Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Andersson R2, välja surround

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2007 - 09:58

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Hejsan, Har sökt om på Andersson R2 men inte hittat vad jag sökt.

När jag skall välja surround mode på förstärkaren så kan hittar jag inte DTS, dolby digital, utan bara NEO6ch cinema, prologicII, dsp stereo, dsp 3ch osv.... Alltså en jäkla massa inställningar men ingen dolby digital. För det är väl dolby digital man vill ha?

Har ingen sub inkopplad, har detta med saken att göra? Har däremot 5 högtalare runt om, Infinity primus 360 osv.
Vad är NEO6 ?

Hjälp mig tack B)

Mvh Andreas

Postad 17 January 2007 - 21:55

denondanne
  • denondanne
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har du ändrat inställningarna iDVD:n att den ska skicka ut Dolby digital, eller DTS?

Postad 19 January 2007 - 14:17

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Japp. Gjorde det nu när jag kolla på "Hulken", valde DTS där men inget ändrades på förstärkaren, hittade ej heller alternativet när jag letade.
:/
problemet kvarstår. någon?

Postad 19 January 2007 - 14:41

bluezor
  • bluezor
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
du måste ju koppla DVD:n med antingen coaxial eller optisk kabel för att få surroundljudet till stärkaren men antar att du redan vet det. finns en knapp på förstärkaren där det står input. tryck på den för att välja på vilken ingång du har kopplat ljudet från dvdn på.

Postad 19 January 2007 - 19:05

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Det är kopplat med optisk kabel mellan både dvd:n --> förstärkare och från boxern ---->förstärkaren. samt så vet jag hur jag väljer vilken ljudingång jag skall välja. Så det är itne där felet ligget.

Någon annan? :unsure:

snälla....

Postad 20 January 2007 - 00:54

bluezor
  • bluezor
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
har en likadan stärkare men kan inte förstå vad felet är. har aldrig råkat ut för det själv :/

Postad 20 January 2007 - 10:33

Unregistered6167ce3d
  • Unregistered6167ce3d
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
lite off topic fråga.. men skulle nån kunna pm:a mig om hur ni tycker den recivern funkar?!

mvh tommie

Postad 20 January 2007 - 12:01

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

har en likadan stärkare men kan inte förstå vad felet är. har aldrig råkat ut för det själv :/

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du kopplat då? Kan det vara för att jag inte har någon sub som det är så? Har ställt Sub på "none" i inställningarna, och golvarna på "big", centern och surround på "small"

Börjar bli sur nu.

Om jag bara får detta att fungera tycker jag förstärkaren är kanon. Har däremot inte så mycket hemma-förstärkare att jämföra med. Men mina Primus 360 rockar gärnet med den iaf.

Mvh Andreas

Postad 28 January 2007 - 20:44

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Kan fortfarande inte välja läget "DTS". När man valt läget "DTS" på en dvd, skall det inte då stå "DTS" på förstärkaren? Kan någon som har Andersson R2 svara på det?
mvh Andreas

Postad 28 January 2007 - 21:01

Worfarn
  • Worfarn
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Vet inte om man måste göra det på alla dvd spelare men brukar finnas att den ska skicka ut ljud som"bitstream" istället för "pcm" och om det finns ett val för dts så ska det vara "on"

Va väl det jag kunde tänka på.

tillägg: neo6 är att du kan få ganska bra surround ur två kanals källor, brukar växla mellan neo6:music och two channel när jag lyssnar på musik, funkar rätt bra.

Mvh Worfarn

Redigerat av Worfarn, 28 January 2007 - 21:04.

Postad 09 February 2007 - 13:11

Northern viking
  • Northern viking
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
gå inn på main meny(OSD):
Function setup->input func.aux1
->digital in:coaxial 1
->Digital polling:yes.

om du kör med coaxial....detta funkar :rolleyes:

Postad 09 February 2007 - 13:28

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Alltså du säger att du valt DTS i filmerna men har du varit inne i själva DVD:ns inställningar, spelarens alltså, där skall du ändra så den skickar ut DTS, PCM, BITSTREAM eller liknande.

Sedan har du hoppas jag en koaxial sladd mellan dvd och förstärkare eller optisk kanske.

Det är bara nån inställning som e vajsing du kommer nog bli nöjd bara du får det rätt :rolleyes:

Lycka till!

Postad 15 February 2007 - 01:35

kalmar74
  • kalmar74
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Vet inte om man måste göra det på alla dvd spelare men brukar finnas att den ska skicka ut ljud som"bitstream" istället för "pcm" och om det finns ett val för dts så ska det vara "on"

Va väl det jag kunde tänka på.

<{POST_SNAPBACK}>

På min billiga dvd-spelare (SEG DVX684HDMI) finns en inställning där man kan välja PCM eller RAW. Kan RAW vara detsamma som ovan nämnda bitstream och är det det man ska välja då?

Postad 15 February 2007 - 08:54

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Nu har inte jag denna dvd själv, men har du ställt den på Dolby Pro logic och sedan startat en film med rätt källa inställd på förstärkaren? På min Yamaha har inte jag heller valalternativen DTS eller Dolby Digital, utan det kommer upp automatiskt när förstärkaren känner av att det är en sådan ström som kommer .. och då hoppar dolby digital eller DTS-loggan upp i fönstret ..

Postad 05 March 2007 - 12:58

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen.
Tog ett tag men jag har iofs inte försökt så värst. I Dvd:ns meny hittade jag "DTS" stod pcm eller, ändrade till bitstream, sen ploppade dts upp när jag spelade "Gladiator".
;) Nu låter det riktigt bra. Fan måste få på spikesen sen :)

Vad skall man med sub till när man har totalt 4 st 6,5" middar i golvarna som kan gå ner till 30Hz ;) Förhoppningsvis lär jag med förstärkaren så småning om, helst innan jag byter.

Mvh Andreas

Postad 14 April 2007 - 21:58

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Jag har letet efter nedladdningsbara drivrutiner till förstärkaren någon som vet vad man kan hitta det?

Postad 15 April 2007 - 09:25

Northern viking
  • Northern viking
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
nej..tror man får prata med netonnet...

Postad 25 July 2007 - 18:43

Macke87
  • Macke87
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
hehe, jag köpte en sådan här receiver igår... jag hittar inte grundinställningarna, så jag får varken någon typ av sorround, bas eller liknande att fungera, någon som vet hur man installerar denna? Är ganska dålig på sådant här.

tacksam för svar.

Postad 18 August 2007 - 15:22

Northern viking
  • Northern viking
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

hehe, jag köpte en sådan här receiver igår... jag hittar inte grundinställningarna, så jag får varken någon typ av sorround, bas eller liknande att fungera, någon som vet hur man installerar denna? Är ganska dålig på sådant här.

tacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>

en ide`är att ta fram bruksanvisningen.....

Postad 22 August 2007 - 13:01

Jalle_jake
  • Jalle_jake
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Offtopic:

Jag köpte denna förstärkaren för att driva mina 2st JWS högtalare! Det är C 150 Gold eller nått sånt. Jag har kopplat den till datorn, först med en vanlig RCA kabel. Jag fick ljud, men ENBART på Pure Stereo läget. Jag var nöjd ett tag, tills jag insåg att jag inte kunde ställa basen eller NÅGOT på detta läget. Jag har 1st 15" bas i varje högtalare, så jag vet att där är mer att ge.

Jag sökte hjälp på NetOnNet, dom sa att en digital kabel kunde lösa detta. Jag lånade en optisk kabel av min kompis. Jag kopplade den i den optiska utgången på datorn och så kopplade jag in den i ingången "Optical 2" på recievern.

Jag får inte ljud! Jag har försökt olika ingångar, olika surround modes. Icke sa nicke, det kommer itne ljud någonstans. Jag är ganska nybörjare på detta, så det kan vara något jag missat. Därför söker jag hjälp här. Jag har läst manualen, men den hjälpte inte.

Problemet är inte att datorn och recievern inte har kontakt. Det har dom, för när jag väljer "endast digital utmatning" på datorn så skiftar recievern automatiskt till den optiska ingången jag har kopplat mellan. Och när jag väljer frekvens på datorn, stå det "PCM (och den frekvens jag valt)" på displayn på recievern.

Snälla, jag är i desperat nöd att få hjälp! ;)

Postad 17 October 2007 - 14:31

Gallstax
  • Gallstax
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
1: Du måste ha en koaxialkabel mellan dvd och Andersson.
2. Du måste ställa in DVD, så att den matar ut både Dolby och DTS som biststream.
3. Du måste ha DVD påslagen, för att få rätt information i displyen hos Andersson

Postad 22 September 2008 - 21:00

pHr33
  • pHr33
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nu väcker jag liv i en lastgammal tråd, men jag har precis samma problem som Jalle_jake.

Jag har länge haft min R2a kopplat till min htpc med digital coax. Fungerat kanon att skicka både Dolby Digital (AC3) och DTS. Men så flyttade jag runt och hade min hembio nerpackad några månader (hemska tanke). När jag äntligen packade upp sakerna igen o kopplade in så fick jag problem.

Man ser att recievern tar emot den digitala signalen. "Digital" tänds och man kan få den att visa vilken samplingsfrekvens man använder. Men inget ljud... Det "blippade" och skrapade lite då o då. Jag drog mig då till minnes att jag hade lite strul precis när jag fick den. Lösningen på problemet va att ansluta alla 7+1 högtalare o inte bara 5+1 och voila! Digital överföring funkade igen!

Allt monterades ner igen för ny flytt. Upp igen o givetvis va det inget ljud. Inte ens med alla högtalare. Dubbelkollar "Speaker setup" för att se att alla står rätt "Large" på frontarna o centern, "Small" på resten. Testar även 5.1 config genom att sätta "None" på SB-högtalarna. Inget hjälper.

Andra iaktagelser:
-När man kör analogt så fungerar endast "Pure stereo"-mode. Allt annat är bara total tystnad. Det verkar precis som om det är signalbehandlingen som en kaputt. I pure stereo så kopplas den förbi (?). Denna iaktagelse eliminerar helt att det skulle vara ngt problem med min ljudkälla.

- Den automatiska högtalar-setupen fungerar inte. När man startar den (i 7.1 eller 5.1 mode, med rätt högtalare anslutna osv) så fastnar den bara på "Setting level -36dB". Ingt testbrus osv.

- Har testar resetta maskinen flera gånger. Gör man genom att hålla inne "enter" i 5 sek i standby-läge.

- Har dubbelkollat alla kabelanslutningar. Tom testat alla högtalarna seperat genom att ansluta dem till front-utgångarna.

Är det någon som har någon hjälp att komma med?

Försökte snoka reda på om det finns nån mjukvaruuppdatering som man kan slänga in med rs232 interfacet, men hittar inget. Nån som vet om det finns ngt? Ska nog slänga iväg detta meddelande till NetOnNet också och hoppas på att de kan ge nån hjälp. Fasenär det 3 års garanti så har jag sån kvar också ;)

Hoppas nån har något litet att komma med om denna annars underbara R2 :)

Tack för mig!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.