Postad 22 December 2006 - 14:06
Postad 22 December 2006 - 21:15
För att få reda på var den låter mäst/bäst i rummet, följ anvisningen:
Placera subben på den position där du brukar sitta/ligga och lyssna.
Sätt igång den.
Gå runt i rummet.
Där du upplevde att ljudet lät högst/bäst, där ska subben stå.
//Lorryquai
Postad 22 December 2006 - 22:04
Skulle man inte ha 2 subbar eller hörn nära frontarna så får man i första hand placera subben i det hörn som är närmast högtalarna pga subben tar stöd av hörnet för att leverera mer bastryck. Om du har inget hörn nära frontarna pröva då väggen/hörn på motsatt sida av rummet.
Vill du vara riktigt fiffig kan du köra ett sinussvep 0-120hz och lyssna på vilka hertz tal du får förstärkningar och försvagningar. Flytta sedan om subben eller höj/minska subbens volym +/- 6db och kör sinussvepet igen. 42-57hz intervallet är kanske en av de viktigare frekvensintervall som man inte skall ha försvagning på bastrycket pga det är oftast där "kicken" i basen upplevs. Att det blir försvag/stärkning på vissa frekvenstal kan skyllas på bl a rummets akustiska egenskaper.
Postad 13 January 2007 - 17:42
2st dynavoice m-65 , sub proson conquest 10mk2
Postad 06 February 2007 - 18:42
Postad 08 February 2007 - 15:34
Postad 08 February 2007 - 21:24
Är lådan helt vibrationsfri? Om inte, ska du nog inte bygga in den. Dvdlasern lär ta stryk.Kan man "bygga in" subben i exempelvis en mediabänk/skåp så att bara fronten syns och sticker ut kanske en centimeter typ ????
Postad 08 February 2007 - 21:34
Postad 08 February 2007 - 21:36
Generella sub-placeringsregler
Först och främst är det bäst att ha två subbar. De skall placeras i hörn när frontarna. Så det var avklarat men frågan är hur gör man om det inte är "perfekt"?...
Skulle man inte ha 2 subbar eller hörn nära frontarna så får man i första hand placera subben i det hörn som är närmast högtalarna pga subben tar stöd av hörnet för att leverera mer bastryck. Om du har inget hörn nära frontarna pröva då väggen/hörn på motsatt sida av rummet.
Vill du vara riktigt fiffig kan du köra ett sinussvep 0-120hz och lyssna på vilka hertz tal du får förstärkningar och försvagningar. Flytta sedan om subben eller höj/minska subbens volym +/- 6db och kör sinussvepet igen. 42-57hz intervallet är kanske en av de viktigare frekvensintervall som man inte skall ha försvagning på bastrycket pga det är oftast där "kicken" i basen upplevs. Att det blir försvag/stärkning på vissa frekvenstal kan skyllas på bl a rummets akustiska egenskaper.
Inte alltid bäst med två subbar, men ur ett symmetriskt perspektiv så är det bäst. Ljudmässigt kan det faktiskt bli sämre.
Hörnplacering är enligt min mening förkastligt. Blir mycket bas, men inte optimalt ljudmässigt.
Så jag håller inte med att det är generella regler. Olika rum+olika subbar = olika förutsättningar.
Redigerat av Unregisteredeb2b50da, 08 February 2007 - 21:37.
Postad 08 February 2007 - 22:24
hur gör man i ett litet rum på ca 12 m2. dry.gif om jag sätter subben i sängen , kommer jag att höra så mycket stor skillnad var den en e? kan det ha så hemskt stor betydelse var man sätter subben i ett så litet rum?
Fundera över samma sak som gtek890 har också ett litet rum och har ett perfekt hörn brevid frontarna där jag ska ställa basen när jag får den, men undrar om det spelar någon roll när rummet är så pass litet vars man har den ?
Postad 09 February 2007 - 17:49
Bor ju i studentlya på 17 kvadrat och en 160 säng så det som blir över får mna klämma in stereo på, (bilder på g
men jag har satt min sub precis bredvid soffan, in i hörnet och det var där ja tyckte den spela bäst, flytta fram å tebax lite men klart bäst vid film, vill man bara ha "tryck i stugan" så kanske det inte är optimalt men spelar fint ivartfall..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
16 bilder
188 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?