Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

dynavoice definition undringar.

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2007 - 03:57

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej.
Sitter med en Yamma reciever yamaha rx-v800rds (mycket bra sak riktpris på 10 000:- när den kom) från 2002 som aldrig fått spela ut hela registret. känns det som. Spelat den med lite olika billiga hittegods högtalare samt billiga JWS 81xlg dubbla 10`bas element och inget liv alls på låg volym och bas som lätt tar över på hög. (http://www.jws.se/jw..._c81xlgold.php3) Som övriga högtalare i systemet har använts mindre jws i samma serie JWS c-26E samt under en period en gammal dantax högtalare (vanlig stereo högtalare som ibland gjorde min tv blågrön) som center.

Tröttnat på detta. köpte en audio pro sub evidence mkII -tycker den låter bra men kanske kunde vara lite mer kontrollerad i musik.
Ska nu skaffa mindre smidigare högtalare men fram vill jag gärna ändå ha golvare. (men snyggare smalare) Funderade på rubrikens definition system men med min Audio pro sub.

Var på Hifiklubben och lyssnade lite på B&W DM601 s3 stativare som lät mycket bra men blir dyrare. 3596:- Särskillt om jag skall fortsätta och skaffa matchande till bakre och center..centern =3498:- B)
Ett annat allternativ är hifiklubbens egna argon Argon 6140 som frontar 2496:-
Av vad jag har läst om definition och dynevoice så kanske de kan mäta sig med B&W högtalaren ändå eller t.o.m är bättre?
Någon som har hört båda? Eller någon som har erfarenhet av Argon? Eller är någon av dessa val dåliga till min yamaha med sin tydliga definition i diskanten som vissa uppfattar som vass (ibland även jag)

Hörde att Argon hette gale tidigare. Det gör nog att de går bort.
Kom igen nu någon har väl en åsikt?
Hifisnubben? du testade ju M-65 orna har du hört definition df-5?

Är helt ny här så om någon undrar något jag missat skriva så fråga på bara..
/Sebbe

Redigerat av Unregistered61fad53d, 17 January 2007 - 15:38.

Postad 17 January 2007 - 15:52

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
att jämföra Dynavoice med B&W är nog att ta i lite.. dock inte sagt att definition-serien är dålig på något sätt :]

Postad 17 January 2007 - 20:18

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tacksam för svaret...
Nä som märken och hela sortiment måste jag hålla med dig..
Men en dynavoice toppmodell mot en av de billigare stativare från B&W som det nu handlar om är intressant...
Om bara ett uns av många kommentarer här och deras eget säljsnack på sin sida är sanning så borde de ju i alla fall inte vara sämmre utan kanske totalt sett tom något bättre.
Eller ressonerar jag tokigt?

Postad 18 January 2007 - 05:30

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
när jag började leta efter nya högtalare för ett par månader sedan fastnade jag direkt för
dynavoice f-6, inte för att jag hade hört dem över huvud taget utan för att jag läste på massor
om vad olika tester visade och vad personer på forum hade upplevt själv..
det verkade som om inte en enda människa var besvikna på vad frontarna kunde prestera för
en riktigt (läs: löjligt) billig summa jämfört med andra och också dyrare högtalare :]

so far so good, men allt eftersom tiden gick så överumplade uppgraderingsjävulen mig och
jag kom och tänka på XTZ 99 WMT som jag lyssnade på under ljud & bild-mässan i sollentuna -05.
Mitt tips är att du ger dem en rejäl tanke om det är ett par små och prisvärda frontar du är ute efter.

har aldrig i hela mitt liv hört något så, ursäkta uttycket, sjukt bra från så små högtalare !
visserligen kompleterades dem med någon av baslådorna ur XTZ's egen serie men den
otroliga renheten och det klara tydliga ljudet är inte utav denna jord. så imponerande :]
självklar ska du inte bara lyssna på mig eftersom våra definitioner av välljud troligen
skilljer sig mer eller mindre åt eftersom det bara är DU som vet hur DU vill ha ditt ljud :(

hur som helst, om det är stativare du är ute efter så har jag tre tips att ge dig,
baserat på vad jag själv har läst och vad jag tror låter bäst för pengarna.

1. XTZ 99 WMT
2. Dali Concept 2
3. Audio Pro Level 03

de två senare har även mindre och billigare syskon som jag förmodar finns i hela
serier om man vill kompletera med högtalare ur samma serie för hemmabion :]

-

så, hoppas att jag hjälper något på traven i alla fall :]
vet att det är svårt att bestämma sig men det finns många
guldkorn i högtalardjungeln där ute som bara väntar på
att få bli upptäckta och älskade, hehe. lycka till !

Redigerat av Litecore, 18 January 2007 - 05:31.

Postad 20 January 2007 - 01:09

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ahhrg blir tokig på detta.
Har sett infinity primus 250 nu också. Men jag gillar verkligen utseendet på definition! Får nog vänta på ett test av någon seriös person eller tidning. Hifi under 4000 kr borde väl någon tidning kunna skriva lite om snälla!! :-)

Mvh
Sebastian

Postad 20 January 2007 - 08:55

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Lyssnade på Definition för ett par veckor sedan men blev inte speciellt impad. Väldigt tunt ljud utan värme. Testade mot Monitor Audio RS8 och det var enorm skillnad.

Definition är nog OK i prisklassen men har inte en chans mot dyrare högtalare. Prosons Reality 63 serie är däremot en högtalare som håller måttet rejält. Det blev dött lopp mellan dessa och Monitor Audio när jag lyssnade. XTZ bör ljudmässigt likna dessa då bestyckningen är liknande, dock med bättre byggkvalité hos Proson.

Infinity Primus är nog ett väldigt intressant alternativ oxå.

Men glöm Definition om du tänker lyssna på musik mycket.

//erikli

Postad 21 January 2007 - 16:06

gorQi
  • gorQi
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Lyssnade på Definition för ett par veckor sedan men blev inte speciellt impad. Väldigt tunt ljud utan värme. Testade mot Monitor Audio RS8 och det var enorm skillnad.

Definition är nog OK i prisklassen men har inte en chans mot dyrare högtalare. Prosons Reality 63 serie är däremot en högtalare som håller måttet rejält. Det blev dött lopp mellan dessa och Monitor Audio när jag lyssnade. XTZ bör ljudmässigt likna dessa då bestyckningen är liknande, dock med bättre byggkvalité hos Proson.

Infinity Primus är nog ett väldigt intressant alternativ oxå.

Men glöm Definition om du tänker lyssna på musik mycket.

//erikli

<{POST_SNAPBACK}>

var dom högtalarna riktigt inspelade? Jag har fått uppfattningen att definition högtalarna tar ordentlig tid att spela in sig. Jag har ej haft möjlighet att provlyssna definition, men jag är helt klart intresserad. rs8 har jag lyssnat på som hastigast och dom låter riktigt bra, men dom ligger i en annan prisklass med. skulle vara roligt med ett kvalificerat test i en tidning.

Postad 21 January 2007 - 19:56

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Tja - lyssningen ägde rum i fynda.se's eget filmrum så man får väl anta att dom ser till att ställa in inspelade burkar. I övrigt skall Fynda ha en eloge för ett väldigt snyggt upplägg i butiken med starkt urval av produkter.

Kan rekommendera en omväg inom Falkenberg om man svischar förbi på E6.

//erikli

Postad 21 January 2007 - 21:22

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag fick hem mina Definition-högtalare (frontar och center) för ett par dar sen. Driver dem med en Yamaha 659. Första intrycket var ungefär som erikli säger: ganska tunt ljud med svag bas. Dessutom har inte subwoofern anlänt än, och det gjorde ju inte saken bättre. Men nu efter några dagars inspelning, och särskilt sen jag vinklade frontarna inåt mot sweetspot, så är ljudet mycket bättre. Jag tror det har med den framåtriktade basen att göra (vilket var en av anledningarna till att jag köpte dem, eftersom mitt vardagsrum är svårmöblerat och högtalarna måste stå nära väggen).

Hursomhelst så har jag gått från lätt besviken till mycket nöjd. Som surroundhögtalare kör jag Audio Pro Level Qubes, och det fungerar suveränt efter att jag höjde ljudnivån i dem jämfört med resten av högtalarna. Spelade Call of Duty 3 nyss och var vid ett tillfälle på väg att resa mig ur soffan för att kolla vad det var för oväsen utanför fönstret, men så upptäckte jag att ljudet kom från en avlägsen tysk soldat långt till vänster om min position. Snacka om övertygande surroundupplevelse.

Postad 21 January 2007 - 23:10

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Det är ett bra mellanregister och en korrekt bra diskant som jag söker i högtalarna den djupare basen fixar vi till med sub.
Öhh Rs8 kostar ju 12490:- endast frontar.
Hmm de borde fixa ett showroom någonstans i närheten av Stockholm, måste finnas många kunder här. Hmm jag är arbetslös just nu -kan hjälpa till .... :)
När du/ni säger tunna merar ni i och med saknad av bas eller tunnt mellanregister diskant. Och Entraktor är det fylligare nu i hela registret eller är det just basen du menar?

Postad 21 January 2007 - 23:35

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Och Entraktor är det fylligare nu i hela registret eller är det just basen du menar?

Avsaknaden av bas var det som slog mig tydligast i början. Nu är jag långtifrån någon audiofil och använder högtalarna nästan uteslutande till film och spel, men diskant/mellanregister upplevde jag redan från början som rena, och nu låter det ännu bättre (även om det givetvis kan vara placebo-effekt). Filmdialog är väldigt tydlig och rösterna är välljudande, från mullrande basröster till gälla barnpip. När de stod på inspelning hörde jag dock en del gitarrtoner som inte var helt vackra, men sen dess har det låtit bra.

Postad 22 January 2007 - 01:54

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
aah, underbart! nu kan jag i stort sett stryka Dynavoice Definition 5.0-systemet från min lista ;P
då återstår det bara att undersöka vidare om man ska lägga sina surt fördärvade slantar på
antingen Infinity, Dali eller XTZ eller något annat som passar min buget på ca. 5000-7000 kr.

är det "bättre" att lägga pengar på lite dyrare stativhögtalare som frontar istället för golvare ?
jag menar; om man har en sub och är ute efter en kompromiss mellan bra musik- och filmljud
så är det ett högintressant alternativ för mig som tyvärr inte har hur mycket plats som helst :]

Postad 22 January 2007 - 09:06

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag skulle nog vilja påstå att en stativare är mer välgjorda p.g.a att det är billigare att tillverka jämnfört mot golvhögtalare, i samma prisklass då. Så generellt så borde du "få ut" mer välljud ur en stativare jämnfört mot en golvare...åsså finns det givetvis undantag! Den ända nackdelen med en stativare är att det är omöjligt att få lika mycket djupbas som i en govhögtalare p.g.a lådvolym men det går ju kompletteras med en sub. Om jag var i dina skor sebbe så skulle jag nog lägga slantarna på ett par fina stativare än några halvbra golvare om du ska lyssna mycket på musik. Jag själv ångrar mig att jag inte köpte ett par finare stativhögtalare istället då jag lyssnar minst 90% bara på musik.

Postad 22 January 2007 - 09:53

Unregistered08d0aea2
  • Unregistered08d0aea2
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Köper du stativhögtalare så kostar bra stativ mycket så ...rekomenderar golvare..det går på ett ut nästan dvs om du köper bra stativ. Stativ kostar från 1500:- om du vill ha snygg design.

JAg är i samma situation och kommer välja golvare för ljudegenskaper och synintryck.

Postad 22 January 2007 - 19:42

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tackar för mycket bra åsikter. och jag har faktiskt tänkt i samma banor som de sita två posterna. Stativare skulle kräva inte allt för billiga stativ då utseendet är ett av de skälen till att jag ska byta. Men jag har inte avskrivit definition från min lista. Ser hittills ingen riktig anledning att göra det. De som använt dessa ett tag verkar alltid nöjda.

Men men som sagt väntar på test......
vore spännande om Hifisnubben fick tag på ett par han skrev en mycket intressant testrapport om m-65

Postad 22 January 2007 - 19:46

Unregisteredd05ae688
  • Unregisteredd05ae688
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Norske "Hjemmekino" skal teste Dynavoice Definition 5.0 i neste nummer. Kommer ut den 5 feb.

Postad 22 January 2007 - 20:14

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack Eksu! Bra info att kolla in.

Postad 22 January 2007 - 22:33

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Ja inte vet jag då, men jag tycker det ser bra mycket fetare ut med ett par snygga stativare än ett par golvare. Och så sant som det är sagt: Man får oftast klart mer för pengarna om man köper stativare vs. golvare för samma pengar. Och snygga stativ behöver inte kosta skjortan. Mina kostar 1500:- och det tycker inte jag är speciellt dyrt. Och dom är SNYGGA! Och bra ;)
Sen är det ju oftast lättare att få ett bra ljud iom att man ofta har separat subb till. Man är inte så bunden av placering, då det ofta är basvågorna som ställer till det och en sub kan man flytta runt lite.

Postad 23 January 2007 - 00:24

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
--> eksu: kan man köpa Hjemmekino i sverige, och isåfall; vart då? :]

--> stellan_artois: jag blir nyfiken på vad du har för stativ när du skriver så mycket om dem!
skulle vara nice med lite bilder och kanske en länk till tillverkarens hemsida om det nu finns.

-

vi vänder lite på frågan istället; vad "FÖRLORAR" man på att ha stativare med en subwoofer
jämfört med golvare om det främsta användningsområdet kommer vara i stort sett bara film ?

Postad 23 January 2007 - 06:03

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Köper du stativhögtalare så kostar bra stativ mycket så ...rekomenderar golvare..det går på ett ut nästan dvs om du köper bra stativ. Stativ kostar från 1500:- om du vill ha snygg design.

JAg är i samma situation och kommer välja golvare för ljudegenskaper och synintryck.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror nästan alla här på forumet kan bygga något och det är inte alls svårt att bygga snygga stativ om man vill, största problemet är väl ett utrymme där man kan leka snickade :D Givetvis blir det såååå mycket trevligare och framförallt billigare. Exempel så byggde jag ett sideboard i spån/mdf och klädde med eklaminat ser ut som köpes :P för en summa runt 900:- komplett! Inte mycket pengar då ett sideboard i samma stuk kostar minst 2500:- i laminat och 5-6000:- massiv ek. skulle jag har byggt i massiv ek vilket är mycket dyrare så skulle man lätt ha klarat budgeten 2000:-

Om du kanske vill ha ett stativ i metall blir det lite jobbigare om man inte har tillgång till svets lr kunskaper fast å andra sidan så har dom flesta "kontakter" (kompis kompis lr farsans kompis släkt osv).. några bullar till kaffet så har du något ihopsvetsat enligt din ritining ;) sen får du själv fixa till finshen eller lämna in det på lack för några bullar där med hihi.

Postad 23 January 2007 - 07:15

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

--> stellan_artois: jag blir nyfiken på vad du har för stativ när du skriver så mycket om dem!
                                      skulle vara nice med lite bilder och kanske en länk till tillverkarens hemsida om det nu finns.

-

vi vänder lite på frågan istället; vad "FÖRLORAR" man på att ha stativare med en subwoofer
jämfört med golvare om det främsta användningsområdet kommer vara i stort sett bara film ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag anser ju att om man bara ska ha högtalarna till film är det inte så noga. Ska ju bara vara snack och en massa effekter. Krävs inget speciellt till det. Jag tycker folk som bara ser på film lägger alldeles för stor vikt vid utrusningen. Som sagt, film kräver inte så mycket, ljudmässigt. Lite skillnad är det om man ser på musik-dvds, men om man inte lyssnar på musik så ser man antagligen inte på det heller.
Kanske beror på att jag anser att det är bra mycket viktigare med musik än film, även om film är kul det med. Nu får man väl en massa ovett för det här uttalandet, men det står jag för ;)

Här är en länk till mina stativ.

Jag köpte mina på hifi-punkten. Gratis frakt :P

Redigerat av Unregisterede10e9503, 23 January 2007 - 07:27.

Postad 23 January 2007 - 08:16

Unregisteredd05ae688
  • Unregisteredd05ae688
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

-

<{POST_SNAPBACK}>

Vet desverre ikke hvor/om man får kjøpt Hjemmekino i sverige. :P

Kanskje jeg kan scanne siden og legge den ut. ;)

Postad 24 January 2007 - 21:37

gorQi
  • gorQi
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Kanskje jeg kan scanne siden og legge den ut.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

skulle vara riktigt trevligt om du kunde göra det!

Postad 26 January 2007 - 01:44

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ja det verkar vara svårt att hitta den tidningen på nätet också. Tänkte kanske man kunde köpa ett lösnummer den vägen i så fall. Men kan du slänga upp sidan det gäller vore det synnerligen vänligt.

Ha det.

Postad 26 January 2007 - 02:27

Unregistered08d0aea2
  • Unregistered08d0aea2
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
JAg har också tittat på Definition DF-5 men funderar lite på detta nu:

Bygga HFSL1 stativare 2795:- slutar på 4500:- inkl matrial och köpa VM ACOUSTICS Stand Reference 1698:- med en sub Audiopro Sub Level 110 2347:-

Då har man ett jäkligt bra paket men hamnar på 8545:- exkl byggtid(pengar men nöje)

http://www.hifikit.se/ Leta under hifi byggsatser
http://www.hifiklubb...ence__Svart.htm?
http://www.technisto...ename=hogtalare

Är jag lite halvtokig eller borde inte detta låta finfint om mitt golv/grannarnas tak är tunt?

Dock mycket dyrare än ett par definition DF5 men man kan ju inte lyssna på definition i stockholm=(

Redigerat av Unregistered08d0aea2, 26 January 2007 - 13:44.

Postad 02 February 2007 - 02:06

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jaha så var det snart dax för testet i hjemmekino! Har dessutom spanat in Jamo e770.
Är det någon som har något begåvat att säga om hur dessa två högtalarserier är i jämförelse till varandra.

Bakre och center betydligt mindre i storlek och vikt i definitionpaketet. Dock så har jamopaketet inte samma element hela varvet runt.

Men får väl se vad testet säger också.

Postad 06 February 2007 - 11:34

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Hur löd testet nu då?

Kom väl ut den 5:e så? =)

Postad 06 February 2007 - 17:22

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ja, Eksu vi saknar dig....

Postad 07 February 2007 - 13:42

Unregisteredd05ae688
  • Unregisteredd05ae688
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Desverre så har jeg ikke fått siste nummer av Hjemmekino. Håper at det snart ligger i postkassen min. :angry:

Postad 07 February 2007 - 15:02

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

"Jag tycker folk som bara ser på film lägger alldeles för stor vikt vid utrusningen. Som sagt, film kräver inte så mycket, ljudmässigt...." "...Nu får man väl en massa ovett för det här uttalandet, men det står jag för :angry:"

Nädå jag håller med!

Postad 08 February 2007 - 16:48

Unregisteredd05ae688
  • Unregisteredd05ae688
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Har nå fått siste nummer av Hjemmekino, men nå har jeg problem med scanneren min. :)
Skal få ordnet med en ny.

Sitat fra Hjemmekino:

Svensk budsjettbombe.

"Det er også raffinert i diskanten, selv om detaljeringen naturlig nok ikke er helt i toppklasse. Jeg har trukket parallellen til Dali Ikon tidligere, og Dynavoice må nok se seg slått på åpenhet og luftighet her, men så koster jo selv lille Ikon 5 mer en hele Dynavoice-settet. I positiv retning teller det at DF-5 ikke blir slitsom i diskanten før man skrur volumet svært høyt. Her kan man nyte mange timer i strekk. Med R.E.M blir det litt mer rocka. Det låter bra, det også, og det er overraskende hvor mye det kan skrus opp på volumet også her. Dette er høyttalere som passer til de fleste sjangere."

"Mange produsenter velger å bruke rimeligere og mindre elementer i senterhøyttaleren. Dynavoice har ikke gått i den fella, her sitter akkurat de samme elementene som ellers i serien. Det første som slår meg på film er hvor sømløst lyden panorerer og faller sammen med bildet. Senteren har den samme klangbalansen og muligheten for tunning som frontene, og jobber faktisk best når den får spille sammen med fronthøyttalerne ned til 60Hz, som er delefrekvensen jeg ender på både for denne og for bakhøyttalerne"

"Det fungerer svært godt og jeg blir ved et par anledninger imponert over hva som bor av bass i høyttalerne så lenge dynamikken ikke presser dem til grensen samtidlig."

"Det har rett og slett lyktes å lage gode høyttalere som fungere i flere musikksjangere og som også fungerer godt på film."

+
Uanstrengt distkantgjengivelse
Fin klangbalanse i hele mellomtoneregisteret
Mye for pengene.

-
Noe avgrenset maksimalt lydtrykk
Litt avrundet dynamikk.

Karakter: 5 av 6

Jaja, det ble endel skriving. :blink:

Håper at jeg snart får scannet siden og lagt den ut her.

btw. Epson TW700 fikk 6 av 6 i samme bladet. :blink:

Postad 08 February 2007 - 17:28

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
eksu

Du har inte lust att översätta till svenska ??

Jag har jäkligt svårt för norska å danska i skrift :blink:

EDIT!!

Du behöver inte översätta :)
Jag kämpade mej igeom texten och vad jag kan tyda så sågades inte högtalarna...

Redigerat av BeeR, 08 February 2007 - 17:36.

Postad 08 February 2007 - 21:40

Unregisteredd05ae688
  • Unregisteredd05ae688
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hadde det vært mulig å brukt Babelfish på "Norsk til Svensk" så. :rolleyes:

Postad 09 February 2007 - 04:45

Unregistered310a0e15
  • Unregistered310a0e15
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Nu är jag ingen expert på det norska språket men kan översätta lite lätt för de som har svårt att förstå!

"Svensk budgetbomb"

"Den är också raffinerad i diskanten, även om detaljeringen är naturlig är den inte i toppklass. Jag har tidigare jämfört med Dali Ikon och här får Dynavoice se sig slagen på öppenhet och luftighet, men så kostar Dali Ikon 5 mer än hela Dynavoice-settet. I positiv bemärkning blir inte DF-5 jobbig i diskanten tills man drar på riktigt högt. Här kan man njuta många timmar i sträck. Med R.E.M blir det mer rock, det låter även det bra och man blir överraskad av hur mycket man kan höja. Detta är en högtalare som passar till de flesta genre ( musikstilar ). "

"Många tillverkare väljer att använda billigare och mindre element i centerhögtalaren. Dynavoice har inte gått i den fällan, här sitter samma element som i resten av serien. Det som först slår mig när jag tittar på film är hur sömlöst ljudet panorerar och faller samman med ljudbilden. Centern har samma ljudbalans och inställningsmöjligheter som frontarna och fungerar bäst när den får spela med frontarna ner till 60 Hz, denna frekvens använder jag även för bakhögtalarna."

"De har lyckats tillverka en högtalare som passar till flera stilar och även bra till film"

+ Oansträngd diskant
+ Fin klang / ljudbalans i mellanregistret
+ Mycket för pengarna

- Något avgränsat maximalt ljudtryck
- Lite avrundad dynamik

Postad 09 February 2007 - 07:12

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Tack för översättningen :rolleyes:

OCH vad svarar de på detta test,
de som har lyssnat på dessa högtalare och är kritiska till ljudet ??

Rätt lustigt vilka olika slutsatser människor kan komma fram till :rolleyes:

Postad 09 February 2007 - 08:05

Unregisteredd05ae688
  • Unregisteredd05ae688
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Fint at du oversatte, Jokela.

Postad 09 February 2007 - 11:17

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack för infon. så inte absolut topp men ändå mycket bra enligt Hjemmekino. Ja vad säger man om det... Svårt är det..

Postad 10 February 2007 - 00:11

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Börjar falla mer åt QLN Artech 8-paketet ja, i tråden "En Resa Till Fynda I Falkenberg", så tycker de som lyssnat på bägge dessa att Qln var bättre, jag har ju ingen möjlighet att lyssna på nån av dessa eftersom jag bor i Umeå.
Så jag är förbryllad minst sagt! :huh:

EDIT: Lyssnar på 90% film och 10% Musik kanske...men man vill ju ändå ha bra ljud och lite dunka dunka i dem såklart! :)

Redigerat av Dum-Dan, 10 February 2007 - 11:28.

Postad 10 February 2007 - 09:42

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Intressant läsning. Som alltid är det svårt att bedöma såna här "enkeltester" när man inte jämför alternativ. Själv tyckte jag inte om ljudet alls - jämfört med Monitor Audio och Proson Reality 66. Dynavoice var liksom platt, torrt och tråkigt. Visst var diskanten upplöst men mellanregistret saknade värme och det var ingen musikalitet i basen.

Slutsats: till film funkar nog Definition alldeles utmärkt, men lyssnar man mer än 50% på musik rekommenderar jag att man lyssnar vidare.

//erikli

Postad 11 February 2007 - 13:08

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Dum dan.
Vad lyssnar du på för högtalare i dagsläget?

Postad 11 February 2007 - 14:08

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Haha, det högtalare jag har idag ingår i ett hemmabiopaket, så det är panasonic-system, golvare höga smala, ser ut som detta fast är äldre, finns ej att köpa längre! :o

Postad 11 February 2007 - 15:33

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ok fick för mig att du kanske hade något liknande vad jag har. Dvs stora billiga mycket bas.
Kolla in min annons på köp sälj marknaden.

Postad 26 February 2007 - 13:30

Unregistered61fad53d
  • Unregistered61fad53d
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig.
Det blev ett jamo e7 paket 5.0 från fyndborsen.se 5900 med frakt 5 meter sub kabel och 10 meter högtalarsladd.

Kanske en liten vändning men det här är enligt mina öron prisvärt. Lyssnade på dem i en butik på st:eriksplan (Jamo E-770)

jaha så var det med det nu är det bara att vänta.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.