Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL vs Infinty

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio L880 (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 10 January 2007 - 23:58

upptaget
  • upptaget
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har jättesvårt att välja högtalare!
Det står mellan

eller

Stärkaren som ska driva nåt av de ovanstående är

Jag har lyssnat på båda men har jättesvårt att bestämma mig som sagt,
jag tar tacksamt emot alla synpunkter, tips , förslag, nakenbilder, allt duger!

jag har även funderat på
men den har jag inte lyssnat på

Redigerat av upptaget, 11 January 2007 - 00:11.

Postad 11 January 2007 - 11:00

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
JBL vs Infinity, går tyvärr inte i teorin att välja utan måste vara tråkig och säga att din personliga smak kommer att avgöra. Båda är ganska allround. Infinity brukar ha ett litet mer framåt mellanregister än JBL som har lite mer "hängmatte"-stuk jämfört. Väldigt generellt så brukar JBL Northridge vara lite mer "rock-högtalare" och Infinity passar lite mer "akustiskt" även om båda är som sagt allround. Min erfarenhet är att JBL är lite mer "lättlyssnade" och passar nästan alla förstärkare medans Infinity behöver kanske matchas lite bättre med elektroniken (gärna H/K) men och andra sidan kan växa mer än Northridge vid bättre förstärkare (har A/B lyssnat på Northridge och Beta med Arcam AVR 300)

Så det beror lite på vad du lyssnar på och hur du lyssnar. Med Northridge kommer all musik att låta lite mer "likadant" men om du gillar hur det låtar kan det vara ett stort plus.
Är du "rock-människa" så hade jag nog gått på Northridge tillsammans med Yamahaförstärkaren.
Infinity har ett litet mer speciellt ljud och antingen gillar man det eller inte dvs behöver provlyssnas.

Postad 11 January 2007 - 12:57

CBRDea
  • CBRDea
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Kör Primus ihop med yamma , likvärdig med 659 och jag tycker det funkar lysande. Provlyssnade primus med H/K, Marantz, SOny och yamma och det jag tyckte lät klart bäst var yamman så den blev det. Tycker inte man ska snöa in på att om man har infinity måste man ha H/K bara för att de utvecklas inom samma koncern...

Postad 11 January 2007 - 17:34

upptaget
  • upptaget
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tackar underbart att få svar före engång skull.
Jag upplevde att Primus högtalarna var lite "ljusare" än Jbl, men det var i olika lyssningsrum i helt
olika affärer, jbl på allradio och primus på BRL i uppsala.
Någon som delar min uppfattning?

BRL i uppsala verkar tro att man får ett bra lyssningsrum om man släcker ned i rummet
också föröskte en snubbe där pracka på mig deras egna märke istället, tyckte de lät skit.
Blev lite offtopic men det kändes bra =)

kan tilllägga att jag inte är så hig på hemmabio, det här blir mitt första system

Redigerat av upptaget, 12 January 2007 - 23:54.

Postad 12 January 2007 - 10:59

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Det stämmer att JBL är lite mörkare än Infinity. JBL har en mer tillbakalutad diskant, vilket som både kan vara positivt och negativt helt enligt personlig smak. Även basen är lite dovare, Infinity´s är lite rundare har jag för mig. Båda högtalarna färgar musiken en del där kanske JBL är den som färgar mest. Om man sen gillar färgning eller ej är en helt annan sak.

Har lyssnat på Primus250 mot flera andra högtalare bla mot Beta50 i bra lyssningsrum och fick dem att låta mycket bra, även om det saknades lite bas vilket blir bättre med 360-serien. Lyssnade då dock ren 2-kanal med HK675, mycket bra kombo.

Har vid andra tillfällen lyssnat på Northridge E90 mot Beta50 och 40. Den gången jag lyssnade med Yamahastärkare var på BRL i Örebro: Northridge E90, Beta50 samt Yamaha NS555/777. Där Yamaha lät sämst, Beta 2a och E90 klart bäst på att lira både i 2kanal och flerkanal.
Har vid ett annat tillfälle kört NorthridgeE60 mot Beta40 tillsammans med någon sony i Karlskrona där inget direkt lät bra, men där Betorna drog det längre strået!. När man provlyssnar måste man se till att betorna är inspelade annars låter dom inge kul. Men man får ändå en uppfattning om stilen de spelar.

Har varit inne på Beta flera gånger men alltid kommit fram till att nää... något i mellanregistret som stör mig. Tror dock rent teoretiskt att jag skulle gilla Primus360 bättre än Beta50 som jag tycker faktiskt har lite väl svulstig bas med sina 8".

JBL northridge spelar kanske lite "behagligare och roligare/lättlyssnat" men för min egen del inte tillräckligt hög nivå, bla lite för anonymt mellan och separation, mjuk och fin diskant men lite väl anonym, basen var lite för odefinerad osv. Låter bra men inte tillräckligt bra för ren 2-kanal. Dock i 5.1 skulle jag mycket väl kunna tänka mig dem hemma rent ljudmässigt. Ger en mäktig och medryckande ljudbild!

Ta med dig musik och film som du känner väl och konsumerar ofta, kör sedan samma sekvens/spår och lyssna efter hur du uppfattar diskanten(behaglig eller kanske jobbig? informativ eller anonym?) mellanregistret (separation och lagom med information?) basen (lagom med tryck? lagom definerad?) osv. glöm inte heller att försöka koppla bort allt och bara lyssna och gå efter helhetsintrycket, kan du lyssna på musiken/filmen utan att reagera på hur det spelas?
Några enkla tips. Iväg och lyssna en gång till på nämda kombatanter och återkom i tråden med vilken musik och film du använde som provlyssning och med dina kommentarer :P

Designmässigt är jag inte speciellt förtjust i vare sig Infinity eller JBL men det är en helt annan fråga <_<

Redigerat av Unregistered0c078b54, 12 January 2007 - 11:19.

Postad 12 January 2007 - 14:39

upptaget
  • upptaget
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag ska nog till att lyssna på dem en gång till tror jag, men det får bli till löning.
Jag tror gillar primus ljudet lite mer, men subben är lite svagare än JBLs.
Tyvärr så är primusen så ###### fula, jobbigast är att de bara går att få i bok!!

Postad 12 January 2007 - 17:43

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
hej,

tycker att du ska ta en titt på de nya monitor audio br serien också, tror att de e grymma
i prisklassen.

//Micke

Postad 12 January 2007 - 23:56

upptaget
  • upptaget
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tog mig en titt på Monitor Audio, men de är nog för dyra för mig. Tänkte lägga precis under 10k.
Mer har jag inte råd med.

Postad 13 January 2007 - 01:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Har du kollat något på Cantons LE serie?

Postad 13 January 2007 - 14:34

upptaget
  • upptaget
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har tittat på Canton, och lyssnat på dem för den delen. Tycker personligen inte om den, lite väl vassa "ljusa" för mig.

Postad 13 January 2007 - 14:38

Jullelb
  • Jullelb
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag kopplade JBL L880 till din tråd.
L-serien är deras studioserie för hemmabruk.
Jag får så småningom hem mina L890 och jag kan inget annat än att prisa dem.
Personligen tycker att JBL låter mycket klarare än Infiniti.

Postad 13 January 2007 - 22:45

Mathias.A
  • Mathias.A
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har precis inhandlat QLN artech 8 och är tok nöjd! Ligger bra till i pris och lirar skjortan av beta 50....

Postad 14 January 2007 - 19:21

DaddyCool
  • DaddyCool
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Jag har precis inhandlat QLN artech 8 och är tok nöjd! Ligger bra till i pris och lirar skjortan av beta 50....

<{POST_SNAPBACK}>

Mathias, jag har tyvärr inte hört dessa högtalare, man jag undrar hur du kan säga att den spelar skojortan av beta 50 ?? PÅ bild ser de inte ut att vara något att skryta med. Och sen så spelar det väl stor roll vilken annan utrustning man har och vilken ljud man uppskattar. Det skulle vara kul att höra på vilket sätt de spelar bättre än beta 50. Så vi som har köpt beta 50 kan känna oss dumma för att vi har betalat mer för högtalare som lätt blir slagen av ett par högtalare som i mitt tycke ser ut som en kopia på proson.

Redigerat av DaddyCool, 14 January 2007 - 19:22.

Postad 14 January 2007 - 20:09

Newman75
  • Newman75
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag skull också vilja höra resonemanget om QLN och Beta 50 utvecklas lite mer då jag sitter och letar högtalare. Funderar själv mest på infinity eller wharfdale men QLN kanske är intressanta. Jag undrar också om du lyssnade något på QLN 604 innan du valde denna modell?

Postad 14 January 2007 - 20:48

upptaget
  • upptaget
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
QLN artech 8 var ju ruggigt fula, visst vill jag ha bra ljud men jag aldrig köpa dessa!
Typ estetiskt våldtäkt!
Men men smaken är som baken.

Trevligt att folk rekomderar andra produkter, bra att få upp ögonen.

Postad 15 January 2007 - 20:14

Mathias.A
  • Mathias.A
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
QLN har ett mer distinktare ljud. Den kanske inte flyttar lika mycket luft som beta 50 men det beror ju helt på vilken ljud bild man vill ha, gillar man mycket bas är beta 50 bättre. "men men smaken är som baken". :) Jag lyssnade på hifi huset och jämnförde, högtalarna drevs med H/K AVR 140. Och jag har jobbat och sålt infinity i snart ett och ett halvt år nu så jag tror jag har fått upp ögonen ganska rejält vad beta 50 går för. Har inte lyssnat på 604 tyvärr. Du har rätt om proson.... proson äger numera QLN men har behållt dess standard sen de var ett eget företag. Sen ska jag säga att jag inte är nån super fin kännare men ville bara ge ett tips innan man bestämmer sig för en dyrare högtalare. värt att ge dom en chans iaf! Hade jag själv haft mer stålar skulle jag köpt klipsch men man tjänar inte så bra på BRL :P

Simma lugnt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.