Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IKEAspot "tjugofyra"

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2007 - 10:49

Unregistered40863e2a
  • Unregistered40863e2a
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej!

Håller på att byta kök hemma. Nu är det dax att sätta belysning i vitrinskåp & under väggskåpen.
Är det någon som har sett IKEAs spottar "tjugofyra"? 4st spottar med 9st leds i varje. Verkar mycket bra, blir inte så varm & tar inte mycket plats! MEN. Hur skiljer sig ljuset mot vanliga Halogenspottar tro? Blir det klarare/blåare ljus? Någon som vet?

De måster ju vara perfekta för hyllor ovanför Tv och annat i hembiorum också såklart!! :-)

Tacksam för svar..
/Danne

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered40863e2a, 10 January 2007 - 10:54.

Postad 10 January 2007 - 11:24

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har dessa i min bokylla hemma -> Mitt album

Skillanden mellan halogen o dessa är att de ger ett ganska kallt ljus men ändå inte så blått som man skulle kunna tro utna kallt vitt.

Halogenspottar som ajg också har på ett ställe (ej på bild) ger ett mera gulagigt/gyllne sken.

Men det är som smaken vad man tycker.
Ett tips är som jag har gjort är att om man inte vill att den vita kablen ska synas så tar man en krympslang och sätter över.
Jag använder svart och det syns kanappt något jämfört när jag hade utan och det var vit kabel.

Tips är att söka på google efter tjugofyra och kolla på bilderna där.
-> https://www.minhembi...m/Ramzon/36798/

Redigerat av Ramius, 10 January 2007 - 11:29.

Postad 10 January 2007 - 23:02

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Hur myclket ljus blir det av dem? Jämfört med typ 35W halogenspottar.

Fredrik

Postad 11 January 2007 - 02:22

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jag har ingen efarenhet av just 35W men av 10 och 20W och de är ungefär som 10W men inte så varam utan mera kalla så som jag beskrev dem ovanför.

LEDen är mer stämningsbelysing medans en halogen är mera "lysa upp" om du förstår vad jag menar.

Om man ska ha dom i skåp och/eller under så fungerar dom perfekt men som sakt var de är ganska kalla
Iallafall till en början, vet inte om dom har förendrast eller om det är jag som har vant mig vid dem men dom verkar inte så farligt kalla som i början

Du får helt enkelt åka till IKEA och bedömma själv.

Hoppas att det var ett svar på din fråga. ?

Postad 11 January 2007 - 02:24

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jag har ingen efarenhet av just 35W men av 10 och 20W och de är ungefär som 10W men inte så varam utan mera kalla så som jag beskrev dem ovanför.

LEDen är mer stämningsbelysing medans en halogen är mera "lysa upp" om du förstår vad jag menar.

Om man ska ha dom i skåp och/eller under så fungerar dom perfekt men som sakt var de är ganska kalla
Iallafall till en början, vet inte om dom har förendrast eller om det är jag som har vant mig vid dem men dom verkar inte så farligt kalla som i början

Du får helt enkelt åka till IKEA och bedömma själv.

Hoppas att det var ett svar på din fråga. ?

Postad 11 January 2007 - 02:52

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Jäpp, det gav tillräckligt svar på min fråga, tack så mycket. Blir nog halogenspottar för min del då jag ska ha dem som "huvudljus" mer än "stämningsljus".

Fredrik

Postad 12 January 2007 - 09:33

Unregistered40863e2a
  • Unregistered40863e2a
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej igen!

Tack Ramius för svaret!! (jag borrade upp kabeln genom skåpet, syns inget alls!! :-)

Frun var på Ikea igår och handlade "tjugofyra"-spottarna (led/dioder). Det är som det sas tidigare i tråden, mysbelysning. Inget att ha som arbetsbelysning.. Men de ger ett fint sken, perfekt för vitrinskåp eller liknande. Nu behöver jag inte fixa dimmer till vitrinskåpen, dessa lyser "lagom" som de är!! Men däremot behövs ett lysrör eller vanliga spottar över diskbänken som arbetsbelysning..

/Danne

Postad 12 January 2007 - 18:02

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Har sånna kolla mitt galleri.

Jag tycker de lyser för kallt och de sprider ljuset, ljuset riktas inte alls lika bra som med spottar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.