Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beta 40 /50 vs NS 555/777/525F

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 December 2006 - 02:06

Unregistered89b778b0
  • Unregistered89b778b0
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
ok först och främst så är det 2 fronthögtalare som gäller med stereo förstärkare (surround är helt uteslutet)

har läst så mkt ja hunnit på detta forum dock inte allt så ni får ha överseende om jag missat liknande trådar :rolleyes:

som rubriken säger så är det följande alternativ som är intressanta (tar gärna emot andra förslag):

(yamaha NS 777 / 555 / 525F ):
http://se.pricerunne.../278764/details
http://se.pricerunne.../176685/details
http://se.pricerunne.../517873/details
(infinity Beta 40 / 50 ):
http://se.pricerunne.../462113/details
http://se.pricerunne.../462115/details

dom förstärkare jag funderat på är :
(Rotel RA 04)
http://se.pricerunne.../737666/details
(HK 970)
http://se.pricerunne.../344020/details

har lånat hem ett par beta 40 samt en AVR 330 och tycker dom låter riktigt bra blev förvånad över basen som dom "små" 6.5:orna ger ifrån sig.

jämfört med mina nuvarande NE 45:or så var det enligt mina "amatöröron" mkt stor skillnad.
rummet som prylarna kommer användas i är ca 18-20 kvm och jag kommer ha systemet till 99% musik och 1% film.
lyssnar på i stort sett all musik men mest rock och pop samt en och annan "dunkadunka-låt"
föredrar väldigt tight och snärtig bas men vill ända kunna "känna" trycket när man kommer en bit bort från högtalarna (ca 4 m) om jag måste välja så föredrar jag bra tryck(bas) istället för bra diskant/mellanregister men vill absolut inte ha nå åskande och mullrande högtalare.
eftersom jag bara lyssnat på beta 40 och dessutom bara med en surround förstärkare (HK AVR 330) så är mina erfarenheter väldigt få.
undrar om man förlorar tight- och snärtigheten om jag väljer "storebröderna" (8":arna) istället för 6":arna och för att "storebröderna" blir mkt mer tungdrivna till 2 kanals stereo förstärkare i 4-6000kr klassen?
är skillnaden å driva dessa: 6 ohm/ 88db jämfört med 8 ohm/91 db väldigt stor i denna prisklass och med dom alternativ jag visat?
vill att förstärkaren verkligen till 110 % orkar att driva de större alternativen.
sen som outsider har jag NS 525F men som är 2500:- dyrare och med "bara" 5.25 element (dock 5kg tyngre än NS 777) så det talar tydligt för att konstruktionen hos 525F är bättre ?
Det jag fått för mig är att jag går miste om mindre diskant/mellanregister om jag väljer HK 970 jämfört med den bas jag går miste om i Rotel RA 04 om ni förstår hur jag menar ;) (kan dock ha helt fel)
det jag upplever med mina NE 45:or är att jag saknar tryck å bas står jag mittemellan dom typ vid tv:n då låter det hyffsat men så fort man kommer en bit ifrån så försvinner all bas å tryck å det totala ljudet flyter ihop i en enda stor röra :)
använder mig av en Hitachi HTA DD1 5.1 i nuläget.

tackar på förhand och skulle uppskatta om ni som har erfarenhet av dessa prylar eller andra "2.0 system" i 10000 kr -klassen delar med er av era åsikter osv

Postad 29 December 2006 - 08:34

LillenKillen
  • LillenKillen
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Låter onekligen som om du är ute efter Cerwin Vega ljud.. :rolleyes:
Hade oxå dessa krav för ett par år sedan, och CV var mitt botemedel, ingen annan högtalare kommer ens i närheten av dessa när det gäller bastryck..

Postad 29 December 2006 - 09:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Även om det är högtalardelen så väljer jag att först svara på förstärkarfunderingarna.

Jag tycker Roteln är klart bättre än H/K. Har då inte kört med någon av de högtalare du funderar på. När det gäller din jämförelse mellan H/K och Rotel så håller jag med om att Rotel är bättre i mellan och topp, men att den är sämre i basen håller inte jag med om. Tycker den har en betydligt tightare bas. H/Kn har inte samma precition och basgångar och kaggar flyter ihop. Det blir mer som "en matta".
Jag har inte pressat dem så jag kan inte säga om H/Kn eller Rotel är att föredra på höga volymer.

Då det gäller högtalarna undrar jag varför du fastnat för just Beta och Yamaha?

Ditt problem med dina nuvarande högtalare låter mycket som en placeringsfråga.

Kan du tänka dig begagnat?

Postad 29 December 2006 - 21:31

Unregistered89b778b0
  • Unregistered89b778b0
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
kan tänka mig beggade prylar också det som är att jag nu i början ej kommer att ha en CD/dvd det kommer jag skaffa senare så det blir bara ljud via datorn vilket försämrar en hel del.

varför jag är så "instängd" på infinity beta 40/50 och yamaha NS 555/777/525F är mest för att man läst så mkt om dem sen är det dom ända ja provlysnat på (beta 40 samt 555)

och cerwin vega är till 95% uteslutet dels för att jag är inte ute efter "SÅ MKT" bas :) och dels för att jag har eller lär få otåliga grannar ^^

som sagt lyssnade på beta 40 med en HK AVR 330 och tyckte det lät skapligt vill kanske ha lite mer tryck än så, det är det jag undrar om jag får ut mer ljud ur ett par beta 40 med en stereo förstärkare tex Rotel RA 04 ?

eller märker man ingen skillnad i denna prisklass när man lyssnar på 2 frontar med en 2 kanalig jämfört med en surround förstärkare?

linka gärna några andra alternativ som presterar som beta å NS frontarna (kring 4-6000:-)

Postad 30 December 2006 - 18:33

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

kan tänka mig beggade prylar också det som är att jag nu i början ej kommer att ha en CD/dvd det kommer jag skaffa senare så det blir bara ljud via datorn vilket försämrar en hel del.

varför jag är så "instängd" på infinity beta 40/50 och yamaha NS 555/777/525F är mest för att man läst så mkt om dem sen är det dom ända ja provlysnat på  (beta 40 samt 555)

och cerwin vega är till 95% uteslutet dels för att jag är inte ute efter "SÅ MKT" bas :D och dels för att jag har eller lär få otåliga grannar ^^

som sagt lyssnade på beta 40 med en HK AVR 330 och tyckte det lät skapligt vill kanske ha lite mer tryck än så, det är det jag  undrar om jag får ut mer ljud ur ett par beta 40 med en stereo förstärkare tex Rotel RA 04 ?

eller märker man ingen skillnad i denna prisklass när man lyssnar på 2 frontar med en 2 kanalig jämfört med en surround förstärkare?

linka gärna några andra alternativ som presterar som beta å NS frontarna (kring 4-6000:-)

<{POST_SNAPBACK}>

Varför skulle ljudet med automatik bli sämre från en dator än en vanlig cd/dvd spelare?

Beror ju på vilka grejer du har i datorn. Är du ute efter enbart stereo (2kanal) så köp http://www.komplett.....asp?sku=308806
Det kortet är grymt och billigt.

i pirssklassen 4-6000kr tycker jag Canton LE 190 är rätt bra.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 30 December 2006 - 18:37.

Postad 31 December 2006 - 14:02

Unregistered89b778b0
  • Unregistered89b778b0
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Canton LE 190 verkar ju vara helt OK!

så om jag köper ett ljudkort för 1500:- + tex en riktigt bra kabel (mellan dator och förstärkare )och ser till att bara ha mp3 med kvaliteten 320 kbps så är det ljudet inte sämre än om jag köper en separat cd/dvd för samma pris (ca 2000) ??

nån som ägt/lyssnat på både Canton LE 190 och betorna??

Postad 02 January 2007 - 10:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

varför jag är så "instängd" på infinity beta 40/50 och yamaha NS 555/777/525F är mest för att man läst så mkt om dem sen är det dom ända ja provlysnat på  (beta 40 samt 555)

och cerwin vega är till 95% uteslutet dels för att jag är inte ute efter "SÅ MKT" bas :D och dels för att jag har eller lär få otåliga grannar ^^

som sagt lyssnade på beta 40 med en HK AVR 330 och tyckte det lät skapligt vill kanske ha lite mer tryck än så, det är det jag  undrar om jag får ut mer ljud ur ett par beta 40 med en stereo förstärkare tex Rotel RA 04 ?

<{POST_SNAPBACK}>

kanske köpa dessa högtalare ... och kanske även stärken på en gång? Helt paket där jag tycker frontarna står sig väl mot Beta. (Yamaha har jag hört för lite, men refererat till det jag hört och prisklassen på de du kikar på så tror jag det bör stå sig mycket bra.) Att du får med övriga burkar + subbar (för ditt basspelande :D ) är ju en trevlig bonus..... :( Vill du inte ha bio - sälj dem och du håller budget - fast får med subbar. :P Annars har du ju 2.5i inom din budget.

Redigerat av Unregistered37573cc1, 02 January 2007 - 11:16.

Postad 02 January 2007 - 11:02

blitzkrieg
  • blitzkrieg
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Blir det beta serien tycker jag definitivt att du ska gå upp till beta 50, Visst det är prisskillnad men också STOR ljudskillnad. Har du hört JBL Northridge? Hörde alla dessa högtalare på Ljudkällarn i GBG och blev impad av Northridge e100. Pampiga på 2 kanals musik.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.