Är i full gång med att bygga ett gäng möbler i massiva ekskivor. Har dock inte bestämt mig för om jag ska olja eller lacka dem än. Vad tycker ni, vilka är för och nackdelarna med de olika metoderna egentligen?
Mvh Thomas
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 13 January 2007 - 11:39
Hej!
Är i full gång med att bygga ett gäng möbler i massiva ekskivor. Har dock inte bestämt mig för om jag ska olja eller lacka dem än. Vad tycker ni, vilka är för och nackdelarna med de olika metoderna egentligen? Mvh Thomas Postad 13 January 2007 - 15:20
Jag föredrar olja för att det ger en väldigt fin lyster. Linolja fungerar mycket bra, men det kräver att man vet hur man ska handskas med det eftersom indränkta trasor och papper kan självantända.
Postad 13 January 2007 - 15:45
Jag tycker olja, om något blir kantstött, vinringar eller liknande så är det bara att ta fint sandpapper och lite olja på. Fördelen med lack är att du får en hårdare yta som är lättare att hålla ren, men blir den skadad så är det mer jobb att återställa.
Mitt tips med olja någon som är avsedd för köksbänkskivor, tålig och hård yta blir resultatet. Sen kan det vara så att ekskivorna är grundoljade, då kan det vara svårare att få ett bra resultat med lack. Lycka till Postad 13 January 2007 - 19:07
Jag föredrar olja också därför att det är så mycket enklare, blir snyggare än lack och träet åldras så otroligt snyggt tycker jag. Har själv oljat mina hyllplan som vissas på mina sidor. Syns kanske inte så jättemycket men jag kan garantera att jag blev förvånad hur resultatet blev. Det man gör med penslar o trasor är att man tar en plastpåse av det kraftigare slaget, systemetkasse är utmärkt. Det får inte vara några hål i den. Sedan så häller man lite vatten i påsen och lägger i penslar o trasor, vad man nu använt. Trycker ut luften och knådar runt vattnet så att det kommer in överallt. Sedan så är det bara at slänga i brännbart. (Man får kolla med den kommunala sopphanteringen hur man gör sig av med sådan sopor! Vi får slänga det i brännbart). Postad 13 January 2007 - 19:10
olja såklart... slår lack vilken dag som helst... Dock tänk på brandrisken... annars är det lugnt.
Postad 14 January 2007 - 03:33
Okej de flesta verka föredra olja, Men angående hur man ska handskas med det, uppkommer brandrisken först då man ska slänga matrialet man använt (pensla och trasor)? Och villken olja ska man egentligen använda, såg nån billig "bänkskivolja" på Rusta men det kanske bara är skit?
Edit: Skivorna är ej förbehandlade. Redigerat av Unregisterede94bb78b, 14 January 2007 - 03:36. Postad 14 January 2007 - 11:38
Man undviker lätt brandrisken genom att själv elda upp trasor och annat på ett kontrollerat sätt. Gör jag alltid.
Postad 15 January 2007 - 16:06
estetiskt solklart olja. Valet blir dock inte lika lätt då man, som jag , har barn som kladdar. Tycker allt gör fläckar. å andra sidan, men olja är det lättare att åtgärda än om de slår sönder lacken ...
Postad 15 January 2007 - 19:21
Ett annat tips vad gäller oljning som kanske är självklart för de flesta (själv fick jag lära mig den hårda vägen
Tänk på att olja båda sidor av skivan, annars kommer den att se ut som en banan efter ett tag... Annars håller jag med övriga, olja är snyggast. Postad 16 January 2007 - 13:09
Jag kör med linolja utspädd med balsamterpentin på mina byggen (även i köket).
Första gångerna jag oljar brukar jag värma oljan något så den tränger in bättre men är det bara en estetisk sak så räcker det ju oftast med att olja in dom en gång. Tänk bara på att torka av dom så du inte får olja som lägger sig som ett klister på ytan. Se mitt galleri för bilder. Mvh BortCom Postad 16 January 2007 - 19:46
Vaxolja ger en väldigt fin yta som både känns och ser bra ut. Har använt Osmo Colors trävax (transparent dekorvax)ganska mycke sista tiden och tycker den är helt suverän. Dom har också en hårdvaxolja som kan användas på trägolv om du vill ha en mer slitstark yta. Jag brukar använda gamla t-shirts eller lakan (vita) för att stryka på vaxet eftersom dom inte luddar av sig.
Mer info om Osmo på www.osmoscandinavia.com Om du använder linolja, blanda ut den med terpentin annars tar det en evighet innan den torkar. Kallas för halvolja och blandas till med 1 del linolja och 1 del terpentin. MVH Patrik Postad 16 January 2007 - 20:36
Om duinte köper en billig linolja, fär då är den redan spädd, utblandad o klar Postad 17 January 2007 - 22:48
Olja är absolut det finaste, dock måste man fortsätta olja in så det inte blir grådassigt..
Lacka är det smidigaste =) för latmasken Postad 18 January 2007 - 00:23
Så här ser mitt senaste bygge ut. Det är massiv ek med två lager linolja på.
Postad 18 January 2007 - 01:16
Om man inte har bråttom och vill ha ett riktigt hållbart resultat så oljar man in med rå outspädd linolja. Tränger in betydligt bättre än kokt, men tar några veckor på sig att torka.
Man stryker på ett antal gånger under några timmar tills ytan är mättad, och torkar sedan av överflödet. När oljan härdat går man på med ett lager vax. Själv använder jag bivax. Blir helt suveränt -edit- stavning Redigerat av Unregistered24c8b9de, 18 January 2007 - 01:18. Postad 18 January 2007 - 08:20
Hehe, den var bra
Annars kanske vi kan köra en egen mythbuster? De som vill dränker in en liten tygbit med olja och lägger på ett säkert ställe, typ en plåtburk i ett garage eller källare. Sedan ser vi vad som händer Postad 25 January 2007 - 07:34
Det blev så att jag lackad allt sen ändå. Eftersom jag ska ha ganska mkt möbler i ek så känns det som om det skulle bli jobbigt att underhålla allt med olja med tiden, kanske lat jag vet
Men iaf så tycker jag att det blev kanonsnyggt! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |