Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tredje fronthögtalare som center

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2007 - 12:34

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag läste någonstans att den allra bästa centern är ett tredje exemplar av fronthögtalarna, eftersom man då får perfekt klangmatchning. Är det någon här som kör på det viset eller har erfarenhet av det? Hur löser man det rent praktiskt med placeringen?

Postad 13 January 2007 - 12:44

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Jag har tre likadana högtalare fram, men det är pga att systemet är uppbyggt så. Fördelen är ju som du säger att man får en perfekt klangmatchning, som man kanske inte kan uppnå ifall man kör en annan center än vad man har som frontar. Det är ju inte så lätt att placera ut en vanlig fronthögtalare ifall den är en golvmodel av större rang, men allt är ju beroende på vad det är för högtalare och vad man har för sorts rum / uppsättning som den ska in i.

Postad 13 January 2007 - 12:46

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
De gå väll att få perfekt matchning med en center, använder inte dom flesta tillverkare lika element i center som fronthögtalaren, man får visserligen en mindre lådvolym men i övrigt ska dom väll vara lika, eller har jag fel.

Om man vill ha exakt lika där fram så är de lätare med stativhögtalare dom tar ju lite mindre plats.
Men visst vill man ha en front under tven eller duken så går de väll, men kommer de inte se lite konstigt ut. :D

Postad 15 January 2007 - 22:46

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Bara en liten tanke här innan någon börjar välta golvhögtalare ovanför tv:n... :P

fundera på vad det är för typ av ljud som kommer från centern..Joo! Dialog! De pratar....
Från fronthögtalarna kommer det mer effekter...
Så det spelar roll vad du har för typ av högtalare.. Kan ju bli en väldig overkill om det är en stor golvhögtalare som center... :)

Postad 16 January 2007 - 09:40

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Jag är av den åsikten att om det är möjligt så ska man ha en identisk högtalare till centern som man
har till frontarna, eller i alla fall en med liknande spridningsegenskaper och samma klangbalans (identisk
frekvenskurva iaf över 80 Hz).

Varför? Jo för att röster panoreras mellan frontarna och centerkanalen! Allt tal ligger INTE i center
kanalen utan flyttas runt mellan frontkanalerna och centerkanalen lite beroende på vart i bild personen
som pratar befinner sig. I alla fall på riktigt bra producerade filmer.

Tycker själv inte att det finns något värre än när talet antingen ändrar "karaktär" eller flyttar sig
uppåt eller nedåt i ljudbilden när personen på bilden knallar från vänster till höger eller dyl.
Utav den anledningen kör jag helt utan center själv och fanommatar centerkanalen via frontarna
istället. :)
Lite på bekostnad då av att ljudbilden lutar något om man sitter långt ifrån centrum, men jag tycker
det är ett mycket mindre problem. Dels för att mina högtalare är grymma på att projicera upp en
ljudbild som är homogen nästan vart man än sitter i rummet men också pga att röstpanoreringarna
fungerar klanderfritt oavsett vart man sitter.

Men vill man ha en centerkanal (kan ju finnas flera orsaker till det) så tycker jag man bör satsa på en
center som är så identisk som möjligt med frontarna.
Har faktiskt funderat på att skaffa en centerhögtalare bara för att ha en... en del människor stör
sig på att det inte finns någon center hemma hos mig. Men står det en där och man ändå inte har
den inkopplad så kommer nog de flesta ändå aldrig märka av att det inte kommer något ljud
ur den :)

De flesta högtalare gjorda för att vara just centerhögtalare till en högtalarserie tycker jag är dåligt
matchade med fronthögtalarna.
Antingen så är inte klangbalansen lika, spridningen brukar definitivt inte ens påminna varandra
(de flesta centerhögtalare är ju liggande MTM konstruktioner som sprider väldigt lite i sidled när
de ligger ner).

Skulle jag köpa en center (av någon anledning, som ovan kanske) så skulle jag i så fall hellre köpt
en stativ-variant på de frontar jag har om det är möjligt ifall jag inte fick plats med en
fronthögtalare bakom- eller under bilden (ska man ha den bakom måste man ju ha en bra akustiskt
transparent duk, vilket är det allra mest optimala för då kan man ha alla främre högtalare bakom
duken).

Postad 17 January 2007 - 18:13

Borgaren
  • Borgaren
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Den klassiska centern är ju en estetisk kompromiss. För i själva verket är den ju som sagt en liggande mtm som sprider helt fel i sidledd men bra på höjden :( (vilket har fördelen att den inte är placeringskänslig på höjden, men får en väldigt snäv sweetspot)
Och som sagt, rösterna flyttar emellan alla tre frontar.... till viss del även bak! Kika på Ino kompendiet så får du veta mer. Men Jag tror iaf att du får ett perfekt resultat med en tredje front. Men se upp med att placera den för högt! En vanlig tmm spider dåligt neråt. Diskanten skall vara i öronhöjd när du sitter i soffan!!

Postad 17 January 2007 - 18:23

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Niklas och Borgaren, kan inte ni titta på mitt inlägg https://www.minhembi...howtopic=145905 och säga vad ni tycker?
Är inte alls så hemma på frekvenskurvor och sånt.....

Postad 05 August 2007 - 21:49

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Själv har jag för ett litet tag sedan gjort om i mitt film rum och har nu bytt ut min dedicerade jamo center till en av mitt par Jamo Concert 6 som jag kopplat som center. Den andra har jag kvar för att den dagen jag uppgraderar till 6.1 så blir det rear channel.
Iafall.. Förut har jag alltid tyckt att centern spelat tunt och tråkigt. djupa röster har inte kommit till sin rätt och många ljud etc som kommer från centern inte alls blivit bra.
Men oj oj vilken skillnad det blev när jag la golvaren på sidan under duken.
Talen låter som de skall och man hör inte längre skillnad när talen vandrar mellan front och center.
Ljud låter riktigt bra nu och ljudbilen har blivit riktigt bred och fin.
Testade men min Canton ergo center för att testa detta fenomen lite mer och kan bara säga att jamo golvaren som center utklassar canton ergon utan problem.
Ett av min andra problem jag tyckt jag haft förut är att jag behövt körta center på +10db för att man skulle köra talet bra utan att alla ljudeffekter fron frontarna dränkt det nu är totalt borta.
Idag ligger jag på +1db och talet hörs hur bra som helst utan att ta över från frontarna är musik eller annat spelas....

Tyvärr har jag inga bilder i mitt forum på detta än men de kommer så fort jag kopplat in min tuchscreen skärm klart och gömt de kablarna så gött det går.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.