Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dimmer till spotlights?

2 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 26 January 2007 - 00:39

völund
  • völund
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har en Ikea "lack" konsoll som jag ämnar att montera spotligths i.
Införskaffade mig Lampex spots på Claes Ohlsson. 12 v @ 10W och undrar om det går att dimmra med vanlig dimmer?
Hur ska jag tolka bruksanvisningen

Dimringsbar: Med alla typer av dimmrar.

Betyder det att det fungerar med vanliga dimmers som man använder till glödlampor?

//Jonas

Postad 26 January 2007 - 19:26

Undergrounder
  • Undergrounder
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej! Tyvärr är det inte så enkelt som att det finns något som heter "vanlig dimmer" men alltid kan man dimra 230V resistiva laster typ en spotlight utan transformator med den billiga "snabbköpsdimmern".

Med samma dimmer kan man (ibland, inte alla fabrikat, alltid) också dimra 12V laster drivna av en elektronisk transformator tex 230V primärsida / 12V sekundär.

Om det är en mekanisk transformator är det likaså oftast en annan typ av dimmer som gäller.

Hur vet man om man har en elektronisk lr en mekanisk transformator då?
Jo, består transformatorn av en tung klump som blir varm när den matas med spänning då är den mekanisk. Elektroniska transformatorer blir inte lika varma och väger mindre.

Min erfarenhet som elektriker säger mej också att det oftast funkar att dimra fastän du inte vet vad du har för last, transformator lr dimmer men olika fenomen uppstår tex att man inte får dimmern att tända och dimra mjukt lr att dimmern lr transformatorn börjar brumma och föra liv och så förkortas livslängden på lampor och dimmer drastiskt.

Om man väljer rätt dimmer till rätt last så får man en skön och ljudlös ljusreglering. Dyrare märkes dimmrar tex eljo lr elko använder "bättre" ljusregleringsteknik än billiga = skönare och "tystare" ljus.

Hoppas jag inte var för teknisk lr högtravande nu, svårt att bedöma hur mycket folk vet om el via ett foruminlägg.. <_<

Postad 26 January 2007 - 21:27

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Hej!

Ämnet dimmer, har tagits upp ett flertal gånger. Försök alltid att skriva i en existerande tråd för att göra det lättare för andra.

Tråd låst.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.