Nu väcker jag liv i en lastgammal tråd, men jag har precis samma problem som Jalle_jake.
Jag har länge haft min R2a kopplat till min htpc med digital coax. Fungerat kanon att skicka både Dolby Digital (AC3) och DTS. Men så flyttade jag runt och hade min hembio nerpackad några månader (hemska tanke). När jag äntligen packade upp sakerna igen o kopplade in så fick jag problem.
Man ser att recievern tar emot den digitala signalen. "Digital" tänds och man kan få den att visa vilken samplingsfrekvens man använder. Men inget ljud... Det "blippade" och skrapade lite då o då. Jag drog mig då till minnes att jag hade lite strul precis när jag fick den. Lösningen på problemet va att ansluta alla 7+1 högtalare o inte bara 5+1 och voila! Digital överföring funkade igen!
Allt monterades ner igen för ny flytt. Upp igen o givetvis va det inget ljud. Inte ens med alla högtalare. Dubbelkollar "Speaker setup" för att se att alla står rätt "Large" på frontarna o centern, "Small" på resten. Testar även 5.1 config genom att sätta "None" på SB-högtalarna. Inget hjälper.
Andra iaktagelser:
-När man kör analogt så fungerar endast "Pure stereo"-mode. Allt annat är bara total tystnad. Det verkar precis som om det är signalbehandlingen som en kaputt. I pure stereo så kopplas den förbi (?). Denna iaktagelse eliminerar helt att det skulle vara ngt problem med min ljudkälla.
- Den automatiska högtalar-setupen fungerar inte. När man startar den (i 7.1 eller 5.1 mode, med rätt högtalare anslutna osv) så fastnar den bara på "Setting level -36dB". Ingt testbrus osv.
- Har testar resetta maskinen flera gånger. Gör man genom att hålla inne "enter" i 5 sek i standby-läge.
- Har dubbelkollat alla kabelanslutningar. Tom testat alla högtalarna seperat genom att ansluta dem till front-utgångarna.
Är det någon som har någon hjälp att komma med?
Försökte snoka reda på om det finns nån mjukvaruuppdatering som man kan slänga in med rs232 interfacet, men hittar inget. Nån som vet om det finns ngt? Ska nog slänga iväg detta meddelande till NetOnNet också och hoppas på att de kan ge nån hjälp. Fasenär det 3 års garanti så har jag sån kvar också
Hoppas nån har något litet att komma med om denna annars underbara R2
Tack för mig!