Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varmt och fylligt ljud, vilken förstärkare?

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 December 2006 - 20:43

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
har precis köpt nya högtalare och tycker att ljudet är lite tunt och ljust med min pioneer. har ni några förslag på förstärkare som skulle kunna passa mina profile så vore jag tacksam

prisklass från 12k till 25k

:(

Postad 26 December 2006 - 20:47

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Vad är det för högtalare du har??

MVH THXcht

Postad 26 December 2006 - 20:56

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

har precis köpt nya högtalare och tycker att ljudet är lite tunt och ljust med min pioneer. har ni några förslag på förstärkare som skulle kunna passa mina profile så vore jag tacksam

prisklass från 12k till 25k

:(

<{POST_SNAPBACK}>

Vare fint om du hade upplyst os med vad du har nu för talare som du vill att de skall spela up för dig ett varmt och fylligt ljud.

(Jag har 4 stuck däck liggande hemma och undrar vad jag skall ha för bil som skall passa de?) :D

Postad 26 December 2006 - 23:58

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
jag har ett par Focal jmlab Profile 918, finns bilder i mitt galleri :(

Postad 27 December 2006 - 09:02

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Marantz är jukännda för att ha ett varmt ljud

Postad 27 December 2006 - 09:27

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Märken som är allment kända för att ha mer tryck och mörker i sig är väl annars H/K och Nad tyvärr vet jag inte modellerbetäkningar och dylikt på dem.

Marantz är ganska neutrala men med lite värme i... Denon ligger väl oxå åt det hållet har jag för mig.

// Sat

Postad 27 December 2006 - 11:37

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
ja tackar för era åsikter. H/K kanske ska provas. vad tycks om audio analogue

Postad 27 December 2006 - 12:25

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Cyanide: Vad lyssnar du på för sorts musik och vad har du för cd/dvd spelare?
Har en del erfarenheter av Focal högtalare..

Postad 27 December 2006 - 12:49

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
jag lyssnar mkt på elektronisk musik, techno, trance ,acid, psychedelic, ambient, electronic, goa, house, industrial, lo-fi osv

även reggae, dance-hall, rapp, heavy metal :D

edit, just nu kör jag med min s-97 dvdspelare som cd-spelare

Redigerat av cyanide, 27 December 2006 - 12:50.

Postad 27 December 2006 - 14:03

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Säga vad man vill om Focal, snygga högtalare kan dom göra. Dom gjorde
sig bra hemma hos dig!

Testade en Musical Fidelity 3.5 för nåt år sen. Trevlig kraftkarl med ett stänk värme.
Hörde förresten att storebrodern A5 skulle prissänkas ner mot 20 000 kr, så då
kan den oxå vara ett alternativ.

Roksan Kandy eller Caspian har jag hört ska göra sig bra med Focal.

Nad eller H/K. Tycker det är nedköp att köra Profile med dom, om det inte är den nya
Master serien förstås. Missförstå mig inte, både H/K och NAD är budgetdräpare!!!!

Har själv en Hegel H200 sedan en vecka, men den kanske blir för vass med Focal.

Ta hem och testa! Och köp en snärtig liten sub, människa! :blink: Med den musiksmaken.... :D

Postad 27 December 2006 - 16:00

Unregistered792b3403
  • Unregistered792b3403
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Lyssnar du mer på musik än film?
Jag har precis fått upp ögonen för Arcams nya AVR350. Den har blivit klassad som bästa förstärkare i sin prisklass i både What´s Hifi och Hifi Choice. Just för sin potencial i stereo. Kanske lite dyr, men då passar ju AVR 300 bra, fick samma utmärkelse förra året

Postad 27 December 2006 - 16:19

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hmm, jag kanske antog fel att det var ren 2-kanalare du var ute efter. I så fall håller jag
med föregånde skrivare att Arcam är intressant. Ett annat alternativ måste oxå vara så
mycket NAD eller H/K du har råd med (med tanke på focal-diskanterna)

Postad 27 December 2006 - 16:24

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
primare I30 kan det vara något? Jag har lyssnat på den och tycker den har ett varmt och detaljerat ljud med djup och tajt bas.

Postad 27 December 2006 - 17:23

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
jag har tänkt mig 2-kanal eftersom jag bara har 2st högtalare, men i framtiden så blir det 5.1. och då kommer jag använda min pioneer till film och 2-kanalaren till musik.

Postad 27 December 2006 - 18:22

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
ljudet är väldigt vasst ljust och tunt med min pioneer och mellan registret är kasst :D låter hemskt. blir till att jobba xtra nu så det blir lite klirr i kassan

Postad 27 December 2006 - 19:05

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Kanske Primare skulle passa? Dom är ju lite fylligare än de flesta, tänker då främst på I21 för 11 tusen. Roksan Caspian är nog strået vassare. Glöm inte att det är inspelningstid på de flesta högtalare, vet inte hur mycket din surroundförstärkare kostar men det låter inte speciellt överraskande att den inte håller måttet. Grymt fina högtalare dom där Focal, lite för dyra för mig dock.

Edit:även Roksan kandy kan nog passa men inbillar mig att den ljudmässigt är lite för dålig för dessa högtalare, såg också att Primare I21 blir lite vass i diskanten med dessa så den skall nog undvikas. Nej mitt tips får bli Roksan Caspian, surroundförstärkare Primare SPA21 om dom fått bort den vassa diskanten på denna..

Mvh

Redigerat av Korn, 28 December 2006 - 23:05.

Postad 27 December 2006 - 19:26

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
de har dock spelat mer än 30 timmar som är inspelningstiden för profile 918, men de behöver säkert en hel del timmar till för att bli riktigt inspelade.

vad jag kommer ihåg så spelade primare varmt , stort och detaljerat men till elektronisk musik tyckte jag de lät lite avslaget. men jag måste helt klart lyssna mer på primare. tack för tipset :D

Redigerat av cyanide, 27 December 2006 - 19:26.

Postad 27 December 2006 - 23:28

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Säga vad man vill om Focal, snygga högtalare kan dom göra. Dom gjorde
sig bra hemma hos dig!

Testade en Musical Fidelity 3.5 för nåt år sen. Trevlig kraftkarl med ett stänk värme.
Hörde förresten att storebrodern A5 skulle prissänkas ner mot 20 000 kr, så då
kan den oxå vara ett alternativ.

Roksan Kandy eller Caspian har jag hört ska göra sig bra med Focal.

Nad eller H/K. Tycker det är nedköp att köra Profile med dom, om det inte är den nya
Master serien förstås. Missförstå mig inte, både H/K och NAD är budgetdräpare!!!!

Har själv en Hegel H200 sedan en vecka, men den kanske blir för vass med Focal.

Ta hem och testa! Och köp en snärtig liten sub, människa! :) Med den musiksmaken.... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Musical Fidelity a5 kommer jag definitivt låna hem, tack för tipset :)

Postad 27 December 2006 - 23:36

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
lite kommentarer om - audio analogue - vore uppskattat, vilken karraktär som präglar märket samt om audio analogue skulle kunna passa mina focal, thx :)

Postad 28 December 2006 - 10:11

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Tjena

Vad sägs om denna?

http://www.hifiklubb...mium_silver.htm

Var nere på hifi-klubben och lyssnade på denna, för ett par månader sen, låter ryskigt fint, de härliga neutrala detaljrika ljudet som denon har :) Åk till hifiklubben och lyssna på denna själv :)

mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 28 December 2006 - 10:12.

Postad 28 December 2006 - 10:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag har precis fått upp ögonen för Arcams nya AVR350. Den har blivit klassad som bästa förstärkare i sin prisklass i både What´s Hifi och Hifi Choice. Just för sin potencial i stereo. Kanske lite dyr, men då passar ju AVR 300 bra, fick samma utmärkelse förra året

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, jag kanske antog fel att det var ren 2-kanalare du var ute efter. I så fall håller jag
med föregånde skrivare att Arcam är intressant.

<{POST_SNAPBACK}>

Arcam må vara bra i stereo och ha bra detaljer, men varm är knappast den definition jag skulle ge märket. Är själv förtjust över Arcams driv och har därför haft några stärkare (och cd) från dem genom åren, men jag skulle som sagt var inte säga att de är varma och jag gillar dem inte med JMLab, just för att de lätt kan bli lite hårda och vassa. Har iofs inte jämfört med några JMLab de sista ca3 åren så jag kan ha fel i just denna kombo.

Kanske slänga ett öga på en rörhäck? Då får du värme i alla fall. Annars kanske någon rörhybrid tex från Vincent?

Postad 28 December 2006 - 11:12

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Rörhäckar som hifisnubben tagit upp ger ju en hel del värme i ljudet.

Annars är även Densen åt det hållet. Mycket värme o gos i ljudet.

Finns ju annars en del bra för- och slutstegkombinationer att kolla på.
Då kan du välja och skaffa exempelvis ett rörförsteg som tillför mycket värme och ha ett rätt
neutralt och kraftfullt transistor-slutsteg som orkar driva dina högtalare till graven. :)

Holografic Audio har ju grymma försteg (om man klarar sig utan fjärr då).
Sen så finns ju mängder av rörförsteg.

Grymma transistorslutsteg finns det ju rätt gott om. :)

Postad 28 December 2006 - 13:53

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Audio Analogue: Hade en cdspelare på lån över en helg, Paganini tror jag modellen heter.
Tyckte den var väl snäll och tillbakalutad. Passade i och för sig rätt bra till brötig hårdrock,
då den kapade av dom elekaste topparna. Men satte man på lugnare musik, som tex Norah
Jones, saknade den i upplösning och "bett". Om stärkarna drar åt samma håll har jag ingen
aning om.

Min mentor :) i Norge har haft focalhögtalare de senaste åren. Det började med
ChorusS Mellangolvaren för att sedan bytas mot Cobalt för att nu ha landat på 1027Be.

Förstärkeriet har i kronologisk ordning set ut så här:
1. Yamaha RX2400 med NAD slutsteg (bra kraft,
inte för vass diskant men saknade finliret.
2. Primare I21: Funkade inte alls, diskanten skar i öronen.
3. Hegel Intgererad: samma som med Primare.
4. Meridian försteg och slutsteg. Här fick han äntligen till det.
Pondus och upplöst med varken för vass eller odefinerad diskant.
5. Det senaste är en Chapter Audio Precis förstärkare. Denna har jag enbart hört på mässa spelandes på 1007BE.
Bland det bästa jag hört. Klockrent. Men det är en dyr pjäs, 60 000 Kr+

Postad 28 December 2006 - 14:57

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Om det går att få till så borde du testa med Vincent. Varmt men detaljerat med generös ljudbild och rejält med klös. SV-233 är det jag testat, mycket bra för pengen. Finns både billigare och dyrare, sedan finns ju "samma" maskiner från Kina men då heter dom Sheng Ya... inte fel det heller kanske. Mer för pengen. Bi-amp?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 28 December 2006 - 14:58.

Postad 28 December 2006 - 17:13

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Här är ytterligare en Arcam-vän...

Jag själv har en Arcam AVR300 7.1-förstärkare, kring 19.000 kr. Som tidigare sagts i tråden är den erkänt bra på musik (neutral och mycket detaljer) och hanterar även bio på ett härligt sätt. Jag har även en H/K 3480 stereoförstärkare i vardagsrummet som är mer varm i karaktären, på gränsen till loudness-känsla. Den blir dock tyvärr för mycket av det goda i längden tycker jag men funkar för bakgrundsmusik.

Näväl, några citat ur Hifi & Musik, nr 6 2005 som testade Arcam AVR250 (lillebror till AVR300), NAD T 773v2 samt Rotel RSX-1056:

"Med brittisk tonalt neutral klang, en rapphet och tyngd i anslagen och en fenomenal känsla för melodier var Arcamas receiver en riktig glädespridare.... Även vid filmtittande dominerar de musikaliska egenskaperna...att centerkanalen är hemmabions viktigaste högtalare framstår plötsligt som självklart...Slutsats: Den solklara, personliga favoriten är Arcam AVR250 som genom sin musikaliska spelglädje och sitt överlag fina ljud framstår som en maskin som verkligen kan beröra lyssnaren."

Det tidningen klagade på var en något bristande kraft jämfört med exempelvis NAD. Så storebror AVR300 är att rekommendera om du prioriterar kraft och hög ljudnivå. Jag själv har dessutom biampat frontarna och kör 5.1 istället med mina B&W 604. Jag upplever aldrig ljudet som kallt eller vasst utan toppenskönt! Inga problem med kraften heller :)

Men som tidigare sagts: ljudidealen varierar liksom utmaningen att matcha med rätt högtalare.

Lycka till!

/Jonzy

PS. I samma tidning jämförde de Arcam AVR250 även med en bra stereoförstärkare, H/K 970 för 4.000 kr. De skrev:
"De var inget snack om att AVR250 lät öppnare och mer detaljerad, men framförallt betydligt mer explosivt. Här hamrades verkligen musiken ur högtalarna utan att förstärkaren vacklade det minsta när det gällde helhetskontroll. Det här gjorde att musiken blev roligare att lyssna på och engagerade på ett helt annat sätt. Dessutom var basen både fastare och tydligare".

Postad 28 December 2006 - 19:28

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Håller nog på Primare,Arcam eller varför inte Rotel.

Postad 29 December 2006 - 09:05

Unregisterede321dedd
  • Unregisterede321dedd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Om det är värme och en mjuk och behaglig diskant utan att tappa detaljer du söker så tycker jag att du ska kolla på Marantz PM11S1 eller PM15S1 eller en begagnad PM17 och då gärna en KI modell.
PM11 kanske är lite dyr men försök att få tag på en begagnad.
Rörförstärkare kan också vara ett alternativ eller som nån har skrivit, rörförsteg kombinerat med ett kraftigt transistorsteg.

Har själv en marantz PM17mkII och tycker att den låter mycket likt en rörförstärkare med sin värme och detaljrikedom.
PM11S1 har jag lyssnat mycket på och den har imponerat på mej , PM15S1 har jag ej fått tillfälle att lyssna på men den borde ha ett ljud snarlikt sin storebror.

Dina Focal har jag endast hört med Arcam elektronik (2 kanal) och då upplevde jag ljudet ungefär som du har beskrivit det. Dynamik och detaljer fanns det men det blev en aning för ljust och analytiskt för min smak.

Mvh Håkan.

Postad 29 December 2006 - 10:09

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Marantz PM11 är enligt mig en riktig skit förstärkare i sin prisklass. Slö, tråkig och ibland nästan grötig. Den blir ju dock "aldrig" vass.

Arcam och Rotel som även rekommenderats förstår jag inte, han söker ju en förstärkare som är lite snällare/varmare med hans Focal. Arcam och Rotel har några väldigt bra stärkare, men kan ej klassas som riktigt varma i ljudet, och tillsammans med Focal kan jag tänka mig att det blir ljust och jobbigt att lyssna på.

Kika på Musical Fidelity och Primare, de är relativt snälla, och bör fungera med dina Focal. Hegel H200 eller H1mk4 kan fungera också, de är rätt förlåtande, samtidigt som de plockar fram detaljerna.

Postad 29 December 2006 - 10:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Arcam och Rotel som även rekommenderats förstår jag inte, han söker ju en förstärkare som är lite snällare/varmare med hans Focal. Arcam och Rotel har några väldigt bra stärkare, men kan ej klassas som riktigt varma i ljudet, och tillsammans med Focal kan jag tänka mig att det blir ljust och jobbigt att lyssna på.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller som sagt helt med.
Är lite nyfiken på hur de som föreslår dessa resonerar? Vad har man jämfört med? (*Nyfiken*)

Postad 29 December 2006 - 11:11

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håller som sagt helt med.
Är lite nyfiken på hur de som föreslår dessa resonerar? Vad har man jämfört med? (*Nyfiken*)

<{POST_SNAPBACK}>

Vi som föreslår Arcam är "Arcam-vänner" :rolleyes: Så enkelt är det - ett kärleksbudskap... Vi vill bara slå ett slag för en av världens bästa receivrar.

Nej, skämt åtsido, jag har ingen susning hur Arcam och Focal-högtalarna låter tillsammans, dock läste jag inlägg om en uppsättning med Arcam + Focal Chorus S (helt andra högtalare, jag vet...) http://www.avforums....401&postcount=9
samt en annan uppsättning med Arcam + Focal Electra 1007 http://www.audiorevi...98_2718crx.aspx. På den senare finns även ett senare inlägg från en person som tycker Arcam är varmare än NAD och Rotel, så smaken är ju som sagt som baken...

Lycka till med valet vad det nu än blir!

/Jonzy

Redigerat av jonzy, 29 December 2006 - 11:21.

Postad 29 December 2006 - 13:27

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Förtydligande om Hegel: De senaste versionerna har nåt som Hegel kallar "Sound Engine Teknologi". Ljudmässigt har dom förlorat det som tidigare kunde uppfattas som kallt/vasst.

Så om du har möjlighet och lust kan du nog testa H200 också. Tog själv hem en på lån,
mest av ren nyfikenhet faktiskt. Den blev kvar och jag får äta gröt till frukost/lunch/middag
ett tag... :)

Postad 29 December 2006 - 13:55

Unregistered67d97076
  • Unregistered67d97076
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Förtydligande om Hegel: De senaste versionerna har nåt som Hegel kallar "Sound Engine Teknologi". Ljudmässigt har dom förlorat det som tidigare kunde uppfattas som kallt/vasst.

Så om du har möjlighet och lust kan du nog testa H200 också. Tog själv hem en på lån,
mest av ren nyfikenhet faktiskt. Den blev kvar och jag får äta gröt till frukost/lunch/middag
ett tag... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Sound Engine Teknoligin har funnists sedan tidigare... det är "bara" ny version av den och en förstärkare som jag gillar är lillebror H1... lite klenare än H200 men mer kraft/kontroll än exmpelvis primare I30.

"The new H1 mk4 is based on technology from the new H200 integrated amplifier. The H1 mk4 has got the all new digitally controlled active preamp stage from the H200 and the new and improved SoundEngine amplifier technology from the H200 amplifier. The reduction of dynamic distortion all over the audible frequency range together with complete elimination of "transistor sound" makes the H1 mk4 sound smooth, warm and transparent without losing any details."

Postad 29 December 2006 - 14:03

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Tack för det förtydligandet DTS. Polarns H1á var då med den gamla versionen.
Jag torskade verkligen på H200. Det var inte alls meningen att jag skulle köpa en
integrerad 2-kanalare. Men det gick inte att lämna tillbaks den.

Musical Fidelity A5 hade vart ett alternativ i så fall, men jag är skeptisk mot MF´s
ägare/konstruktör som spelar klarinett. (Klarinett/tvärfljöjt/panflöjt får mig att rent
fysiskt illa :) ). Skämt åsido, B) man får en känsla att man får mkt för pengarna
med MF. Lite No-nonsens attityd.

Postad 30 December 2006 - 20:52

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Just ja, nu "klack det till" och jag kom på en närmast självklar rekommendation. Thule har nog precis det som eftersträvas och kan provlyssnas på närmsta hifiklubb.
Har en del roliga "bypass" funktioner för hemmabio ibland, bra slutsteg etc etc. Varmt ljud! (Obs! - ej samma som "kvalmigt" ljud. Bra detaljeringsgrad etc.)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 January 2007 - 12:07.

Postad 30 December 2006 - 21:20

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
ja tackar för alla förslag och tycke :D jag kommer börja med att låna hem en musical fidelity a5 för att min lokala handlare har det hemma. sedan blir det till att prova en del av era förslag *dock inte arcam*. han har även audio analogue hemma som jag eventuellt kommer prova :rolleyes:

edit . hegel verkar onekligen intressant :( och snygg med
edit2 . thule kommer jag också prova B)

Redigerat av cyanide, 30 December 2006 - 21:31.

Postad 06 January 2007 - 14:13

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
har musical fidelity a3.5 på besök och den spelar mer bas, lite mer värme och mjukare diskant. men ibland är diskanten lite väl analytisk.

Bifogad fil(er)

Postad 11 January 2007 - 09:04

Unregisterede321dedd
  • Unregisterede321dedd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Testa Marantz som jag tidigare föreslagit.
Marantz och ett par rörförstärkare är dom enda förstärkarna som jag har haft som har varit detaljrika utan att bli för analytiska, och då har jag testat ganska så många olika märken.

Postad 12 January 2007 - 00:16

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
okej, tack för tipset <_< vilka modeller av marants bör jag prova+z

Postad 12 January 2007 - 00:21

Dynamike
  • Dynamike
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Öh, vem säger att Marantz är varm och fyllig? Den är ju snarare aningen hård och vass.
Ska du ha värme och fylla, så är det Harman Kardon som gäller.
Jag säljer dagligen just Marantz och HK i stora mängder, så jag hör skillnaden hela tiden.

Redigerat av Dynamike, 12 January 2007 - 00:24.

Postad 12 January 2007 - 06:20

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Får man Marantz att låta hård och vass så har man väldiga akustikproblem och/eller högtalare med överdrivet analytisk karaktär. Har testat en hel del märken innan Marantz och Marantz är då det märkte jag upplevt som minst hårt och vasst. Men jag har även haft problem med hårt o vasst ljud med Marantz med vissa högtalare. Vilket berodde på akustikproblem och inte förstärkaren.

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 12 January 2007 - 06:45.

Postad 12 January 2007 - 06:31

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

okej, tack för tipset  <_<  vilka modeller av marants bör jag prova+z

<{POST_SNAPBACK}>

Du har ju Marantz 2-kanalare: PM15s1 ny för ca 15k.

Sen finns ju beg. om dom nu finns kvar:

SR-9600: Surroundförstärkare. En kompis ha en sån, låter mycket bra. Nyp. ca 35k.
http://www.hifimagas...?annonsID=13682

PM11s1: 2-kanalre: Storebror till PM15s1. Nyp. ca 35k.
http://www.hifimagas...?annonsID=15333

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 12 January 2007 - 06:34.

Postad 12 January 2007 - 07:41

Unregisterede321dedd
  • Unregisterede321dedd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Förstärkarna som Booster rekommenderar är vettiga alternativ,tycker att du även kan leta efter en beg. PM17mkII eller mkIIKi.
En fin finess med PM17 är att du kan koppla ihop den med en bioförstärkare utan att behöva koppla om kablar, om du ska ha två separata system.
Hur länge har du spelat på högtalarna? Dom kanske inte är inspelade än om du köpt dom nya.
Isåfall tycker jag att du ska ligga lite lågt med ny förstärkare tills högtalarna är inspelade.
Har själv gjort det misstaget att byta både elektronik och högtalare på samma gång, och då vet man ju inte om det är elektronik eller högtalare som låter vasst.

Postad 12 January 2007 - 11:01

Dynamike
  • Dynamike
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Får man Marantz att låta hård och vass så har man väldiga akustikproblem och/eller högtalare med överdrivet analytisk karaktär. Har testat en hel del märken innan Marantz och Marantz är då det märkte jag upplevt som minst hårt och vasst. Men jag har även haft problem med hårt o vasst ljud med Marantz med vissa högtalare. Vilket berodde på akustikproblem och inte förstärkaren.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller inte med dig om det.

Men uppenbarligen, om nu trådskaparen är ute efter en varm och fyllig förstärkare, så tycker jag absolut att han ska kolla upp Harman Kardon.

Postad 15 January 2007 - 22:26

Unregistereddb7f04cc
  • Unregistereddb7f04cc
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Om det skär i öronen med Hegel / Primare är det högtalaren som ska bytas, inte förstärkaren.

Postad 16 January 2007 - 09:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Öh, vem säger att Marantz är varm och fyllig? Den är ju snarare aningen hård och vass.
Ska du ha värme och fylla, så är det Harman Kardon som gäller.
Jag säljer dagligen just Marantz och HK i stora mängder, så jag hör skillnaden hela tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka modeller och vilken kringutrustning?
(Var säljer du?)

Postad 16 January 2007 - 11:48

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Jag har själv gått vägen via budgetförstärkare från Technics, Pioneer och H/K till Vincent SV 236, och tycker att jag själv är helt nöjd avseende fyllighet och värme hos denna förstärkare. Just denna modell är en rörhybrid men det finns andra modeller från Vincent som också föreslagits tidigare. Jag rekommenderar en provlyssning.

//borka

Postad 16 January 2007 - 17:01

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
jag säger Marantz lär fixa jobbet speciellt PM-15S1 som föredetta ägare håller jag den varmt om hjärtat. du kan PMa Blind Guardian han har kört Jm Lab eller var det Focal tillsammans med Marantz PM-15S1

Postad 17 January 2007 - 21:36

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
Varm fylligt ljud så är Marantzen det valet som är bättre, en H/K är varm men med basfylla som tar livet av välljudet direkt och blir mer en plåga i slutändan , men vill man inte ha välljud så ska ta en H/K annars är det marants el Denon .istället.

//Golfen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.