Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips om DIY högtalarkablar

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2006 - 21:56

Potchi
  • Potchi
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig för att göra nya kablar till mina frontar.

Till kablar har jag tänkt använda 2st 2*2,5mm högtalarkabel, vilken jag fyrflätar spänt enligt SvalanderAudios recept. Denna fläta skall kläs med strumpa, krympslang och bananer.

Till frågan: Kan man dra på strumpan direkt på kablarna eller borde man lägga ett skikt med något annat mellan strumpan och kabeln? Funderade att kabeln kanske blir "knölig" och ser misslyckad ut om man gör fel. Finns det något skyddande (skärmande) material man kan lägga på kabeln, de kommer nämligen nära en hel del andra kablar (strömsladda odyl.).

Andra frågan blir att är 10-20 mm kabelstrumpa lämplig för kablarna? Andra alternativet skulle vara 5-15 mm. 20-30 gissar jag att är för stort.

Kablarna skall som färdig produkt mäta ca. 2,2m minst. Är då 2 st 3m kablar lämpliga att fyrfläta?

Tack å gonatt ;)

Postad 17 December 2006 - 15:20

Potchi
  • Potchi
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Inga svar... :wub:

Nåja, tänkte komplettera med att fråga om aluminiumfolie gör nån nytta/skada om man virar lite sånt runt kabeln?

Nån menade på att det skulle skärma kabeln, men jag funderade mera på att det skull göra kabeln lite jämnare, så att strumpan går enklare på.

Ideér, tips?

edit; tyrkfel.

Redigerat av Potchi, 17 December 2006 - 15:21.

Postad 27 December 2006 - 22:22

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Kan man dra på strumpan direkt på kablarna eller borde man lägga ett skikt med något annat mellan strumpan och kabeln?

<{POST_SNAPBACK}>

Två alternativ. Endera PVC slang från Elfa eller bomullsstrumpa från Svalander. Förstnämnda är kanke lämpligast då ytan blir jämnast så den är relativt hård men ändå böjlig.

Andra frågan blir att är 10-20 mm kabelstrumpa lämplig för kablarna? Andra alternativet skulle vara 5-15 mm. 20-30 gissar jag att är för stort.

<{POST_SNAPBACK}>

Oftast bättre med lite bredare kabelstrumpa så att inte den blir utspänd och man ser igenom slingorna. Overkill: Använder du PVC kan du alltid spraymåla slangen svart om du har svart kabelstrumpa för då fylls in eventuella glipor i kabelstrumpan. Jag föredrar vit pga smälter bättre in med vägg/golv. Pröva dig fram med PVC slang i hand före du köper strumpa.

Kablarna skall som färdig produkt mäta ca. 2,2m minst. Är då 2 st 3m kablar lämpliga att fyrfläta?

<{POST_SNAPBACK}>

Generellt är 3m bra till 2,2m. Beror mycket på hur hårt du fyrflätar. Desto hårdare desto styvare så klart. Bättre fläta för mycket kabel för du kan alltid kapa. Skruvstäd gör flätandet lättare.

Angående skärmning. Titta på hur elledningar/uttag är satta runt din utrustning om uttag är på behörigt avstånde är det kanske billigare att köpa skärmade el-kablar snarare än skärma högtalar-kablar samt signalkabel från dvd-spelare till förstärkare. Skärmad kabelstrumpa kan köpas på Elfa. Love Elfa :)

Redigerat av misc100, 27 December 2006 - 22:23.

Postad 30 December 2006 - 17:00

Potchi
  • Potchi
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tack för svar, och nu har flätandet börjat!

h. Potchi

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.