ok....så altså en MB-50 ståendes som center vore bäst???
Trodde man skulle försöka få "ljudet" så nära bilden som möjligt...

/Hylsan

Postad 13 December 2006 - 09:29

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ett bestämt NJA på det :)

Lagom är tyvärr rätt svar... Frontarna skall inte stå för tätt för det pajar ljudbilden... (bred mono istället för stereo) Samidigt skall de inte stå för långt isär för det ger en konstig center...

Centerns diskant skall vara i samma horisentala linje som frontarna... Men det går ju sällan... En kompromiss är att det max skall vara 30 cm mellan dem...

Finns en tråd om THX rekommendationer... Följ den så gått det går...

Min kollega löste problemet genom att ställa högtalaren "upp och ned" dvs. diskanten under basen i centern. Fungerar mycket bra.

Postad 14 December 2006 - 15:29

Unregistered62fe7570
  • Unregistered62fe7570
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
hum....vad jag fick ut av en presentation av THX så var det näst bäst att ha fronten över skärmen. Nått att tänka på till nästa biosalong, tyvärr nästan omöjligt i denna uppsättning. Bakom går ju också bort, eftersom jag gissar att man måste ha speciell duk eller så för att inte ljudet ska ändras.
så det får bli under då.

Du skrev att centerns diskan ska vara i samma horisentala linje som frontarna. Vilket element på frontarna räknar du då på? diskanten? ..om man nu har en sådan. Läste nånstans att man skulle försöka att ha frontarna i undre delen av bilden (typ diskanten i mitten på bilden) så det har jag nu. Men man kanske skulle ändra sig.

ps. ursäkta urspårningen .ds
/Hylsan

Postad 14 December 2006 - 15:38

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Diskanten på frontarna...

få kolla upp THX men det verkar inte klokt att det rekommenderar det... en center MITT i duken och fronarna på sidorna med en linje genom diskanterna kan jag förstå...

Men frontarna på golvet och centern i taket (duk) kan jag inte tro att de menar...

Bara tänk på vad som händer om man ser tex ett tåg och ljudet panorerar mellan höger front till vänster genom centern...

Redigerat av GrodanB, 14 December 2006 - 15:41.

Postad 18 December 2006 - 10:18

Unregistered62fe7570
  • Unregistered62fe7570
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
hum..ett flygande tåg blir det då ja :)

blir kanske till att snurra på frontarna så diskanten kommer på samma höjd...
kvittar iofs med mina nuvarande högtalare för de är rätt kassa endå ;)

Ska bygga 2 sq-50 så blir det nog bättre.

tackar för tipsen Grodan!

/Hylsan

Postad 24 July 2008 - 20:49

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Sparkar lite liv i en åldarande tråd.

Hur har byggena gått?

Jag funderar på att byta "ner" mig från sq-50 till mb-50 på grund av platsbrist vid sidan av teven.

Postad 24 July 2008 - 23:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Sparkar lite liv i en åldarande tråd.

Hur har byggena gått?

Jag funderar på att byta "ner" mig från sq-50 till mb-50 på grund av platsbrist vid sidan av teven.

Det är aldrig kul att byta ner sig.... :unsure:

Postad 25 July 2008 - 11:03

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Det är aldrig kul att byta ner sig.... ;)

Så sant.
Hustru vill ha en bestå med skutdörrar framför teven. Inte mig emot i princip men då försvinner utrymmet vid sidorna så ett par golvare inte skulle få plats. Men på plussidan så skulle jag nog kunna bygga en tredje och ha som center. Alternativet är att ha kvar befintliga möbler. Det är ju det ekonomiskt mest fördelaktiga...

Nån som vet etter har en uppfattning om hur mb-50 står sig mot sq-50 vid musiklyssning. Det är många som kör med stativare för tvåkanal.

Postad 25 July 2008 - 16:02

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
MB-50 utan basmodul skulle jag inte tänka mig använda.

Postad 25 July 2008 - 22:18

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

MB-50 utan basmodul skulle jag inte tänka mig använda.

Bara så jag förstår dig rätt. Di talar om bashögtalare, inte "subwoofer", eller hur?

Synd, det blir ju ännu svårare att möblera...

Postad 25 July 2008 - 22:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jag pratar om vad som vanligtvis kallas för "subwoofer", fast jag inte vill kalla det för sub, då sådana går mycket djupare än vad jag (personligen) kan kalla många subbar där ute. ;)

Postad 26 July 2008 - 01:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag pratar om vad som vanligtvis kallas för "subwoofer", fast jag inte vill kalla det för sub, då sådana går mycket djupare än vad jag (personligen) kan kalla många subbar där ute. ;)

Hehe, jo... jag skulle vilja säga att klarar den 20Hz med -3dB då kan jag kalla den för en subb, men det gör dom flesta inte :S
10 Hz och -3dB är fin fint ;)

Postad 27 July 2008 - 19:17

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Lite kuriosa... SUBkontraoktaven är 16-32 Hz... En SUB skall alltså spela denna (delar av den i alla fall) för att vara en SUB...

Annars är det en bas... B)

Postad 27 July 2008 - 20:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Lite kuriosa... SUBkontraoktaven är 16-32 Hz... En SUB skall alltså spela denna (delar av den i alla fall) för att vara en SUB...

Precis det jag menar :P Fast mindre detaljerat ;)

Postad 27 July 2008 - 20:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Med andra ord så vill man ha ett F3 på 16Hz för att det ska få räknas som en subb, tycker jag låter helt vettigt, mellan 10-20Hz vill jag ha F3 om jag ska kalla det för en "riktig" subb ;)

Postad 27 July 2008 - 20:21

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Argh! Snabbsvarsfönster och känslig touchpad bed balla funktioner är en dålig kombo. Jag hade skrivit en lång utläggning....

För att fatta mig kort.
Vill jag ha vettig två-kanal, behåll sq-50 eller skaffa en vettig sub. (Den jag har duger för film men till musik så står den mest och spelar för sig själv i ett hörn.)

Det blir till att börja förhandla om inredningen... ilandsproblem, javisst.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.