Det stämmer, men B&W har också en förkärlek till att vilja dippa ohm mässigt. Mina gamla B&W 704:or sjönk till 3.2 ohm t.ex och gillade verkligen när man matade dom med effekt. Denon PMA 1500R uppger dom till 2x70w RMS, men kan i själva verket peta ur sig t.ex 2x137w 8Ohm RMS dynamiskt, vilket ger en klart större förmåga och större reserver att kunna spela med kontroll på lite högre nivåer. Dessutom petar den ur sig ungefär en 60amp, vilket en surroundreceiver som Denon AVR1907 inte mäktar med.
Kolla gärna strömmätningen och effekten vid tyngre laster på Denon AVR1907, den lär garanterat inte se så kul ut jämnförelsevis med PMA1500R som har klart biffigare och mera påkostad strömförsörjning. Den klarar enligt Hifi&Musik:s mätning 220w 4Ohm, 289w 2ohm och 303w i 1ohm dynamiskt, vilket ändå säger en hel del om denna förstärkare, med tanke på priset.
Men jag inser nu att jag läste inte igenom din tråd ordentligt, när jag nu insåg att du skulle köra 5.1 hemmabio, så då spelar mitt resonemang ingen roll, tanke på att en Denon PMA1500R är ren 2-kanalare. Så jag hade nog lite bråttom när jag svarade i din tråd.... *hehe*
Dessa B&W högtalare är som sina större syskon nog ganska kräsen på elektroniken, så du kommer nog inte få ut vad dessa klarar i den här prisklassen. Men visst, är det max budget så kommer det fungera hyfsat anser jag iaf, men skulle det vara jag, så skulle jag nog skramla till en Denon AVR2807, för först där lyfter du verkligen fram kvalitén och får kraften till att driva ett system som B&W M1.
Lycka till!
Redigerat av kennethS, 07 January 2007 - 03:49.