Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch RF52 vs RF62

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2006 - 19:49

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Har tittat och lysnat på Klipsch rf62, rc62, och rs42. Tycker att dom lät bra. Saken är det att det igentligen var rf52, rc52, rs42 som jag tänkt köpa.
Men dom har jag inte haft möjligheten att lyssna på. När jag frågat ett par "fackmän" så säger dom att rf52 serien låter i stort sätt lika om man har ett rum på ca 25m2 som jag har. Möjligen får man lite mer "tryck" i rf62 serien.
Jag har inte lust att lägga ut mer pengar än vad jag behöver på ett system......känner mig väldigt velig just nu.....hur skulle ni göra...? Jag vill ju inte ångra att jag köpt ett för klent system....inte heller att jag betalat 3000:- extra på något som jag knappt kommer att märka av.

PS. Vad skulle ni ha valt för sbbas till detta sytem.......klipsch RW10d/12d eller SVS 10" eller 12" (dom billiga modellerna). Fördelen för mig med klipsch är att jag får ett hyffsat paketpris. Men det ska vara bra också

Redigerat av ***nicke69***, 13 December 2006 - 19:11.

Postad 12 December 2006 - 21:38

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
det är rätt stor skillnad med RF62 och RF52. Sitter en helt annan diskantdriver, mycket bättre delningsfitler osv. Allt ifrån diskant, mellan och bas låter bra mycket bättre i 62 än i 52.

Så har du pengar ska du gå på det. Vare sig du har 10m2 eller 30m2 så låter 62 betydligt bättre.

Postad 13 December 2006 - 10:09

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag håller nog inte med Celander om allt. Diskantdrivern och delningsfiltret har han säkert rätt om, men att allt ska låta "bra mycket bättre" vet jag inte. Jag har lyssnat på bägge två vid samma tillfälle, först på 62 och sen 52. Ska direkt säga att 62 var spelad endast ca 10 timmar och 52:an helt inspelad enligt försäljaren, men vid det tillfället lät 52:an bättre även om 62:an lät mer. Senare har jag lyssnat på 62:an inspelad, dock ensam.
Skulle vilja säga att skillnaden i bas är ungefär lika stor som skillnaden i utseende, resten av ljudet är skillnaden mindre enligt min ödmjuka åsikt.

Jag var i samma situation som du förut och det är inget lätt val enligt mig. Jag var ute efter endast frontar till att börja med, skulle jag köpt en sub till hade jag nog valt 52:orna.

Men har du pengar så blir du säkert inte besviken med 62:orna heller, de låter trots allt bättre, sen om det är värt skillnaden är en svår fråga! :)
Men kan du inte lyssna på 52:orna innan du köper dem? Kanske till och med kan ta hem både 52 och 62 och lyssna hemma hos dig, och sen lämna tillbaka de du inte vill ha?

Lycka till!

Ska tillägga att jag ännu inte köpt frontar då ekonomin fått sig en liten törn! :)

Postad 13 December 2006 - 10:17

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
jag skulle försökt skrapa ihop dom extra pengar som behövdes för att köpa rf62 annars skulle jag inte kunna låta bli att gå och fundera om det inte hade låtit mycket bättre om jag bara tagit dom större

Postad 13 December 2006 - 12:47

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Jag håller nog inte med Celander om allt. Diskantdrivern och delningsfiltret har han säkert rätt om, men att allt ska låta "bra mycket bättre" vet jag inte. Jag har lyssnat på bägge två vid samma tillfälle, först på 62 och sen 52. Ska direkt säga att 62 var spelad endast ca 10 timmar och 52:an helt inspelad enligt försäljaren, men vid det tillfället lät 52:an bättre även om 62:an lät mer. Senare har jag lyssnat på 62:an inspelad, dock ensam.
Skulle vilja säga att skillnaden i bas är ungefär lika stor som skillnaden i utseende, resten av ljudet är skillnaden mindre enligt min ödmjuka åsikt.

Jag var i samma situation som du förut och det är inget lätt val enligt mig. Jag var ute efter endast frontar till att börja med, skulle jag köpt en sub till hade jag nog valt 52:orna.

Men har du pengar så blir du säkert inte besviken med 62:orna heller, de låter trots allt bättre, sen om det är värt skillnaden är en svår fråga! :)
Men kan du inte lyssna på 52:orna innan du köper dem? Kanske till och med kan ta hem både 52 och 62 och lyssna hemma hos dig, och sen lämna tillbaka de du inte vill ha?

Lycka till!

Ska tillägga att jag ännu inte köpt frontar då ekonomin fått sig en liten törn! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe ok. Men vissa hör ju inte skillnad på typ Infinity Beta 50 och primus 250. Utan har ungefär samma svar som du. Så kanske kräver att man lyssnar lite mer om man inte är van. Det är trots allt 2 bra högtalare. Sen om provlyssnar mycket kan man bli trött i öronen och skillnader blir mindre. Så kan vara bra att köra lite a/b jämnförelser att man switchar mellan dem direkt utan att behöva stänga av eller pauasa musiken.

Postad 13 December 2006 - 13:37

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Som det lutar nu så kommer jag att välja RF62 serien, men då kommer jag att få vänta med subwoofern på grund av att jag hellst vill ha en SVS PB12-NSD. Har för närvarande en Audio Pro sub 1.28 (8" bas). Tror ni att den tillför systemet något eller är det helt meningslöst att koppla in den. Tänkte i såfall ha den provisoriskt till det jag köper en bättre.

Redigerat av ***nicke69***, 13 December 2006 - 13:38.

Postad 13 December 2006 - 15:12

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
em sub går ju nästan alltid djupare än ett par vanliga frontar. Vet inte hur djupt din subb går man den tillför säkert djup och lite extra knuff i basen vid film tittning. Att använda en sån dålig subb tillsammans med så bra frontar vid musik är ju ialf inte att rekommendera

Postad 16 December 2006 - 16:50

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Tycker du ska titta på andra högtalare om du ska använda dem mycket till musik. Klipscharna spelar musiken bra och det låter kanon. Men det är så otroligt jobbiga att lyssna på. Speciellt om det är en lite längre stund. Räcker med 20min så är öronen helt slut och man har nästan ont i dem. Diskant blir så dominant i många låtar att man tror att öronen ska skäras sönder inuti. Vid nomrallyssningvolym och uppåt.

De är grymma tll film dock. Man hör inte alls detta då, Men musik kör jag hellre på mina NS-333 stativare

Postad 17 December 2006 - 13:02

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Har du gjort lite av en kovändning nu celander...eller vad? Håller inte alls med dig om att diskanten skär så öronen går sönder. ?

MVH Flingan

Postad 17 December 2006 - 13:12

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
kovänding?

Har plockat bort RF82 orna nu och kör med ns-333 hehe :wub:. Använder centern vid filmer dock. Ljudet är inte speciellt bra i ns-333 diskanten låter som nån satt en raggsocka i. mellan är rätt kasst och inte så mycket detaljer. Men är åtmonstone inte jobbigt på toppen. Fattar inte varför klipsch gör så, Men små justeringar här och där hade de kunnat verkligen total dominera sina prisklasser men nu orkar jag inte med dem alls.

Postad 17 December 2006 - 18:28

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft problem med att lyssna på mina 52:or :wub: Tycker de låter jättebra. Är en nybörjare innom detta, men klipscharna gjorde ett riktigt lyft jämfört med min andra anläggning.

Postad 17 December 2006 - 21:25

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

kovänding?

Har plockat bort RF82 orna nu och kör med ns-333 hehe :wub:. Använder centern vid filmer dock. Ljudet är inte speciellt bra i ns-333 diskanten låter som nån satt en raggsocka i. mellan är rätt kasst och inte så mycket detaljer. Men är åtmonstone inte jobbigt på toppen. Fattar inte varför klipsch gör så, Men små justeringar här och där hade de kunnat verkligen total dominera sina prisklasser men nu orkar jag inte med dem alls.

Ja..innan tyckte jag du förespråkade Klipsch..o talade gott om dom. Men nu verkar du helt ha ändrat dig. Har du slängt ut RF-82:orna eller vad menar du?

MVH Flingan

Postad 17 December 2006 - 23:51

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Ja, de är surround högtalare nu hehehe :). Ne men ska försöka spela dem 100timmar till en jag lyssnar riktigt på dem igen. Så de får spela när jag inte är hemma. Så har de kassa NS-333 några veckor nu så kanske klipscharna blivit bättre efter de fått spela lite mer och då har jag inte hört dem på ett tag heller. Får la se hur det blir. Mitt rum är alldeles för litet för rf82orna med.

Postad 18 December 2006 - 16:29

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Jo ditt rum är helt klart för litet för dom :)

Postad 18 December 2006 - 22:25

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Har burit i dem idag igen. Lyckas få bort skit mycket av det jobbiga ljudet genom att flytta om placerting väldigt mycket. Har ändrat toe in osv mycket med, Det kanske går förbi en lite nu vet ej. De låter inte likabra i låtar de väl låtit bra i men har inte alls de jobbiga topparna direkt längre. Har ändrat lite inställningar på elektronik och från datorn med

Postad 18 December 2006 - 22:41

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Har burit i dem idag igen. Lyckas få bort skit mycket av det jobbiga ljudet genom att flytta om placerting väldigt mycket. Har ändrat toe in osv mycket med, Det kanske går förbi en lite nu vet ej. De låter inte likabra i låtar de väl låtit bra i men har inte alls de jobbiga topparna direkt längre. Har ändrat lite inställningar på elektronik och från datorn med

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte du kommer att få det att låta bra . Ditt rum är för litet för dessa högtalare dom kräver ganska så stort rum för att komma till sin rätt . Du skulle ha valt en mindre modell . Inte klipsch fel att det låter dåligt .

Postad 19 December 2006 - 09:33

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
SKa inte ha dem i detta rum i mer än ett år max. Köper inga nya högtalare för ett tillfälligt rum.

Sen vilka ska jag välja istället?

Horndiskanten på klipscharna anpassar sig mycket bättre till mindre rum en vad en dome diskant gör. Är väl i isåfall basen som inte kommer till sin rätt. Sen låter säkert diskant/mellan bättre i ett större rum med. Men tror inte en högtalare blir speicellt mycket mer dryg på toppen för att mindre rum. Men har fått bort rätt mycket av det nu.

Hmm jag fattar inte hur jag lyckats få toppen så jämn som den är nu. Men vissa trumslag är fortfarande lite jobbiga men inte mer jobbiga i på många andra högtalare.... Hmmm... kan omöjligt vara placebo. För som de lät innan vart jag nästan förbannad då var så obehaligt för öronen (har lite tinitus, vill inte det ska vli värre)

Redigerat av Unregisterede74beff4, 19 December 2006 - 09:40.

Postad 17 January 2007 - 00:04

eurodance
  • eurodance
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vill lägga in några rader här. Har själv RF52 (tillsammans med en Marantz SR5600 och Linn K20-kablar) och kan inte alls hålla med om skrikig diskant. För övrigt har du kört endast via datorn eller har du testat med en riktig CD-spelare också Celander? Jag har X-Fi Fatal1ty och tycker det låter bra. Upplever ingen jobbig diskant eller något annat för den delen förutom att mp3-låtar sällan håller måttet rent ljudmässigt jämfört med CD. Men som alla vet uppfattar vi ju ljud olika så... Har också tinnitus (låter kanske konstigt men det är skönt att veta att man inte är ensam) så jag förstår vad du menar Celander. Jag upplever det riktigt obehagligt med otajt och minsta brölig bas (dvs en sån här bas som bara känns som ett tryck mot öronen istället för en skön takt i magen liksom. Väldigt obehagligt och börjar göra lite ont efter ett tag. Det kan förklara vad jag skriver längre ner här. Men iaf, har testat med Crystalizern på max t.o.m. (kör med den Off annars) och tycker ändå inte att det skriker om diskanten. Jaja, nog om det.

Jag är i varje fall helnöjd med mitt Klipsch-köp. Funderade lite snabbt på RF62 innan köpet men för mig är det inte värt de extra 3-tusen sek då jag har en viss budget att följa. De lägger jag hellre på en bättre framtida sub eller finare förstärkare. Lyssnade för övrigt, även om det är ett bra tag sedan, på RF10 tillsammans med, om jag kommer ihåg rätt, en Linn förstärkare och CD-spelare och de spelar ofantligt mycket större än vad man kan tro för en så pass liten högtalare. Och jag menar riktigt jäkla högt, och det utan att låta speciellt ansträngt så vitt jag kan komma ihåg. RF10 känns ändå kanske i minsta laget i vilket fall som helst, rent fysiskt t.ex. B) men det säger lite om hur pass lättdrivna och rappa dom är imo.

Jag personligen har, vad jag kan se nu iaf, inget inom de närmaste minst 3 åren behov av större högtalare än RF52. Så - hade du varit mig hade du lagt dom pengarna på en finare förstärkare eller en tightare bas än planerat.

Mina 2 cent. Gör vad ni vill med dom. :P

Redigerat av eurodance, 17 January 2007 - 00:13.

Postad 17 January 2007 - 03:43

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Har hunnit ändra uppfattning en hel del.

Högtalarna har gått lite längre nu och har flyttat placering lite, samt justerat toe-in m.m Tycker diskanten rundat av rejält samt att mellan och bas lyft sig väldigt mycket. Lider inte alls av dessa problem längre. Det är konstigt att de kan ändrat såppas mycket i ljudet ändå. Men tror delvis man vänjer sig också. Men oavsett det låter de väldigt olikt, mycklet bättre nu som tur är.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.