Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sänka ljudnivå i HTPC bygge!

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 January 2007 - 15:46

Unregistered978d616e
  • Unregistered978d616e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag håller på med ett HTPC bygge (mitt första) bestående av:

- Thermaltake Mozart (VC4000SNS).
- Antec True Power nätagg ATX 430W.
- Processor AMD Barton 2500+.
- Moderkort Abit AN7.
- Grafikkort Club 3D ATI 9800 Pro.
- Nec AD-7173 DVD R/RW 18x Double Layer Labelflash RAM.
- Hårddisk Samsung 250GB SATA II.
- 512 Mb Internminne (2x256Mb) PC3200.

Problemet som jag har är att ljudnivån är för hög för en dator som placeras i ett vardagsrum. Finns det några enklare knep att få datorn tystare som inte kostar speciellt mycket?

Jag vet att det finns knep som MCubed ED HDD Vertical Silence, byta komponenter med passiv kylning (eller silent komponenter), dämpmatta etc.
Då jag inte vill köpa nya komponenter (pga ekonomiska skäl) eller skaffa dyra tillbehör som MCubed ED HDD Vertical Silence, finns det andra effektiva sätt?

Dämpmatta tror jag inte på då chassit inte är lämpligt för detta och risken är stor att temp höjs i chassit och fläktarna istället går ännu mer.

Grafikkortet har Artic Cooling VGA silencer rev.2. Detta sänker ju ljudnivån jämfört med orginalfläkt men inte tillräckligt. Kan man sätta dit passiv kylning? Kommer det bli nån speciell skillnad?

CPU fläkt sitter en Artic Cooling Copper Silent ZTC, ide att byta?
Orginal fläkt sitter kvar på nordbryggan, ide att sätta dit passiv kylning?

Ingen gummiupphängning på hårddisk eller chassifläktar i dagsläget.

Är det nån ide med gummiupphängningar, byta fläktar, försöka få till passiv kylning på grafikkortet etc?
Det är ju ingen högprestanda på komponenterna (en gammal dator jag skrotat och försöker få ihop en HTPC av). Är det nån ide att lägga ut pengar på att försöka få denna set-up tyst eller ska man bäska med tills man har råd att byta ut dem istället?
Problemet är ju att jag kommer behöva byta ut både moderkort/processor/RAM-minne samt grafikkort på en och samma gång (PC3200 används ju knappast idag, grafikkortet är AGP vilket heller normalt sätt inte används idag etc).

Tacksam för alla råd!

Postad 20 January 2007 - 16:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Snabbt och relativt billigt.

Byt fläkten till nordbryggan mot en kylfläns.
Addafläktar kostar inte många kronor, montera med gummipluggar för minskad risk för vibrationsljud.

Gummiupphängning av hårddisk kan vara ett alternativ om du har plats för det, tänk bara på att det inte minskar ljudet vid läsning/skrivning till hårddisken se till att hårddiskhållaren är stabil och inte rör sig samt att hårddisken inte ligger emot chassit mer än nödvändigt tex i framkant, flyttade min disk 2mm bakåt vilket gjorde att den inte låg emot chassifronten vilket gjorde grym skillnad, tillverkade även en stabilare samt aningen bredare hårddiskhållare än den medföljande så nu får jag plats med små o-ringar vid skruvarna.

Någon form av Fanspeed controler så du kan vrida ner fläktarna i varvtal.

Använd någon programvara där du kan låsa varvtalet på DVDn till tex 4X

Din CPU-kylare har jag ingen erfarenhet av, men kan vara värd för dig att kolla upp.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 January 2007 - 16:20.

Postad 20 January 2007 - 18:43

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag får hem ett likadant chassi nästa vecka och kommer också montera in en gammal speldator med liknande hårdvara. Jag har ganska mycket erfarenheter av att anpassa chassit efter min egen smak och tycke, så när jag börjar med detta nästa vecka så kan jag ge lite tips här i tråden i takt med att jag får saker och ting gjort :)

Men om du vill ha en enkel och billig lösning på oljud på en gång, rota fram en gammal cykelslang :D Allt som vibrerar i chassit som tex fläktar, dvd, hårddiskar, etc, får det att låta. Klipp cykelslangen i anpassade bitar och placera mellan dessa komponenter och chassit. Det kan bli lite pilligt på de mer trånga ställena, men det blir oftast en otrolig skillnad ljudmässigt.

Att klä chassit med ljuddämpning gör mer skillnad än man kan tro. Även om det är ett väldigt trångt chassi så ska det gå utan problem. Och sålänge burken har ett bra luftflöde tvärs igenom så ska det inte göra någon större skillnad temperaturmässigt. En billig lösning på detta kan vara att använda tex gamla musmattor, eller nått annat liknande skumgummi som kan dämpa ljudet.

Är fläktarna fortförande högljudda så kan du sänka volten på dom så att dom inte snurrar lika fort. Detta kan du göra själv genom att skarva med strömkablarna från nätagget. Ser du på en av elkontakterba så är röd sladd 5v, gul 12v och svart jord. Kombinerar du röd och gul så blir det 7v, men jag kommer inte ihåg vilken av dom som ska agera jord då, så låt det vara sålänge för att inte skada någon hårdvara.
Annars kan du ju alltid som sagt lägga ut en slant på en fan-controller för att styra hastigheten på fläktarna utan att klippa och hålla på med kablarna.

Om fläktarna snurrar snabbt och förflyttar mycket luft så kan du få det tystare genom att skruva/såga bort fläktgallret som orsakar susande ljud.

Har du tillgång till mer gammal hårdvara så kan du ta eventuella kylflänsar från dessa och placera på nordbryggan och grafikkort, och även hårddisken, för att få passiv kylning. Detta beror så förstås på hur stora och effektiva flänsarna är. Då måste du även ha kylpasta till hands som kostar en slant. Se till att rengöra ytorna så noga som möjligt bara. Minsta lilla skit kan kosta flera grader.

Och tillsist, som även Goldstar nämnde, sänk hastigheten på DVDn för att undvika jetmotor-effekten vid filmtittande.

Postad 22 January 2007 - 13:05

eTe
  • eTe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Fick hem mitt LC16m-chassi i förra veckan, gjorde som du att installerade en gammal dator i det.
Men likadant för mig, ljudnivån var allderles för hög.
Jag köpte papst-fläktar och gummiploppar till dessa, samt en liten ghetto-mod för att hänga upp hårddisken. I en vanlig syaffär köpte jag elastiskt band och hängde hdd:n i detta. Gjorde enorm skillnad.

Postad 22 January 2007 - 20:29

Unregisteredc33003e2
  • Unregisteredc33003e2
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Mitt tips: Tysta det som låter mest. Låter det fortfarande för mycket så gör samma sak igen.

Postad 26 January 2008 - 08:52

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Jag får hem ett likadant chassi nästa vecka och kommer också montera in en gammal speldator med liknande hårdvara. Jag har ganska mycket erfarenheter av att anpassa chassit efter min egen smak och tycke, så när jag börjar med detta nästa vecka så kan jag ge lite tips här i tråden i takt med att jag får saker och ting gjort :blink:

Men om du vill ha en enkel och billig lösning på oljud på en gång, rota fram en gammal cykelslang :blink: Allt som vibrerar i chassit som tex fläktar, dvd, hårddiskar, etc, får det att låta. Klipp cykelslangen i anpassade bitar och placera mellan dessa komponenter och chassit. Det kan bli lite pilligt på de mer trånga ställena, men det blir oftast en otrolig skillnad ljudmässigt.

Att klä chassit med ljuddämpning gör mer skillnad än man kan tro. Även om det är ett väldigt trångt chassi så ska det gå utan problem. Och sålänge burken har ett bra luftflöde tvärs igenom så ska det inte göra någon större skillnad temperaturmässigt. En billig lösning på detta kan vara att använda tex gamla musmattor, eller nått annat liknande skumgummi som kan dämpa ljudet.

Är fläktarna fortförande högljudda så kan du sänka volten på dom så att dom inte snurrar lika fort. Detta kan du göra själv genom att skarva med strömkablarna från nätagget. Ser du på en av elkontakterba så är röd sladd 5v, gul 12v och svart jord. Kombinerar du röd och gul så blir det 7v, men jag kommer inte ihåg vilken av dom som ska agera jord då, så låt det vara sålänge för att inte skada någon hårdvara.
Annars kan du ju alltid som sagt lägga ut en slant på en fan-controller för att styra hastigheten på fläktarna utan att klippa och hålla på med kablarna.

Om fläktarna snurrar snabbt och förflyttar mycket luft så kan du få det tystare genom att skruva/såga bort fläktgallret som orsakar susande ljud.

Har du tillgång till mer gammal hårdvara så kan du ta eventuella kylflänsar från dessa och placera på nordbryggan och grafikkort, och även hårddisken, för att få passiv kylning. Detta beror så förstås på hur stora och effektiva flänsarna är. Då måste du även ha kylpasta till hands som kostar en slant. Se till att rengöra ytorna så noga som möjligt bara. Minsta lilla skit kan kosta flera grader.

Och tillsist, som även Goldstar nämnde, sänk hastigheten på DVDn för att undvika jetmotor-effekten vid filmtittande.

Limmar du cykelslangen då eller?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.