Tacksam
Postad 08 January 2007 - 18:55
Tacksam
Postad 08 January 2007 - 19:15
Postad 08 January 2007 - 20:34
Postad 08 January 2007 - 21:51
Utan att ha haft en enda Ikea matta så vill jag ändå avråda dig från dem, luddar som ********, har bara hört negativt om deras mattor
Instämmer helt
Har du ingen mattaffär i närheten där du bor? Kollat på 3 mattbutiker i stan, skulle kunna köpa med mej halva butiken hem bara jag ägt lite pengar.
Postad 09 January 2007 - 07:41
Postad 09 January 2007 - 08:51
Postad 09 January 2007 - 11:24
de mattor från IKEA jag har haft har funkat med två undantag.Utan att ha haft en enda Ikea matta så vill jag ändå avråda dig från dem, luddar som ********, har bara hört negativt om deras mattor
den ena tappade formen av att bara ligga. Såg ut som den inte var utdragen/jämn hur mycket man än drog i den.
Den andra var i bomull och blev lite skitig på en studentfest så jag jag tänkte tvätta den i 30 grader. Inte så smart .... Grabbarna tyckte inte det var så hippt med en rosa matta ....
Ludd har jag inte varit med om så här långt.
Postad 09 January 2007 - 11:30
Men jag tror att lägger du ungefär lika mycket pengar på en matta som du får göra på ett vanligt mattvaruhus så är "luddskillnaden" minimal, kan vara så att Ikea vinner den fajten till och med.
Vad är du ute efter för färg?
/Tobbe
Redigerat av Tobiazzz, 09 January 2007 - 11:31.
Postad 09 January 2007 - 12:00
Postad 09 January 2007 - 17:56
Postad 09 January 2007 - 22:24
Postad 11 January 2007 - 13:15
Tack
Postad 11 January 2007 - 15:55
Kan ju iaf vara värt ett besök...
Postad 12 January 2007 - 19:39
Köpte en mycket snygg klarröd rund matta på Bolagret. Luddar inte alls och känns väldigt bra fortfarande (efter ca. 6 månader). Trots att katten varit på den ett par gånger så syns det inte. Billig var den också. Vet inte om jag bara haft tur eller om dom har bra mattor där.
Kan ju iaf vara värt ett besök...
Tar en trip dit imorgon!!! Tack för tipset!
Postad 12 January 2007 - 20:29
Den verkar vara fin kvalité på den också
Postad 12 January 2007 - 21:05
Var själv och köpte en ny matta till sovrummet idag
fortsätter rea på en av mattaffärerna nere i city den ska stänga igen. 67% rea, mkt konstig siffra men 67% är det. Hade kostat 1100:- så 363:- gav vi =)
Den verkar vara fin kvalité på den också
City då är det STHLM eller? Vet vad affären heter?
Tacksam
Postad 12 January 2007 - 21:40
Mattor online råka träffa på denna, kan du ju kolla om du hittar något i den stil du letar efter. Kanske det är lättare för någon att hojta till om de hittar något.
Det var denna matta som vi köpte in till sovrummet.Mattbolaget borås Det är från denna tillverkare de har mattor i affären i eskilstsuna som de säljer ut på. Jag ska vänta nu in till det sista och hoppas på ~80% rea då blir det nog en ny vardagsrumsmatta som tidigare kostat 3800:-
Redigerat av Unregistered32555851, 12 January 2007 - 21:46.
Postad 13 January 2007 - 11:57
haha oj, ursäkta ordvalet. Nej city är Eskilstuna Centrum
![]()
Mattor online råka träffa på denna, kan du ju kolla om du hittar något i den stil du letar efter. Kanske det är lättare för någon att hojta till om de hittar något.Det var denna matta som vi köpte in till sovrummet.
Mattbolaget borås Det är från denna tillverkare de har mattor i affären i eskilstsuna som de säljer ut på. Jag ska vänta nu in till det sista och hoppas på ~80% rea då blir det nog en ny vardagsrumsmatta som tidigare kostat 3800:-
Snygg matta...bra val! Jag skall kolla in länken du tipsar om! TACK!
Postad 16 February 2007 - 00:38
www.nylandersmattor.se
EDIT: hahaha... såg inte att länken i föregående inlägg var till www.nylandersmattor.se
Redigerat av Oddity, 16 February 2007 - 00:40.
Postad 16 February 2007 - 15:29
Postad 20 February 2007 - 22:59
Som många andra i tråden säger skulle jag vilja påminna om att man får precis vad man betalar för. Att lägga en extra slant för att få en bra kvalité rekommenderar jag verkligen eftersom den blir lättare att sköta (fetare och bättre ullkvalité = slittåligare och slår ifrån sig smuts mycket bättre).
Jag höjer även ett varningens finger för utförsäljningar och kampanjer över 40-50%. Inte osannolikt att det blir problem med mattan i form av ludd till exempel. Men visst - om man tycker att det känns seriöst och tryggt att köpa något som det är mer än 60-70% rea på, så varsågod...
Vill tipsa om Nessims (sthlm, malmö, gbg) där det finns exempel på moderna handknutna och handtuftade mattor. I butikerna finns hundratals fler mönster plus möjligheten att designa sin egen matta!
Postad 20 February 2007 - 23:18
Vill du ha luddfria mattor så satsa på mattor i konstmaterial (t.ex. polyester), säkrast är då att välja antingen en wilton- eller en flatvävd matta. Alltså ta avstånd frånd allt vad handknutet och handtuftat heter
Men som flera föregående talare sagt så får man vad man betalar för. En skillnad jag noterat mellan t.ex. mattor från IKEA (modell billig) kontra EM (modell lagom) är att ikeas variant saknar heatset på sina wiltonmattor. Heatset kan dras pallareller mot stekpannornas teflon. Med andra ord så drar ikeamattorna i princip åt sig skit medans mattor med heatset har en förmåga att göra precis tvärtom.
Postad 21 February 2007 - 10:56
Postad 21 February 2007 - 11:20
Trodde faktist att 2 av mina mattor skulle ludda litegrann med tanke på att den så så tjock och "lurvig" men den luddar inte av sig ett dugg. Har spillt glass, kladdkaka och en massa annat bara att ta lite papper och torka av och ja inget syns på mattan. När man dammsugen den så ser den ut som ny.
Den senaste mattan jag köpte är en röd Caffe Doppio och är en wilton matta vad det nu är
Redigerat av Unregistered32555851, 21 February 2007 - 11:32.
Postad 21 February 2007 - 12:00
Postad 21 February 2007 - 22:03
Postad 22 February 2007 - 08:23
Redan gjort. Mattbolaget säljer inte till privatkunder men Matlagret gör det . Finns i Gbg och Borås. Blir nog en sväng dit asap. Tackar för tippsetRing och hör med mattbolaget, de har garanterat en hel del återförsäljare om du nu inte har väldigt nära till borås.
Postad 23 February 2007 - 08:40
Trevligt att många uppskattar en snygg matta, när jag fått fart på mitt galleri så kanske jag kan visa lite exempel! Måste varna för att jag är rätt partisk eftersom jag jobbar med mattor, någon får väl ta och moderera mig om detta är opassande...
![]()
Som många andra i tråden säger skulle jag vilja påminna om att man får precis vad man betalar för. Att lägga en extra slant för att få en bra kvalité rekommenderar jag verkligen eftersom den blir lättare att sköta (fetare och bättre ullkvalité = slittåligare och slår ifrån sig smuts mycket bättre).
Jag höjer även ett varningens finger för utförsäljningar och kampanjer över 40-50%. Inte osannolikt att det blir problem med mattan i form av ludd till exempel. Men visst - om man tycker att det känns seriöst och tryggt att köpa något som det är mer än 60-70% rea på, så varsågod...
Vill tipsa om Nessims (sthlm, malmö, gbg) där det finns exempel på moderna handknutna och handtuftade mattor. I butikerna finns hundratals fler mönster plus möjligheten att designa sin egen matta!
Bra tips, skall genast kolla!
Postad 23 February 2007 - 13:06
Postad 23 February 2007 - 15:16
den här sidan tycker jag har riktigt schysta mattor
http://www.byhenzel.com/
De var riktigt coola, tror dock inte priset är lika trevligt, och på något sätt känns det som de är lite "svårmöblerade" man ska nog ha ganska speciellt vardagsrum för de ska passa in bra.
Postad 23 February 2007 - 17:40
Postad 26 February 2007 - 14:35
haha oj, ursäkta ordvalet. Nej city är Eskilstuna Centrum
![]()
Mattor online råka träffa på denna, kan du ju kolla om du hittar något i den stil du letar efter. Kanske det är lättare för någon att hojta till om de hittar något.Det var denna matta som vi köpte in till sovrummet.
Mattbolaget borås Det är från denna tillverkare de har mattor i affären i eskilstsuna som de säljer ut på. Jag ska vänta nu in till det sista och hoppas på ~80% rea då blir det nog en ny vardagsrumsmatta som tidigare kostat 3800:-
OT : Är den mattan ett **** att dammsuga ? Såg ut att vara av den modellen : /
Postad 26 February 2007 - 15:07
MVH
Postad 26 February 2007 - 15:09
Supercoola/snygga! Vet du eller någon annan om det finns en Svensk återförsäljare för dessa mattor eller är det endast import man får hoppas på? Priset, är det ngn som har en aning?
MVH
Det var självklart mattorna från http://www.byhenzel.com/ jag menade!!!
MVH
Postad 22 July 2007 - 17:21
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
13 bilder
85 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?