Det stämmer att JBL är lite mörkare än Infinity. JBL har en mer tillbakalutad diskant, vilket som både kan vara positivt och negativt helt enligt personlig smak. Även basen är lite dovare, Infinity´s är lite rundare har jag för mig. Båda högtalarna färgar musiken en del där kanske JBL är den som färgar mest. Om man sen gillar färgning eller ej är en helt annan sak.
Har lyssnat på Primus250 mot flera andra högtalare bla mot Beta50 i bra lyssningsrum och fick dem att låta mycket bra, även om det saknades lite bas vilket blir bättre med 360-serien. Lyssnade då dock ren 2-kanal med HK675, mycket bra kombo.
Har vid andra tillfällen lyssnat på Northridge E90 mot Beta50 och 40. Den gången jag lyssnade med Yamahastärkare var på BRL i Örebro: Northridge E90, Beta50 samt Yamaha NS555/777. Där Yamaha lät sämst, Beta 2a och E90 klart bäst på att lira både i 2kanal och flerkanal.
Har vid ett annat tillfälle kört NorthridgeE60 mot Beta40 tillsammans med någon sony i Karlskrona där inget direkt lät bra, men där Betorna drog det längre strået!. När man provlyssnar måste man se till att betorna är inspelade annars låter dom inge kul. Men man får ändå en uppfattning om stilen de spelar.
Har varit inne på Beta flera gånger men alltid kommit fram till att nää... något i mellanregistret som stör mig. Tror dock rent teoretiskt att jag skulle gilla Primus360 bättre än Beta50 som jag tycker faktiskt har lite väl svulstig bas med sina 8".
JBL northridge spelar kanske lite "behagligare och roligare/lättlyssnat" men för min egen del inte tillräckligt hög nivå, bla lite för anonymt mellan och separation, mjuk och fin diskant men lite väl anonym, basen var lite för odefinerad osv. Låter bra men inte tillräckligt bra för ren 2-kanal. Dock i 5.1 skulle jag mycket väl kunna tänka mig dem hemma rent ljudmässigt. Ger en mäktig och medryckande ljudbild!
Ta med dig musik och film som du känner väl och konsumerar ofta, kör sedan samma sekvens/spår och lyssna efter hur du uppfattar diskanten(behaglig eller kanske jobbig? informativ eller anonym?) mellanregistret (separation och lagom med information?) basen (lagom med tryck? lagom definerad?) osv. glöm inte heller att försöka koppla bort allt och bara lyssna och gå efter helhetsintrycket, kan du lyssna på musiken/filmen utan att reagera på hur det spelas?
Några enkla tips. Iväg och lyssna en gång till på nämda kombatanter och återkom i tråden med vilken musik och film du använde som provlyssning och med dina kommentarer
Designmässigt är jag inte speciellt förtjust i vare sig Infinity eller JBL men det är en helt annan fråga
Redigerat av Unregistered0c078b54, 12 January 2007 - 11:19.