- Thermaltake Mozart (VC4000SNS).
- Antec True Power nätagg ATX 430W.
- Processor AMD Barton 2500+.
- Moderkort Abit AN7.
- Grafikkort Club 3D ATI 9800 Pro.
- Nec AD-7173 DVD R/RW 18x Double Layer Labelflash RAM.
- Hårddisk Samsung 250GB SATA II.
- 512 Mb Internminne (2x256Mb) PC3200.
Problemet som jag har är att ljudnivån är för hög för en dator som placeras i ett vardagsrum. Finns det några enklare knep att få datorn tystare som inte kostar speciellt mycket?
Jag vet att det finns knep som MCubed ED HDD Vertical Silence, byta komponenter med passiv kylning (eller silent komponenter), dämpmatta etc.
Då jag inte vill köpa nya komponenter (pga ekonomiska skäl) eller skaffa dyra tillbehör som MCubed ED HDD Vertical Silence, finns det andra effektiva sätt?
Dämpmatta tror jag inte på då chassit inte är lämpligt för detta och risken är stor att temp höjs i chassit och fläktarna istället går ännu mer.
Grafikkortet har Artic Cooling VGA silencer rev.2. Detta sänker ju ljudnivån jämfört med orginalfläkt men inte tillräckligt. Kan man sätta dit passiv kylning? Kommer det bli nån speciell skillnad?
CPU fläkt sitter en Artic Cooling Copper Silent ZTC, ide att byta?
Orginal fläkt sitter kvar på nordbryggan, ide att sätta dit passiv kylning?
Ingen gummiupphängning på hårddisk eller chassifläktar i dagsläget.
Är det nån ide med gummiupphängningar, byta fläktar, försöka få till passiv kylning på grafikkortet etc?
Det är ju ingen högprestanda på komponenterna (en gammal dator jag skrotat och försöker få ihop en HTPC av). Är det nån ide att lägga ut pengar på att försöka få denna set-up tyst eller ska man bäska med tills man har råd att byta ut dem istället?
Problemet är ju att jag kommer behöva byta ut både moderkort/processor/RAM-minne samt grafikkort på en och samma gång (PC3200 används ju knappast idag, grafikkortet är AGP vilket heller normalt sätt inte används idag etc).
Tacksam för alla råd!
Sökningen pågår
Avancerad sökning
79 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?