Skall i dagarna införskaffa nytt htpc-chassi och diverse komponenter för att återuppliva min gamla stående burk. Ett par delar från den gamla datorn har jag tänkt att behålla för att kunna använda i det nya chassit. Skulle behöva lite tips och råd om vilken/vilka delar som skulle kunna behöva uppdateras samt vilka som kan använda i den nya setupen (gärna en motivering varför).
Den nya htpc´n ska använda vid en lcd tv och behöver således kunna greja filmer (helst alla format, inkl hd filmer) och en del spel.
De gamla delarna som kan användas är:
Mainboard : AOpen AX4SPE-UN
Chipset : Intel i865PE
Processor : Intel Pentium 4 HT@ 3000 MHz
Physical Memory : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM )
Video Card : ATI Technologies Inc Radeon 9800 Pro (R350)
Hard Disk : Maxtor (164 GB)
Hard Disk : SAMSUNG (60 GB)
De delar som jag hittat och har tänkt att byta till vid behov är följande:
Grafikkort: Asus GF7600GS 512Mb PCI-E SILENT
Chassi: mCubed hFX-Mini HTPC Case Black/Silver
Hårddisk: Samsung 250GB 7200 S-ATA II
Nåväl, skjut iväg ;-) Är det lönt att byta grafikkort? Skall jag byta moderkort? Är det värt extra pengarna att byta till en "tystare" hd? Finns det tysta dvd brännare som passar i en htpc setup?
Har även funderingar på om ovanstående chassi behöver ljuddämpningsmattor samt om ev fjärrkontroll medföljer chassit eller om man måste köpa en med WMC?
Ledsen för alla dessa förvirrade frågor, det jag söker är väl ett generellt svar hurvida jag behöver byta allt eller inget för att allt ska fungera problemfritt i det nya chassit.
Tack på förhand, alla synpunkter och förslag mottages tacksamt.
/ klausewitch
Redigerat av klausewitch, 03 januari 2007 - 21:17.